• Hammerman

Polygami

Fortsätt polygamidiskussionen här.

• Svar på tråden Polygami
  • Tooticki
    chokladflingan skrev 2008-12-12 09:57:49 följande:
    Nåja det kan jag väl förstå att man litar på läkare och barnmorskor, men jag säger bara det; Nåde den som skulle påstå att mitt barn inte är ett barn utan bara celler när jag väl blir gravid!
    Ja, för just din graviditet står ju över läkarvetenskapen!
  • Hammerman

Sebastiána skrev 2008-12-12 09:45:40 följande:

Jag tycker att tråden har spårat ur. Du får nog starta en ny Hammerman1.
    Jag gör det. Lägger tråden i debattforumet under "övrigt" som vanligt, dvs samma subforum som det här.

Någon borde upphöja mig till moderator alltså.
  • anne på grönkulla

Den principiella gemensamma nämnare jag kan komma på är att bara för att något är tillåtet blir det inte obligatoriskt. Abort är lagligt i sverige men det betyder inte att det är något man måste göra. Om polygami skulle bli lagligt så är det inget man måste ingå.

En annan aspekt - i de samhällen där polygami är lagligt är det såklart inget påbud, i en del är det tom rätt socialt komplicerat - men det bygger ju på att endast den ena parten (i alla för mig kända fall finns det bara rätt för män att ingå flera äktenskap) får göra det och den andra partens samtycke inte är reglerat lika starkt i lag utan bygger mer på individens styrka. Det är ett problem. Men det går ju att bygga bort om man bygger en lagstiftning från början i ett demokratiskt samhälle med lika starkt rättsskydd för alla individer oavsett t ex kön.

• feministbrud

anne på grönkulla skrev 2008-12-12 10:01:28 följande:

Den principiella gemensamma nämnare jag kan komma på är att bara för att något är tillåtet blir det inte obligatoriskt. Abort är lagligt i sverige men det betyder inte att det är något man måste göra. Om polygami skulle bli lagligt så är det inget man måste ingå.En annan aspekt - i de samhällen där polygami är lagligt är det såklart inget påbud, i en del är det tom rätt socialt komplicerat - men det bygger ju på att endast den ena parten (i alla för mig kända fall finns det bara rätt för män att ingå flera äktenskap) får göra det och den andra partens samtycke inte är reglerat lika starkt i lag utan bygger mer på individens styrka. Det är ett problem. Men det går ju att bygga bort om man bygger en lagstiftning från början i ett demokratiskt samhälle med lika starkt rättsskydd för alla individer oavsett t ex kön.
    Det finns ställen där kvinnor har rätt att gifta sig med flera män (var kommer jag inte ihåg just nu), men där handlar det inte så mycket om kvinnans rätt utan om mäns rätt att gifta sig med samma kvinna.
  • JPerlestam

Detta är vanligt i en speciell provins(?) i Kina på svenska kallad Ropberget. Provinsen är mycket fattig och för att alla män ska få en fru så gör familjerna helt enkelt så att de köper en fru till alla sina söner som de får dela på, blir för syrt med varsin. Skoj. Finns att läsa om i bla boken De goda kvinnorna från Kina som jag varmt rekomenderar!

feministbrud skrev 2008-12-12 10:10:44 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-12-12 10:01:28 följande:
    Det finns ställen där kvinnor har rätt att gifta sig med flera män (var kommer jag inte ihåg just nu), men där handlar det inte så mycket om kvinnans rätt utan om mäns rätt att gifta sig med samma kvinna.
  • anne på grönkulla

Intressant.

Men min poäng kvarstår ju - att det inte handlar om alla individers lika rätt - men det betyder ju kanske inte att det inte skulle GÅ att bygga en lag så. Om man utgår från en modern demokratisk stat och individens rätt och ser lagen som en möjlighet att reglera något som faktiskt äger rum på bästa möjliga sätt så är jag säker på att det går att komma en bit på den vägen iallafall.

• chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-12 10:00:33 följande:
    Ja, för just din graviditet står ju över läkarvetenskapen!
    Ja, jag tänker inte lita blint på några vetenskapsmän som på allvar tror att de kan bedöma när någon börjar känna och tänka, vara människa.

Är du alltid lika spydig eller är det bara mot mig här på forumet?
  • Hammerman

chokladflingan skrev 2008-12-12 10:42:05 följande:

Ja, jag tänker inte lita blint på några vetenskapsmän som på allvar tror att de kan bedöma när någon börjar känna och tänka, vara människa.Är du alltid lika spydig eller är det bara mot mig här på forumet?
    Fortsätt gärna abortdiskussionen i avsedd tråd.

Och ja, Tootickis svar var väldigt onödigt. Skärpning!
  • Miss Biii

Låter fruktansvärt att "köpa för att dela på"... verkligen superfrivilligt!!

JPerlestam skrev 2008-12-12 10:18:12 följande:
    Detta är vanligt i en speciell provins(?) i Kina på svenska kallad Ropberget. Provinsen är mycket fattig och för att alla män ska få en fru så gör familjerna helt enkelt så att de köper en fru till alla sina söner som de får dela på, blir för syrt med varsin. Skoj. Finns att läsa om i bla boken De goda kvinnorna från Kina som jag varmt rekomenderar!
  • Duchess

En spännande sak att studera de närmsta åren i Kina är hur man ska hantera det stora mansöverskottet. Enbarnspolitiken har lett till att många väljer att göra abort när de väntar en dotter, eftersom sonen anses ha större möjligheter att försörja familjen.

Marknadsekonomins lagar lär oss att när det blir brist på en eftertraktad vara så stiger priset. Kan det bli så att kvinnans "värde" stiger när det är brist på kvinnor?

För övrigt ser även jag polygami som en kvinnofälla. Det är sällan som två män och en kvinna lever tillsammans. Det är en av anledningarna till att jag inte tycker att polygami ska legaliseras.

• Hammerman

Håller helt med dig Duchess. En annan aspekt på såväl flickaborter som polygyni som jag funderat på är också att man till slut sitter där med en kritisk massa unga män utan någon som helst möjlighet att få sig en kvinna, och det kan bli väldigt otrevligt.

Min högst ovetenskapliga gissning är att ett samhälle med kvinnomajoritet är mer stabilt än ett samhälle med mansmajoritet, av samma anledning som jag tror att 10 kvinnor + 1 man på en öde ö skulle fungera oändligt mycket bättre än en öde ö med 1 kvinna + 10 män...

• feministbrud

Jag såg en film en gång som handlade om en by i Indien där det var slut på kvinnor eftersom alla valde att bara föda pojkar eftersom det var dyrare att få flickor. Resultatet blev så klart att priset för en kvinna blev otroligt högt. När man hittade en flicka i skogen blev hennes pappa otroligt rik eftersom han sålde sin dotter till fyra män och deras far. I slutet av filmen har hon sex med hela byn. Fruktansvärd film som skulle vara en sarkasitk analys av ett samhälle där det kostar pengar att gifta bort sina döttrar.

• MolsonCanadian

"A nation without women" är det. Grymt bra film. Fast sex med hela byn kan man väl inte säga att hon hade?
    Hon blev ju fängslad i stallet och våldtagen av "hela byn". Vad jag tyckte var mest intressant i den filmen var att trots att hon borde ha haft ett så högt värde, så behandlade man henne likväl sämre än djur.

feministbrud skrev 2008-12-12 12:59:54 följande:
    Jag såg en film en gång som handlade om en by i Indien där det var slut på kvinnor eftersom alla valde att bara föda pojkar eftersom det var dyrare att få flickor. Resultatet blev så klart att priset för en kvinna blev otroligt högt. När man hittade en flicka i skogen blev hennes pappa otroligt rik eftersom han sålde sin dotter till fyra män och deras far. I slutet av filmen har hon sex med hela byn. Fruktansvärd film som skulle vara en sarkasitk analys av ett samhälle där det kostar pengar att gifta bort sina döttrar.
  • Hammerman

Jag skulle lätt kunna sätta en tia på att länder som haft mycket krig (och därför förlorat många män) därefter glider in i relativt lugna och harmoniska perioder, eftersom det blir mindre konkurrens om honorna. Efterkrigstidens Europa, exempelvis.

Ingen av er som läst något i samma tema, eller är jag ute och cyklar nu?

• Celeste97

Jag tror förstås att den bästa blandningen är 50% män och 50% kvinnor. Det tycks vara en evolutionär fördel med tanke på att det är i (ungefär) de kvantiteterna vi föds... Det finns säkert en mängd forskning som visar att en arbetsplats blir mer harmonisk och effektiv när vi strävar mot jämn könsfördelning. Själv föredrar jag därför en ö med 6 män och 5 kvinnor. Gärna en solig ö med palmer och hängmattor och fruktdrinkar...

Tillbaka till ämnet. Som jag skrev tidigare så måste vi nog, om polygami ska tillåtas i Sverige, ha som regel att man gifter sig med alla i äktenskapet. Juridiskt blir det väldigt knepigt om man t.ex. blir förälder eller betalningsskyldig för att ens mans hustrus tredje mans andra fru har adopterat ett barn eller spelat bort sina pengar.
    Å andra sidan blir det ju då väldigt fånigt om en part i ett trepartsförhållande kan tvinga fram en skilsmässa mellan de andra två. Hänger ni med i tankegångarna?

• feministbrud
    MolsonCanadian skrev 2008-12-12 13:02:23 följande:
    "A nation without women" är det. Grymt bra film. Fast sex med hela byn kan man väl inte säga att hon hade?Hon blev ju fängslad i stallet och våldtagen av "hela byn". Vad jag tyckte var mest intressant i den filmen var att trots att hon borde ha haft ett så högt värde, så behandlade man henne likväl sämre än djur.
    Precvis, så hette den! Jag emande att hon blev våldtaqgen. hon har ju inte sex med mer än en frivilligt och honom dödade de. Hon hade ju ett skyhögt värde, men bara för hennes far. Problemet var ju att trots allt så hade hon själv inget att säga till om.
  • jessc
    Det är fantastiskt att det finns plattformar som kan skapa trygghet och stöd för dem som söker polyamorösa relationer. Jag skulle rekommendera att titta närmare på https://www.polyamory.se ? den är inte bara en dejtingsajt utan ett aktivt och varmt community för alla med intresse av öppna relationer. Här erbjuds diskreta och säkra funktioner, som privat meddelandehantering och tillgång till medlemsbloggar och artiklar om ämnet. Det är en plats där man kan läsa och lära sig av andras erfarenheter eller dela sina egna perspektiv på polyamori. Med sitt fokus på transparens och öppenhet i relationer blir det en trygg plats för att utforska denna livsstil. Plattformen har dessutom en tillgänglig kundsupport som känns trygg, så du får hjälp när du behöver.
Svar på tråden Polygami