• Tattoo82

    Varför skiljer sig så många så fort?!

    Nu har jag fått reda på att en kompis som gifte sig förra sommaren redan ska skiljas... En annan gift vän har haft jättemycket relationsproblem just nu men jag hoppas de tänker fortsätta kämpa tillsammans. Min pappa är skild TVÅ gånger! Min systers första äktenskap höll inte ens ett år och det var nära att hennes andra tog slut lika fort men de löste det och är som tur är lyckligare än nånsin nu.

    Vågar man verkligen gifta sig?? Vi har det ju så bra som det är nu.

  • Svar på tråden Varför skiljer sig så många så fort?!
  • lillabruden

    det finns nog evigheters anledningar till att folk skiljer sig...men det som skrämmer mig mest är att jag ska ta min man för givet och han mig. Det är då vi kommer ha mycket problem.
    Och att blanda in andra parter i ens förhållande (otrohet) är aldrig, oavsett vad folk säger, en bra idé.

  • Miafiahallonfjärt

    Jag tror det är just det som är problemet ofta - att man tar varandra för givet och tåget rullar på... Vissa känner sig då oälskade och söker bekräftelse utifrån.. Och man börjar ta tag i relationen för sent (inte alltid kört) men hade man vårdat den omsorgsfullt hela tiden och haft bra kommunikation så hade de flesta skiljsmässor kunnat undvikas.. Tror jag...

  • Hemlig2009

    Jag hoppas då att ni aldrig blir utsatta för otrohet för då är det till stor del ert fel?! För då har ni inte uppmärksammat er partner? Man kan aldrig "se till" att ens respektive inte är otrogen genom att vara på ett visst sätt. Skrämmande tanke att det inte ska duga att vara sig själv.

    Det är bådas vilja att kommunicera, det är bådas vilja att välja varandra varje dag som kommer underlätta förhållandet. Men man kan aldrig styra en annan människa.

    Man kan heller inte säga hur man ska göra rent generellt. Jag och min blivande man tycker det är bra att vi kan ta varandra för givet. Den tryggheten ska finnas där att vi inte ska vara oroliga att den ena behöver bekräftelse, för då säger vi till. Vi går inte runt och ska "underhålla" varandra hela tiden. Rak kommunikation och medvetenhet om vad vi har tillsammans gör att vi kommer kämpa för varandra. Även när det blir tufft för det kommer det naturligtvis att bli. jag är ödmjuk inför tanken att vi ska klara det hela livet för jag vet att ibland kan man inte påverka någonting själv.

    Och jag tror att man gör bäst i att hålla sina tankar för sig själv när det gäller andras separationer.

  • Miafiahallonfjärt
    Hemlig2009 skrev 2008-11-26 08:43:24 följande:
    Jag hoppas då att ni aldrig blir utsatta för otrohet för då är det till stor del ert fel?! För då har ni inte uppmärksammat er partner? Man kan aldrig "se till" att ens respektive inte är otrogen genom att vara på ett visst sätt. Skrämmande tanke att det inte ska duga att vara sig själv.Det är bådas vilja att kommunicera, det är bådas vilja att välja varandra varje dag som kommer underlätta förhållandet. Men man kan aldrig styra en annan människa.Man kan heller inte säga hur man ska göra rent generellt. Jag och min blivande man tycker det är bra att vi kan ta varandra för givet. Den tryggheten ska finnas där att vi inte ska vara oroliga att den ena behöver bekräftelse, för då säger vi till. Vi går inte runt och ska "underhålla" varandra hela tiden. Rak kommunikation och medvetenhet om vad vi har tillsammans gör att vi kommer kämpa för varandra. Även när det blir tufft för det kommer det naturligtvis att bli. jag är ödmjuk inför tanken att vi ska klara det hela livet för jag vet att ibland kan man inte påverka någonting själv.Och jag tror att man gör bäst i att hålla sina tankar för sig själv när det gäller andras separationer.
    Absolut! Håller med! Ingenting rättfärdigar otrohet! Men tror att frestelsen att vara otroligen blir större om man inte trivs i den relation man är. Och det är sällen ens fel att två träter. Men självklart så finns det också "idioter" där ute.. Som är som vuxna barn, söker konstant bekräftelse från alla håll hela tiden, misshandlar m.m.m. och som det helt enkelt är HELT omöjligt att leva ihop med!

    Håller med om att tryggheten i att lite på den man älskar i en relation är a och o men samtidigt att ta för given är lite annorlunda än att ta någon för given..

    Beklagar om jag trampade på tår verkligen inte min mening!
  • Bumlis

    Ja, det är ju alltid lättare att spåna i varför folk i allmänhet skiljer sig så fort ibland. (Typ som i generell samhällsutveckling). Men att gå i och gräva i orsaker i specifika förhållanden är inte befogat. Man kan som utomstågende aldrig veta vad skälen är där (ofta vet inte paret det själva till 100%), och det är inte ens business heller.


    Hemlig2009 skrev 2008-11-26 08:43:24 följande:
    Och jag tror att man gör bäst i att hålla sina tankar för sig själv när det gäller andras separationer.
  • Miafiahallonfjärt

    Menade:
    Håller med om att tryggheten i att lite på den man älskar i en relation är a och o men samtidigt är det lite annorlunda mot att ta någon för given..

  • Hemlig2009

    Jag förstår att du inte ville trampa på tårna, därför min sista mening. Men det är oerhört lätt att göra det eftersom man inte har en aning om vad människor har varit med om.

    I mitt fall så handlade det väl om en "idiot" men det gör inte det hela lättare. Att då läsa kommentarer hur man får ett förhållande att hålla, ja då är det lätt att man suckar.

    Huvudsaken är väl att man som par vet vad man tror på och är överens hur man ska tackla problemen. Som sagt, jag är ödmjuk inför uppgiften men hoppas och tror att vi kan och ska klara det.

  • Miafiahallonfjärt

    Hoppas hur som helst att du (och alla andra här inne )nu hittat din drömprins och att du framöver slipper jobbiga uppbrott!


    Hemlig2009 skrev 2008-11-26 09:13:59 följande:
    Jag förstår att du inte ville trampa på tårna, därför min sista mening. Men det är oerhört lätt att göra det eftersom man inte har en aning om vad människor har varit med om. I mitt fall så handlade det väl om en "idiot" men det gör inte det hela lättare. Att då läsa kommentarer hur man får ett förhållande att hålla, ja då är det lätt att man suckar. Huvudsaken är väl att man som par vet vad man tror på och är överens hur man ska tackla problemen. Som sagt, jag är ödmjuk inför uppgiften men hoppas och tror att vi kan och ska klara det.
  • SweetSun

    jag tror att många skiljsmässor idag beror på att folk inte orkar kämpa. Man tror att livet ska vara så himla lätt.
    Förr så försökte man att laga sina förhållanden till det yttersta, ibland skulle nog folk ha gått isär men i överlag var man beredd på att kämpa mer.

    Sen tycker jag att den bristande respekten för varandra bara ökar och ökar.
    När folk gör slut pga skitiga strumpor i hallen, eller blir så osams över ett fritidsintresse, ja men då har det gått för långt. Vi är alla olika och om alla bara kunde respektera den andre och gå halva vägen var, så skulle det mesta lösa sig.

    sen har ju otrohet bara ökat och jag vette sjutton vad det beror på , men nånstans tror vi att gräset är grönare på den andra sidan mer nu är förr. Vi har slutat att värdera folks inre egenskaper utan jagar nån steotyp vi tror ska dyka upp.

    Vi värderar inte varandra, det som den andre faktiskt är och innebär.

  • Bumlis

    Så sant som det är sagt.


    SweetSun skrev 2008-11-26 09:57:42 följande:
    jag tror att många skiljsmässor idag beror på att folk inte orkar kämpa. Man tror att livet ska vara så himla lätt.Förr så försökte man att laga sina förhållanden till det yttersta, ibland skulle nog folk ha gått isär men i överlag var man beredd på att kämpa mer.Sen tycker jag att den bristande respekten för varandra bara ökar och ökar.När folk gör slut pga skitiga strumpor i hallen, eller blir så osams över ett fritidsintresse, ja men då har det gått för långt. Vi är alla olika och om alla bara kunde respektera den andre och gå halva vägen var, så skulle det mesta lösa sig.sen har ju otrohet bara ökat och jag vette sjutton vad det beror på , men nånstans tror vi att gräset är grönare på den andra sidan mer nu är förr. Vi har slutat att värdera folks inre egenskaper utan jagar nån steotyp vi tror ska dyka upp.Vi värderar inte varandra, det som den andre faktiskt är och innebär.
Svar på tråden Varför skiljer sig så många så fort?!