23 Maj 2009
Japp, nu börjar det kännas ordentligt!
Japp, nu börjar det kännas ordentligt!
Jag satt med omslagen till dem igår, skar till dem och fixade. Innehållet behöver bli godkänt men är annars helt klart.
Fick också gjort innehållet till festprogrammet igår, det enda som saknas nu är bordsplaceringen och gästpresentationerna. Omslagen till dessa är också under "pågående arbete".
Hämta klänningen har jag kvar och kolla underkläderna så de passar till. Håller på att gå in skorna som känns lite trånga över foten.
Sedan pysslet då ovan samt fixa favouraskarna.
Jag ska även boka in några behandlingar såsom helkroppsscrub (soldusch?) och färga ögonfransarna.
Och så måste vi skicka in hindersprövningen!
Jag gör vigselprogrammet innan vi träffar prästen. Finns ju ex att kika på här coh där på nätet så jag tror inte att det är mycket att anmärka på. Själva ordningen har jag kollat ¨på svenska kyrkans hemsida (har jag för mig).
Jag har aldrig gjort en soldusch så jag är tveksam till det. Får kanske prova nu snart en gång och se hur det är.
På fredag får jag min vigselring och det ska bli hur spännande som helst att se den!
Något att ha i favouraskarna måste vi också hitta! Mandlar känna så trist för det är ju inte gott och annat blir så dyrt... Tänkte fråga såndär pralinbutik om de kan göra mindre och om man då kan få mängdrabatt. Skulle gjort det i helgen men hann inte. Nackdelen när man inte jobbar i stan, hinner bara rusa omkring och göra ärenden på helgerna.
Men jag vill ha 5 st... Har skrivit om betydelsen av 5 st mandlar som man ger sina gäster i festprogrammet. Har sen skrivit att mandlar inte är gott så därför har vi lagt i något annat. Men vad?
"Traditionen med wedding favours härstammar sedan mycket långt tillbaka från Italien där rika aristokrater införde seden att ge bort små gåvor, s k bomboniere för att fira bröllop, barndop, konfirmation och andra stora begivenheter. Dessa bomboniere var från början små askar gjorda av guld, silver, kristall eller porslin och som dekorerades med värdefulla ädelstenar. I dessa små askar lade man sockerkonfekt som var en fin, mycket dyr delikatess som symboliserade välstånd och kunglighet och var förbehållen överklassens familjer. Efterhand som sockret blev billigare och därmed tillgängligt för flera blev dessa gåvor vanliga även bland medelklassfamiljerna.
Med tiden spred sig traditionen och sockerkonfekten ersattes av sockerglaserade mandlar som gavs till gästerna som en lyckönskan för brudparets nya liv tillsammans:
5 mandlar som symboliserade hälsa, välstånd, lycka, fertilitet och ett långt liv."
Jag har koll på allt som gäller bröllopet och han har koll på allt som gäller husbygget. Enkelt.
Ska pyssla mera i helgen för det är det enda som stressar mig. Att behöva sitta med papper, lim och organzaband sista veckan... Nej, det vill jag inte!
Idag kom både klänning och ring! Nästan för mycket på samma dag.
Ringen är jättefin och klänningen också. Dock är den för lång så jag måste få den uppsydd. Chansade och lät min sambo hämta klänningen då det är 14 mil hemifrån. Men men, både jag och klänning och skor måste tillbaka. Känns ändå hur bra som helst!
Jag hittade en hel del på denna sida (finns i de olika festprogrammen):
hem.passagen.se/majeda/mall.htm
Jag fick äntligen tummen ur och satte igång med omslagen till programmen igår, så skönt att vara igång! Gjorde nästan klart alla gästpresentationer och finslipade på innehållet under helgen också. Så det som är kvar är bordsplaceringen, vågar ändå inte skriva ut något förrän sista veckan tror jag.
Placeringskorten ska jag också sätta igång med. Detta har hängt över mig lite men nu känns det riktigt roligt. Velar fortfarande fram och tillbaka på hur vi ska fästa ihop dem bara. Fina band eller coola ceriserosa häftklamrar? Det blir ju lättare att bläddra med häftklamrar men mycket mer romantiskt med organzaband med rosett... I-landsproblem.
Jag har börjat gå in skorna, ibland glömmer jag bort det dock.
Igår provade jag klänningen för andra gången och den passar nu! Jag beställde ju en storlek för liten i januari så det känns så skönt. Nu ska jag bara hålla den här vikten eller gå ner lite till. Känns bra! Pappa tyckte jag var fin, han fick nämligen assistera.
Hindersprövningen har också gått igenom och sambon namn är ändrat (bara förkortat) så jag ska idag skicka in om namnändring på mig själv.
Vad har ni andra kvar att göra?