• PersianBride

Vem betalar tärnklänningarna?

Hej!

vi hade tänkt att våra tre tärnor skulle betala för sina egna klänningar eftersom det väl brukar vara att man gör så?!...men varje gång jag pratar med dom låter det som att dom förväntar sig att vi ska betala. Vet inte hur jag ska vara tydlig...känns lite snålt...

• Svar på tråden Vem betalar tärnklänningarna?
  • 20090725

Vi betalar ena tärnans klänning (dotter till gubben) sen betalar den andra sin själv, men det enda kravet e att den skulle vara svart, och de sa min syster att hon redan hade en jätte fin knälång hemma, så det blev inte att hon köpte någon ny för den delen, sen kommer jag att köpa rosa siden band att ha i midjan på dem, sminket och frisyren kommer att vara gratis för henne då det e hennes bästa kompisar som skall göra min frisyr så då gör de hennes också!
    Best mannen hade också en kostym som passade perfekt till dagen hemma redan, så honom köper vi en rosa slips till...

• PersianBride

men åh vad svårt detta blir. Vår budget räcker inte riktigt till att betala allas klänningar. Samtidigt vill jag att de har likadana klänningar. Men klänningarna kommer kunna användas i framtiden också. well well...

• Ore

Tja, jag skulle personligen aldrig lägga massa pengar för att köpa en klänning i en färg och modell som jag inte valt själv, och som jag dessutom vet att två andra tjejer har exakt likadana... Oavsett hur många gånger jag "skulle kunna" använda dem i framtiden. Skulle du vilja det?

Om dina tärnor inte förväntar sig att behöva betala klänningarna, blir det nog svårt att komma överens med dem angåenda att ni väljer och de betalar...

Det går ju att hitta ganska billiga klänningar, det kan mycket väl dyka upp fina klänningar på H&M, Vero Moda eller någon annanstans. VILA brukar ha snygga klänningar för runt 500 kr/st. Kanske klarar eran budget det? Om det nu är väldigt viktigt att de har matchande klänningar...

• Bröllops Monique

Jag tycker det har blivit så mycket fokus på pengar och hur man ska göra saker. Man kan inte skriva en önskelista för då är man girig och man kan inte skriva att man inte vill ha något för då känner folk att de måste ge något ändå och önska sig pengar vet inte folk hur mycket de ska ge och känner sig snåla. Sen har vi tärnklänningarna.

Vi har inte bestämt hur vi ska göra men samtidigt tycker jag att det är en ära att få vara tärna. Man får ju vara med på sin bästa väns speciella dag och det är väl inte så farligt att behöva köpa en klänning själv då (den måste ju inte kosta flera tusen)?

• MV85

annars tycker jag vår idé är ganska bra... hon vet från början hur mycket vi betalar, och att allt över får hon betala själv, sen diskuterar vi tillsammans för att hitta en klänning hon vill bära, och vi tycker är bra... Är den sen dyrare än det vi anser oss ha råd med vet hon att hon får betala resten själv.
    Har man inte råd med mer än 500 så säg att "vi betalar 500:- men tyvärr har vi inte råd med mer, så resten får du lägga själv"
    på så sätt vet alla vad som gäller, det blir inte svindyrt för er och det blir inte svindyrt för henne - om hon inte väljer en klänning för flera tusen, men då får hon ju skylla sig själv.

• Vill nu

Vi har avsatt en summa till min tärna (1000 kr) Sen får hon disponera de pengarna som hon vill. Hon hittade t ex klänningen på blocket för 700 kr, och då har hon 300 att lägga på skor, eller makeup, vilket hon vill! Hade klänningen blivit dyrare hade hon fått lägga mellan!

• Luucie

Måste säga att när jag varit tärna har jag lagt ut massor av pengar på möhippa för bruden och present till brudparet plus att jag hjälpt till med hela arrangemanget med dukning, coachning av servispersonal, mottagandet av gäster etc etc. Det har varit jättekul men kostsamt och tidskrävande.

Så skulle jag sen ha varit tvungen att köpa mig en klänning i utvald färg och modell som jag själv skulle betala...ja då vet i f-n!

Jag har lyckligtvis haft generösa brudar som låtit mig välja kläder själv som de dessutom betalat. Också hår har jag fått hjälp med och skulle även ha fått smink om jag velat det.

Jag tycker inte att man behöver betala kläderna om man låter tärnorna välja själv.

Jag kommer att försöka ge dem ett bidrag till kläder eller erbjuda hjälp med hår och smink

Däremot tycker jag att man ska visa sin uppskattning mot dem genom att ge dem en fin present.

Det är inte bara en ära att vara tärna utan jäklig hårt jobb också om man tar det på allvar och är en vän som ställer upp!

• MV85
    Luucie skrev 2009-02-08 12:39:30 följande:
    Måste säga att när jag varit tärna har jag lagt ut massor av pengar på möhippa för bruden och present till brudparet plus att jag hjälpt till med hela arrangemanget med dukning, coachning av servispersonal, mottagandet av gäster etc etc.
    hehe bara inser när jag läser detta vad lätt mina tärnor får det... Dukning, serveringspersonal, mottagning mm mm fixas allt av stället vi ska vara på
  • Bröllops Monique

Visst är det det men när jag var tärna la jag gärna ut de pengarna. Om man tycker det är jobbigt och bara tidskrävande att planera möhippan kanske man ska tacka nej till det. Tärnan kommer ju själv gifta sig en dag och alla andra då betala för hennes möhippa. Samtidigt är man ju själv med på möhippan och har en underbar dag så det är ju inte att allt bara går till tärnan.

Luucie skrev 2009-02-08 12:39:30 följande:
    Måste säga att när jag varit tärna har jag lagt ut massor av pengar på möhippa för bruden och present till brudparet plus att jag hjälpt till med hela arrangemanget med dukning, coachning av servispersonal, mottagandet av gäster etc etc. Det har varit jättekul men kostsamt och tidskrävande.Så skulle jag sen ha varit tvungen att köpa mig en klänning i utvald färg och modell som jag själv skulle betala...ja då vet i f-n!Jag har lyckligtvis haft generösa brudar som låtit mig välja kläder själv som de dessutom betalat. Också hår har jag fått hjälp med och skulle även ha fått smink om jag velat det.Jag tycker inte att man behöver betala kläderna om man låter tärnorna välja själv.Jag kommer att försöka ge dem ett bidrag till kläder eller erbjuda hjälp med hår och sminkDäremot tycker jag att man ska visa sin uppskattning mot dem genom att ge dem en fin present.Det är inte bara en ära att vara tärna utan jäklig hårt jobb också om man tar det på allvar och är en vän som ställer upp!
  • Luucie

Bröllops Monique skrev 2009-02-08 13:10:50 följande:

Samtidigt är man ju själv med på möhippan och har en underbar dag så det är ju inte att allt bara går till tärnan.
    Detta fattar jag inte vad du menar med?

Sen tror jag att du får läsa om mitt inlägg om du inte förstår att jag har haft roligt trots att det tagit tid och kostat pengar...

Och det där med att man ju ändå "betalar igen" den dagen tärnan gifter sig det köper jag inte en sekund!
    Det är förövrigt inte det det handlar om. Utan att man visar uppskattning och tack för ett fint stöd under planering och förberedelser.
    Så kommer iallafall jag att göra med mina tärnor.
    Man väljer ju vart man lägger sina pengar. Jag har inga problem att lägga dem på mina vänner. Vare sig det är mitt eller deras bröllop.
Svar på tråden Vem betalar tärnklänningarna?