• Stardusty

Gift/sambo med någon mycket äldre och som redan har barn?

Jag gifte mig i höstas med min 16 år äldre man, jag är 24, han 40. Han har en son på 16 och en dotter på 7 och dessa har vi hos oss varannan vecka och varannan bor de hos sin ensamstående mamma.

Jag älskar min man såklart, men ibland blir åldersskillnaden och barnen lite påtagligt. Barnen i sig är vissa veckor en stor påfrestning och ibland kan jag redan 5 dar innan barnen ska komma börja våndas. Ibland kan jag tycka så synd om mig själv som inte får det som kompisarna har det, dvs de som bor med sin man/sambo själva för jämnan, utan barn. De helger vi är barnfria blir det en sorts press att vi ska göra nåt på tu man hand för att "passa på" och på veckokvällarna blir det också ofta att vi inte hittar på andra saker för att få umgås med varandra ensamma.

Sen till det här med åldern. Skillnaden stör oss inte i vardagslivet, jag har kul med hans kompisar och han har kul med mina och det är ingen som reagerat på att han skulle vara mer vuxen eller att jag skulle vara mer omogen. Däremot har jag börjat fundera på vad som händer längre fram i livet. Min man kommer gå i pension 16 år innan mig, vilket innebär att när jag väl går i pension så är han ca 82-83 år. Och det känns så tråkigt på nåt sätt, först ska han vara ensam hemma i 16 år medan jag ensam ska upp på mornarna o jobba, sen när jag är pensionär och vill ut och resa så börjar han redan bli för gammal för det.

Ni behöver inte känna som jag, men det skulle vara skönt att få prata om sånt här med folk som vet hur det är, för alla jag pratar med om barnen säger "jamen det visste du ju redan innan ni flyttade ihop att han hade barn" och "men de är ju så väluppfostrade, var glad för det, tänk om du hade haft styvbarn som bla bla bla..."

• Svar på tråden Gift/sambo med någon mycket äldre och som redan har barn?
  • älskarlivet

Hur länge var ni tillsammans/sambo innan ni gifter er? Jag kan faktiskt hålla med de som säger att du visste det redan innan ni flyttade ihop. Det kan ju inte ha kommit som en nyhet?

• Stardusty

Vi var ihop 2,5 år innan vi gifte oss och hade varit ihop 1 år när vi flyttade ihop.

Klart det inte var en nyhet att han hade barn, men jag kan garantera att alla som aldrig bott ihop med någon annans barn inte kan förstå vad jag pratar om. Det är en otrolig skillnad på att hälsa på sin kille när han har barnen mot att faktiskt bo med dom och behöva ta ansvar för sånt som åligger en förälder i vanliga fall.

• didis

jag förstår dina tankar, maken är knappt 5 år äldre än vad jag är och jag har ändå tänkt på vår ålderdom.

Medellivslängden är kortare för män och många kvinnor blir änkor under slutet av livet. Statistiskt kommer maken att dö 8-10 år före mig men det är ingen större idé att börja oroa sig för det redan nu..

Njut av livet ni har tillsammans här och nu, framtiden kommer såsmåningom.

Med er åldersskillnad + att han har barn sedan tidigare är det viktigt att ni diskuterar ihop er om framtiden - ni är i så olika fas i livet. Vill han tex ha fler barn? Innan de har flyttat hemifrån är han nästan pensionär.

• älskarlivet

Mitt ex hade barn och jag var sambo med honom, så jag vet visst vad du pratar om...

Jag gjorde slut illa kvickt (inte bara p.g.a. det utan p.g.a. hur killen var) och skulle aldrg få för mig att bli tillsammans med någon som har barn igen.. Hade min nuvarande sambo haft barn hade jag ratat honom direkt..

Stardusty skrev 2008-12-19 15:33:48 följande:
    Vi var ihop 2,5 år innan vi gifte oss och hade varit ihop 1 år när vi flyttade ihop.Klart det inte var en nyhet att han hade barn, men jag kan garantera att alla som aldrig bott ihop med någon annans barn inte kan förstå vad jag pratar om. Det är en otrolig skillnad på att hälsa på sin kille när han har barnen mot att faktiskt bo med dom och behöva ta ansvar för sånt som åligger en förälder i vanliga fall.
  • Stardusty

Problemet är att min man är lite mañana mañana, så när vi börjar prata om sånt så rycker han mest på axlarna och menar på att sonen ju flyttar hemifrån inom några år och att vi nog ändå kommer ha det mysigt när vi blir äldre osv.

didis skrev 2008-12-19 15:35:04 följande:
    jag förstår dina tankar, maken är knappt 5 år äldre än vad jag är och jag har ändå tänkt på vår ålderdom.Medellivslängden är kortare för män och många kvinnor blir änkor under slutet av livet. Statistiskt kommer maken att dö 8-10 år före mig men det är ingen större idé att börja oroa sig för det redan nu..Njut av livet ni har tillsammans här och nu, framtiden kommer såsmåningom.Med er åldersskillnad + att han har barn sedan tidigare är det viktigt att ni diskuterar ihop er om framtiden - ni är i så olika fas i livet. Vill han tex ha fler barn? Innan de har flyttat hemifrån är han nästan pensionär.
  • älskarlivet

Men har ni inte pratat om allt sådant här INNAN ni gifter er??

Stardusty skrev 2008-12-19 15:49:28 följande:
    Problemet är att min man är lite mañana mañana, så när vi börjar prata om sånt så rycker han mest på axlarna och menar på att sonen ju flyttar hemifrån inom några år och att vi nog ändå kommer ha det mysigt när vi blir äldre osv.
  • Tooticki

Jag förstår att det är tufft för dig! Detta med åldern är ju något ni aldrig kommer komma ifrån, det är lika bra att vara realistiska. MEN, ni har båda funnit någon som ni älskar så mycket att ni vill gifta er! Det i sig är ju något fantastiskt! Även om han sannolikt dör tidigare, och åldras när du fortfarande är ung så finns det även en risk att du dör i en olycka... Var glada åt det ni har idag, vi vet inget om morgondagen!

Vad gäller barnveckor så skulle jag tipsa dig om att du och din man bestämmer att på barnveckorna så får du lite mer fritid och kan träffa vänner, träna, gå en kurs etc. Dels för att du behöver en paus och dels för att han behöver ensamtid med sina barn.

Lycka till!!!

• Stardusty

Fast så känner inte jag. Visst att det är jobbigt med barnen, men hade jag vetat allt det här när jag träffade min man så hade jag valt att bli tillsammans med honom ändå för de veckor vi är ensamma väger självklart upp mot de som vi har barnen. Därmed inte sagt att livet inte blir påfrestande, som denna tråd var ämnat att ventilera i.

älskarlivet skrev 2008-12-19 15:35:28 följande:
    Mitt ex hade barn och jag var sambo med honom, så jag vet visst vad du pratar om...Jag gjorde slut illa kvickt (inte bara p.g.a. det utan p.g.a. hur killen var) och skulle aldrg få för mig att bli tillsammans med någon som har barn igen.. Hade min nuvarande sambo haft barn hade jag ratat honom direkt..
  • Stardusty

Vad har vårat äktenskap med faktumet att han har barn att göra??

älskarlivet skrev 2008-12-19 15:50:00 följande:
    Men har ni inte pratat om allt sådant här INNAN ni gifter er??
  • Stardusty

Tack, det är precis så vi gör, dvs jag brukar försöka se till att träffa vänner, umgås med min familj, jobba över just de veckorna om det behöv m.m. men ibland känns det som att det uppfattas som att jag "flyr" hemmet. Har fått den kommentaren en gång och insåg att det ligger en uns sanning i det...

Tooticki skrev 2008-12-19 15:50:58 följande:
    Vad gäller barnveckor så skulle jag tipsa dig om att du och din man bestämmer att på barnveckorna så får du lite mer fritid och kan träffa vänner, träna, gå en kurs etc. Dels för att du behöver en paus och dels för att han behöver ensamtid med sina barn.Lycka till!!!
Svar på tråden Gift/sambo med någon mycket äldre och som redan har barn?