• Sophie­09
    Äldre 13 Feb 19:41
    24901 visningar
    27 svar
    27
    24901

    ska du/ har du bott i Iran med din persiska M2B?

    Jag och min underbara man gifter oss i sommar.
    han är född i Iran och har bott i sverige i 8 år. Vi har pratat om att om några år flytta till Iran och bo.
    är det någon annan som planerar samma? eller bor/ bott i Iran?
    hur var det isåfall för dig?
    hur gick det med dagis och liknande? jag tycker att detta ska bli jätte spännande!
    har ni likande tankar?
    skriv, vill gärna höra hur det går för er!

  • Svar på tråden ska du/ har du bott i Iran med din persiska M2B?
  • Äldre 13 Feb 19:48
    #1

    Du är medveten om att du isåfall automatiskt kommer att betraktas som iransk medborgare av iranska myndigheter (gälle redan om du besöker landet och är gift med en iranier)? Jag avråder dig inte, men tycker du bör veta detta och ta med det i beräkningen inför ert ev beslut att flytta.

  • didis
    Äldre 13 Feb 21:03
    #2

    Jag har flera vänner som är iranier (jag är ju tandläkare!). Nu har de flesta flyttat (eller flytt) från Iran och de är av naturliga skäl inte särskilt positivt inställda till landet. Men flera tvekar att ens besöka sina släktingar där.

    Mitt råd är att prata med flera exiliranier och höra om deras erfarenheter om hur landet är idag, vad jag förstår skiljer det mellan olika delar av landet och framförallt mellan storstad och landsbygd.

    Det kan säkert vara en spännande upplevelse!

  • Persia­nbride­2009
    Äldre 13 Feb 21:29
    #3

    Vad intressant för mig att höra att du kan tänka dig flytta till Iran. Jag är född här och har bara varit och hälsat på ett par gånger men jag hade aldrig kunnat tänka mig att flytta. Hur jag än vänder och vrider är Sverige mitt hem och inte ens USA var spännande för mig (kom hem efter 1 år). Allt i Iran är ju så annorlunda från den värld vi lever i här, jag tror inte jag hade kunnat anpassa mig till det.

    Hur kommer det sig att ni vill flytta? Pratar du persiska?
    Lycka till med allt!

  • Sophie­09
    Äldre 14 Feb 17:21
    #4

    tack persianbride2009! :)

    jag har varit i iran och jag vet att det är ett annorlunda land. men jag är absolut inte rädd för det. snarare tycker jag att det skulle vara spännande. min man har hela sin familj där och längtar tillbaka. hade varit kul om våra framtida barn får en stor dos av den kulturen också..
    det är en väldigt stor förändring men samtidgt får vi mycket stöd ifrån hans familj. jag håller på att lära mig persiska, har förstått att det är viktigt att kunna därnere:)

  • Taaanj­a
    Äldre 14 Feb 17:33
    #5

    Spännande. Jag har själv ingen erfarenhet av Iran, har inte ens besökt det. Även om jag & min m2b varit tillsammans i mer än 7 år... Jag skulle gärna vilja åka till Iran. Men min m2b vill inte ens åka dit själv, pga av hur det är där (enligt honom och hans familj)
    Men gör du detta, så hade det varit kul att höra hur det gick!! Lycka till!!!

  • 201201­03
    Äldre 14 Feb 17:57
    #6

    Vi har pratat om att flytta till Syrien i några år, min mans mamma börjar bli ganska gammal och sjuk så att hon ska få uppleva barnbarn och oss en stund.. Tycker också det är spännande att få pröva att leva i en annan kultur.. Och det att du räknas som iransk medborgare, det enda jag vet att det finns inget som kan sudda ut ditt svenska medborgarskap, har kollat och dubbelkollat :D Min dotter är också svensk medborgare, för här följer barnen mors medborgarskap, så om du mot förmodan skulle vara bekymrad så föd era framtidiga barn i sverige så är också den saken fixad!!

    Lycka till!

  • ario
    Äldre 14 Feb 19:10
    #7

    ingen kan sudda ut ditt meborgarskap, men om du har barn med en syrisk medborgare så har han rätt att behålla barnet i syrien vid ett besök.


    jaaleme skrev 2009-02-14 17:57:41 följande:
    Vi har pratat om att flytta till Syrien i några år, min mans mamma börjar bli ganska gammal och sjuk så att hon ska få uppleva barnbarn och oss en stund.. Tycker också det är spännande att få pröva att leva i en annan kultur.. Och det att du räknas som iransk medborgare, det enda jag vet att det finns inget som kan sudda ut ditt svenska medborgarskap, har kollat och dubbelkollat :D Min dotter är också svensk medborgare, för här följer barnen mors medborgarskap, så om du mot förmodan skulle vara bekymrad så föd era framtidiga barn i sverige så är också den saken fixad!!Lycka till!
  • Äldre 14 Feb 20:12
    #8

    Nej, ingen kan sudda ut ett medborgarskap. Men landets myndigheter kan väga att erkänna att man har dubbla, och är man gift med en iranier ses man automatiskt som iransk medborgare - även om man fortfarande är svensk OCKSÅ. Och får man då problem i Iran (eller det andra land man är medborgare i) så finns det mycket mycket lite svenska myndigheter kan göra för att hjälpa en.

    Om barnen är födda i sverige spelar heller ingen roll. Barn med svensk mamma har alltid rätt till svenskt medborgarskap enligt svensk lag, oavsett vem pappan är eller var de är födda. Men har de dubbla medborgarskap kan det andra lande vägra att erkänna det svenska.

  • Äldre 14 Feb 20:15
    #9

    Här kan man läsa lite allmänt om för- och nackdelar med dubbla medborgarskap: www.regeringen.se/sb/d/6998/a/84070

    Det speciella med Iran är att kvinnor som gifter sig med iranska män ses som iranska medborgare automatiskt, oavsett om man sökt det eller inte.

  • ario
    Äldre 14 Feb 20:27
    #10

    Så sant, så är det även i syrien, Men om jag som syrisk medborgare skaffarn barn med en svensk, kan barnen aldrig bli syrisk medborgare, endast om jag är en man som skaffar med en svensk kvinna som mina barn kan få dubbla medborgarskap.

    anne på grönkulla skrev 2009-02-14 20:15:35 följande:


    Här kan man läsa lite allmänt om för- och nackdelar med dubbla medborgarskap: sb/d/6998/a/84070" target=_blank>www.regeringen.se/sb/d/6998/a/84070Det speciella med Iran är att kvinnor som gifter sig med iranska män ses som iranska medborgare automatiskt, oavsett om man sökt det eller inte.
Svar på tråden ska du/ har du bott i Iran med din persiska M2B?