• Mailan

    Kall mat till bröllops-buffé???

    Gifter mig i augusti på vårat sommarställe där vi varken har el eller rinnande vatten... Och där vi gör all mat på gasolspis med två plattor..

    Men nu inför bröllopet så får vi förbereda maten innan och då passar det bäst om vi kan göra mat som man kan äta kall, typ som kyckling och pastasallad..
    Men vi kan ju inte bara bjuda på kyckling och pastasallad..

    Snälla hjälp mig att komma på förslag till kall mat som gästerna kan plocka själva. Behöver inte alls vara avancerat!!

  • Svar på tråden Kall mat till bröllops-buffé???
  • Skruttis 82

    Hej kikar in i tråden. Vi gifter oss hösten 2010 och funderar på buffe.

    Kan man blanda både kall och varm buffe?

    Vi tänkte isåfall ha ett bord med maten och dricka där man får ta vad man vill ha och så.Tänkte ha vatten i bringare på bordet för dem som vill ha det. Och typ någon som hjälper till att fylla på när det börjar sina i faten. Typ det blir som ett gående bord.

    Låter det dumt? Någon som har varit på något liknande bröllop?

    Vi ska ha ett budget bröllop.

  • TinkieWinkie

    Vi kommer blanda varmt och kallt. Vill inte ha baar kall mat, tycker det känns festligare med varma rätter så vi blandar.

    Vi kör också budget och jag tycker ert upplägg låter jättebra!

    Skruttis 82 skrev 2009-02-20 15:32:30 följande:


    Hej kikar in i tråden. Vi gifter oss hösten 2010 och funderar på buffe.Kan man blanda både kall och varm buffe?Vi tänkte isåfall ha ett bord med maten och dricka där man får ta vad man vill ha och så.Tänkte ha vatten i bringare på bordet för dem som vill ha det. Och typ någon som hjälper till att fylla på när det börjar sina i faten. Typ det blir som ett gående bord. Låter det dumt? Någon som har varit på något liknande bröllop?Vi ska ha ett budget bröllop.
  • Nanne84

    Hur lång tid innan ni ska äta har ni tänkt att plocka fram maten, man vill väl inte ha den kylskåpskall? När gör ni maten, dagen innan??

  • hujjedamejj

    Marinad till fläskfile?
    Öl, Soya, Matolja och Grillkrydda.
    Blir hur gott som helst... Behöver inte stå å dra så länge heller. Jag brukar glömma att lägga fläskfilén i marinad en tid innan, så alltid när jag har gjort detta så har jag bara "rullat" fläskfilén i marinaden sen lagt på och stekt... det går det med =)


    Babajaga skrev 2009-02-14 18:22:27 följande:
    Är det någon som har tips på en god marinad till fläskfile? Eller kanske en god fläskfilégryta som inte är så fet? (Försöker hålla vikten)
  • lottis77

    Ingen som har fler grymt goda recept att dela med sig av?

  • Gavada

    Hejsan

    Har någon några tips på bufféer som funkar, är fattig student och pengarna räcker inte till någon lyx, men vill ändå ha fest!

    /MVH Gavada

  • hujjedamejj

    Jag har fått ner priset till 45 kr per person.
    Jag tänkte köpa fläskfilé och färdig potatisgratäng på affären (finns i påsar) Det blir högst 45 kr pp.
    Billigt och gott!

  • galaxen

    Senapsmarinerad kycklingfilé.

    20 pers. (bufféportioner)
    2 kg kycklingfileer
    3 msk smör
    1½ tsk salt
    2krm svartpeppar

    Marinad:
    1 dl fransk ljus senap (Dijon)
    2 dl solrosolja
    1 dl vatten
    1 dl hackad gräslök
    1 dl avrunnen kapris

    Garnering:
    1 knippa rädisor
    ½ dl grovskuren gräslök

    Sätt ugnen på 200 gr. Bryn fileerna på båda sidor i smör i en stkepanna. Lägg över i långpanna.
    Stek i mitten av ugnen 12-15 min. Låt kycklingen svalna.
    Till marinaden: Lägg senap i en skål o vispa ner oljan, lite i taget. Vispa ner vatten, gräslök och kapris.
    Skär köttet i skivor och lägg upp på stora fat. Krydda med salt o peppar. Häll över 2/3 av marinaden. Täck med plast och låt kycklingen marinera några timmar, gärna över natten. Skär rädisorna i bitar och strö över kycklingen tillsammans med gräslöken. Häll över resterande marinad.
    SUPERGOTT KAN JAG LOVA!!!
    Jag brukar göra en god rotfruktsgratäng eller potatisgratäng till och en god sås.

  • SJB

    Supersmarrig bulgursallad:

    Hel bulgur
    Pesto
    Melon
    Cocktailtomater
    pinjenötter
    cashewnötter
    ruccola
    parmesan
    avocado

    Man kan ju blanda i lite vad man vill, blir iaf väldigt mumsigt! Jag brukar ha lax till - kall eller varm!

  • lost in wedding world

    Gillar denna tråd och puffar den för ännu fler fina förslag på kall buffemat.

Svar på tråden Kall mat till bröllops-buffé???