• PersianBride

Vem betalar tärnklänningarna?

Hej!

vi hade tänkt att våra tre tärnor skulle betala för sina egna klänningar eftersom det väl brukar vara att man gör så?!...men varje gång jag pratar med dom låter det som att dom förväntar sig att vi ska betala. Vet inte hur jag ska vara tydlig...känns lite snålt...

• Svar på tråden Vem betalar tärnklänningarna?
  • Bröllops Monique

Fast du skrev ju "Så skulle jag sen ha varit tvungen att köpa mig en klänning i utvald färg och modell som jag själv skulle betala...ja då vet i f-n!". Men det spelar ingen roll. Ingen ide att bli upprörd. Alla gör ju som dom själva vill. Summan av kardemumman är att jag tycker många ämnen blir så mycket prat om att inget alternativ i slutet är bra.

Luucie skrev 2009-02-08 15:32:22 följande:
    Bröllops Monique skrev 2009-02-08 13:10:50 följande:
    Detta fattar jag inte vad du menar med?Sen tror jag att du får läsa om mitt inlägg om du inte förstår att jag har haft roligt trots att det tagit tid och kostat pengar...Och det där med att man ju ändå "betalar igen" den dagen tärnan gifter sig det köper jag inte en sekund!Det är förövrigt inte det det handlar om. Utan att man visar uppskattning och tack för ett fint stöd under planering och förberedelser.Så kommer iallafall jag att göra med mina tärnor.Man väljer ju vart man lägger sina pengar. Jag har inga problem att lägga dem på mina vänner. Vare sig det är mitt eller deras bröllop.
  • Joji

Det ser nog väldigt olika ut, hur man gör...

Jag har betalat mina tärnors klänningar. Just för att det är vi som önskar att de ska ha en särskild färg på sig, så det kändes "fel" att säga åt dem att köpa det. Och så tänker jag att det blir som en liten present, för all tid och engagemang som jag vet att de kommer att lägga ner...

De hade dock inte räknat med detta, utan verkade helt beredda på att betala själva, de blev väldigt glada.

Om man inte har ekonomisk möjlighet till detta, har man förhoppningsvis en så nära relation till sin/sina tärnor att man kan diskutera det. Om de inte heller kan betala, får man kanske överväga att skippa färgmatchningen, eller köpa något billigare, typ en sjal, ett sidenband som de kan ha i midjan?

• nässlan87

vi betalar för alla våra tränklänningar och håruppsättning sminkning och skor får de betala själva eller ta ett par skor de har hemma.

• Lakritsbåten

Vi kommer att betala tärnans klänning men det beror på att vi jag vill bestämma hur den ska se ut. (N-vis med omtanke om hennes figur, färgschema med mera.) Jag vill ju att klänningen ska komma till nytta igen därför blir det en tvådelad klänning i siden.

• ettem

Jag betalade såväl klänning, som hår och skor själv när jag var tärna. Hade inte en tanke på att jag inte "skulle" gjort det! Bestämde själv vilken klänning jag ville ha, men skickade så klart bilder till brudparet och kollade så att det var en klänning de tyckte om! (Bruden hade visserligen tänkt betala håruppsättningen, men jag hann före )

Hade de däremot bestämt klänning redan från början, så hade det kanske inte känts så självklart att betala själv...

• shakynose
    Ore skrev 2009-02-08 11:32:26 följande:
    Tja, jag skulle personligen aldrig lägga massa pengar för att köpa en klänning i en färg och modell som jag inte valt själv, och som jag dessutom vet att två andra tjejer har exakt likadana... Oavsett hur många gånger jag "skulle kunna" använda dem i framtiden. Skulle du vilja det?
    Nej inte jag heller! Och ingen annan kan bestämma vad som är användbart...

Tycker ditt förslag om att leta klänningar hos budgetmärkena är alldeles utmärkt!
  • bride 2be

vi har helt valt färg och modell eftersom färgen är rätt speciell, Lime har vi valt att betala för alla 3 klänningarna nu gillade alla tre tyg + modell (tack och lov). Men de kommer få stå för frisyr + smink själva, de kommer nog ha varsin bukett som vi står för då. Sen kommer vi kräva lite hjälp av dem med motagande av gäster och ta hand om presenter inget jätte jobb mad andra ord och de kommer ha 2 best men som hjälp så 5 pers kommer de vara. Samma i kyrkan med utdelning av program, bröllops bubblor mm.

Efter vigslen (någon vecka/veckor efter) kommer alla som haft något hedersuppdrag bli med bjudna av oss på en weekend till en herrgård som tack så lite lyx och avkoppling och god mat.

• lecaroline

Jag skulle allt betala min klänning själv när jag var tärna, bruden hade bestämt färg, vart och ca pris med. Kan ju tala om att jag var arbetslös under den tiden så det var inte jätte kul. Men det slutade med att brudens mor betalade bådas klänningar.

Det kanske låter lite taskigt men om brudparet ska bestämma vad det ska vara för klänning tycker jag att de ska betala den. Och om de tycker att det blir dyrt med 3 klänningar kanske man ska börja tänka om..
    Att man inte kan välja mellan sina bästa vänner är en sak, men låt då dem hitta klänningarna tillsammans med ett färg krav.

Talar ni om vad bestman ska ha på sig? Betalar ni deras kläder?

• MakeMyDay

Det här måste ju vara en ganska självklar och enkel fråga rent moraliskt.
    Skall bruden bestämma tema, förg och snitt m.m. då får man väl för guds skull vara beredd att betala oclså! Om man å andra sidan lämnar över valet av klänning till tärnorna känns det ju mer ok att lämna bidrag alternativt att tärnan får betala själv. Eller använda en redan ägd klänning.

Man kan väl inte ha kakan och äta upp den??

• purjopillan

våran ena tärna har en jättefin klänning i rätt färg (från studentbalen) så våran andra tärna får fixa själv enda kravet är att den matchar i färg

näbbar betalar vi, då det inte är så stor kostnad. ska på bröllopsmässan i göteborg nästa vecka och har man tur kan man springa på bra erbjudanden då. kanske någon utförsäljning eller så...

Svar på tråden Vem betalar tärnklänningarna?