Gift/sambo med någon mycket äldre och som redan har barn?
Jag gifte mig i höstas med min 16 år äldre man, jag är 24, han 40. Han har en son på 16 och en dotter på 7 och dessa har vi hos oss varannan vecka och varannan bor de hos sin ensamstående mamma.
Jag älskar min man såklart, men ibland blir åldersskillnaden och barnen lite påtagligt. Barnen i sig är vissa veckor en stor påfrestning och ibland kan jag redan 5 dar innan barnen ska komma börja våndas. Ibland kan jag tycka så synd om mig själv som inte får det som kompisarna har det, dvs de som bor med sin man/sambo själva för jämnan, utan barn. De helger vi är barnfria blir det en sorts press att vi ska göra nåt på tu man hand för att "passa på" och på veckokvällarna blir det också ofta att vi inte hittar på andra saker för att få umgås med varandra ensamma.
Sen till det här med åldern. Skillnaden stör oss inte i vardagslivet, jag har kul med hans kompisar och han har kul med mina och det är ingen som reagerat på att han skulle vara mer vuxen eller att jag skulle vara mer omogen. Däremot har jag börjat fundera på vad som händer längre fram i livet. Min man kommer gå i pension 16 år innan mig, vilket innebär att när jag väl går i pension så är han ca 82-83 år. Och det känns så tråkigt på nåt sätt, först ska han vara ensam hemma i 16 år medan jag ensam ska upp på mornarna o jobba, sen när jag är pensionär och vill ut och resa så börjar han redan bli för gammal för det.
Ni behöver inte känna som jag, men det skulle vara skönt att få prata om sånt här med folk som vet hur det är, för alla jag pratar med om barnen säger "jamen det visste du ju redan innan ni flyttade ihop att han hade barn" och "men de är ju så väluppfostrade, var glad för det, tänk om du hade haft styvbarn som bla bla bla..."