• MulleNuh

Kyrklig vs Borglig?!

Nu har jag fått märkliga tankar!!

Kyrka och hela faderullan är bokad i Juni. Men nu funderar jag på en enkel cermoni.. Kanske en borglig!

Vad är egentligen den största skillnaden mellan borglig och kyrklig??

Ghaa...

• Svar på tråden Kyrklig vs Borglig?!
  • älskarlivet

Den största skillnaden är väl att i en kyrklig vigsel ber man böner, har med bibeltexter etc, men det har man inte i en borgerlig.

Är det bara du som funderar på en enkel ceremoni? Din M2B då?'

• anne på grönkulla

Den kyrkliga är en gudstjänst med en given ordning. Den borgerliga är en kort civil ceremoni i sin kärna, men med möjlighet att bygga ut mer med mer ceremoniella inslag o musik. Men den avgörande skillnaden är ju om man vill ha religion med i bilden och vigas i en gudstjänst eller inte. Storleken på arrangemangen är oviktig i sammanhanget dock.

• MulleNuh

Vi har inte hunnit prata om det ännu..

Men vad sägs vid en borglig då??

älskarlivet skrev 2008-12-01 19:55:34 följande:
    Den största skillnaden är väl att i en kyrklig vigsel ber man böner, har med bibeltexter etc, men det har man inte i en borgerlig.Är det bara du som funderar på en enkel ceremoni? Din M2B då?'
  • MulleNuh

Så man kan ha en "stor" vigsel borgligt också?

anne på grönkulla skrev 2008-12-01 19:56:51 följande:

Den kyrkliga är en gudstjänst med en given ordning. Den borgerliga är en kort civil ceremoni i sin kärna, men med möjlighet att bygga ut mer med mer ceremoniella inslag o musik. Men den avgörande skillnaden är ju om man vill ha religion med i bilden och vigas i en gudstjänst eller inte. Storleken på arrangemangen är oviktig i sammanhanget dock.
  • älskarlivet

Klart du kan ha en "stor" borgerlig vigsel..

MulleNuh skrev 2008-12-01 19:57:47 följande:
    Så man kan ha en "stor" vigsel borgligt också?anne på grönkulla skrev 2008-12-01 19:56:51 följande:
  • MulleNuh

Är väl inte så klart?? Uppenbarligen vet jag ju inte eftersom jag frågar om detta!

älskarlivet skrev 2008-12-01 19:58:55 följande:
    Klart du kan ha en "stor" borgerlig vigsel..
  • anne på grönkulla

Det enda som är obligatoriskt vid den borgerliga vigseln är en kort snutt (upp till 2 min) där förrättaren ställer frågan till bägge parter om de vill gifta sig med varandra och de svarar ja. Jag trodde jag hade texten här, men kan inte hitta den nu. Om jag gör det så kan jag klistra in den.

• anne på grönkulla

Ja självklart. Hur många gäster eller hur fina kläder eller hur dyr middag man väljer att ha spelar absolut ingen roll för valet av kyrklig eller borgerlig vigsel. Valet är om innehållet i ceremonien inte kringarrangemangen.

• älskarlivet

Men varför skulle du INTE kunna ha det?

MulleNuh skrev 2008-12-01 19:59:33 följande:
    Är väl inte så klart?? Uppenbarligen vet jag ju inte eftersom jag frågar om detta!
  • Göteborg78

Jag ska gifta mig borgerligt men kör hela den "vanliga" bröllopsfaderullan dvs brudklänning, lokal med tre-rätters och bröllopstårta...Går hur bra som helst :) Man får göra som man vill. All info hittar ni på eran stads hemsida....i Göteborg till exempel www.goteborg.se så söker ni på borgerlig vigsel. Det är stadskansliet som ansvarar för det....
    Lycka till med allt!

Svar på tråden Kyrklig vs Borglig?!