• momi boki

gift innan 24 års ålder/unga par

jag undrar om de finns flera som är unga o trots åldern tänker gifta sig? ja e enbart 21 o kommer gifta mig om 10 månader! o man ha ju fått lite konstiga kommentarer på sin ålder ? flera som fått de

• Svar på tråden gift innan 24 års ålder/unga par
  • andbeyond

Jag är 24, m2b 26 - jag har 5 år kvar på min utbildning, han jobbar heltid. Men vi känner att det är verkligen rätt så varför vänta? Har inte tänkt att vänta med barn tills jag är klar heller - här ska man försöka göra allt på en gång.. hm. :)

• didis
    Wingtear skrev 2008-12-19 15:07:47 följande:
    Jag är iof 25, men m2b är 22 och vi gifter oss nu på onsdag.Mest får vi frågan varför, av alla dumma saker. Inget om att han skulle vara ung. Men sen igen, här är ju folk sambo tills barnen börjar på universitet, sen gifter de sig... *fattar inte*
    Nej, du fattar inte det ena valet och jag fattar inte det andra, så är det och inte är det något konstigt med det.

För den som är lite äldre kan det tyckas vara "onödigt" att gifta sig om man är ung och utan barn men är både man och hustru överens så funkar väl det.

Likaväl som det funkar att gifta sig efter 20 år tillsammans och man börjar närma sig 40, något som kan tyckas märkligt för den som är 23 och nygift.
  • momi boki

jag har två år kvar på min utbildning sjuksköterska

• Lissdaniels

didis skrev 2008-12-19 15:25:19 följande:
    Nej, du fattar inte det ena valet och jag fattar inte det andra, så är det och inte är det något konstigt med det.För den som är lite äldre kan det tyckas vara "onödigt" att gifta sig om man är ung och utan barn men är både man och hustru överens så funkar väl det. Likaväl som det funkar att gifta sig efter 20 år tillsammans och man börjar närma sig 40, något som kan tyckas märkligt för den som är 23 och nygift.

Varför är det konstigt att gifta sig om man inte har barn?! Är giftemål endast för de som har möjlighet att ha barn tillsammans? Tycker det var klumpigt sagt...

Att äldre tycker att man är konstig som gifter sig ungt kan jag förstå eftersom jag själv tycker jag är ung men vill gifta mig dels av juridiskaskäl och för att jag tror på framtiden. Att äldre gifter sig efter samma senario som du verkar göra tycker jag däremot inte är lika konstigt eftersom det är ganska vanligt ändå.

• Drom

alla är ju olika, men tex jag skulle aldrig skaffa barn utanför äkenskap, men det är ju inte alla som tycker det. Många tycker det är stor steg att gifta sig men inte alls några problem att skaffa barn innan...själv anser jag tvärtom

Lissdaniels skrev 2008-12-19 16:36:21 följande:

Varför är det konstigt att gifta sig om man inte har barn?! Är giftemål endast för de som har möjlighet att ha barn tillsammans? Tycker det var klumpigt sagt... Att äldre tycker att man är konstig som gifter sig ungt kan jag förstå eftersom jag själv tycker jag är ung men vill gifta mig dels av juridiskaskäl och för att jag tror på framtiden. Att äldre gifter sig efter samma senario som du verkar göra tycker jag däremot inte är lika konstigt eftersom det är ganska vanligt ändå.
  • didis
    Lissdaniels skrev 2008-12-19 16:36:21 följande:

Varför är det konstigt att gifta sig om man inte har barn?! Är giftemål endast för de som har möjlighet att ha barn tillsammans? Tycker det var klumpigt sagt... Att äldre tycker att man är konstig som gifter sig ungt kan jag förstå eftersom jag själv tycker jag är ung men vill gifta mig dels av juridiskaskäl och för att jag tror på framtiden. Att äldre gifter sig efter samma senario som du verkar göra tycker jag däremot inte är lika konstigt eftersom det är ganska vanligt ändå.
    För mig är en vigsel i första hand en juridisk handling (och en bra anledning att träffa släkte och ha fest!). Juridiskt kan testamente etc lösas utan vigsel om det inte är barn inblandade.

Det har ingenting (för min del) att göra med om man vill/inte vill ha barn eller inte kan få barn. Skall man adoptera brukar det dock vara en fördel att vara gifta dock, flera länder föredrar gifta par.

För mig räcker det i princip med att vi lovat varandra att leva tillsammans, tyvärr räcker det inte juridiskt och därför gifter vi oss.

Jag beklagar om du såg det som ett påhopp på folk som inte kan få barn, det var inte min mening. Men nej, personligen behöver jag inget papper som bevis på vår kärlek och vilja att dela livet.
  • jojanna

jag är 20 och min m2b 22. Vi skall gifta oss i februari (1månad senare fyller vi båda år)
    ingen har sagt något negativt, men endel reaktioner då vi berättat har varit lite sådär......... öu, grattis

• J D

Drom skrev 2008-12-19 14:49:16 följande:
    vad har du läst för utbildning?J D skrev 2008-12-18 07:41:40 följande:

Juristlinjen.

• J D

... och det är på grund av de juridiska skälen som vi vill gifta oss nu och inte om 20 år. Men jag har inga åsikter rörande andras val att vänta även om jag som snart färdig jurist kan tycka att det är lite våghalsigt .

• didis

J D skrev 2008-12-19 17:33:02 följande:

... och det är på grund av de juridiska skälen som vi vill gifta oss nu och inte om 20 år. Men jag har inga åsikter rörande andras val att vänta även om jag som snart färdig jurist kan tycka att det är lite våghalsigt .
    Därför tog vi hjälp av jurist för att ordna inbördes testamente etc . Men med barn funkar det ju inget vidare...
Svar på tråden gift innan 24 års ålder/unga par