• MulleNuh

Kyrklig vs Borglig?!

Nu har jag fått märkliga tankar!!

Kyrka och hela faderullan är bokad i Juni. Men nu funderar jag på en enkel cermoni.. Kanske en borglig!

Vad är egentligen den största skillnaden mellan borglig och kyrklig??

Ghaa...

• Svar på tråden Kyrklig vs Borglig?!
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2008-12-01 22:41:35 följande:
    Men visst har/man man väl ha tärna iaf??
    Jag hade tre stycken! Det roliga med borgerligt är att man gör precis som man vill! Vi hade även in- och utgång.
  • MulleNuh

Preciiiis vad man vill??

feministbrud skrev 2008-12-01 22:48:39 följande:
    Jag hade tre stycken! Det roliga med borgerligt är att man gör precis som man vill! Vi hade även in- och utgång.
  • feministbrud

Okejdå, inte preciiis vad man vill. Men nästan. Brudöverlämning tex

• MulleNuh

mohahaha...

feministbrud skrev 2008-12-01 23:03:55 följande:
    Okejdå, inte preciiis vad man vill. Men nästan. Brudöverlämning tex
  • Tx2

Jag kommer att ha sex tärningar Kunde inte bara välja en el två el tre utan ville ha alla. Och ingen var inget alternativ.

MulleNuh skrev 2008-12-01 22:41:35 följande:
    Men visst har/man man väl ha tärna iaf??
  • Svanboet

Jag tror att det kan vara viktigt att kolla med VF så att han eller hon går med på att göra en personlig cermoni. det brukar mig veteligen itne vara några problem men kolla för säkerhets skull.

• MulleNuh

jo självklart.. Har mailat nån tant där uppe.. Dom hade en lista på en himla massa folk som fick viga!

Svanboet skrev 2008-12-02 08:43:03 följande:
    Jag tror att det kan vara viktigt att kolla med VF så att han eller hon går med på att göra en personlig cermoni. det brukar mig veteligen itne vara några problem men kolla för säkerhets skull.
  • Kjell Präst

Vill bara tillägga, för sakens skull även om ni nu har bestämt er, att likaväl som en borgerlig vigsel kan vara stor, pampig och påkostad så kan förstås en kyrklig vigsel vara liten, intim och enkel. Det är inte där skillnaden ligger utan att en kyrklig vigsel är en gudstjänst och man där uttalat ingår äktenskapet inför Gud.

• MulleNuh

Jo precis..
    Det var ju det som fick oss att tänka om lite..

Som många sagt i bla brudöverlämningstråden så är det många tjejer som ser kyrkan som en fin kuliss.. Vi är ju inte alls troende så att be böner och lova inför gud känns lite falskt..

Kjell Präst skrev 2008-12-03 04:32:11 följande:

Vill bara tillägga, för sakens skull även om ni nu har bestämt er, att likaväl som en borgerlig vigsel kan vara stor, pampig och påkostad så kan förstås en kyrklig vigsel vara liten, intim och enkel. Det är inte där skillnaden ligger utan att en kyrklig vigsel är en gudstjänst och man där uttalat ingår äktenskapet inför Gud.
  • Svanboet

Det är av samma anledning som vi antagligen väljer en borgelig cermoni. Fast det är ju väldigt fint när prästen säger... "inför gud och denna församling", kanske bara nostalgi och gammla ruet som sitter i. En borgelig vigsel är säkert minst lika fin. (OBS! menar inte att trampa någon på tårna eller föringra någons tro)

Läste i en annan tråd att någon hittat en gammal kyrlig lokal som de skule använda så det kan ju vara ett tips om man vill ha "kulisserna".

MulleNuh skrev 2008-12-03 07:24:42 följande:
    Jo precis.. Det var ju det som fick oss att tänka om lite.. Som många sagt i bla brudöverlämningstråden så är det många tjejer som ser kyrkan som en fin kuliss.. Vi är ju inte alls troende så att be böner och lova inför gud känns lite falskt.. Kjell Präst skrev 2008-12-03 04:32:11 följande:
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-12-03 07:24:42 följande:
    Jo precis.. Det var ju det som fick oss att tänka om lite.. Som många sagt i bla brudöverlämningstråden så är det många tjejer som ser kyrkan som en fin kuliss.. Vi är ju inte alls troende så att be böner och lova inför gud känns lite falskt.. Kjell Präst skrev 2008-12-03 04:32:11 följande:
    Klokt tänkt!
  • MulleNuh

Jo man har sina stunder ibland!

Kjell Präst skrev 2008-12-03 08:22:46 följande:

Klokt tänkt!
  • SweetSun

Det är just det att när man inte är troende, så tycker jag inte att man ska utnyttja kyrkans lokaler.

Många klagar på det ena efter det andra som prästerna inte vill göra, t.om skippa pratet om gud. Det är så man tappar andan.

• LasseLillan

Det känns som om jag är väldigt annorlunda mot de flesta blivande brudar här inne.
    * Jag vill inte ha ett kyrkobröllop
    * Jag vill inte ha en präst som viger oss
    * Jag vill inte ha brudfölje
    * Jag vill inte ha en "vanlig" brudklänning
    * Jag vill inte gå till hårfrissa och fixa hår och sminkning
    * Jag vill inte ha brudbukett
    * Jag vill inte ha två ringar
    * Jag vill inte skor
    Skulle vilja se mig själv tassa in i kyrkan barfota och utan brudbukett i en stass med stora fjärilar på och med kvasten i högsta hugg. Näe, "vanligt" bröllop i kyrkan blir det inte för min del utan borgelig vigsel med en egenkomponerad ceremoni efteråt. Och det är inte förrän den ceremonin är färdig som jag anser att vi är gifta!
    Har ändå full respekt för de som har den kristna tron och vill ingå äktenskap i kyrkan, men kan inte förstå varför man hycklar om man inte är troende...
    Är jag inte så där härligt annorlunda, så säg? ;D

• Pentan

Ha ha vad roligt - hoppas du och dina sex tärningar får det bra!! Retas lite med din felskrivning...

Tx2 skrev 2008-12-02 07:26:25 följande:
    Jag kommer att ha sex tärningar Kunde inte bara välja en el två el tre utan ville ha alla. Och ingen var inget alternativ.
  • Tx2

Är ingen felskrivning. Jag kallar dem för mina tärningar o vi skämtar om att dem skall vara utklädda till just tärningar.

• svårtattvälja

Det var ju tur att Tx2 inte skrev ihop orden, DET hade nog blivit en felskrivning...... (sextärningar finns ju det också, men kanske inget man vill ha med i kyrkan!)

• Maria2009

Inte är du så ovanlig inte - du är precis som jag!
    Tänker precis som du, det är därför vi gifter oss på ett berg mitt i vintern, med facklor, varm choklad och korvgrillning. Och vi blir precis lika gifta som alla andra här inne!

LasseLillan skrev 2008-12-10 16:32:39 följande:
    Det känns som om jag är väldigt annorlunda mot de flesta blivande brudar här inne.* Jag vill inte ha ett kyrkobröllop* Jag vill inte ha en präst som viger oss* Jag vill inte ha brudfölje* Jag vill inte ha en "vanlig" brudklänning* Jag vill inte gå till hårfrissa och fixa hår och sminkning* Jag vill inte ha brudbukett* Jag vill inte ha två ringar* Jag vill inte skorSkulle vilja se mig själv tassa in i kyrkan barfota och utan brudbukett i en stass med stora fjärilar på och med kvasten i högsta hugg. Näe, "vanligt" bröllop i kyrkan blir det inte för min del utan borgelig vigsel med en egenkomponerad ceremoni efteråt. Och det är inte förrän den ceremonin är färdig som jag anser att vi är gifta!Har ändå full respekt för de som har den kristna tron och vill ingå äktenskap i kyrkan, men kan inte förstå varför man hycklar om man inte är troende...Är jag inte så där härligt annorlunda, så säg? ;D
  • LasseLillan
    Maria2009 skrev 2008-12-11 16:08:01 följande:
    Inte är du så ovanlig inte - du är precis som jag! Tänker precis som du, det är därför vi gifter oss på ett berg mitt i vintern, med facklor, varm choklad och korvgrillning. Och vi blir precis lika gifta som alla andra här inne!
    Åh, jösses så härligt att det finns fler som vill ha det där som är ovanligt i andras ögon men som är så vanligt för "oss".
    Låter verkligen som att ni kommer få ett underbart bröllop. Lycka till!
  • ogiftnickenyfiken
    Maria2009 skrev 2008-12-11 16:08:01 följande:
    Inte är du så ovanlig inte - du är precis som jag! Tänker precis som du, det är därför vi gifter oss på ett berg mitt i vintern, med facklor, varm choklad och korvgrillning. Och vi blir precis lika gifta som alla andra här inne!
    åH jösses va mysigt det låter...

Hade gärna gift mig så.
Svar på tråden Kyrklig vs Borglig?!