• chiqitita

Hur naturliga känns silikon bröst?

Jag är verkligen nyfiken och intresserad av detta. Om man t ex skulle få barn och kroppen förändras en del så kanske man känner att man vill operera brösten. Men vad är då bäst, silikon, gele eller det andra som jag nu inte kommer på namnet på! Vilket känns och ser mest naturligt ut? Känner man verkligen inte implantatet om man klämmer på brösten? En kompis till mig lade in silikon för ca tio år sedan och hennes bröst kändes och såg ut som sprängfyllda ballonger. Alla kan väl kännas så?

• Svar på tråden Hur naturliga känns silikon bröst?
  • Jasmina E

Man kan ju även vända på frågan i avtändningssynvinkel alltså. Hur många skulle vilja ta i en silikonsnopp?

Nej, just det.

• aalexandra

Jag vet lite iaf... De sk gelehallonen behöver du aldrig byta ut, det är livstidsgaranti på dom så då är det en operation som gäller sen är det över, dom finns mig veteligen i 2 former ett runt och ett droppformat och sen finns det med strukturerad yta och med slät yta. Dom blir ganska fasta (jag har dom)men inte som basketbollar som jag läste här över någonstanns utan mer som om dom stannar på plats dom har sin form hur du än rör dig, hänger du upp o ner med ett par droppformade så blir brösten just upp o ner
    Dom som blir mjukast är nog (vad jag tror) dom med koksalt men dom måste göras om ganska regelbundet och har man otur så kan det synas veck på dom (som när man håller en plastpåse med vatten så kan det bli en veckad sida)
    Man ska tänka både en, två o tiotusen ggr innan man gör det. Mina är fasta o fina (sambon tycker dom känns jättenaturliga)även efter amning och ett par år på nacken.
    Men ska du göra det är det för din egen skull du skall göra det och då kan du isf strunta i inläggen ovan om hur avtändande det skulle vara för det är ju något du gör för din egen skull o ditt eget psykes skull o inte för att tända på folk i omgivningen..

Det finns en jättebra sida som jag tror heter qvinna.net där finns en massa info o svar på frågor o olika kliniker men framförallt bilder, före o efter..

• MolsonCanadian

Det är ju högst tveksamt om man överhuvudtaget opererar sig för sin egen skull. Det är ju utifrån en referensram att något annat än det egna är bättre som man opererar sig. Folk får gärna operera sig om de nu vill det, men man kan ju åtminstone stå för att man gör det pga andra och inte låtsas att silikonbröst är något man skulle skaffa även om man levde på en öde ö utan några som helst intryck av hur bröst "ska" se ut.

aalexandra skrev 2009-01-09 08:56:17 följande:
    Jag vet lite iaf... De sk gelehallonen behöver du aldrig byta ut, det är livstidsgaranti på dom så då är det en operation som gäller sen är det över, dom finns mig veteligen i 2 former ett runt och ett droppformat och sen finns det med strukturerad yta och med slät yta. Dom blir ganska fasta (jag har dom)men inte som basketbollar som jag läste här över någonstanns utan mer som om dom stannar på plats dom har sin form hur du än rör dig, hänger du upp o ner med ett par droppformade så blir brösten just upp o ner Dom som blir mjukast är nog (vad jag tror) dom med koksalt men dom måste göras om ganska regelbundet och har man otur så kan det synas veck på dom (som när man håller en plastpåse med vatten så kan det bli en veckad sida)Man ska tänka både en, två o tiotusen ggr innan man gör det. Mina är fasta o fina (sambon tycker dom känns jättenaturliga)även efter amning och ett par år på nacken.Men ska du göra det är det för din egen skull du skall göra det och då kan du isf strunta i inläggen ovan om hur avtändande det skulle vara för det är ju något du gör för din egen skull o ditt eget psykes skull o inte för att tända på folk i omgivningen..Det finns en jättebra sida som jag tror heter qvinna.net där finns en massa info o svar på frågor o olika kliniker men framförallt bilder, före o efter..
  • Aleta
    aalexandra skrev 2009-01-09 08:56:17 följande:
    Jag vet lite iaf... De sk gelehallonen behöver du aldrig byta ut, det är livstidsgaranti på dom så då är det en operation som gäller sen är det över,
    Det är inte riktigt så enkelt.

De ger livstidsgaranti på dem, det betyder att om de går sönder så får man ett par nya gratis. Operationen måste man bekosta själv för att byta dem.
    Sedan har gelehallon inte funnits så länge så att det har blivit testat i verklig miljö ännu. Givetvis så tror tillverkaren att de ska hålla länge, annars hade de inte gett en sådan garanti, men det är bra att veta exakt vad som menas.

Kroppen kan ju t ex bilda ärrvävnad runt implantatet som gör att man måste operera igen. Risken för ärrvävnad ökar tydligen med tiden, så det kan bli aktuellt med ett byte i alla fall även om implantatet håller.
  • Blivandefrun

Hej.

Jag har silikonbröst sedan snart 5 år tillbaka. Jag har "gelehallon", droppformade inlägg som jag är supernöjd med. Mina bröst ser naturliga ut, och dom känns INTE som två basketbollar. Och silikonet känns inte, om någon klämmer på bröstet, inte på mig iallafall.
    Detta är det bästa jag gjort, och jag gjorde det för min egen skull. För att jag helt enkelt ville ha störra bröst, nu har jag en C-kupa (i vissa BH:ar, liten D).

• aalexandra
    MolsonCanadian skrev 2009-01-09 09:26:08 följande:
    Det är ju högst tveksamt om man överhuvudtaget opererar sig för sin egen skull. Det är ju utifrån en referensram att något annat än det egna är bättre som man opererar sig. Folk får gärna operera sig om de nu vill det, men man kan ju åtminstone stå för att man gör det pga andra och inte låtsas att silikonbröst är något man skulle skaffa även om man levde på en öde ö utan några som helst intryck av hur bröst "ska" se ut.
    Jag gjorde det dock enbart för min egen skull, inte för att behaga sambon eller för att behaga andra människor, sen att jag ville göra det var väl antagligen bara för att det fanns andra med större bröst eller finare bröst men det var ju fortfarande för att jag skulle må bättre i min egen kropp och inte för att andra skulle må bättre med min kropp. Självklart hade jag inte gjort det om jag var ensam på en öde ö men jag hävdar ändå att jag gjorde det för min egen skull (dubbelmoral måhända)
  • aalexandra

Absolut, jag är ingen läkare så den medicinska biten får ts ta med en ev läkare o absolut inte med mig
    Men det stämmer precis som du säger att operationen får man betala själv och det är ju den som kostar men det är inget alla "måste" göra som med koksalt tex som man faktiskt måste byta ut med jämna mellanrum..
    Hade ingen aning om att ärrvävnaden ökar med tiden, kan vara bra att veta..

Aleta skrev 2009-01-09 09:46:55 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt.De ger livstidsgaranti på dem, det betyder att om de går sönder så får man ett par nya gratis. Operationen måste man bekosta själv för att byta dem. Sedan har gelehallon inte funnits så länge så att det har blivit testat i verklig miljö ännu. Givetvis så tror tillverkaren att de ska hålla länge, annars hade de inte gett en sådan garanti, men det är bra att veta exakt vad som menas. Kroppen kan ju t ex bilda ärrvävnad runt implantatet som gör att man måste operera igen. Risken för ärrvävnad ökar tydligen med tiden, så det kan bli aktuellt med ett byte i alla fall även om implantatet håller.
  • MolsonCanadian

Jo, för att behaga andra människor. På en öde ö hade du som sagt aldrig kommit på tanken att skaffa plasttuttar.

aalexandra skrev 2009-01-10 19:26:25 följande:
    Jag gjorde det dock enbart för min egen skull, inte för att behaga sambon eller för att behaga andra människor, sen att jag ville göra det var väl antagligen bara för att det fanns andra med större bröst eller finare bröst men det var ju fortfarande för att jag skulle må bättre i min egen kropp och inte för att andra skulle må bättre med min kropp. Självklart hade jag inte gjort det om jag var ensam på en öde ö men jag hävdar ändå att jag gjorde det för min egen skull (dubbelmoral måhända)
  • chiqitita

Tack för alla svar! Det är jätte intressant att läsa alla olika åsikter och speciellt från er som har opererat er. Det här med gelehallon blir jag nyfiken på. Ser dom och känns dom mycker mer annorlunda än silikon och koksalt? Finns dom i USA och vad heter dom där isåfall? Och hur kommer det sig att på vissa så blir mellanrummet mellan brösten så stort efter operationen?

• guldtrassel

Hej!
    Jag har funderat själv på att operera brösten men efter att jag träffat min kk och tillika väldigt nära vän vars ex opererade brösten när de var ihop så har ja ändrat mig.
    Hon gjorde geleimplantat, gick från B till D och han sa att visst, det var sexigt och tände honom rejält i början men att han nu inte ville ha något annat än "the real thing" - alltså ickeopererat.
    Han säger att känslan trots de senaste framstegen (hon opererade sina för bara något år sedan) så känns det inte lika och han tycker inte alls att jag ska göra det.
    Inte värt pengarna säger han och det kan man ju hålla med om.
    Brösten kommer oavsett om man vill det eller inte och oavsett hur mycket pengar man spenderar och hur många gånger man lägger sig under kniven i framtiden - att förändras.
    Precis som med resten av kroppen.
    Så jag har helt slopat mina planer på att operera brösten -speciellt sedan en vän som har opererat dem på Akademikliniken här i Sthlm fick precis som 33% av de som opererar brösten, operera om sig TVÅ gånger till för att kroppen stötte bort implantaten.
    Jag hoppas att du kan vara nöjd över det du har istället och lära dig att älska dem som de är - du kommer inte vinna något i längden på att operera dem.

Svar på tråden Hur naturliga känns silikon bröst?