• Tekla09

Videofilma vigseln

Hej! Hur tänker ni göra på vigseln: kommer ni att ha någon som videofilmar? Vem kommer att göra det i så fall? Tycker det känns lite tråkigt att fråga någon av gästerna som på så sätt "missar" vigseln lite, men känner inte heller för att hyra in ett proffs. Känner mig helt rådvill. Det skulle ju vara så roligt att ha en film att titta på...... Hur gör ni? Eller har ni gjort som redan gift er?

• Svar på tråden Videofilma vigseln
  • Lajsan

Har väl tittat på den ungefär 7 ggr sen vi gifte oss i augusti

• Svanboet

Var hittar man sådant proffsfolk?
    Jag har bara hört astronomiska siffror när det gäller sådana arrangmang så jag blir ju väldigt glad när det visar sig att det inte behöver kosta skjortan.

Ni som haft proffsfotografer - Hur blev det med rättigheterna till bilderna? Fick ni hem några negativ eller bara beställda bilder/film?

Lajsan skrev 2009-01-23 13:03:17 följande:
    vi hade ett proffs, betalade 6500:- för en heldag, från kl 15 när vigseln började till kl 23 när valsen var avklarad, är jättenöjda, precis allting är med, spex, tal mm. Helt klart värt varenda krona för den blev så grymt bra när han fixat till den och man märkte knappt av honom under hela kvällen. Så det är ett hett tips.
  • En till präst

Burre Präst skrev 2009-01-23 09:45:03 följande:

Problemen dyker i regel upp när man har att göra med en glad amatör med väldiga ambitioner.
    Proffsen sköter det som regel bra, det är också min erfarenhet. Tror det har att göra med att de vet att de ska komma tillbaka till samma kyrka många gånger och vill då inte göra bort sig i förhållande till personalen. Så när man kommer överens med dem om var de kan vara, när de kan röra sig och även vad de inte kan göra så håller de sig till det.

När det gäller glada amatörer tror jag det värsta är när det är familjemedlemmar som håller i kameran, alltså föräldrar eller syskon till paret. De riskerar mer att förlora omdömet för att få sina "perfekta" bilder än vad en proffsfotograf gör.

Galningen som jag fick in BAKOM altaret var tex brudens bror...
  • Wiimii

Jag har själv filmat 2 av mina kompisars vigslar och tycker inte man missar nånting, tvärtom.
    Jag har alltid placerat mig snett framför brudparet längst fram i kyrkan (koret??) och sett hela vigselakten på nära håll.
    Har ju sett mer än ryggarna på brudparet så att säga.

• Wiimii

Kan tillägga att jag haft en stol att sitta på och INTE sprungit omkring utan koncentrerat mig på brudparet med lite vyer ut över församlingen.

• En till präst
    Wiimii skrev 2009-01-25 20:29:03 följande:
    Kan tillägga att jag haft en stol att sitta på och INTE sprungit omkring utan koncentrerat mig på brudparet med lite vyer ut över församlingen.
    Då är Du en idealisk bröllopsfilmare!!!
    Välkommen till min kyrka!
  • Svanboet

Är det vanligt att man har fler än två som håller filmkamera så man kan klippa ihop lite olika vyer och bilder utan att filmaren måste "springa runt"?

• Wiimii
    Svanboet skrev 2009-01-26 07:29:17 följande:
    Är det vanligt att man har fler än två som håller filmkamera så man kan klippa ihop lite olika vyer och bilder utan att filmaren måste "springa runt"?
    Placerar man sig bra behöver man inte springa runt. (Om man inte gifter sig i Domkyrkan eller nåt...)
  • soffi73

Vi komer ha proffsfilmare som följer oss hela dagen, fran och med att vi gör oss i ordning pa morgonen till och fram till kl 23. Detta betalar vi 12.000 kr för. Dom kommer vara tva filmare för att kunna ha en kamera som fokuserar pa oss och en som fokuserar mer pa gästerna un der dagen och kvällen. I kyrkan far vi dock bara ha en kamera ( har kyrkan sagt till oss), och han ska sta framme vid altaret.

• Joji

Vi har också anlitat proffsfilmare. De är två personer som sköter varsin kamera. De är med oss från vigseln till klockan 22.00. För detta betalar vi cirka 8000, inklusive bensinkostnader.

De klipper sedan ihop en film, samt att vi får rättigheterna.

Vi har funderat mycket kring detta, men vi vill gärna ha det hela på film och vi vill inte överlåta det på någon gäst att filma. Så såhär fick det bli!

• Svanboet

Vad innebär det att ni får rättigheterna egentligen? Får ni råmaterialet också eller bara den färdigklippta snutten att handskas med som ni vill?

Jag vill gärna ha allt material som blir efter en filmning, speciellt till de priserna. Det kan ju mycket väl vara så att de klipp som filmaren tycker är bra inte är de som jag vill använda helst.

Joji skrev 2009-01-26 09:24:48 följande:
    Vi har också anlitat proffsfilmare. De är två personer som sköter varsin kamera. De är med oss från vigseln till klockan 22.00. För detta betalar vi cirka 8000, inklusive bensinkostnader.De klipper sedan ihop en film, samt att vi får rättigheterna. Vi har funderat mycket kring detta, men vi vill gärna ha det hela på film och vi vill inte överlåta det på någon gäst att filma. Så såhär fick det bli!
  • Joji

Fasen, ikväll insåg vi att vi inte kan ha de filmarna! De arbetar bara till max 22.00, och vill att man ska ha gjort dans och tårta då. Det kommer vi inte att lyckas med! Bandet ska rigga upp när vi dricker kaffe i ett annat rum, och vi räknar med att middagen är klar cirka 22.00!

Måste börja leta igen.

Ang rättigheterna, så skulle vi få rättigheterna till bröllopsfilmen som de gjort, som är cirka 3 timmar. Vi frågade om RAW materialet, men de menade att det är cirka 7 timmars material från två kameror = väldigt mycket, och de brukar inte ge ut det. Fast jag vet en annan filmare där man kunde få det för 1500 kr extra. Vi vill nog egentligen ha det, bara för att det är vår dag liksom. Vi får väl se.

• Carmilla79

Måste bara få lov att göra ett litet inlägg. Jag kan förstå varför ett brudpar vill ha så mycket bilder som möjligt av fotografen (även om jag personligen bara skulle vilja ha helt genomarbetade bilder), men att vilja ha allt råmaterial av de som filmar ett bröllop känns lite over the top. Åtminstone om de är proffs, är det hobbyist eller bara en kamera som rullar känns det nog mer naturligt för mig att ta allt.

Nu är jag absolut inte någon proffsfilmare, men tog en del kurser på universitetet och herrgud va mycket film det krävs för att få ihop bara 20min film! Jag skulle personligen inte vilja ha 7-10 timmars råfilms material och särskilt inte från mer än en kamera. Då kan man ju räkna med att en del inte är synkat för en kamera troligtvis filmat mer/mindre och kanske andra saker/vinklar samtidigt. Inte vill jag sitta och hoppa mellan två olika skivor för att försöka mentalt redigera ihop min egen bröllopsvideo. Visserligen tyckte jag det var kul att redigera ihop videor på den tiden, men jag skulle mycket hellre vilja ha färdigredigerat material från filmarna, än ägna flera veckor åt att gå igenom råmaterialet själv för att hitta det jag vill ha med, samt redigera ihop allt. Det är ju liksom lite lättare att sitta med flera foton framför sig än flera timmars filmmaterial...

Just my 2 cents. Självklart ska man kunna fråga sin filmare om man kan få köpa råmaterialet.

• RTBW

man kan ju ha kameran på stativ också.

Vi ska be min bror, han är inte så "sentimental" av sig,
    och tycker bara att det ska bli kul.

• Lajsan
    Svanboet skrev 2009-01-23 13:08:25 följande:
    Var hittar man sådant proffsfolk? Jag har bara hört astronomiska siffror när det gäller sådana arrangmang så jag blir ju väldigt glad när det visar sig att det inte behöver kosta skjortan.Ni som haft proffsfotografer - Hur blev det med rättigheterna till bilderna? Fick ni hem några negativ eller bara beställda bilder/film?
    Jag hittade filmaren på en bröllopsmässa, sen fick man beställa hur många kopior som helst för 60:- st, som typ föräldrar och så har fått, men fina omslag.

När det gäller fotografen så fick vi alla bilder på en skiva.
  • Joji
    Carmilla79 skrev 2009-01-27 01:20:37 följande:
    Måste bara få lov att göra ett litet inlägg. Jag kan förstå varför ett brudpar vill ha så mycket bilder som möjligt av fotografen (även om jag personligen bara skulle vilja ha helt genomarbetade bilder), men att vilja ha allt råmaterial av de som filmar ett bröllop känns lite over the top. Åtminstone om de är proffs, är det hobbyist eller bara en kamera som rullar känns det nog mer naturligt för mig att ta allt.Nu är jag absolut inte någon proffsfilmare, men tog en del kurser på universitetet och herrgud va mycket film det krävs för att få ihop bara 20min film! Jag skulle personligen inte vilja ha 7-10 timmars råfilms material och särskilt inte från mer än en kamera. Då kan man ju räkna med att en del inte är synkat för en kamera troligtvis filmat mer/mindre och kanske andra saker/vinklar samtidigt. Inte vill jag sitta och hoppa mellan två olika skivor för att försöka mentalt redigera ihop min egen bröllopsvideo. Visserligen tyckte jag det var kul att redigera ihop videor på den tiden, men jag skulle mycket hellre vilja ha färdigredigerat material från filmarna, än ägna flera veckor åt att gå igenom råmaterialet själv för att hitta det jag vill ha med, samt redigera ihop allt. Det är ju liksom lite lättare att sitta med flera foton framför sig än flera timmars filmmaterial...Just my 2 cents. Självklart ska man kunna fråga sin filmare om man kan få köpa råmaterialet.
    När det gäller oss, så vill vi i så fall ha både filmarens redigerade variant, och allt råmaterial. Det känns bara bra att ha råmaterialet på något sätt, även om vi aldrig kollar på det eller redigerar det. Typ att VI har all film som de filmat från VÅR dag. Även om det är fotografens version vi sedan kollar på...
Svar på tråden Videofilma vigseln