• Stardusty

Gift/sambo med någon mycket äldre och som redan har barn?

Jag gifte mig i höstas med min 16 år äldre man, jag är 24, han 40. Han har en son på 16 och en dotter på 7 och dessa har vi hos oss varannan vecka och varannan bor de hos sin ensamstående mamma.

Jag älskar min man såklart, men ibland blir åldersskillnaden och barnen lite påtagligt. Barnen i sig är vissa veckor en stor påfrestning och ibland kan jag redan 5 dar innan barnen ska komma börja våndas. Ibland kan jag tycka så synd om mig själv som inte får det som kompisarna har det, dvs de som bor med sin man/sambo själva för jämnan, utan barn. De helger vi är barnfria blir det en sorts press att vi ska göra nåt på tu man hand för att "passa på" och på veckokvällarna blir det också ofta att vi inte hittar på andra saker för att få umgås med varandra ensamma.

Sen till det här med åldern. Skillnaden stör oss inte i vardagslivet, jag har kul med hans kompisar och han har kul med mina och det är ingen som reagerat på att han skulle vara mer vuxen eller att jag skulle vara mer omogen. Däremot har jag börjat fundera på vad som händer längre fram i livet. Min man kommer gå i pension 16 år innan mig, vilket innebär att när jag väl går i pension så är han ca 82-83 år. Och det känns så tråkigt på nåt sätt, först ska han vara ensam hemma i 16 år medan jag ensam ska upp på mornarna o jobba, sen när jag är pensionär och vill ut och resa så börjar han redan bli för gammal för det.

Ni behöver inte känna som jag, men det skulle vara skönt att få prata om sånt här med folk som vet hur det är, för alla jag pratar med om barnen säger "jamen det visste du ju redan innan ni flyttade ihop att han hade barn" och "men de är ju så väluppfostrade, var glad för det, tänk om du hade haft styvbarn som bla bla bla..."

• Svar på tråden Gift/sambo med någon mycket äldre och som redan har barn?
  • didis
    Stardusty skrev 2008-12-19 15:53:25 följande:
    Vad har vårat äktenskap med faktumet att han har barn att göra??
    Kankse hon menar att det kan leda till slitningar mellan er senare. När du (eventuellt) känner att din biologiska klocka tickar iväg och längtar efter barn och han vill åka på vinresor till Frankrike. Eller du vill satsa på ditt jobb och han börjar trappa ner.

Tja sådant som sliter i många förhållanden men som kan bli extra besvärligt när åldersskillnaden är stor och man är i olika livsfaser.
  • älskarlivet

Det påverkar en ganska mycket att den ena parten har barn sedan tidigare...
    Som sagt, vill du inte ha egna barn? Vill han ha fler etc..

Stardusty skrev 2008-12-19 15:53:25 följande:
    Vad har vårat äktenskap med faktumet att han har barn att göra??
  • Tooticki
    Stardusty skrev 2008-12-19 15:55:37 följande:
    Tack, det är precis så vi gör, dvs jag brukar försöka se till att träffa vänner, umgås med min familj, jobba över just de veckorna om det behöv m.m. men ibland känns det som att det uppfattas som att jag "flyr" hemmet. Har fått den kommentaren en gång och insåg att det ligger en uns sanning i det...
    Fast, de är inte dina barn. Det är typiskt tycker jag, är övertygad om att dessa förväntningarna är högre på styvmödrar än styvfäder. Om någon skulle säga något sånt igen så tycker jag att du ska säga att det är viktigt för dig att din man har en bra relation med sina barn och därför erbjuder du dem mycket ensamtid.
  • Aleta

Om ni båda får vara friska och inga olyckor händer så kommer han att dö före dig, så ser ju statistiken ut.
    Men som tur är så vet vi ingenting om morgondagen. Jag hade en god vän som dog två år efter sitt bröllop pga cancer. Jag har också en farbror som är 88 år och bor i USA, men han var på besök i Sverige i våras. Han reser och vandrar och håller igång. Du kan med andra ord aldrig veta eller planera för hur det kommer att se ut.

Det ni kan göra är att vara realistiska. Min pappa var 20 år äldre än min mamma och han gjorde investeringar som har varit låsta i 15-20 år och skrivna på mamma. Pappa lever inte längre och mamma kommer att få kvittera ut en nätt liten summa nästa år på banken tack vare att han planerade.

Vad gäller barnen så tycker jag att Tootickis förslag var bra med att du får lite extra ledigt de veckorna. På så sätt så har du ju lite annat att se fram emot och kan även ladda om batterierna.

Har ni diskuterat huruvida ni ska skaffa gemensamma barn? Det kan nog vara bra att tänka igenom det så att ni tycker likadant om både om och när i så fall.

Lycka till!

• Tooticki
    Drom skrev 2008-12-19 18:55:46 följande:
    oj. borde du inte tänkt på dessa frågor innan du gifte dig?
    På vilket sätt känner du att du hjälper henne genom såna kommentarer?
  • Drom

hjälpa henne?

jag har ställt en fråga!

kan du skilja mellan en fråga och kommentar? verkar inte så!

Tooticki skrev 2008-12-19 19:01:33 följande:
    På vilket sätt känner du att du hjälper henne genom såna kommentarer?
  • Drom

det är ingen som vet vad som händer iframtiden, många tidigare har valt en som varit äldre och även som redan har barn.

kolla mellan Charles Simonyi och Lisa Persdotter, för dem är det ju minst 32 år mellan!

Charles Simonyi med svenska Lisa Persdotter

Stardusty skrev 2008-12-19 15:24:25 följande:
    Jag gifte mig i höstas med min 16 år äldre man, jag är 24, han 40. Han har en son på 16 och en dotter på 7 och dessa har vi hos oss varannan vecka och varannan bor de hos sin ensamstående mamma.Jag älskar min man såklart, men ibland blir åldersskillnaden och barnen lite påtagligt. Barnen i sig är vissa veckor en stor påfrestning och ibland kan jag redan 5 dar innan barnen ska komma börja våndas. Ibland kan jag tycka så synd om mig själv som inte får det som kompisarna har det, dvs de som bor med sin man/sambo själva för jämnan, utan barn. De helger vi är barnfria blir det en sorts press att vi ska göra nåt på tu man hand för att "passa på" och på veckokvällarna blir det också ofta att vi inte hittar på andra saker för att få umgås med varandra ensamma. Sen till det här med åldern. Skillnaden stör oss inte i vardagslivet, jag har kul med hans kompisar och han har kul med mina och det är ingen som reagerat på att han skulle vara mer vuxen eller att jag skulle vara mer omogen. Däremot har jag börjat fundera på vad som händer längre fram i livet. Min man kommer gå i pension 16 år innan mig, vilket innebär att när jag väl går i pension så är han ca 82-83 år. Och det känns så tråkigt på nåt sätt, först ska han vara ensam hemma i 16 år medan jag ensam ska upp på mornarna o jobba, sen när jag är pensionär och vill ut och resa så börjar han redan bli för gammal för det. Ni behöver inte känna som jag, men det skulle vara skönt att få prata om sånt här med folk som vet hur det är, för alla jag pratar med om barnen säger "jamen det visste du ju redan innan ni flyttade ihop att han hade barn" och "men de är ju så väluppfostrade, var glad för det, tänk om du hade haft styvbarn som bla bla bla..."
  • Aleta

Det känns inte som en fråga när man läser det. Frågor som börjar med "Borde du inte..." innehåller ofta ett visst mått av tillrättavisande och "jag vet bättre"-attityd.

Så om du menade det som en fråga och inte vill provocera bör du nog formulera om den.

Drom skrev 2008-12-19 19:05:29 följande:
    hjälpa henne?jag har ställt en fråga!kan du skilja mellan en fråga och kommentar? verkar inte så!
  • Aleta

Vilket du visade i nästa inlägg. Det är så lätt att misstolka över nätet!

• Drom

jag ställer frågan exakt hur jag vill..dont lik it, dont read it..

Aleta skrev 2008-12-19 19:09:39 följande:
    Det känns inte som en fråga när man läser det. Frågor som börjar med "Borde du inte..." innehåller ofta ett visst mått av tillrättavisande och "jag vet bättre"-attityd.Så om du menade det som en fråga och inte vill provocera bör du nog formulera om den.
Svar på tråden Gift/sambo med någon mycket äldre och som redan har barn?