• Tekla09

Videofilma vigseln

Hej! Hur tänker ni göra på vigseln: kommer ni att ha någon som videofilmar? Vem kommer att göra det i så fall? Tycker det känns lite tråkigt att fråga någon av gästerna som på så sätt "missar" vigseln lite, men känner inte heller för att hyra in ett proffs. Känner mig helt rådvill. Det skulle ju vara så roligt att ha en film att titta på...... Hur gör ni? Eller har ni gjort som redan gift er?

• Svar på tråden Videofilma vigseln
  • Svanboet

Burre:

Hur ställer sig präster till "proffsfilmare" i kyrkan? Är de i vägen, stör de gudstjänsten och tar fokus från vad som egentligen händer?

• En till präst
    Svanboet skrev 2009-01-23 08:32:51 följande:
    Burre: Hur ställer sig präster till "proffsfilmare" i kyrkan? Är de i vägen, stör de gudstjänsten och tar fokus från vad som egentligen händer?
    Jag är inte Burre, men hoppar in och svarar.
    Det beror helt på hur de beter sig.

Proffsfilmare kan vara jättesmidiga.
    Ofta räknar de ut i förväg var de ska stå, om de måste flytta på sig gör de det på ett lugnt sätt under psalmerna och står i övrigt stilla och stör ingen.

Jag har även varit med om filmare och fotografer med "myror i brallan" som trampat runt som elefanter under böner och löften, gått fram bakom altaret (!) för att få närbilder och på alla sätt sabbat vigseln totalt.

EN fotograf är dock bättre än att hela släkten sitter och klickar sig igenom vigseln. Och allra helst då om det är en fotograf med vana som inte blir vigselns medelpunkt genom att röra sig oavbrutet.

Videofilming stör i regel mindre än fotografering eftersom det inte blixtrar.
  • Svanboet

ursch vad tråkigt med så oproffsiga fotografer.

Jag vill nog gärna ha folk som filmar från flera håll för att vara säker på att "detaljerna" syns MEN jag vill ju inte behöva titta i kameranh under vigseln och störas av blictar i ögonen hela tiden. Nej för blixtfoto under vigseln!

• Burre Präst

En kollega var med om att en pappa som skulle fota konfirmationen klättrade upp på altaret för att få till en bra bild när sonen tog emot nattvarden. Men sådant hör lyckligtvis till de absoluta undantagen.

Proffsfotografer är i regel duktiga på att inte märkas och att få med de där magiska ögonblicken. Jag har bara haft proffsfilmare på en vigsel (och på en begravning) och det fungerade alldeles utmärkt.

Problemen dyker i regel upp när man har att göra med en glad amatör med väldiga ambitioner.

• mammatill2

Jag ska ha en proffsfilmare. Han ställer upp en kamera vid sidan av altaret som går hela tiden sen har han även en "lös" kamera som han filmar med.
    Vi ska döpa vår dotter samtidigt och då sitter han i ena hörnet och filmar. Sen är vi överens att han går ner under sista psalmen och filmar utgången. När vi går in sitter han längst fram och filmar. Sen får vi allt redigerat.

När man förklarar hur han ska göra låter det som han inte gör annat än springer fram och tillbaka.
    Men jag har varit på ett bröllop som han filmat och jag märkte honom endast när han gick ner i kyrkan.

Jag vet inte riktigt vad det kostar men vi betalar 8000kr allt som allt med kort och dyl.

• gotlandsulrika

Vi hade tänkt be värdparet filma under vigseln och sen får kameran "gå runt" under festen.

• MulleNuh

Min m2b´s vän ska filma oss.. Han jobbar med proffsfilmning.. Så det blir bra!

• 27juni2009

miona föräldrar har ett familjeföretag som säljer proffs utrustning till bla svt o tv4, så kamror finns o rediigering likaså blir nog brossan som får filma in o ut marsch sen blir de nog på stativ så brossan oxå får njuta av vå vigsel. talen e jag lite si o så att filma, inte alla som vill bli filmade när de håller personliga tal, men de hade ju varit roligt för oss att ha senare... får fundera, e ju inget vi behöver boka

men va häftigt föresten ni e flera här inne som känner folk som jobbar m proffs filmning, kanske jobabr nån av dem m grejer köpta i vårt familjeföretag

• Svanboet

Åh... man blir ju lite sotis på folk som känner så lämpliga personer när det gäller ordna grejor till sitt bröllop. Här finns massor med folk som kan fotografera, filma, binda blommor, hår och smink, har häftiga bilar och lämpliga lokaler. Synd att man inte får göra reklam på den här sidan för tänk vilket utbyte alla blivande brudar kune ha av varandras släkt och vänner

• Lajsan

vi hade ett proffs, betalade 6500:- för en heldag, från kl 15 när vigseln började till kl 23 när valsen var avklarad, är jättenöjda, precis allting är med, spex, tal mm. Helt klart värt varenda krona för den blev så grymt bra när han fixat till den och man märkte knappt av honom under hela kvällen. Så det är ett hett tips.

Svar på tråden Videofilma vigseln