• blomsterflicka

Hur mycket ska man betala till bandet? Bör man bjuda på mat?

Hejsan!

Jag halvkänner de flesta personerna i det band vi tänkt anlita - kompisar till min syster som jag "känt" sedan jag var liten. Vad kan vara brukligt att betala dem för spelning på vår fest? De är 5 eller 6 medlemmar i bandet. Bör man bjuda alla i bandet på mat enligt ettiketten, (dvs i vårt fall troligen en 3rätters på restaurang?)

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-29 17:40
    Oj, vilken diskussion det blev här! Kul.

Vill dock understryka att i mitt fall så "känner" jag 3 av 5 i bandet, via min lillebror, och det känns som att läget kan bli lite annorlunda då. Jag vill absolut bjuda dem på någonting att äta. Kanske att det inte blir att de ska sitta med vid bordet som många av er säger, det är ju inte så jättekul kan tänkas! Tänkte inte på att de kan få en egen avskild plats.

Gällande pris så tycker jag att det fortfarande är svårt. Vet inte om jag kan förvänta mig kompispris eller ej, får väl fråga helt enkelt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-29 17:42
    Min lillasyster menar jag! Lite trött!

• Svar på tråden Hur mycket ska man betala till bandet? Bör man bjuda på mat?
  • RobotRobbe
    SaraPayam skrev 2008-10-29 14:25:32 följande:
    Hmmm så man är SNÅL för att man har den här uppfattningen ;)Människa.... Okay...men som någon sa innan, att det är ju något som man gör upp innan...eller hur?! Om man kommer överens om att arrangören fixar maten - fine. Men är det åt andra hållet, så är det lika bra & då förmodar man ju att de kommer att fixa maten själva.Sen så tycker jag att om man ska prata penga & musiker, i så fall är det väl bättre att komma överens om att betala för de "extra" nummerna som de spelar i så fall...Att de ska ha en egen logé, då tror ju ändå jag att man pratar i ett helt annat sammanhang, vem kommer egentligen att fixa en logé till sina musiker på ett bröllop??...Hmmm lite rimligt ska det väl ändå vara...eller?? Visst att stora musiker kräver sånt, men det är vara ett litet band....hmmm ingen världsartist...Och DU måste ha en J***a bra chef om han kommer dit med mat om DU jobbar över!!Lite irriterande, vi alla får väl ändå ha våra uppfattningar om saker & ting eller?!Precis som du har din ;)Ursäkta TS om det blev ett lite argt inlägg ;) Blir bara lite irriread...
    Jo men nog tycker jag att man är lite "dumsnål" om man tänker och resonerar som vissa här. Men visst gör man upp detta redan vid bokning så alla inblandade vet vad som gäller. Det är inte SJÄLVKLART att arrangören ska bjuda på mat, men finns inga rimliga förutsättningar för musikerna att köpa mat i närheten (om man nu inte blir bjuden) så tycker jag faktiskt att arrangören kan fixa nått. Jag skulle ju ALDRIG säga åt någon jag bokar att den måste ta med egen mat!! Skulle ju skämmas ögonon ur mig... Det behöver alltså inte vara nått avancerat. Är man på en restaurang så brukar det ofta finnas nån forma av personalmat.

Beträffande "loge" så lät det kanske lite avancerat, men som Wiggy skrev så räcker det bra med ett eget rum av nått slag. En dukad städskrubb kanske? :) På ett SLOTT måste det ju finnas hur många rum som helst.
    Extranummer tycker jag ska komma spontant från musikerna - inte vänta på att nån ska hala upp plånboken först.

Inte vet jag om jag har extra snäll chef, men det tror jag inte. Han vet kanske att mätta och belåtna arbetare gör ett bättre jobb än de som är hungriga.
  • SaraPayam
    RobotRobbe skrev 2008-10-29 15:36:14 följande:
    Jo men nog tycker jag att man är lite "dumsnål" om man tänker och resonerar som vissa här. Men visst gör man upp detta redan vid bokning så alla inblandade vet vad som gäller. Det är inte SJÄLVKLART att arrangören ska bjuda på mat, men finns inga rimliga förutsättningar för musikerna att köpa mat i närheten (om man nu inte blir bjuden) så tycker jag faktiskt att arrangören kan fixa nått. Jag skulle ju ALDRIG säga åt någon jag bokar att den måste ta med egen mat!! Skulle ju skämmas ögonon ur mig... Det behöver alltså inte vara nått avancerat. Är man på en restaurang så brukar det ofta finnas nån forma av personalmat.Beträffande "loge" så lät det kanske lite avancerat, men som Wiggy skrev så räcker det bra med ett eget rum av nått slag. En dukad städskrubb kanske? :) På ett SLOTT måste det ju finnas hur många rum som helst.Extranummer tycker jag ska komma spontant från musikerna - inte vänta på att nån ska hala upp plånboken först.Inte vet jag om jag har extra snäll chef, men det tror jag inte. Han vet kanske att mätta och belåtna arbetare gör ett bättre jobb än de som är hungriga.
    Varför skulle du skämmas för det? Det finns väl ingen anledning. Kommer du bjuda din fotograf på mat med? För han/hon kommer ju vara där ännu fler timmar än bandet, om man har heldagsfotografering. Eller om du har någon som filmar bröllopet, ska han med ha mat då. Eller de som serverar maten...det blir väldigt många munnar som man ska mätta i så fall ;)

Nä som jag har skrivit hela tiden att det är något som man får prata med bandet om. Pratade precis med en kompis som brukar ordna band till ett diskotek här i stan & hon sa att brukar aldrig ordna med mat till dem...

Jo visst finns det mängder med rum, men de flesta är ju rum som våra gäster ska bo på. Det ena rummet som finns på samma plan som festen ska vara på, ska vi ha ett barn/ammningsrum, men det löser sig säkert ;)

Det skulle aldrig hända att vår chef skulle komma med mat när vi jobbar över...så jo du har en bra chef :)
  • Aleta
    SaraPayam skrev 2008-10-29 16:00:21 följande:
    Varför skulle du skämmas för det? Det finns väl ingen anledning. Kommer du bjuda din fotograf på mat med? För han/hon kommer ju vara där ännu fler timmar än bandet, om man har heldagsfotografering. Eller om du har någon som filmar bröllopet, ska han med ha mat då. Eller de som serverar maten...det blir väldigt många munnar som man ska mätta i så fall ;)Nä som jag har skrivit hela tiden att det är något som man får prata med bandet om. Pratade precis med en kompis som brukar ordna band till ett diskotek här i stan & hon sa att brukar aldrig ordna med mat till dem...Jo visst finns det mängder med rum, men de flesta är ju rum som våra gäster ska bo på. Det ena rummet som finns på samma plan som festen ska vara på, ska vi ha ett barn/ammningsrum, men det löser sig säkert ;)Det skulle aldrig hända att vår chef skulle komma med mat när vi jobbar över...så jo du har en bra chef :)
    Ja, som jag har skrivit tidigare så brukar jag bjuda på mat och fika i tid och otid till hantverkare och annat löst folk. Det tycker jag är trevligt helt enkelt. (Såvida de inte tar betalt för tiden de sitter och äter...)

Om bröllopsfesten är inne sta´n och man inte behöver komma dit förrän det är dags att spela så behövs ingen mat, men är det ute på landet så tycker jag att man ska ha med mat. Jag skulle absolut bjuda fotoraf och filmare på något. Man vill ju inte ha suddiga bilder.
    Personalen som var med och serverade och diskade osv på mitt bröllop var här i 12 timmar. Självklart fick de äta också.
    Allt beror ju på hur lång tid och var det är.

Slottet har säkert något rum där de kan vara. Var ska de ställa instrumentfodral och annat t ex?
  • RobotRobbe
    SaraPayam skrev 2008-10-29 16:00:21 följande:
    Varför skulle du skämmas för det? Det finns väl ingen anledning. Kommer du bjuda din fotograf på mat med? För han/hon kommer ju vara där ännu fler timmar än bandet, om man har heldagsfotografering. Eller om du har någon som filmar bröllopet, ska han med ha mat då. Eller de som serverar maten...det blir väldigt många munnar som man ska mätta i så fall ;)Nä som jag har skrivit hela tiden att det är något som man får prata med bandet om. Pratade precis med en kompis som brukar ordna band till ett diskotek här i stan & hon sa att brukar aldrig ordna med mat till dem...Jo visst finns det mängder med rum, men de flesta är ju rum som våra gäster ska bo på. Det ena rummet som finns på samma plan som festen ska vara på, ska vi ha ett barn/ammningsrum, men det löser sig säkert ;)Det skulle aldrig hända att vår chef skulle komma med mat när vi jobbar över...så jo du har en bra chef :)
    Ja om fotografen eller filmaren ska vara där så lång tid så skulle jag självklart ordna nått åt dem. Som sagt behöver inte alls vara nått märkvärdigt men en mätt mage gör ett bättre jobb.
    Och jag garanterar att det upplägget kommer uppskattas.

Jag skulle då säga att din kompis som ordnar band och INTE bjuder bandet på mat hör till en minoritet. Inte ens personalmat alltså? Det är ju snålt och som att binda ris åt sin egen rygg. Trivs bandet gör de ett bättre jobb, publiken blir gladare och kanske fler och krogen tjänar mer pengar.
    "Det man förlorar på gungorna tar man igen på lotteriet" finns ett gammalt ordspråk som lyder. Samma här... Det lilla man bjuder på kan bli mera värt i slutändan.

De kanske har nån form av konferansrum eller nått på slottet? Behöver ju inte vara någon säng iaf.
  • Toblerone

Alltså, jag tycker det är en självklarhet att bjuda på något att äta. Kanske inte en 3-rätters men NÅGONTING så att dom får mat i magen.

• M Lundström

Våra musiker krävde att få något enkelt att äta under kvällen (dom får varmrätten). Dom kommer till festlokalen vid 16 och börjar packa utrusning vid 1:30 - så för mig är det självklart att dom måste äta under dessa över 10h.

• gotlandsulrika

Självklart ska en fotograf eller filmare som är med i kanske 12 timmar ha mat..eller ska han kanske gå ifrån middagen för att äta på annat ställe? Inte så lyckat om han ska dokumentera allt.

Jag är dock lite kluven till bandet. Vår kuvertavgift ligger på 1000kr/kuvertet så det känns inte så aktuellt att de ska äta trerätters.
    En dum fråga kanske, men är det aldrig brukligt att de riggar dagen innan/tidigare på dagen och sedan kommer först då det är dags att spela, i vårat fall alltså fram emot halv elva efter tårtan?

• Aleta
    gotlandsulrika skrev 2008-10-29 17:22:40 följande:
    Självklart ska en fotograf eller filmare som är med i kanske 12 timmar ha mat..eller ska han kanske gå ifrån middagen för att äta på annat ställe? Inte så lyckat om han ska dokumentera allt. Jag är dock lite kluven till bandet. Vår kuvertavgift ligger på 1000kr/kuvertet så det känns inte så aktuellt att de ska äta trerätters. En dum fråga kanske, men är det aldrig brukligt att de riggar dagen innan/tidigare på dagen och sedan kommer först då det är dags att spela, i vårat fall alltså fram emot halv elva efter tårtan?
    Det behövs ju absolut ingen lyxmat. Pyttipanna eller något annat enkelt går ju lika bra.

Rigga dagen innan vill man kanske inte göra. Det beror på vad det är för ställe osv. Man vill ju inte lämna dyrbar utrustning där någon kan förstöra eller stjäla den. Instrumenten vill man inte lämna ifrån sig. De kommer upp samtidigt som musikerna.

Är dansen i samma sal som middagen? Då vill man ju kanske inte ha allt stående synligt och då kan de lika gärna rigga när borden röjs undan.
    Om dansen är i en annan lokal så kanske de kan rigga samtidigt som ni äter? Det har jag varit med om många gånger.
  • RobotRobbe
    gotlandsulrika skrev 2008-10-29 17:22:40 följande:
    Självklart ska en fotograf eller filmare som är med i kanske 12 timmar ha mat..eller ska han kanske gå ifrån middagen för att äta på annat ställe? Inte så lyckat om han ska dokumentera allt. Jag är dock lite kluven till bandet. Vår kuvertavgift ligger på 1000kr/kuvertet så det känns inte så aktuellt att de ska äta trerätters. En dum fråga kanske, men är det aldrig brukligt att de riggar dagen innan/tidigare på dagen och sedan kommer först då det är dags att spela, i vårat fall alltså fram emot halv elva efter tårtan?
    Kuvertavgiften är för gästerna och innefattar både 3-rätters och dryck till middagen. Det är det ju inte alls tal om till musikerna (eller de andra som man anlitat) utan det räcker med nått enklare.
    Visst kan man rigga upp dagen före om musikerna bor i närheten. Men det är också en fråga om ansvaret. Är det ett ställe som restaurang, herrgård eller liknande där personal jobbar och det finns larm och försäkring så kan det funka. Men jag skulle ju aldrig åka dagen före och sätta upp anläggningen i nån "hyrd lokal" typ bygdegård eller liknande.
    Visst kan man rigga anläggningen tidigare på dagen också och komma tillbaka om inte avståndet är alltför långt. Är inte middagen och dansen i samma lokal så kan musiken rigga under middagen. Alt. att man kan rigga efter middagen under bensträckaren.
  • SaraPayam

Det är verkligen jättebra med de här trådarna, de tar upp saker somman annars inte skull tänka på :)

Hahaha jag kan inte lägga in alla era svar så jag gör så här i stället :)

Detta är tex en jättebra fråga:
    Slottet har säkert något rum där de kan vara. Var ska de ställa instrumentfodral och annat t ex?

Ja du vart ska de ställa de här grejerna, men vill ju inte att de ska synas ;)
    Men ska ringa & höra med slottet hur de brukar göra, som sagt så vet de ju hur de brukar va vid bröllopen :)

M Lundström: Hur kunde de kräva det, fick ni reucerat pris eller fick ni betala samma summa ändå?

gotlandsulrika: En dum fråga kanske, men är det aldrig brukligt att de riggar dagen innan/tidigare på dagen och sedan kommer först då det är dags att spela, i vårat fall alltså fram emot halv elva efter tårtan?

Jättebra fråga :) Kan de göra det? Vill ju inte att de ska komma samtidigt som gästerna :)

• W2B Blom

Tänkte bara dela med mig hur vi tänkte göra med vårt band. Visserligen kanske inte vårt schema funkar, men på ett ungefär hade vi tänkt så här:

Vigsel är kl 15 och vi kommer intaga middag runt 18. Klockan 20-21 kommer bandet och riggar upp (om dom inte vill rigga upp kvällen innan) medan gästerna tar sig en bensträckare och så.
    Vi tänkte att bandet kunde spela från kl 21-02, och vårt pris ligger på att betala max 8000:- och då tänkte vi bjuda på familjepizza och cola. Låter detta rimligt?

• Myrmor

Det låter jättebra!

W2B Blom skrev 2008-10-29 21:28:26 följande:

Tänkte bara dela med mig hur vi tänkte göra med vårt band. Visserligen kanske inte vårt schema funkar, men på ett ungefär hade vi tänkt så här:Vigsel är kl 15 och vi kommer intaga middag runt 18. Klockan 20-21 kommer bandet och riggar upp (om dom inte vill rigga upp kvällen innan) medan gästerna tar sig en bensträckare och så.Vi tänkte att bandet kunde spela från kl 21-02, och vårt pris ligger på att betala max 8000:- och då tänkte vi bjuda på familjepizza och cola. Låter detta rimligt?
  • RobotRobbe

W2B Blom skrev 2008-10-29 21:28:26 följande:

Tänkte bara dela med mig hur vi tänkte göra med vårt band. Visserligen kanske inte vårt schema funkar, men på ett ungefär hade vi tänkt så här:Vigsel är kl 15 och vi kommer intaga middag runt 18. Klockan 20-21 kommer bandet och riggar upp (om dom inte vill rigga upp kvällen innan) medan gästerna tar sig en bensträckare och så.Vi tänkte att bandet kunde spela från kl 21-02, och vårt pris ligger på att betala max 8000:- och då tänkte vi bjuda på familjepizza och cola. Låter detta rimligt?
    Absolut helt perfekt!
    1. Dels så "slipper" bandet åka hemifrån tidigt på eftermiddagen för att vara på plats innan festen drar igång.
    2. Gaget verkar rimligt (är skeptisk till band som tar 4-5.000
    3. Ni fixar mat.

SaraPayam: Det löser sig säkert med nått utrymme att ställa bandets tomlådor på. På ställen där vi vart och det varit extremt trångt har vi fått tagit ut dem i bussen igen när vi packat upp. Lite krångligt men man vill ju ha det snyggt och säkert.
  • T RO

Lite OT kanske...
    Vi tänkte ha ett band via "kompisar" (vi har många musiker som kompisar och så, spelar i en blåsorkester med diverse avknoppningsband)
    Jag hade hoppats att de inte skulle begära mer än just 4-5000, men det kommer ju såklart att vara "svart" då. Är det rimligt? Eller är jag naivt optimistisk?

RobotRobbe skrev 2008-10-30 00:08:51 följande:
    Gaget verkar rimligt (är skeptisk till band som tar 4-5.000
    Och SJÄLVKLART ska både bandet och serveringspersonalen (kompisar där med) få mat OCH betalt. Jag kommer till och med ordna allergikost till ena tjejen Men sån ÄR jag, gillar att se till så att folk har det bra...
  • Myrmor

OM de inte har lång resväg tycker jag att det låter som ett vettigt kompispris, men det beror såklart på hur många de är, och hur nära vänner ni är

T RO skrev 2008-10-30 08:53:58 följande:

Lite OT kanske...Vi tänkte ha ett band via "kompisar" (vi har många musiker som kompisar och så, spelar i en blåsorkester med diverse avknoppningsband)Jag hade hoppats att de inte skulle begära mer än just 4-5000, men det kommer ju såklart att vara "svart" då. Är det rimligt? Eller är jag naivt optimistisk?
    Och SJÄLVKLART ska både bandet och serveringspersonalen (kompisar där med) få mat OCH betalt. Jag kommer till och med ordna allergikost till ena tjejen Men sån ÄR jag, gillar att se till så att folk har det bra...
  • T RO

Resvägen är obetydlig (samma ort antagligen) men vi kommer inte vara personliga vänner med bandet tror jag, däremot umgås man i samma krestar och det är genom en gemensam vän som allt ska ske. Jag låter lite otydlig på punkten om vänner, men eftersom vi har så många musiker runt om oss så finns det olika bandkonstellationer som variera, så jag vet faktiskt inte riktigt vem som kommer att ingå i just detta bandet vi ska ha.

Men vi får se vad de säger om priset helt enkelt

artist skrev 2008-10-30 09:39:24 följande:
    OM de inte har lång resväg tycker jag att det låter som ett vettigt kompispris, men det beror såklart på hur många de är, och hur nära vänner ni är T RO skrev 2008-10-30 08:53:58 följande:
  • Kapellmästaren

Som halvtids turnerande musiker tycker jag det är mycket trevligt att ni lyfter ämnet.
    De musiker ni kommer att stöta på, ser er i rollen som en seriös arrangör.

Titta gärna hur en ?riktig? arrangör gör. Mat, läsk, tilltugg tillhör vanligheterna och god sed i branschen. Likaså att det finns tillgång till en loge där bandet kan hålla till.

Lycka till

• Wiggy

Håller med dig. Tyvärr är det en del människor som ser ner på oss "amatörmusiker" som spelar på fester och bröllop. Vi är också människor! Bara för att vi inte tar miljongager och kräver 80 meter bananer på rad betyder det inte att vi är mindre seriösa musiker.

Svar på tråden Hur mycket ska man betala till bandet? Bör man bjuda på mat?