• PersianBride

Vem betalar tärnklänningarna?

Hej!

vi hade tänkt att våra tre tärnor skulle betala för sina egna klänningar eftersom det väl brukar vara att man gör så?!...men varje gång jag pratar med dom låter det som att dom förväntar sig att vi ska betala. Vet inte hur jag ska vara tydlig...känns lite snålt...

• Svar på tråden Vem betalar tärnklänningarna?
  • Taaanja

Vi betalar för vår/våra tärnor, bestman & toastmaster. Tycker det är självklart, när dem är snälla & stället upp. Då ska dem inte behöva massa pengar för det också...möhippa/svensexa kommer nog kosta tillräckligt.

• jessica st

Min ena tärna sa direkt att hon står för sina kostnader eftersom hon tycker att det är en ära att få vara tärna.

Den andra brudtärnan vill nog inte betala själv men vi tycker som tärna nr1 att det borde vara en ära och att allt annat kostar ju faktiskt en hel del.

• JustMeAndMyLove

Vi kommer hyra kläder åt dem, så gjorde mamma på sitt bröllop. Kanske kan tyckas snål men ingen av dem tycker de har användning av kläderna vid fler tillfällen.
    :)

• jessica st

vi funderade också på att hyra klänningar först..men det visade sig vara nästan samma priser så jag tyckte att det kunde vara roligare att ha som minne om det ändå kostar lika mycket.

• lingon82

Mina tre tärnor är minst sagt av olika modell. Jag gör så att jag köper tyg till dem (jättefin duchess som inte alls är dyr) samt tyg till underklänningen. Det blir ca 400 kr per klänning. Det är upp till tärnorna sen att sy upp en klänning i lämplig modell, såklart pratar vi mycket om detta. Alla tre tycker detta är toppen. Kläderna blir enhetliga, alla får en modell de passar i och man kan sy upp något som man anser kunna använda fler gånger. Ett tips!

• HurraViSkaGiftaOss

Vi betalade klänningen till min tärna, hår smink och naglar till henne. Även kläder till best man.
    De ska ju inte behöva ha utgifter bara för att vi gifter oss.

• Morticia

Vi delar. Eftersom tärnan själv vill komma med synpunkter och vara delaktig, så vill hon betala halva själv. Jag betalar halva, eftersom jag också vill säga mitt.
    Hon behöver således inte fundera på bröllopspresent, då jag anser att hon hjälpt till tillräckligt både med hjälp och ekonomiskt.

Jag betalar hennes håruppsättning och blommor, men skor får hon fixa själv.

Har man inte råd att förse sina tärnor med klänningar ska man inte ha så många. det är nästan oförskämt att fråga och sedan kräva att de betalar själv, tycker jag. Tärnan hjälper ju till med så mycket ändå, vanligtvis.
    Man måste ju inte ha en tärna heller.

• Nynaeve

Ojoj. Jag måste vara rätt ovanlig. Jag har två alternativ:

1. Jag syr till tärnorna. Då får de likadana klänningar i samma färg.
    2. De får fixa klänningar själva. Då har jag inga andra krav än att de ska vara knälånga eller längre.

Oavsett hur det blir får de fixa hår, smink och skor själva.

När jag var tärna fixade vi allting själva och hjälpte bruden med hår och smink. Funkade utmärkt. Jag hade en grön klänning och den andra tärnan en blå, i helt olika material och modell. Blev jättefint ändå.

• Snäckan08

Min tärna betalr själv. Hon har dock en klänning som hon använde på sin systers bröllop som hon kan ha igen (ej samma gäster). Hon får välja allt själv, vill inte tvinga på ngt. Buketten i kyrkan står vi för. Bestman kommer också betala fracken själv.

Däremot kommer vi köpa fina presenter (pärlöhängen i guld + manschettknappar) till tärna, bestman, toastmaster, kyrkomarkslaker och andra som engagerat sig lite extra. Tycker att det känns kul med en present istället för att betala kläderna

Svar på tråden Vem betalar tärnklänningarna?