• Vid havet

Några styvföräldrar här?

Någon mer styvmamma (eller pappa för den delen) än mig själv måste det ju finnas här? Konstigt vore det annars i dagens samhälle...

Jag undrar lite om era styvbarn ska vara med på bröllopet? Om detta skapar någon konflikt hos biomamman? Finns det någon oro för att det ska bli problem på själva bröllopet med galna ex som dyker upp eller barn som inte kommer?

Vi har var sitt barn och inget gemensamt. Båda våra barn (8 & 6) bor med oss på (nästan) heltid, min dotter träffar sin pappa varannan helg och min styvsons mamma bor i Australien. Och barnen ska givetvis vara med på vårt bröllop och vara våra närmsta under dagen (i stället för bestman/tärna). Min sambo har även en dotter i Australien (alltså min styvsons lillasyster) och det finns en liten önskan hos honom att hon ska vara med, men det skulle skapa stor oro hos alla och jag vill helst inte att mamman ska befinna sig i Sverige då. Tanken är fin men i praktiken skulle det bara bli kaos, det inser han också. Det är jobbigt nog när de/vi ses och jag har ingen lust med den extra belastningen när vi gifter oss.

Finns det nån oro kring styvbarnen/ex:en i samband med bröllopet hos er?

• Svar på tråden Några styvföräldrar här?
  • Tooticki

Vid havet skrev 2009-02-17 13:39:11 följande:

dock har han sagt att han bara älskar henne för att han är tvungen och att det aldrig betytt något för honom att bli pappa.
    Aj, det gjorde ont att läsa!

Man får försöka se det positiva, kanske kan du och din man skapa en bra heltidsfamilj för era barn med styvföräldrar som fungerar som biologiska! Blod är inte tjockare än vatten, ni kan inte göra något åt era ex men ni kan göra ert bästa för era barn!
  • Ab fab

jag är styvmor- eller snarare bonusförälder som jag skulle vilja kalla mig. Båda tonåringarna var med på bröllopet o delaktiga i ceremoin- en läste dikt och en spelade instrument. jag och deras mamma kommer mycket bra överens och även hon var gäst på vårt bröllop. Hon höll ett vackert tal till mig o min man - hennes exman- och till sina barn

• Ab fab

jag är styvmor- eller snarare bonusförälder som jag skulle vilja kalla mig. Båda tonåringarna var med på bröllopet o delaktiga i ceremoin- en läste dikt och en spelade instrument. jag och deras mamma kommer mycket bra överens och även hon var gäst på vårt bröllop. Hon höll ett vackert tal till mig o min man - hennes exman- och till sina barn

• Vid havet

Precis, det är så vi försöker se det också!

Tooticki skrev 2009-02-17 13:45:25 följande:
    Man får försöka se det positiva, kanske kan du och din man skapa en bra heltidsfamilj för era barn med styvföräldrar som fungerar som biologiska! Blod är inte tjockare än vatten, ni kan inte göra något åt era ex men ni kan göra ert bästa för era barn!
  • Tooticki

Ab fab skrev 2009-02-17 13:49:24 följande:

Härligt med lyckliga historier!
  • Vid havet

Brukar faktiskt också kalla mig/oss för bonus- i stället för styv.

Låter som en avundsvärd situation. Kul!

Ab fab skrev 2009-02-17 13:49:28 följande:

• Ab fab

Hon är inte min bästa vän- med en sådan måste jag kunna prata skit om min make *s* men vi firar jul tillsammans, pratar om tonårsproblem o planerar födelsedagar ihop.

det gör också att tonåringarna aldrig kunde agera ut oss mot varandra- vilket kunde vara lite frustrerande för dem

• Vid havet

Smart!

Ab fab skrev 2009-02-17 13:58:33 följande:

det gör också att tonåringarna aldrig kunde agera ut oss mot varandra- vilket kunde vara lite frustrerande för dem
  • Ab fab

Men det klart processen är inte smärtfri, men vi har haft turen att inget gammal groll fanns kvar mellan min man o exfrun. Sen har vi medvetet jobbat på att vara prestigelösa, givmilda med information och snåla med skvaller

• passionsblomman

Vid havet skrev 2009-02-17 13:39:11 följande:
    [citat]
    Jag borde ha insett att den här, i mitt tycke lite oskyldiga, tråden skulle röra upp en massa. Det var inte riktigt avsikten...
    [/citat

Hihi, ja, det borde du nog...
    ..men vaddå? är det så farligt då? Det är väl bra attman får ventilera och reflektera? jag tror väldigt mkt på att när man tar del av andras tankar och erfarenheter, har man chans att växa själv. Både i besklut och val man reedan gjort, och sådana man ska och behöver göra. Så, det här var en ba tråd. Den berör många mäniskors liv, och lär kunna ringla iväg åt många håll innnan den tar slut!

Svar på tråden Några styvföräldrar här?