Polygami
Fortsätt polygamidiskussionen här.
Fortsätt polygamidiskussionen här.
Sett historiskt så har polygyni varit väldigt mycket vanligare än polyandri, och familjekonstellationen 1 man + x antal fruar verkar dessutom vara laglig i 3/4 av världens länder. Så steget till att tänka sig en risk för sämre jämställdhet är inte så värst långt egentligen. Givetvis skulle en tänkt polygamilag vara könsneutral och inte göra skillnad på polyandri och polygyni, men jag har mina aningar om vartåt det skulle barka... Där om något skulle vi ha en "kvinnofälla" för Aftonbladets löpsedlar.
Så jag håller med de som säger att de skulle kunna tänka sig en polygamilag i en perfekt värld, men i den värld vi nu befinner oss i... tveksamt.
Varför grips jag nu av en oemotståndlig lust att hejvilt citera herrar Hitchens och Dawkins för att än en gång ödelägga det som var trådens ursprungliga diskussionsämne?
Hammerman... lägg band på dig.
MulleNuh skrev 2008-12-11 22:18:09 följande:
Sebastiána skrev 2008-12-12 09:45:40 följande:
Aborttråden, för er som av någon anledning inte skulle hitta till den: www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3187576.html
chokladflingan skrev 2008-12-12 10:42:05 följande:
Håller helt med dig Duchess. En annan aspekt på såväl flickaborter som polygyni som jag funderat på är också att man till slut sitter där med en kritisk massa unga män utan någon som helst möjlighet att få sig en kvinna, och det kan bli väldigt otrevligt.
Min högst ovetenskapliga gissning är att ett samhälle med kvinnomajoritet är mer stabilt än ett samhälle med mansmajoritet, av samma anledning som jag tror att 10 kvinnor + 1 man på en öde ö skulle fungera oändligt mycket bättre än en öde ö med 1 kvinna + 10 män...
Jag skulle lätt kunna sätta en tia på att länder som haft mycket krig (och därför förlorat många män) därefter glider in i relativt lugna och harmoniska perioder, eftersom det blir mindre konkurrens om honorna. Efterkrigstidens Europa, exempelvis.
Ingen av er som läst något i samma tema, eller är jag ute och cyklar nu?