• AnnaKatri

Kan man säga till killen att man vill vara med och välja ring?

Misstänker att det inom en inte alltför snar framtid kommer ett frieri från honom. Jag är ganska petig och noga med saker och vill helst välja ut min ring själv, men jag vill att han friar på vanligt sätt och gärna då har en ring....

Vet int ehur man normalt gör, men frågan från mig är: är det fel av mig att säga/hinta till honom om att jag vill vara med och välja ring?? Efter förlovningen alltså...

• Svar på tråden Kan man säga till killen att man vill vara med och välja ring?
  • Sofia och Niklas

Jag tycker inte alls att det är konstigt att säga det innan!
    Jag såg till att nämna att jag ville vara med och välja ring själv i ett naturligt sammanhang långt innan vi ens pratade om förlovning. Det kan t.ex. vara att börja prata om bröllop/förlovning generellt när man ser det i en film/när ens vänner har förlovat sig etc etc. Att bara nämna "åh vilket fint frieri! fast hade det varit jag hade jag velat välja ring själv" är inte att hinta för hårt tycker jag :)

När min m2b sen friade hade han uppenbarligen kommit ihåg det, han hade köpt världens sötaste plastring med en stoor glasdiamant som han friade med, sen gick vi och valde ut våra ringar nästa dag.

• nni

Vi ska titta ut ringar o sedan ska han fria. Även han vet att jag kommer säga ja, så får han styra över frieriet som han vill. För han vill gärna göra det.
    För mig räcker det med förlovningen som var för 5 år sedan. Men samtidigt var det så länge som för 5 år sedan

• Lattelover

Förstår inte varför man vill ha frieri med en "lånering" om man ändå ska välja ut nya tillsammans därefter??? Är det för att det görs så på (amerikansk) film? Det är väl inte ringen som är grejen?

Min sambo friade till mig och dagen efter gick vi o beställde ringar. Sen tog det en månad innan de levererades men jag var lika förlovad för det

• aikidoaasa

Jag skulle bara visa min sambo vilka ringar som jag tycker är fina... sedan skulle han få välja. Hans smak borde vara tillräckligt bra... jag menar: han valde ju mig!

• Tizzeltazz

vi shoppade ringar ihop.
    fastnade direkt för samma ringar i första affären så det var en ganska snabb historia...
    sen fick ringarna snällt ligga och vänta till 2årsdagen.

• fromheretoeternity

Jag tycker aboslut att du ska vara med och välja ring! Tänk om han väljer en som du inte tycker är fin och sen ska du ha den på fingret varje dag i resten av ditt liv!!
    Jag ville absolut ha vitguld och min fästman visste inte ens om vad vitguld var för något så det hade kunnat bli en katastof

• tesstiman

du kan ju fixa bilder, länkar eller liknande och lägga lite halvdiskret på skrivbordet eller soffbordet med den du vill ha och skriva storlek så kan han köpa den du vill ha=)

• Therese142

Jag visade min blivande vilken ring jag tyckte mest om, vi prövade en gång, två gånger och när han sa att han ville bara provade samma ring en tredje gång (dvs vid 3 olika tillfällen)så fick jag fnatt och rusade mer eller mindre ut från butiken efter att vi provat den. Han var kvar ett tag och jag fick veta varför den 24/1 2009 :)Så jag ser inget konstig med att visa vilken ring man helst vill ha :)

• Evepeve

Nalle Puh 40 skrev 2009-02-05 14:44:00 följande:

Vi friade inte med ringar utan bestämde oss bara för att förlova oss och valde ringar ihop, jätte mysigt. Nu tre år senare har jag friat och väljer vigselring själv eftersom jag vill ha mormors
    Precis så gjorde vi med. Vi bestämde oss för att förlova oss och beställde ringar och åkte iväg på en romantisk helg i malmö där vi bytte ringar... Han vill ändå fria inför bröllopet(vi har inte böjat planera så mycket än), antar att det är mest för att göra något speciellt för mig. Jag kommer ändå att välja ring.
  • Malin och Joel

Har ni pratat om förlovning innan? Även om det är romantiskt att bli överraskad kan man ju ändå komma överens om vissa saker innan.
    Vi har bestämt ungefär vad för förlovningsringar vi har och de ska han köpa och fria med (exakt när vet jag inte ), sedan ska jag välja min egen vigselring till bröllopet. Man ska ju förhoppningsvis ha den varje dag resten av livet, då måste det ju vara en man verkligen vill ha!

• Kajsalisan

Var med och välj ring!! Jag hintade för min bm om vad jag ville ha i tidningar å så.. Men nää.. Det blev inte den jag ville ha, utan en jag inte riktigt trivs i. Så var med själv om du kan

• Corona

Jag hade sagt flera år innan att om vi förlovar oss vill jag vara med och välja ring. Så frieriet kom med en ursöt hjärtring i plast från Glitter...

• PrinsessanS

Jag har hintat om dessa "hyrringar", för jag är också extramt petig och vill att ringen ska kännas 100% rätt, så jag vill vara med och bestämma. Men vill även ha ett ordentligt frieri, så hyrgrejen är perfekt. Nu går jag bara o väntar...

Tycker inte att det är ett dugg konstigt att du vill vara med o bestämma. Du ska ju bära ringen resten av ditt liv, och då vill man ju ha en ring som man trivs med.

• Mörk Ängel
    Lattelover skrev 2009-02-05 19:43:03 följande:
    Förstår inte varför man vill ha frieri med en "lånering" om man ändå ska välja ut nya tillsammans därefter??? Är det för att det görs så på (amerikansk) film? Det är väl inte ringen som är grejen? Min sambo friade till mig och dagen efter gick vi o beställde ringar. Sen tog det en månad innan de levererades men jag var lika förlovad för det
    Ja, men när något sådant stort har hänt, att man blivit friad till då vill man ju gärna ringa till alla och berätta. Och det leder till att åtminstone jag vill ha min ring på fingret direkt för att verkligen känna mig förlovad och få uppleva lyckoruset på en gång och en lång stund efter!
    Men självklart är man lika förlovad utan ring. Men då är jag ju i stort sett redan förlovad eftersom vi har bestämt oss för att leva med varandra även om han inte har friat
  • Mörk Ängel

Vi har gjort så att jag har fått välja ring och sen kommer vi tillsammans gå och beställa ringarna så att jag får det jag vill ha.
    Det tar 6-8 veckor innan ringarna är klara och meningen är väl att han ska plocka ut dem och sen fria den dagen han vill.

• Anki82

Jag valde min o vi beställde den, men när den kom så ringde de min m2b o han hämtade den o friade som en "överraskning" fast jag visste att det skulle komma men inte när, så jag fick ringen jag vill ha o han fick fria "ordentligt" som överraskning för det var viktigt för honom.

• lillalyckan

Jag friade till min sambo med en silverring, sen gick vi tillsammans och köpte ringar till oss båda. Själv hade jag en gammal släktring på mig så länge...

Svar på tråden Kan man säga till killen att man vill vara med och välja ring?