• Mailan

Kall mat till bröllops-buffé???

Gifter mig i augusti på vårat sommarställe där vi varken har el eller rinnande vatten... Och där vi gör all mat på gasolspis med två plattor..

Men nu inför bröllopet så får vi förbereda maten innan och då passar det bäst om vi kan göra mat som man kan äta kall, typ som kyckling och pastasallad..
    Men vi kan ju inte bara bjuda på kyckling och pastasallad..

Snälla hjälp mig att komma på förslag till kall mat som gästerna kan plocka själva. Behöver inte alls vara avancerat!!

• Svar på tråden Kall mat till bröllops-buffé???
  • Tooticki
    Babajaga skrev 2009-02-14 18:22:27 följande:
    Är det någon som har tips på en god marinad till fläskfile? Eller kanske en god fläskfilégryta som inte är så fet? (Försöker hålla vikten)
    Rödvin och örter
  • puma82

Någons om frågade efter kalla goda såser.

Vi kommer ha kall buffé och skall inte krångla till det. Älskar vitlök och även rohde island och de kan man göra själv. Gillar man inte smakerna så kan man kanske använda basen, och testa med olika ingredienser själv, efter smak.

BAS: Majonäs och vatten. Salt och finmalen vitpeppar. Jag höftar, tar upp majonäs i en skål och vispar i kallt vatten tills jag fått lagom konistens, smakar av så det inte smakar för mycket majonäs, men det är ju också en smak sak. Hur mycket vatten man har avgör hur rinnigt det blir. Smaka av med kryoddorna.

Vitlöksås; Basen + vitlökspulver, men är väldigt gott med krossade vitlök, lite svårare att få jämn smak dock. Den står till sig lite och smakar mer dagen efter, så ta hellre i mer vitlök då.

Rohde Island; Basen + chilisås (vi använder då felix ekoloigiska, är lite småbitar i av tomat).

• puma82

Någon som vill ha recepet på hommus, så kan jag skriva ner det. Får nämligen sjukt mycket beröm för den och den är faktiskt riktigt god. Likaså såserna

• Babajaga
    Tooticki skrev 2009-02-15 11:12:22 följande:
    Rödvin och örter
    Har du nåt recept på det?
  • tonårsmorsa

Babajaga:
    Om du vill ha recept på något gott och magert kan jag tipsa om rödvinsfondue av fläskfilé. Supergott, lättlagat, mysigt och går bra att förbereda i god tid - kan det bli bättre. (Passar bäst att servera till max 4 personer om alla ska nå fonduegrytan.)

Mailan:
    Har ni något speciellt tema för maten? Kan vara bra att försöka rikta smakerna åt ett håll, typ svenskt eller medelhav.

• lottis77

Ingen som har recept på marinerad fläskfile som man förbereder innan och sen serverar kall? Har ätit en grymt god som var marinerad i bla lime men hittar inte receptet nånstans.. Kyckling ska man väl också kunna steka upp, marinera och sedan servera kall. Ingen som har nåt gott recept? Tillsammans med god potatissallad och tillbehör passar det ju alldeles utmärkt på ett sommarbröllop!

• tonårsmorsa

Det här receptet på dubbelmarinerad fläskfilé har jag sparat från en tidigare tråd. Receptet är för 30 pers på buffé.

Ingredienser:
    ------------
    3 kilo fläskfilé
    6 msk smör

Marinad 1:
    2 liter vatten
    150 g salt, 1 1/4 dl fint eller 1 1/2 dl grovt
    10 kvistar rosmarin eller 3 msk torkad
    6 st skivade vitlöksklyftor
    2 tsk grovmald vitpeppar

Marinad 2:
    strimlat skal av 3 citroner
    4 dl olivolja
    4 msk finhackad färsk rosmarin eller 2 msk torkad
    1 st stor pressad vitlöksklyfta
    1 tsk grovmald vitpeppar

Så här gör du:
    --------------
    1. Sätt ugnen på 125°.
    2. Putsa filéerna fria från hinnor och fett. Bryn dem runt om i smör och lägg över dem i ugnssäkra formar. Stek dem tills innertemperaturen är 65?70°, 30?40 min.
    3. Gör under tiden marinad 1: Koka upp vatten, salt, rosmarin, vitlöksklyftor och peppar. Låt marinaden kallna.
    4. Lägg ner filéerna i marinaden och låt stå kallt ca 12 tim. Ta upp filéerna och häll bort marinaden.
    5. Marinad 2: Skär det gula av citronskalet i strimlor med zestejärn eller potatisskalare och kniv. Förväll skalstrimlorna 1/2 min och häll av vattnet.
    6. Blanda citronskalet med resten av ingredienserna till marinad 2.
    7. Skiva köttet ganska tunt och häll över marinad 2 några timmar före serveringen.

• lottis77
    tonårsmorsa skrev 2009-02-15 19:15:47 följande:
    Det här receptet på dubbelmarinerad fläskfilé har jag sparat från en tidigare tråd. Receptet är för 30 pers på buffé.Ingredienser:------------3 kilo fläskfilé6 msk smörMarinad 1:2 liter vatten150 g salt, 1 1/4 dl fint eller 1 1/2 dl grovt10 kvistar rosmarin eller 3 msk torkad6 st skivade vitlöksklyftor2 tsk grovmald vitpepparMarinad 2:strimlat skal av 3 citroner4 dl olivolja4 msk finhackad färsk rosmarin eller 2 msk torkad1 st stor pressad vitlöksklyfta1 tsk grovmald vitpepparSå här gör du:--------------1. Sätt ugnen på 125°.2. Putsa filéerna fria från hinnor och fett. Bryn dem runt om i smör och lägg över dem i ugnssäkra formar. Stek dem tills innertemperaturen är 65?70°, 30?40 min.3. Gör under tiden marinad 1: Koka upp vatten, salt, rosmarin, vitlöksklyftor och peppar. Låt marinaden kallna.4. Lägg ner filéerna i marinaden och låt stå kallt ca 12 tim. Ta upp filéerna och häll bort marinaden.5. Marinad 2: Skär det gula av citronskalet i strimlor med zestejärn eller potatisskalare och kniv. Förväll skalstrimlorna 1/2 min och häll av vattnet.6. Blanda citronskalet med resten av ingredienserna till marinad 2.7. Skiva köttet ganska tunt och häll över marinad 2 några timmar före serveringen.
    Perfekt!
  • Tooticki

Rundstek fläskfilén så den får fin frg, gör klart den i ugnen. Lägg i plastpåse i kylen 1-2 dygn innan servering med rödvin och färska örter, t ex rosmarin. Skär upp i skivor och servera kall.

• Nanne84

Jag ska också ha kall buffe så jag undrar hur mycket maten kommer att kosta? Jag vet inte alls hur jag ska räkna och hur jag ska räkna ut hur mycket som kommer behövas. Vi kommer ha ca. 60 st på vårat bröllop.

Svar på tråden Kall mat till bröllops-buffé???