• Nina och Rickard

Ingen blombukett?

Hej!
    Jag har haft en liten fundering för mig själv på sistone.. Jag är nämligen ingen blom-människa direkt och inte speciellt intresserad av sånt. Att jag som brud skulle ha blommor i handen när jag vigs känns inte som nån intressant tanke för mig. Så, det jag har tänkt är att jag ska strunta i att ha en blombukett och bara köra utan, precis som brudgummen.

Nu undrar jag hur främmande denna tanke känns för er andra? Jag vet liksom att folk (=kvinnor) i min omgivning säkert kommer att reagera, för på nåt sätt är det ju självklart att bruden har blommor. Även om det är "våran" dag så är det jobbigt att få kritik för nåt som för många är självklart (utan att dom kanske själva vet varför ens..?).

• Svar på tråden Ingen blombukett?
  • Simone B

Jag ska inte ha någonting alls i händerna. Varför skulle jag gå omkring och hålla en blombukett (eller något annat)? Varför skulle jag, mer än min blivande man, behöva hålla i något för att 'ha något att göra av händerna'? Det känns också väldigt tjejigt och det tycker jag känns lite obehagligt. Det är så mycket ändå i samband med bröllop som man bara gör, utan att ifrågasätta, och som är väldigt könsrollscementerande när man tänker efter. Jag tror att de flesta av brudgummarna som hänger här (eller, rättare sagt, inte hänger här...) aldrig skulle kunna tänka sig att ha en brudbukett. Det säger något om hur otroligt könskodat det är... Vi funderade ett tag på att ha varsitt corsage istället, men det funkar inte riktigt till kläderna så vi kommer att skippa det.

Så nej, ts, jag tycker absolut inte att du 'måste' ha blommor i handen, eller någon sorts substitut heller.

Däremot ska vi ha vackra buketter i själva vigsellokalen, som utsmyckning! För precis som passionsblomman skriver så är ju blommor en fin utsmyckning.

• Nina och Rickard

Som jag sa innan så känns det skönt att få det bekräftat att det finns andra som tänker som jag. Även jag har funderat väääldigt mycket på könsroller och koder (delvis en studieskada då jag läser beteendevetenskap) i samband med bröllop, mycket är könsbundet av "tradition". Det finns människor som reagerar starkt på avvikelser från dessa s.k traditioner och det är såna diskussioner jag inte orkar ha p.g.a en blombukett eller liknande

Luucie, om vi ska vara jämställda så kan ju han bära mig en bit och sen bär jag honom en bit, och sen kan vi båda bära fram prästen hahaha..jag är lite trött tror jag.

• Nina och Rickard

...Kom också på att jag kunde bära våran katt! HOn är dessutom vit så hon matchar ju..! vilken nyans hon har exakt, om hon är kritvit eller ivory vet jag inte..

• JustMeAndMyLove

Eller ännu bättre- Du bär fram HONOM!

DÅ kommer folk reagera!

:P

Luucie skrev 2008-12-03 19:53:56 följande:
    Ha ha ja eller så kan du ju hoppa upp på ryggen på honom så kan han bära in dig... Mulle: gran tycker jag låter skitbra eller varför inte en skön pelargon?!
  • MulleNuh

Och prästen sitter i en sån där bebisryggsäck på ryggen också!!

JustMeAndMyLove skrev 2008-12-03 22:31:03 följande:
    Eller ännu bättre- Du bär fram HONOM!DÅ kommer folk reagera!:P
  • JustMeAndMyLove

HAHAHAHAHA, vilken syn!

MulleNuh skrev 2008-12-03 22:35:32 följande:
    Och prästen sitter i en sån där bebisryggsäck på ryggen också!!
  • MulleNuh
    Oj nu skenade verkligen fantasin iväg märkte jag! hoho
  • En till präst

Jag har aldrig sett en brud utan bukett, men skulle jubla tyst inom mig om jag såg en eftersom det då skulle vara någon som vågade vara annorlunda på riktigt.

Skit i buketten och lägg de pengarna på något som verkligen är DU!

• chokladflingan

Varför kan du inte ha en liten kuvertväska, om du nu ska ha en sådan alls vill säga.
    Det var mitt problem när vi skulle gå in i kyrkan, Vart ska jag göra av väskan? Jag hade bukett i vänster och brudgum i höger hand, hade jag inte haft bukett hade jag burit min fina väska med vänster hand.

• Miss Biii

Superbra idé, det kan ju vara fin ju!!
    Hm, ja det andra spårade ur totalt, men det va kul

chokladflingan skrev 2008-12-04 09:41:39 följande:
    Varför kan du inte ha en liten kuvertväska, om du nu ska ha en sådan alls vill säga. Det var mitt problem när vi skulle gå in i kyrkan, Vart ska jag göra av väskan? Jag hade bukett i vänster och brudgum i höger hand, hade jag inte haft bukett hade jag burit min fina väska med vänster hand.
Svar på tråden Ingen blombukett?