• MulleNuh

Kyrklig vs Borglig?!

Nu har jag fått märkliga tankar!!

Kyrka och hela faderullan är bokad i Juni. Men nu funderar jag på en enkel cermoni.. Kanske en borglig!

Vad är egentligen den största skillnaden mellan borglig och kyrklig??

Ghaa...

• Svar på tråden Kyrklig vs Borglig?!
  • MulleNuh

Kom på en annan, ganska dum fråga! Har tjejer "vanliga" brudklänningar när dom gifter sig borgligt? Eller är man oftast lite nedtonad??

• Tx2

Jag kommer att ha en "vanlig" brudklänning med släp o broderier. Precis som i kyrkan är det valfritt att välja stil.

• MulleNuh

Joo.. Men kanske det beror på var man gifter sig då?? Eller ska ni gifta er i rådhus??

Tx2 skrev 2008-12-01 21:39:39 följande:
    Jag kommer att ha en "vanlig" brudklänning med släp o broderier. Precis som i kyrkan är det valfritt att välja stil.
  • Tx2

Vi gifter oss på en fästning. Förhoppningsvis nedanför tornet som jag har som bild om vädret tillåter annars blir det inne i tornet.
    Jag tror att man kan ha en "stor" klänningen även om man gifter si i rådhuset. Bara man är bekväm i det då funkar det.

• Myrmor

Vi kommer ha ett stort schabrak till borgerligt bröllop. 125 gäster, stor middag, live-band, vit klänning med långt släp, tärnor, näbb, ja allt som hör en "vanlig" vigsel till . Fast utan gud då . Vi letade ett tag och hittade till slut en jättefin lokal, med en gammal kyrksal som inte används längre, och en stor härlig festsal med scen. Så det finns alternativ, man måste inte vara i stadshuset eller utomhus om man inte vill

• ogiftnickenyfiken
    MulleNuh skrev 2008-12-01 21:36:52 följande:
    Kom på en annan, ganska dum fråga! Har tjejer "vanliga" brudklänningar när dom gifter sig borgligt? Eller är man oftast lite nedtonad??
    Inga frågor är väl dumma...
    Älskar BT och FL... här får man verkligen svar på sina frågor

Iaf....
    Vi ska oxå gifta oss borgerligt. Detta kommer ske i Göteborgs Rådhus den 14/2.
    Det kommer bara att vara vi, inga nära och kära.
    Allt i smyg

Jag velade lite mellan klänningarna.
    Först ville jag ha en brudklänning. Men insåg att cermonin tar 5 minuter. Sen ska vi till hotellet för att senare gå ut och äta.
    Jag vill inte ha klänningen när jag går ut och äter och köpa/hyra en klänning för dessa 5 minuter... nä det kändes inte rätt.
    Så nu har jag iaf köpt mig en klänning (finns i mitt bg).

Så det bästa är väl att tänka efter hur man vill ha det, Du och din m2b.
    Och sen välja efter det...

Måste säga att jag tycker det är häftigt att det kan vända så fort... skitcoolt

Lycka till med allt!!!
  • Aleta

Det går bra med stor, vit klänning i rådhuset också. Jag har en kompis som gjorde så.

Vill du ha en pampig borgerlig vigsel så är det kanske roligare att ha vigseln någon annanstans än i rådhuset.

Vi hade vid kanten av sjön där vi bor med 120 gäster. Fanfarmusik när vi kom gående genom trädgården. Orkester som spelade och även vi sjöng en trudelutt. Vigselförrättaren höll ett fint tal och läste en dikt och gästerna släoote upp heliumballoner.

Fantasin sätter gränserna!

• MulleNuh

Tack för alla tips och råd!!

Det som känns kul nu är att nu får vi verkligen göra i stort sätt som vi vill!!!!

Jag har tom hittat en vinröd klänning som jag kan tänka mig.. Det skulle jag ALDRIG ha haft i kyrka.. (fråga mig inte varför)

• feministbrud

Du vet ju hur min brudklänning såg ut, men det var inte för att jag gifte mig borgerligt, utan för att jag är som jag är

Vi hade ett fint bröllop utomhus med 95 gäster som stod på en terrass. Vigseln var nästan som en kyrklig med inslag av sånger och tala av vigselförrättaren.

Lycka till med er nya planering!

• MulleNuh

Men visst har/man man väl ha tärna iaf??

Svar på tråden Kyrklig vs Borglig?!