• lillalyckan

Vad tycker ni?

Tycker ni att det är bäst att ha ringar när man friar så att man kan ta på sig dom direkt eller först fria och sen tillsammans köpa ringar? Hade tänkt fixa allt (förutom gravyr av strl.skäl) innan den stora dagen. Tycker det känns roligare att berätta det för folk då och det känns bättre om allt "är klart", vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni?
  • Luucie

Mrs S 2B skrev 2009-01-01 17:11:35 följande:

Luucie: Jag och min kille tänker precis likadant som ni..väntar dock fortfarande på överraskningen och blir tookig då jag är en otålig person som gärna vill planera allt NU.varje gång jag tar upp det eller hintar känns det dock som om han väntar ytterligare för att det skall bli en överraskning så jag försöker verkligen hålla truten stängd men det är svårt.Jag lyckades dock lite casual ge honom min ringstorlek och vi har även provat ut en ring som jag tror jag vill ha..*hoppas*
    Ja precis så var det för mig också! Jag trodde jag skulle bli tokig!! Och nu i efterhand har han mycket riktigt erkännt att han väntade på ett speciellt tillfälle och att det inte skulle vara så mycket snack om det...Jag fick nämligen ganska mycket hjälp att hinta av mina kära vänner, så han höll på att bli tokig

Spännande att du har ditt kvar...Lycka till och hoppas det blir jättebra
  • MolsonCanadian

Fast då fattar jag ännu mindre. Vad är vitsen med att "överraska" med att fria om man redan är överens om att man ska gifta sig?

TS - har ni inte pratat om det tidigare, så gör det. Kommer ni överens om att gifta er, så föreslår jag att ni går och köper ringar gemensamt.

• Mrs S 2B
    MolsonCanadian skrev 2009-01-01 17:23:53 följande:
    Fast då fattar jag ännu mindre. Vad är vitsen med att "överraska" med att fria om man redan är överens om att man ska gifta sig?TS - har ni inte pratat om det tidigare, så gör det. Kommer ni överens om att gifta er, så föreslår jag att ni går och köper ringar gemensamt.
    jo det är sant men kanske har sett för många filmer. även om vi har bestämt att vi vill leva tillsammans så känns ju frieri som en ytterligare bekräftelse på att han vill att vi visar världen hur mycket vi hör ihop.
  • feministbrud

MolsonCanadian: Man kan visst fria men ändå vara överens.

Vi visste och hade lite löst tittat på ringar, men vi ville båda att någon skulle fria före förlovning. Vi köpte inga ringar utan köpte dem efter att jag friat. På så sätt blev det överraskning (han visste ju inte NÄR), ömsesidighet (jag visste att han skulle svara ja) och valfrihet (vi valde ringarna i efterhand). En perfekt kombination skulle jag säga

• MolsonCanadian

På att HAN vill..?

Mrs S 2B skrev 2009-01-01 20:19:00 följande:

jo det är sant men kanske har sett för många filmer. även om vi har bestämt att vi vill leva tillsammans så känns ju frieri som en ytterligare bekräftelse på att han vill att vi visar världen hur mycket vi hör ihop.
  • MolsonCanadian

Jodå, men fortfarande undrar jag vad vitsen är med att fria om man redan är överens om att man ska gifta sig.

• Diny

Nalle Puh 40 skrev 2008-12-14 11:27:22 följande:

Vi hade varit förlovade några år innan jag friade så vi hade redan ringar, köpte en fin slipsnål i guld istället.
    Förlovar man inte sig för att man ska gifta sig? Eller det är vanligt att man "friar" två gånger? Bara undrar för jag har inte så jättemycket kunskap om ämnet
  • Diny

Jag tycker att det beror lite på om det ska bli en överraskning eller inte. Bestämmer man gemensamt att man ska förlova sig så är det ju kanske inte (av naturliga anledningar) självklart att man har ringar färdiga direkt. Väljer man tillsammans är ju fördelen att man kan just välja själv. Det känns lite roligare (för mig iallafall) om ringen/ringarna redan är färdiga ifall det är en överraskning. För mig hade det känts mer speciellt ifall min pojkvän redan valt ut en ring (och såfall hade den betytt mer just för att han valt den hur den än såg ut eller hur mycket/lite den än kostade).

• Luucie
    MolsonCanadian skrev 2009-01-01 22:50:50 följande:
    Jodå, men fortfarande undrar jag vad vitsen är med att fria om man redan är överens om att man ska gifta sig.
    För oss var det inte så att vi suttit och pratat rakt ut om det och "bestämt".
    "Ska vi gifta oss eller..? Ja, men då pratar vi inte mer om det så att det blir en överraskning!"
    Så var det inte. Det var mer det att vi pratade om hur vi ville leva, att vi ville göra saker tillsammans , skaffa barn etc och att vi har en stor kärlek för varandra som kan leda till giftermål så småningom.

Nu är så småningom
Svar på tråden Vad tycker ni?