Inte dum fråga alls...
jo, en traditionell brudbukett binds vanligen så, att man har en plasthållare i vilken det sitter en boll av oasis-stickmassa.
Man har den av flera skäl, dels får blommorn adet vatten de behöver under dagen i hållaren, dels kan man bygga former som tex droppform osv i en sådan , vilket inte går annars. Ytterligare en orsak är att man blir av med mycket vikt om man skär av merparten av stjälken och bara sticker själva blomman i hållaren (avgörs av bukettyp givetvis)
Att binda "som en vanlig" innebär att man binder ihop blommorna precis som man gör med en presentbukett. Man har alltså hela stjälken kvar och det blir stjälkarna som utgör "handtaget" bruden håller i . man lindar det vanligen med ett vackert band, för att det ser snyggare ut, och blir bekvämt att hålla i.
Den första varianten innebär dels en kostnad för att själva handtaget tillkommer, men det tar också mer tid än att "bunta ihop" tio kallor tillexempel, även om de"vanligt" bundna brudbuketterna inte alls är så enkla som många tycks tro, utan rätt avancerade hantverksarbeten.
Sedan är det lite svårt när man pratar buketter, för jag märker att många berättar om sin brudbukett, och så är det i själv averket buketter som egentligen mer är tärnbuketter i storlek, eller så har en kompis gjort den eller man har köpt blommorna på torget...
Mina prisindikationer bygger på en utbildad florists arbete med kostnad inkluderad för konsultation, material, arbete och att man får ett kvitto på det man köpt.
något annat kan jag aldrig stå för.
GoS09 skrev 2009-01-21 20:42:37 följande:
Kanske en dum fråga men vad är skillnaden på blomhållare o stjälkarna kvar som handtag... vad är en blomhållare eg..?Och vad är det för skillnad på buketten om det är en vanlig bukett och en brudbukett? Förutom priset då.. Hehe...