Polygami
Fortsätt polygamidiskussionen här.
Fortsätt polygamidiskussionen här.
Tyckte det framgick i det jag skrev innan, jag tycker att alla konstellationer som ingås av fri vilja (och av kärlek såklart) ska accepteras. Utifrån det ser jag inga problem med att lagstadga månggifte. Däremot håller jag med många andra som framhävt den juridiska delen som något komplicerad och anser därför att sådana saker måste klaras upp innan det kan bli en lagstadgad rättighet att ingå månggifte.
Sen kommer det alltid finnas andra aspekter att ta hänsyn till, exempelvis tvångsgifte, ojämställdhet m.m. när det gäller månggifte/polygami, så därför är jag kluven i frågan. Men tanken på månggifte eller polygami anser jag vara lika naturligt som samkönade relationer.
Men hur ska man då göra när två personers magkänsla för vad som är rätt och fel går emot varandra?
Stardusty: Du tycker alla konstellationer som ingås av kärlek och fir vilja ska accepteras, men Varför tycker du det?
Istället för att ställa nya frågor hela tiden kanske du kan svara på det jag frågade, varför tycker du att polygami är "usch" och "blä"?
Varför ska jag svara på dina frågor när du inte vill svara på mina? Varför tycker du så?
Jag har då ALDRIG sagt varken usch eller blä om något annat än ärtsoppa, du förväxlar mig med någon annan.
Frågan är varför tvångsäktenskap skulle bli vanligare om månggifte blev tillåtet? Ingen diskuterar alla de tvångsäktenskap som ingås av två personer?
Jo, jag skrev det i mitt första inlägg att det existerar i tvåpersonsrelationer också.
Möjligt att jag förväxlar dig, men du har i alla fall sagt att du inte tycker att polygami ska tillåtas. Och jag undrar varför du tycker så.
Jag tycker så för att i mina ögon bör alla relationer som ingås av kärlek och fri vilja tillåtas då de är äkta. Jag lägger ingen värdering i hur många man är, om man är av två kön eller inte, utan värderingen ligger i känslorna. Om man älskar varandra och vill ingå ett äktenskap/partnerskap/whatever så anser jag att man ska få göra det. Men som någon skrev, detta i en perfekt värld, vilket vår inte är.
haha vad lustigt det blev, jag menar om relationen är tvåkönad eller inte, inte om personerna är tvåkönade