• Mailan

Kall mat till bröllops-buffé???

Gifter mig i augusti på vårat sommarställe där vi varken har el eller rinnande vatten... Och där vi gör all mat på gasolspis med två plattor..

Men nu inför bröllopet så får vi förbereda maten innan och då passar det bäst om vi kan göra mat som man kan äta kall, typ som kyckling och pastasallad..
    Men vi kan ju inte bara bjuda på kyckling och pastasallad..

Snälla hjälp mig att komma på förslag till kall mat som gästerna kan plocka själva. Behöver inte alls vara avancerat!!

• Svar på tråden Kall mat till bröllops-buffé???
  • iasmor

vi ska ha:

Kall grillad fläskfile
    Kall kycklingfile med pestotäcke
    Kassler
    Två olika potatissallader, en med vinegrette och en kladdig
    Fruktfat
    Grönsallad
    Fetaoströra
    Tzatsiki
    Hemmagjort bröd i olika former
    Olika oster

Till minglet först ska vi ha någon typ av tunnbrödsrulle med fyllning som vi skär i små bitar och äter med tandpetare

Och till efterrätt ska vi "bara" ha tårta och kaffe!

Mums!

• annakristina

Kan tänka mig att en italiensk buffé, spansk tapasbuffé eller varför inte grekisk buffé skulle bli supergott! Nedan är lite smakförslag på kalla rätter!

Italiensk: chevrétoasts med honung och ruccola, bresaola, tomat/basilika/mozzarella, rostade grönsaker, soltorkade tomater, pastasallad med pesto, crostini med tapenade, sparris inlindad i parmaskinka, minipizzor, grissini toppade med parmaskinka, örtmarinerade kyckligspett, melonsallad, limoncello (!).

Spansk: dadlar inlindade i bacon, heta räkor på spett, serranoskinka med melonbitar, gaspascho, getostquesadilla med avocadosalsa, choritzo, kalla köttbullar i tomatsås, laxspett, marinerade grönsaker.

Grekisk: Grillad hallomi, grekisk sallad, oliver, grillad paprika, tzatsiki, kall ungsbakad lax med fetaosttäcke, tomatsallad, lammfärssbullar späckade med feta och rosmarin, ouzo (!).

Till ovanstående: goda ostar, passande bröd (med oliver, soltorkade tomater...), fräscha sallader (pasta eller potatis)och smarriga dippsåser!

• Luucie

Tårtorna har vi beställt på ICA Maxi! Och tårtställningen hyr vi av dem också. De ha även "riktiga" bröllopstårtor till hyfsade priser och då tror jag att man bara lägger deposition på ställningen. Vi betalar 250 för den men det är ett bra pris, har kollat upp det och det finns mycket dyrare.. har inte hittat någon billigare!

• Mailan
    Ore skrev 2009-02-05 16:54:07 följande:
    Soltorkad skinka kan vara litet svår att hitta Men lufttorkad skinka finns. Själv gillar jag även kallrökt skinka...Er buffé låter jättegod!
    haha, det var så det hette, var helt blankt i huvudet
  • Mailan
    Luucie skrev 2009-02-05 21:22:34 följande:
    Tårtorna har vi beställt på ICA Maxi! Och tårtställningen hyr vi av dem också. De ha även "riktiga" bröllopstårtor till hyfsade priser och då tror jag att man bara lägger deposition på ställningen. Vi betalar 250 för den men det är ett bra pris, har kollat upp det och det finns mycket dyrare.. har inte hittat någon billigare!
    ska nog höra med coop här brevid oss om man kan beställa av dem..
    hade ingen aning om innan att det var så mkt saker som skulle planeras... Tänkte att gifta sig är väl hur simpelt som helst..
  • Nina och Rickard

Vilken bra tråd..har nu sparat alla tips i en fil på datorn!

Vi har funderat på att beställa en del av maten från Ica Maxis egna catering, dom har olika typer av fat. Nån som har erfarenhet av deras cateringmat?

• Tooticki

Jag har inte läst tråden.

Först undrar jag vad ni har för kylmöjligheter? Det är ju rötmånad i augusti så det behöver hållas ordentligt kallt.

Tips på mat
    marinerad fläskfilé i skivor
    Couscoussallad
    Potatissallad (både en med vitt "klet" och en med vinaigrette)
    Pajer

Sen tänkte jag, ni skulle inte kunna grilla också?

• panthera

Vi ska ha
    Kall marinerad fläskfile
    Kycklingspett
    Rökt nötrulle
    Potatissallad (kletig och vinegrett)
    Pastasallad
    Grönsallad
    Marinerade oliver+ lite annat småplock
    bröd

Men skulle behöva tips på goda kalla såser, någon som har några bra??????

• Babajaga

Är det någon som har tips på en god marinad till fläskfile? Eller kanske en god fläskfilégryta som inte är så fet? (Försöker hålla vikten)

Svar på tråden Kall mat till bröllops-buffé???