• Hammerman

Polygami

Fortsätt polygamidiskussionen här.

• Svar på tråden Polygami
  • chokladflingan
    Stardusty skrev 2008-12-11 13:43:10 följande:
    För att tycka något måste man veta varför man tycker så. Inte bara vifta bort det som rätt eller fel. För rätt och fel är inget gemene man tycker lika i. Därför är det enligt mig en argumentfråga, dvs. att du tycker att det är fel för att ____.
    Varför tycker du som du gör?
  • Stardusty

Tyckte det framgick i det jag skrev innan, jag tycker att alla konstellationer som ingås av fri vilja (och av kärlek såklart) ska accepteras. Utifrån det ser jag inga problem med att lagstadga månggifte. Däremot håller jag med många andra som framhävt den juridiska delen som något komplicerad och anser därför att sådana saker måste klaras upp innan det kan bli en lagstadgad rättighet att ingå månggifte.
    Sen kommer det alltid finnas andra aspekter att ta hänsyn till, exempelvis tvångsgifte, ojämställdhet m.m. när det gäller månggifte/polygami, så därför är jag kluven i frågan. Men tanken på månggifte eller polygami anser jag vara lika naturligt som samkönade relationer.

• Duchess

Men hur ska man då göra när två personers magkänsla för vad som är rätt och fel går emot varandra?

chokladflingan skrev 2008-12-11 13:37:54 följande:
    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, någonstans har man väl alltid en magkänsla för vad man tycker.Rasism är ju fel för att ingen ska diskrimineras, varför, för att alla är lika mycket värda, men varför tycker man så?För mig är det bara en självklarhet.
  • chokladflingan

Stardusty: Du tycker alla konstellationer som ingås av kärlek och fir vilja ska accepteras, men Varför tycker du det?

• Stardusty

Istället för att ställa nya frågor hela tiden kanske du kan svara på det jag frågade, varför tycker du att polygami är "usch" och "blä"?

chokladflingan skrev 2008-12-11 14:33:32 följande:
    Stardusty: Du tycker alla konstellationer som ingås av kärlek och fir vilja ska accepteras, men Varför tycker du det?
  • chokladflingan

Varför ska jag svara på dina frågor när du inte vill svara på mina? Varför tycker du så?

Jag har då ALDRIG sagt varken usch eller blä om något annat än ärtsoppa, du förväxlar mig med någon annan.

• Tooticki

Frågan är varför tvångsäktenskap skulle bli vanligare om månggifte blev tillåtet? Ingen diskuterar alla de tvångsäktenskap som ingås av två personer?

• Stardusty

Jo, jag skrev det i mitt första inlägg att det existerar i tvåpersonsrelationer också.

Tooticki skrev 2008-12-11 15:00:18 följande:
    Frågan är varför tvångsäktenskap skulle bli vanligare om månggifte blev tillåtet? Ingen diskuterar alla de tvångsäktenskap som ingås av två personer?
  • Stardusty

Möjligt att jag förväxlar dig, men du har i alla fall sagt att du inte tycker att polygami ska tillåtas. Och jag undrar varför du tycker så.

Jag tycker så för att i mina ögon bör alla relationer som ingås av kärlek och fri vilja tillåtas då de är äkta. Jag lägger ingen värdering i hur många man är, om man är av två kön eller inte, utan värderingen ligger i känslorna. Om man älskar varandra och vill ingå ett äktenskap/partnerskap/whatever så anser jag att man ska få göra det. Men som någon skrev, detta i en perfekt värld, vilket vår inte är.

chokladflingan skrev 2008-12-11 14:41:01 följande:
    Varför ska jag svara på dina frågor när du inte vill svara på mina? Varför tycker du så?Jag har då ALDRIG sagt varken usch eller blä om något annat än ärtsoppa, du förväxlar mig med någon annan.
  • Stardusty

haha vad lustigt det blev, jag menar om relationen är tvåkönad eller inte, inte om personerna är tvåkönade

Svar på tråden Polygami