• Stardusty

Gift/sambo med någon mycket äldre och som redan har barn?

Jag gifte mig i höstas med min 16 år äldre man, jag är 24, han 40. Han har en son på 16 och en dotter på 7 och dessa har vi hos oss varannan vecka och varannan bor de hos sin ensamstående mamma.

Jag älskar min man såklart, men ibland blir åldersskillnaden och barnen lite påtagligt. Barnen i sig är vissa veckor en stor påfrestning och ibland kan jag redan 5 dar innan barnen ska komma börja våndas. Ibland kan jag tycka så synd om mig själv som inte får det som kompisarna har det, dvs de som bor med sin man/sambo själva för jämnan, utan barn. De helger vi är barnfria blir det en sorts press att vi ska göra nåt på tu man hand för att "passa på" och på veckokvällarna blir det också ofta att vi inte hittar på andra saker för att få umgås med varandra ensamma.

Sen till det här med åldern. Skillnaden stör oss inte i vardagslivet, jag har kul med hans kompisar och han har kul med mina och det är ingen som reagerat på att han skulle vara mer vuxen eller att jag skulle vara mer omogen. Däremot har jag börjat fundera på vad som händer längre fram i livet. Min man kommer gå i pension 16 år innan mig, vilket innebär att när jag väl går i pension så är han ca 82-83 år. Och det känns så tråkigt på nåt sätt, först ska han vara ensam hemma i 16 år medan jag ensam ska upp på mornarna o jobba, sen när jag är pensionär och vill ut och resa så börjar han redan bli för gammal för det.

Ni behöver inte känna som jag, men det skulle vara skönt att få prata om sånt här med folk som vet hur det är, för alla jag pratar med om barnen säger "jamen det visste du ju redan innan ni flyttade ihop att han hade barn" och "men de är ju så väluppfostrade, var glad för det, tänk om du hade haft styvbarn som bla bla bla..."

• Svar på tråden Gift/sambo med någon mycket äldre och som redan har barn?
  • Stardusty
    passionsblomman skrev 2008-12-20 14:00:17 följande:
    -Så luuugnt och skönt det blev...ssschhh! Hör ni något? Nä, inte jag heller...(Lite skillnad från igår) ...lycka till TS med ert familjepussel, alla varianter har sina sidor, men vad ni ha så är det ju varandra. Det är stort.
  • Undertecknad

HAHAH!!! Vänta du bara. Ropa inte hej än...

passionsblomman skrev 2008-12-20 14:00:17 följande:
    -Så luuugnt och skönt det blev...ssschhh! Hör ni något? Nä, inte jag heller...(Lite skillnad från igår)
  • Aleta

Ett stort !

Lycka till TS, de äktenskap jag har sett med en äldre man har varit lyckliga. Kanske för att man har valt varandra trots omgivningens kritik (ja, det finns faktiskt folk som inte unnar andra lycka tyvärr).

passionsblomman skrev 2008-12-20 14:14:55 följande:
    *ropar:-HEJ!*
  • Stardusty

Ja, i vårt fall har vi dock inte fått så mkt kritik, visst var det en och annan som höjde på ögonbrynen när vi berättade, men när han träffat mina vänner + familj har de gillat honom från första stund och jag tror hans vänner + familj tycker likadant om mig.
    Men det jag får kritik för är mitt "gnäll" om barnen, vilket känns trist för jag har inte direkt outat dem som monster, utan mer berättat för folk att det ibland blir lite påfrestande och då kommer kommentarerna om att jag borde vetat det m.m.

Aleta skrev 2008-12-20 15:06:31 följande:
    Ett stort !Lycka till TS, de äktenskap jag har sett med en äldre man har varit lyckliga. Kanske för att man har valt varandra trots omgivningens kritik (ja, det finns faktiskt folk som inte unnar andra lycka tyvärr).
  • Aleta

Hmmmm, det är lite orättvist att säga så egentligen.
    Även om du visste om det så är det inte lätt att förutse hur ett liv tillsammans med tre barn ska bli, speciellt om man inte själv har barn sedan innan.

Ni kanske kan försöka identifiera några saker som är extra jobbiga och jobba med en av dem i taget? Ni har ju några år på er innan de är 18 allihop.

Stardusty skrev 2008-12-20 15:17:28 följande:
    Ja, i vårt fall har vi dock inte fått så mkt kritik, visst var det en och annan som höjde på ögonbrynen när vi berättade, men när han träffat mina vänner + familj har de gillat honom från första stund och jag tror hans vänner + familj tycker likadant om mig. Men det jag får kritik för är mitt "gnäll" om barnen, vilket känns trist för jag har inte direkt outat dem som monster, utan mer berättat för folk att det ibland blir lite påfrestande och då kommer kommentarerna om att jag borde vetat det m.m.
  • Undertecknad

Japp, mitt inlägg blev anmält (undrar av vem ) och borttaget. Men jag förväntade mig inget annat heller, så det är lugnt.

• Stardusty

TACK, du är i princip den första som säger så

Jo vi försöker att "utvärdera" veckan när vi haft barnen och pratar igenom vad som varit bra och dåligt. Men tyvärr blir det många återkommande saker, sånt som man även känner igen från när man själv var tonåring
    Men det görs framsteg, tex från början var det svårt för dem att skilja på mitt och ditt då de inte hade haft några regler för sånt i förra hemmet. Men nu är det nästan inga problem, dock kan sonen fortfarande tycka att det är orättvist att han inte får smaka på sånt som jag köpt (ex. godis) och då får man förklara att jag har mina egna saker som jag köper för egna pengar (barn tror att allt som vuxna köper är till för alla...)

Aleta skrev 2008-12-20 18:22:34 följande:
    Hmmmm, det är lite orättvist att säga så egentligen.Även om du visste om det så är det inte lätt att förutse hur ett liv tillsammans med tre barn ska bli, speciellt om man inte själv har barn sedan innan.Ni kanske kan försöka identifiera några saker som är extra jobbiga och jobba med en av dem i taget? Ni har ju några år på er innan de är 18 allihop.
  • Undertecknad

Sorry, OT. Back to the topic.

Svar på tråden Gift/sambo med någon mycket äldre och som redan har barn?