• Nina och Rickard

Ingen blombukett?

Hej!
    Jag har haft en liten fundering för mig själv på sistone.. Jag är nämligen ingen blom-människa direkt och inte speciellt intresserad av sånt. Att jag som brud skulle ha blommor i handen när jag vigs känns inte som nån intressant tanke för mig. Så, det jag har tänkt är att jag ska strunta i att ha en blombukett och bara köra utan, precis som brudgummen.

Nu undrar jag hur främmande denna tanke känns för er andra? Jag vet liksom att folk (=kvinnor) i min omgivning säkert kommer att reagera, för på nåt sätt är det ju självklart att bruden har blommor. Även om det är "våran" dag så är det jobbigt att få kritik för nåt som för många är självklart (utan att dom kanske själva vet varför ens..?).

• Svar på tråden Ingen blombukett?
  • Nina och Rickard

Kuvertväskor är inte heller min grej (med risk för att tacka nej till alla bra förslag). Jag ska nog inte ha nån väska med mig heller, risken är stor att jag kommer tappa bort den under dan..ska nog be nån av mina nära o kära att släpa med sig några av mina dyrbaraste saker under dan.

Killen har faktiskt samma problem som en bukettlös/väsklös tjej att han inte vet vad han ska göra med den lediga armen. Men det är nog ingen stor grej i sig..mest jobbigt kanske om man är väldigt nervös, typ samma effekt som när man ska stå inför folk och prata. Men slappnar man av går det nog bra ändå

• Miss Biii

finns ju som söta tygpåsar i olika material? du behöver ju inte ha nått speciellt i den.

nä vi ska inte tjata på dig mer klart du kan gå tomhänt, det blir så bra så!!!

lycka till med allt

• Jojjo82

Jag funderar också på att skippa brudbuketten vid vigseln. Har någon idé att jag skulle vilja smycka "den lediga" armen på något sätt; Maffiga glittriga armband, sidenband, kristallprydd tråd osv.

• Nina och Rickard

Miss Biii:

Haha, ja tack för idéerna ändå Vi är ju här för att diskutera, såå det är kul att höra hur andra tänker och så.

Jojjo82

Det kanske vore nåt..man kunde faktiskt ha nåt fint armband på den armen, då syns ju smycket tydligare också..hm..

• Aikmansgirl

Jag har bett min blivande mans syster att göra min bukett, hon har blomsterbutik men funderar mer och mer på att välja bort buketten, dels är jag inte blomtokig och sen åker vi till Egypten i samband med bröllopet, så hur mycket glädje har jag då av buketten?!

• Tooticki

Jag funderade på att strunta i buketten då jag inte är någon snittblomsmänniska men valde till slut att ha en ändå. Det är det enda jag skulle ändra på om vi skulle gjort om allt igen. Om du inte känner för bukett, strunta då i det!

• Aikmansgirl

Nu hade vi inget val, honkatten våran fick avlivas igår p ga sjukdom och då var det en självklarhet att vi ville lägga blomster pengarna på att få henne i en urna istället, men när sambon ringde sin syster idag för att berätta det så sa hon att hon skulle fixa en bukett, att det var självklart att jag skulle ha en bukett. Blev så glad, kul att folk bryr sig !!

• LasseLillan

Jag ska inte heller ha någon brudbukett, det bestämde jag mig tidigt för. Visst, jag älskar blommor men eftersom de ändå vissnar så otroligt fort så väljer jag att hellre lägga de pengarna på annat.
    Härligt att inte känna sig ensam om att inte vilja ha brudbukett.
    I Livets Tjänst
    Lillan

• LasseLillan
    Jojjo82 skrev 2008-12-06 13:22:12 följande:
    Jag funderar också på att skippa brudbuketten vid vigseln. Har någon idé att jag skulle vilja smycka "den lediga" armen på något sätt; Maffiga glittriga armband, sidenband, kristallprydd tråd osv.
    Jojjo82, jag har en bild på nån slags handfjäderprydnad i mitt galleri. Annorlunda idé som jag inte vet om jag vill ha men den inspirerar mig i alla fall.
  • Jojjo82

Precis så tänkte jag Det var superfint med fjädrar, det ska jag verkligen fundera på!

LasseLillan skrev 2008-12-10 02:31:34 följande:
    Jojjo82, jag har en bild på nån slags handfjäderprydnad i mitt galleri. Annorlunda idé som jag inte vet om jag vill ha men den inspirerar mig i alla fall.
  • HannaAndersson79

Jag funderar på att byta ut blommorna på vårt kommande bröllop också, fjädrar är ingen dum idé alls men mitt bröllop är tänkt att gå i kitschig stil, några idéer på andra substitut?

Ny på forumet föresten, galet kul att hittat hit!

• LasseLillan
    HannaAndersson79 skrev 2008-12-10 12:10:00 följande:
    Jag funderar på att byta ut blommorna på vårt kommande bröllop också, fjädrar är ingen dum idé alls men mitt bröllop är tänkt att gå i kitschig stil, några idéer på andra substitut?Ny på forumet föresten, galet kul att hittat hit!
    Men jag tycker att även fjädrar kan vara kitschiga, det finns ju en uppsjö av färger framförallt hos försäljare som säljer fiskesaker, typ bind din egen fluga (den blivande kanske ska ha två fjädrar istället för fluga *S*).
    Om det ska vara kitschigt kan det också funka med paljetter på nåt sätt. Jag älskar kitsch också, men dock bara att titta på.
  • LasseLillan
    Jojjo82 skrev 2008-12-10 12:03:49 följande:
    Precis så tänkte jag Det var superfint med fjädrar, det ska jag verkligen fundera på!
    Jo, jag tror att man lätt glömmer bort fjädrar, dessa underbara skapelser.
    Såg att vi har samma datum för bröllop och båda på "rätt" sida Sverige, kul.
  • Nina och Rickard

Jag kollade på fjärilsprydnaden som LasseLillan hade på sitt galleri, jag undrar hur man kan få en sån att matcha resten av klänningen?? Oavsett färg är det ju lite speciell..ska man liksom ha den som den är, eller?

• LasseLillan

Nina och Rickard skrev 2008-12-10 13:19:22 följande:

Jag kollade på fjärilsprydnaden som LasseLillan hade på sitt galleri, jag undrar hur man kan få en sån att matcha resten av klänningen?? Oavsett färg är det ju lite speciell..ska man liksom ha den som den är, eller?
    Fjärlisprydnad...? Menar du fjäderprydnaden eller? Jag tror att den är gjord på en vanlig handske, kanske inte så svårt om man är händig. Fjädrar går ju att få tag i alla möjliga färger. Kanske att ha istället för vanliga handskar...
  • Nina och Rickard

Haha..man ska nog inte sitta på BT och skriva när man håller på med annat samtidigt..självklart menar jag fjäderprydnad

Jag undrar ändå hur den stilmässigt kan matcha en klänning..frågar helt enkelt för att jag inte är så kreativ av mig, lite nyfiken.

• wunja gbg

Kul att höra att det är fler än jag som har tänkt skippa brudbuketten! Personligen ser jag ingen större vits med den, jag kommer inte att kasta den till singelvänner och jag har ingen lust att spara en blombukett. Visst gillar jag blommor men jag tycker helt enkelt inte det är värt priset. Igår föreslog dock en bekant att det kunde vara en bra idé, som några nämnde ovan, att ha någonstans att göra av händerna. Man kan inte stoppa de i någon byxficka, inte ha ena handen i sidan, och inte heller stå med armarna i kors. :) Men å andra sidan, när man väl står där med vigselförrättaren/präsen, brukar man inte ändå lämna över den till en tärna? Eller bara när man byter ut ringar?

Men annars var ju idén med kuvertväskan väldigt bra, om jag nu bestämmer mig för att ha en sådan.

• Sebastiána

Jag har inte läst hela tråden, men jag har haft samma funderingar som du TS. Jag är inte heller någon blommänniska och kommer eventuellt att hoppa över brudbuketten.

Brudbuketten är ju mest en dekoration som jag tycker att man kan vara utan om man vill.

• Nina och Rickard

Ja, och en rätt så dyr dekoration om man vill göra det ordentligt och köpa av ett proffs. Själv har jag funderat rätt mycket på det där med den sociala/traditionsbiten..när folk ser en brud med bukett reagerar ingen, men har jag ingen bukett kanske folk reagerar negativt på nåt sätt och jag orkar inte diskutera sånt med dom.
    Fast nu när jag tänkt efter så är det nog rätt snälla människor som ser mig gifta mig och när jag hört flera här inne som tänkt som jag så känner jag mig styrkt av mitt beslut!

Sebastiána skrev 2008-12-12 07:57:35 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men jag har haft samma funderingar som du TS. Jag är inte heller någon blommänniska och kommer eventuellt att hoppa över brudbuketten.Brudbuketten är ju mest en dekoration som jag tycker att man kan vara utan om man vill.
  • fru AM

Har inte läst hela tråden - bara sista sidan - men jag kan säga att jag tänkte också skippa buketten för att det kändes fånigt ... Men beslutade mig för att ändå ha bukett, för att ha något att hålla i handen på väg till altaret (frånsett min blivande man då ) Dessutom blev det faktiskt rätt snyggt på fotografierna. (Lät fotografen ta en riktigr bra närbild på min i slutänden rätt dyra bukett och har nu gjort en förstoring som jag ramat in och har på väggen)

Svar på tråden Ingen blombukett?