• lottis77

Regler för gästernas klädsel vid bröllop

Hej!
    Vi sitter nu och formulerar texten på inbjudan. Vi är nu lite förvirrade angående gärsternas klädsel. Hr läst någonstans att det är bröllopsföljet som anger tonen för hur uppklädda gästerna ska vara. Jag kommer att ha en klänning med släp, min blivande man frack, bestman kommer att ha uniform och tärnorna knälånga finklänningar med tyll längst ner. Ska vi skriva klädsel: kavaj eller mörk kostym? Kan man skriva klädsel: kavj/mörk kostym för att det ska bli ett mellanting? Hmmmm, tycker det här blev svårt...

• Svar på tråden Regler för gästernas klädsel vid bröllop
  • lottis77

Har inte gjort någon bröllopshemsida, men vi har skrivit ett utförligt infoblad. VÄLDIGT utförligt så vet inte om vi kan trycka in ännu mer info där.. Men kostym låter onekligen bra!

• lottis77
    Hemlig2009 skrev 2009-02-25 18:22:49 följande:
    Nej nej, "Kostym" är ingen klädkod! Antingen skriver ni Kavaj eller Mörk kostym, krångla inte till det med egna klädkoder.
    Inte lätt det här, som sagt...
  • Red Scarlet
    Nej nej, "Kostym" är ingen klädkod! Antingen skriver ni Kavaj eller Mörk kostym, krångla inte till det med egna klädkoder.
    Kostym är ingen egen klädkod, vart har du fått det ifrån?
  • Red Scarlet

Alltså om det passar bäst för en själv är det väl klart att man kan specificera klädkoden för gästerna? Så länge de vet vad som gäller.

• lingon82

Var på bröllop i somras där brudföljet klädde sig enligt koden frack och gästerna i mörk kostym. Kändes helt OK. Personligen tycker jag att det är festligt om just brudföljet är lite finare än övriga även om det är emot etiketten. Håller med föregående om att INTE hitta på egna klädkoderna. Många googlar ju nuförtiden, och då är det bra att man följer riktlinjerna.
    Jag önskar er ett fantastiskt bröllop!

• Sååå lurade

Håller med, har dessutom hört att kostym i klädkodssammanhang kan förknippas med maskeradklädd... Om det är stämmer vet jag inte, men det var förklaringen jag fick varför just Kostym inte är en klädkod...

• Hemlig2009

Ja, den gamla klädkoden Kavaj betyder just att herrarna ska ha kostym, mörk men att ljus är okej på sommaren. Efter detta har Mörk kostym kommit som ett komplement och lite "finare".

• marriage09

TS, förlåt att jag lånar din tråd lite men jag har ett liknande problem fast tvärtom =)

Min m2b skall ha kavajbyxor, skjorta med uppkavlade ärmar , hängseln, slips och hatt på sig (han är ursnygg i det) och jag skall ha en "fräck" bröllopsklänning, sydd i thaisiden med en massa tyll, vit i botten men med färginslag också. Vi gifter oss utomhus på sommaren och jag funderar faktikst på att vara barfota eller ha ett par väldigt nedtonade sandaler på mig.

Hur som helst, vi vill att våra gäster skall vara finklädda och har funderat på texten "herrar kavaj/kostym valfri färg och damer klänning valdfri sort". Vi skulle helst vilja att herrarna kom i kostym fast utan jackan(dvs byxor, skjorta, slips) men hur skriver vi det. Eller funkar det att gästerna är klädda i kostym fast inte min m2b är det?? Vill verkligen att det skall vara fint och lite uppklätt på vårt bröllop men inte för uppklätt/stelt... Förvirrad....

Fortsätt nu svara på TS:s frågor också självklart!

• ClaraH

Jag tror ni bör skriva mörk kostym eller kavaj. Kavaj var ju förr mörk kostym men har väl med tiden ändrats till att innebära kostym. Eller tror ni att kavaj skulle uppfattas som kavaj med udda byxor av gästerna?

lottis77 skrev 2009-02-25 18:16:34 följande:
    Att baraskriva kostym tycker jag låter bra! Då bli det ju det mellanting vi vill ha. Förstår gästerna det om vi skriver det då?
Svar på tråden Regler för gästernas klädsel vid bröllop