• ACochP

Är så ledsen...

I veckan skickade jag ut våra inbjudningar till vårt bröllopsdag och nu börjar svaren ramla in... jätteroligt men...aldrig ska man få njta helt...

Vi har gjort en sida på weddingannouncer där vi samlat all tänkbar info och bla har vi skrivit lite om bröllopspresenter. Ikväll fick jag höra att det vi har skrivit är "tiggeri" och mycket dåligt av oss. Själv tycker jag att vi har varit tydliga med vad vi önskar oss och OM gästerna VILL ha med sig något så är det bidrag till vår bröllopsresa vi önskar oss...
    Men som sagt så har inte våra familjer tolkat det... och nu sitter jag här och är jätteledsen...

Så här har vi skrivit, hur tolkar ni det?

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!
    Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?
    Det vore kul om du tog med dig ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnar det i lådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?
    Då får ni jättegärna lämna ett litet bidrag till vår bröllopsresa...
    Resan går till en grekisk ö där vi kommer att njuta av middagar i solnedgången och varma dagar på stranden med en god bok.

• Svar på tråden Är så ledsen...
  • sandraochmichael

låter inge fel med det, konstigt att dom reagera så.

• Sååå lurade

JAG tycker inte det ni skrivit är tiggeri, men jag vet många som varit gäster på bröllop som är riktig avigt inställd till såna här hemsidor... Tyvärr.

Så vi har struntat i det och inte skrivit nåt om presenter över huvud taget. Däremot har vi lämnat två namn som man kan kontakt om de har frågor. som ex present och de inte vill fråga oss.

• brud 090801

Jag tycker absolut inte att ni tigger. Det är faktiskt bara löjligt att säga det. Sen är det så att bara för att man önskar sig något behöver man inte ge det. Om nu gästerna känner sig obekväma i att ge pengar så får de väl hitta på något annat.

Så var inte ledsen för det behöver du inte vara.

• Pingst09

Jättebra skrivet...
    Men om det är den närmaste familjen som kommenterat det så kan ni väl prata med om att det inte är menat som "tiggeri" Ge dom en förklaring till varför ni skrivit så. Och tala då om att det nuförtiden är brukligt att skriva en önskelista!

• MissTiny

Oj.. va konstigt att de reagerade så!! Vi ska göra likadant och jag tyckte det ni skrivit lät jättebra! Verkligen inget tiggeri!!

• ACochP

Tack, ville höra om vi var helt ute och cyklade. Vi har pratat med våra familjer om detta och de verkar nu förstå vad vi menar men stämningen är lite förstörd ändå... Hoppas nu att våra andra gäster tolkar det på "rätt sätt" och inte går i samma spår som våra familjer...

• emmibob

ojojoj jag tycker ni har formulerat det bra och förstår inte varför folk har problem med detta.

Kortet tycker jag är en jättegullig önskan och ni ber ju inte om något. När jag ska på kalas av något slag har jag faktiskt ångest för vad jag ska köpa och tycker att det underlättar om man har några alternativ.

för övrigt har ju väldigt många önskelista registrerad på hemsida eller hos tex duka.

Var inte ledsen! Jag tycker själv att det inte är något konsigt med era önskningar, formuleringar osv. Själv kommer vi önska oss pengar till bröllopsresa (vi vill inte ha 10 glasvaser och 20 brödrostar)

• Kela2

Jag tycker inte att det är tiggeri! Jag kan själv tycka att det är svårt att önska mig saker i olika sammanhang, men ofta efterfrågas det ju ändå någon form av önskelista till födelsedagar, jul och andra högtider, inte minst bröllop. Jag kan tycka att det känns mer "girigt" eller vad man ska kalla det när folk har detaljerade listor på exakt vad de vill ha från dyra kedjor. Ni har ju istället sagt att ni inte önskar er något, att ni inte behöver något och är glada bara de kommer. Men om gästerna vill ge något (vilket de normalt brukar), så uppskattar ni mer ett bidrag till er resa än en massa prylar.

Det finns alltid folk som misstolkar eller hade gjort på ett annat sätt själva.

• Fenixx

jag tycker också ni har skrivit det jättebra. är deras problem om dem måste störa sig på det!

Ni är ju bara fullt öppna på ett bra sätt tycker jag hur ni vill ha det. vi ska också "tigga" till pengar till våran resa isåfall.

• Luucie

Jag förstår att du blir ledsen. Och jag vill inte strö salt i dina sår...men när man ber om pengar så kommer det alltid finnas folk som tar illa upp.

Ett alternativ är att gå in och ändra det ni skrivit...det är inte säkert att så många kollat på sidan än.

Ni skulle fortfarande kunna önska er bidrag till resan men också lägga till ett par "riktiga" saker.

Pengar kan vara svårt att ge bort och det är alltid trevligt med alternativ.

Svar på tråden Är så ledsen...