23 Maj 2009
Ja, det låter som en jättebra dag!
Ja, det låter som en jättebra dag!
Hur går det för er? Det är så tyst i tråden.
Själv ska jag pyssla hela helgen tänkte jag. Har bokat tid med prästen nästa söndag och fick idag maila vigselprogrammet. Nästa fredag ska jag till butiken där jag köpte klänningen för att få den uppsydd. Så nu känns det som det händer lite saker.
Ja du, jag fixar ju det mesta själv eftersom vi bygger hus (ja, snart iaf) samtidigt som han har ansvar för. Men prästen fick han ringa då det är hans släkting. Och när man väl gör något tar det ju oftast inte så lång tid. Men när man ska göra allt samtidigt så... Kan han inte sitta med musiken lite varje kväll istället?
Vi ska inte ha dans så musik är inget ämne här hemma. Och psalmer har vi valt Den blomstertid och Du vet väl om att du är värdefull, får se vad prästen Thomas säger om det.
Vi ska ha fruktsallad med maskarponekräm till dessert men vet tyvärr inte vilket vin det blir.
Jag är nu färdig med placeringskorten. Började med placeringstavaln igår och hann göra alla namnlappar och borden, nu kan vi leka med dem och bestämma bordsplaceringen (sen när alla har svarat). Innehåll i festprogram är klart även om de inte akn skrivas ut förrän bordsplaceringen är spikad, omslagen är helt klara.
Vi ska träffa prästen på söndag och då gå igenom vigselprogrammet, sedan kan det göras hela klart och skrivas ut.
Ring är hämtad och jag ska till butiken och lämna in klänningen på fredag så det blir rätt längd på den. Nästa vecka ska jag till frissan på kosnultation och vi väntar offert från florist och från chokladtillverkare (till våra små favours). Känns som allt börjar falla på plats.
Det verkar vara vanligt att man tänker så. Jag gör det också. Tänk om det blir helt stelt och trist och alla går hem efter mdidagen? Vi vill ju bara mingla på restaurangen med gästerna med en god drink i handen. Men vi bjuder ju inte på drinkar efteråt för det går helt enkelt inte.
Å andra sidan är vi bjudna på fler bröllop med det upplägget och för mig är det självklart att dricka några drinkar för det. Men som sagt, tankarna finns där och det gör ju att man inte bara längtar. Utan det blir lite bävan och ängslan också vilket är trist.
Ibland inbillar jag mig att vi är färdiga men sen så dyker det upp saker. Men jag tycker inte vi behöver stressa iaf.
Min sambo håller på och kollar upp transport (bland bekanta). Jag ska göra färdigt placeringskartan nu snart tänkte jag (utan att klistra fast namnen). Vigelprogrammet kommer att kunna skrivas ut nästa vecka eftersom vi träffar prästen på söndag, omslagen är redan färdiga.
När vi lekt klart med placeringskartan kan vi göra färdigt festprogrammet i datorn ang. bordsplaceringen. Sen är det bara att avvakta och rätta alla småfel, skriver ut sidorna ganska sent tror jag. Omslagen redan klara. Placeringskort klara.
Konsultation med frissa på onsdag, lämna in klänning för att få den kortare imorgon. Få offert från florist och chokladtillverkare, förhoppningsvis denna veckan. Beställa askar från Calligraphen när chokladen är bestämd.
Ja, det känns som att det inte är något stort kvar. Ja, förutom möhippa och svensexa förstås!
Visst är det skönt att känna så? Innan förra helgen kände jag liiiite panik men sen fick jag mycket gjort och då kändes det bättre på en gång.
Har skrivit en prydlig lista på allt som är inbokat så jag har koll på läget.
Hmm, om det bara är funktionen du är ute efter så kanske ett par från herravdelningen? De verkar ofta så sköna och inget sitter åt.
Du kan ju byta om innan någon ser dig. Jag köpte ett par "Bridget Jones-trosor" som skulle hålla in när jag och min nyblivne pojkvän (nu blivande make) skulle på bröllop. De var hudfärgade och inte så hot precis. Han märkte aldrig dem, jag smusslade på mig dem och smusslade dem av mig.
Jag har idag varit och lämnat klänningen så att den kan bli uppsydd och insydd.
Hoppas på möhippa nästa helg eller helgen därpå. Vet när sambons blir och det blir nästa helg (ingen risk att han läser här).
Jag funderar på en brevlåda med vårt gemensamma efternamn som morgongåva till oss båda. Vi håller på att bygga hus och det kostar tillräckligt med husbygge och bröllop så vi har sagt att det inte ska bli några gåvor. Men detta är ju något vi ändå kommer att behöva.
Inte jag heller. Sambon får sin svensexa till helgen...
Min sambo har ofta skjrotor med manschettknappar. Så han har tyvärr redan så många olika att det inte känns kul att köpa. Klockor har han också många, dyra...
Vad 17 hittar man på då?
Var på konsultation hos frissan igår, var jättekul! Tror det blir bra, ska dit igen den 11/5 för att klippa mig och nya slingor (färger).
Ja, namnskylt var jag också inne på. Men det är ju lika mycket till mig vilket känns lite trist. Vi håller dessutom på att bygga hus så vi måste ändå köpa både postlåda och namnskylt... Svårt!
Jag är annars inne på att vi köper morgongåva gemensamt till oss båda. Ganska oromantiskt men jag är också mer av en praktisk tjej.
Vad säger ni tjejer? Nervöst? Jag kan inte förstå att vi snart är där.
Kom på sent igår kväll att jag glömt att tänka på strumpor. Beställde stay ups på nätet, vanliga men med benvit spetskant. Köpte dock bara ett par, hoppas de inte går sönder. Sambon behöver köpa sig ett nytt snyggt bälte till kostymen, sedan är vi färdigekiperade.
Har bestämt favours nu. Det blir enkla godbitar som jag slår in i cerisefärgad folie (hittade färdiga små kvadrater på en engelsk sida). Känns bra. Nu ska jag bara lägga beställningen på askarna hos Calligraphen. Det kom jag på nu! Känns som jag missar saker nu såhär på slutet. Blir till att göra en lista ikväll tror jag...
Vigselprogrammen ska skrivas ut nu i veckan, omslagen är redan färdiga. Festprogrammen får vänta tills nästa vecka.
Jag vill också gå ner några kilon. Jag har kämpat mig ner 10 kg sedan nyår så jag är rätt nöjd ändå men några fler hade inte skadat.
Jag är också känslig för pollen, är jättetrött och har kliande ögon. Sambon är istället känslig senare (gräs?) och nyser och snorar hela långa sommaren i princip.
Tänk vad kort tid det är kvar, helt sanslöst. Ikväll måste vi sätta oss ner och göra en lista (första och sista).
Igår var det möhippa, helt otroligt kul. Nu ser jag ännu mer fram emot bröllopet på något sätt. Är så tacksam över att att jag fick tillbringa en hel dag med mina närmsta vänner, de hade planerat dagen jättebra.
Jag hade först sagt att jag inte önskade möhippa, har varit gift förut och det kändes lite knas med "en till". Så jag fick frågan om de ändå fick göra något men något enklare. Iaf såhär gick det till:
Fick ett mystiskt kort i fredags där det stod att jag skulle ta mig till Statoil redan 7.30 följande morgon, fanns även en packlista med båda konstiga saker (rep, ballonger, salt etc) som vad jag skulle ha med mig i kldselväg. Jag satte mig i bilen och på Statoil fanns ytterligare (hos mannen i kassan). På det kortet stod det att jag skulle ta mig till portarna där jag och D kommer stå 16.30 den 23 maj. Där väntade ett kort som sa att jag skulle åka till Scandic.
Väl där så stod tjejerna och väntade på mig och vi åt av deras fukostbuffé. Fcik också på mig en liten krona i guldfärg med små pärlor på, jättesöt! Efter det bar det iväg ut i skogen till ett sånt ställe som ordnar samarnetsövningar och även höghöjdsbana. Där fick jag både ock i en kombination som vår guide hade bestämt. Hur kul som helst! Vi var där i säkert 3 timmar.
Vid parkeringen fick jag strippa lite och fick på mig gula leggings och en rosa tajt fodralklänning i något sorts linnetyg, till det ett skärp av guldpaljetter. Målet var att jag skulle se lagom larvig ut men ändå "fabulous".
Sedan var det dags för picknick i stadsparken. Det dukades upp sallad, grillade kycklinglår, parmaskinka, bröd mm. Till det serverades det rosévin. Så vi satt där i solen och hade det hur bra som helst. Under picknicken fick jag små uppdrag i form av att kasta pilar på ballonger, ringkastning och att svara på frågor om Portugal som min blivande svägerska ställde (deras pappa är från Madeira). ´
Efter picknicken så gick vi hem till en av tjejerna och där bjöds det på pizza, Margaritas (min favvo), tequila och Singstars. Så himla kul hade vi. Sedan var det dags för en krogrunda där vi öste järnet på dansgolvet.
En superdag helt anpassad för mig vilket gör att jag är enormt tacksam för mina goa tjejkompisar, syster och blivande svägerska.
Våra blommor inkl bordsdekorationer och kastblommor går på 5000 kr. Tycker det är sjukt mycket men vid det här laget orkar jag inte tänka om...
Ehh, idag står det på yr.no att Halmstad ska få 26 grader och sol och igår stod det 11 grader och regn.
Aftonbladet säger 25 grader och sol med ett moln så de säger ju inte så olika iaf...
Idag har jag hämtat det nya halsbandet som jag låtit trä (sötvattenspärlor) och lämnat in våra ringar för putsning. Kommer också göra chokladkolan ikväll till våra favouraskar så jag kan packa in dem i folie imorgon. Sedan ska jag fästa inlagorn i vigselprogrammen och skriva ut festprogrammen under helgen. Hoppas hinna göra alla askarna också, dvs stoppa i foliepaketen och knyta rosetten. Drömmen vore att vara färdig med allt pyssel på söndag kväll och bara njuta nästa vecka!
Klänningen hänger här färdig och skorna klackade jag om idag.