• Tekla09

Videofilma vigseln

Hej! Hur tänker ni göra på vigseln: kommer ni att ha någon som videofilmar? Vem kommer att göra det i så fall? Tycker det känns lite tråkigt att fråga någon av gästerna som på så sätt "missar" vigseln lite, men känner inte heller för att hyra in ett proffs. Känner mig helt rådvill. Det skulle ju vara så roligt att ha en film att titta på...... Hur gör ni? Eller har ni gjort som redan gift er?

• Svar på tråden Videofilma vigseln
  • Fenixx

jag tycker absolut man ska filma vigseln. vilket minne att ha kvar och titta på sen. just då kan jag tänka mig att man är lite nervös/vimsig och kanske inte tänker riktigt på sången, pratet osv. även att filma talen på festen...

ett bröllop vi var på så filmade brudgummens systers sambo det hela..var inga problem från hans sida.

vi tänker också be någon att göra det åt oss av våra anhöriga.

• Villemoa

Vi har bett sambons bror att göra det och det ville han så gärna! Han kommer också att filma ev. tal under middagen - också ett fint minne att ha.

• Flisa80

Vi ska be några vänner till oss att filma.Sedan var vi på ett bröllop för nån vecka sedan där både han och hans fru filmade och det var rena proffsutrustningen han hade med. Han jobbar delvis med att filma stora evenemang, men himmel. Ja, så nu "vet" vi att vi får både proffsig filmare och superproffsig utrustning...gratis. Ibland ska man ha tur.

Tycker definitivt att ni ska låta någon filma!!!!

• MyochErlend

en barndomskompsi till mig ska filma.. tv-utb. och jobbar nu på svt.. jättebra

• Tekla09

Tack för alla synpunkter; vilken tur ni har med filmande proffs några av er! Ja efter detta känner jag ännu mer att vi måste be någon filma. Får fundera lite.. och Villemoa, tack för tipset att filma talen (hoppas det blir några!). Är det någon som anlitat någon fotograf (alltså betalat för filmningen),och vad kostade det?

• Villemoa

Any time!

Tekla09 skrev 2009-01-22 22:27:44 följande:
    Tack för alla synpunkter; vilken tur ni har med filmande proffs några av er! Ja efter detta känner jag ännu mer att vi måste be någon filma. Får fundera lite.. och Villemoa, tack för tipset att filma talen (hoppas det blir några!). Är det någon som anlitat någon fotograf (alltså betalat för filmningen),och vad kostade det?
  • Tus

Vi hade en videokamra uppställd framme vid altaret så ingen behövde filma. Det funkade bra.

• Svanboet

Jag har varit på ett bröllop där ingen filmade akten och korten togs från platserna folk satt på. Det känns tråkigt tycker jag.

Sen har jag varit på ett bröllop där de bara filmade vigseln och med en stationär kamera uppställd vid altarringen, tyvärr var det dåligt ljud men resten syntes ganska bra. Det tråkiga i det läget är att ingången och utgången inte syns annat än på stillbilder. Efter det bröllopet fick alla en hembränd dvd med bilder och filmer från bröllopet som tackkort - helt underbart att få även som gäst.

• Burre Präst

När det ska filmas brukar jag rekommendera brudparet att en person filmar ingången och sedan ställer upp kameran innanför altarringen snett bakom mig och lämnar den där. På det sättet får man med det mesta av ljudet och får bild framifrån på brudparet. Samtidigt slipper en person koncentrera sig på filmandet.

Nackdelen är att det kan vara svårt att filma ev solister, men just den stunden kanske någon av gästerna kan filma från bänken, så kan man redigera ihop det efteråt.

Svar på tråden Videofilma vigseln