chiqitita skrev 2009-01-11 09:31:01 följande:
Tack för alla svar! Det är jätte intressant att läsa alla olika åsikter och speciellt från er som har opererat er. Det här med gelehallon blir jag nyfiken på. Ser dom och känns dom mycker mer annorlunda än silikon och koksalt? Finns dom i USA och vad heter dom där isåfall? Och hur kommer det sig att på vissa så blir mellanrummet mellan brösten så stort efter operationen?
Jag tror att det fortfarande är bara koksalt som gäller i USA, silikon är inte tillåtet vad jag vet.
Men på engelska heter det "cohesive silicone gel implants".
De finns i olika hårdhetsgrader där 1 är mjukast och 3 är hårdast. Kanske finns även hårdare men det är nog relativt ovanligt, då de flesta vill ha så mjuka implantat som möjligt. Hårdare implantat används oftast i bröstrekonstruktioner och då är implantaten inte runda utan anatomiskt formade. Därför behöver de vara hårdare för att hålla formen.
Det vanligaste i Sverige är coh 1 som alltså är det mjukaste, och runda implantat är vanligast. Eftersom mjukheten gör att de hänger till sig så blir resultatet sällan som två bollar.
Innan man gör en op. så tycker jag att man ska titta på riskerna för komplikationer och vad de innebär. Ta hjälp av flera källor! Att kasta ut frågan i olika forum är också jättebra för att få olika synvinklar på saken!
Om du ändå inte blir avskräckt så ska du leta efter en bra kirurg, gå på konsultationer hos flera kirurger och känn efter vilket som känns bäst. Ibland kan man behöva åka några mil, men det är det värt. Skulle däremot inte rekommendera att du opar dig utomlands då det kan behövas flera återbesök under upp till ett år efter open.
Jag ångrar inte en sekund att jag opererade mig, och jag ser faktiskt nästan fram emot den dagen då implantaten ska bytas ut så att jag får göra om det.

Mina boobs är mjuka o goa och perfekt storlek till min kropp. När jag ligger ned så glider de ut på sidorna som normala bröst och de rör sig naturligt (när jag är utan bh, that is) Få skulle gissa att jag har "plasttuttar" och även om de skulle det så gör det mig ingenting. Jag är stolt över att jag äntligen vågade göra det och står för det.
Eftersom jag inte gjorde detta för någon annan än mig själv så bryr jag mig inte ett skvatt om vad era killkompisar tänder eller inte tänder på! Min sexighet sitter bara delvis under hakan...
MIN kille är f.ö. tokig i dem och han är också stolt över mig för att jag vågat utmana jantenormen.