• blomsterflicka

Hur mycket ska man betala till bandet? Bör man bjuda på mat?

Hejsan!

Jag halvkänner de flesta personerna i det band vi tänkt anlita - kompisar till min syster som jag "känt" sedan jag var liten. Vad kan vara brukligt att betala dem för spelning på vår fest? De är 5 eller 6 medlemmar i bandet. Bör man bjuda alla i bandet på mat enligt ettiketten, (dvs i vårt fall troligen en 3rätters på restaurang?)

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-29 17:40
    Oj, vilken diskussion det blev här! Kul.

Vill dock understryka att i mitt fall så "känner" jag 3 av 5 i bandet, via min lillebror, och det känns som att läget kan bli lite annorlunda då. Jag vill absolut bjuda dem på någonting att äta. Kanske att det inte blir att de ska sitta med vid bordet som många av er säger, det är ju inte så jättekul kan tänkas! Tänkte inte på att de kan få en egen avskild plats.

Gällande pris så tycker jag att det fortfarande är svårt. Vet inte om jag kan förvänta mig kompispris eller ej, får väl fråga helt enkelt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-29 17:42
    Min lillasyster menar jag! Lite trött!

• Svar på tråden Hur mycket ska man betala till bandet? Bör man bjuda på mat?
  • SaraPayam
    Wiggy skrev 2008-10-29 10:34:49 följande:
    Vad är det som säger att man måste bjuda bandet på just den dyra bröllopsmaten? Pizza duger jättefint det med. Och hur ofta får man maten betald på sitt vanliga jobb? Jag brukar vara tacksam om folk bjuder på mat när jag är ute och spelar, men det är absolut inget krav. Det är sånt man brukar klara av när man förhandlar med artisten/bandet. Ligger festen långt bort från civilisationen så finns det ju mikro... Som Aleta skrev så tycker jag också att 800-1500 kr/person + resa är rätt lämpligt i gage.
    Hej :)

Vad bra att det finns "artister" här på BT. För som privatperson har man verkligen ingen aning om hur det brukar vara, anträffande mat.
    Men i mitt fall så ska jag fråga bandet.
    Men både jag & m2b är lite emot att bjuda dem på mat. Man betalar ju dem ändå för att komma dit & spela & inte för att äta mat.
    Tänk vad bra det vore om jag fick mat om jag va ute på arbete, det skulle ju aldrig hända.
    Men det är många som har olika åsikter om detta, men jag kommer att ta upp detta när vi träffar bandet på lördag :)
  • anne på grönkulla
    Fast skillnaden mot mitt arbete är väl att jag jobbar kontorstider och har möjlighet att gå ut och äta eller ta med matlåda - som band på en fest har man ju inte riktigt de tiderna och möjligheterna.
  • SaraPayam

anne på grönkulla skrev 2008-10-29 10:43:23 följande:

Fast skillnaden mot mitt arbete är väl att jag jobbar kontorstider och har möjlighet att gå ut och äta eller ta med matlåda - som band på en fest har man ju inte riktigt de tiderna och möjligheterna.
    Jo jo det förstår jag ju med. Men att betala ca 10000 för 4 personer tycker jag är tillräckligt.

Jag har jobbat jättemycket nätter & det finns ju ingen som har ordnat maten till mig, utan man har haft med sig egen mat.

Men detta är min åsikt ;)
  • Wiggy

Jag jobbar på ambulansen och jobbar 24 timmar i sträck. Det är en enbilsstation och ibland får vi ingen möjlighet att äta alls. Vi får ingen ersättning för förlorad mat heller, då om vi sitter och äter nånstans och får ett larm måste dra direkt. Så jag är van vid konstiga matrutiner
  • SaraPayam
    Wiggy skrev 2008-10-29 13:01:41 följande:
    Jag jobbar på ambulansen och jobbar 24 timmar i sträck. Det är en enbilsstation och ibland får vi ingen möjlighet att äta alls. Vi får ingen ersättning för förlorad mat heller, då om vi sitter och äter nånstans och får ett larm måste dra direkt. Så jag är van vid konstiga matrutiner
    Det är ju precis det här jag menar, vad skönt....att det är nån som förstår hur jag känner :)Så här har jag med det emellan åt.
    Men visst hade det varit bra om nån hade ordnat mat åt oss ;)

Jag/vi har bestämt oss för att inte betala deras mat, det är faktiskt något de får fixa själv. Känns faktiskt som om det är det rätta :)
  • RobotRobbe

Snålheten bedrar visheten...
    Om man arrangerar en tillställning "ute i buschen" där det inte finns nån pizzeria eller korvmoj runt hörnet så tycker jag faktiskt att man kan fixa mat till musikerna - ÄVEN fast de får betalt. Det är goodwill för arrangören. Är man i stan så kan ju musikerna fixa maten ändå, men då vill ju vissa att man ska vara på plats hela tiden. På vissa bröllop ska man vara på plats tidigt på eftermiddagen för att rigga innan middagen. Man kan alltså vara på plats på stället i kanske 12 timmar i vissa fall. När vi jobbat över på mitt ordinarie jobb på kvällen har chefen fixat dit käk.

Att resonera som vissa att "va - ska de ha mat också fast de får betalt" eller att man ska "dra av maten på gaget", då är man ute och cyklar lite. En glad musiker är en bättre musiker! Kan ju vara så att det är värsta draget klockslaget när ni kommit överens om att sluta. Har arrangören sett till att musikern haft det bra under vistelsen och bjudit till lite är chansen stor att musikern bjuder tillbaka. Snålas det från arrangören kanske det inte blir några extranummer heller...

Det jag menar är att man ska inte vara dumsnål som arrangör. De man bokat är där för att UNDERHÅLLA dig och dina gäster. Det går inte att jämföra med en målare eller kaklare. Musiker förväntar sig ingen 3-rätters middag, men varför inte en sallad, nån macka, kaffe och läsk.
    De flesta musiker föredrar att ha ett "eget" krypin (loge) där man intar födan och inte ute bland gästerna.

Jag har arrangerat många tillställningar där vissa artister och band fått sexsiffriga belopp i gage. Självklart ser man ju till att de trivs och får käk och fika under tiden ÄVEN fast de får bra betalt. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga "va ska ni ha mat också när ni har betalt för att spela här?". Finns ju inte på världskartan...

Hur mycket man ska betala beror väl på om det är svart eller vitt och framförallt hur lång tid musikern ska vara på plats och hur lång resan är.
    Ska man ha ett skapligt band med 4-5 pers så drar det ju iväg uppåt en 8-10.000:-. Ska man ha nått etablerat så ligger ett vanligt coverband med utrustning på 15-25.000:-.

• Myrmor

word!

RobotRobbe skrev 2008-10-29 14:12:22 följande:
    Snålheten bedrar visheten...Om man arrangerar en tillställning "ute i buschen" där det inte finns nån pizzeria eller korvmoj runt hörnet så tycker jag faktiskt att man kan fixa mat till musikerna - ÄVEN fast de får betalt. Det är goodwill för arrangören. Är man i stan så kan ju musikerna fixa maten ändå, men då vill ju vissa att man ska vara på plats hela tiden. På vissa bröllop ska man vara på plats tidigt på eftermiddagen för att rigga innan middagen. Man kan alltså vara på plats på stället i kanske 12 timmar i vissa fall. När vi jobbat över på mitt ordinarie jobb på kvällen har chefen fixat dit käk.Att resonera som vissa att "va - ska de ha mat också fast de får betalt" eller att man ska "dra av maten på gaget", då är man ute och cyklar lite. En glad musiker är en bättre musiker! Kan ju vara så att det är värsta draget klockslaget när ni kommit överens om att sluta. Har arrangören sett till att musikern haft det bra under vistelsen och bjudit till lite är chansen stor att musikern bjuder tillbaka. Snålas det från arrangören kanske det inte blir några extranummer heller...Det jag menar är att man ska inte vara dumsnål som arrangör. De man bokat är där för att UNDERHÅLLA dig och dina gäster. Det går inte att jämföra med en målare eller kaklare. Musiker förväntar sig ingen 3-rätters middag, men varför inte en sallad, nån macka, kaffe och läsk.De flesta musiker föredrar att ha ett "eget" krypin (loge) där man intar födan och inte ute bland gästerna.Jag har arrangerat många tillställningar där vissa artister och band fått sexsiffriga belopp i gage. Självklart ser man ju till att de trivs och får käk och fika under tiden ÄVEN fast de får bra betalt. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga "va ska ni ha mat också när ni har betalt för att spela här?". Finns ju inte på världskartan...Hur mycket man ska betala beror väl på om det är svart eller vitt och framförallt hur lång tid musikern ska vara på plats och hur lång resan är.Ska man ha ett skapligt band med 4-5 pers så drar det ju iväg uppåt en 8-10.000:-. Ska man ha nått etablerat så ligger ett vanligt coverband med utrustning på 15-25.000:-.
  • SaraPayam
    RobotRobbe skrev 2008-10-29 14:12:22 följande:
    Snålheten bedrar visheten...Om man arrangerar en tillställning "ute i buschen" där det inte finns nån pizzeria eller korvmoj runt hörnet så tycker jag faktiskt att man kan fixa mat till musikerna - ÄVEN fast de får betalt. Det är goodwill för arrangören. Är man i stan så kan ju musikerna fixa maten ändå, men då vill ju vissa att man ska vara på plats hela tiden. På vissa bröllop ska man vara på plats tidigt på eftermiddagen för att rigga innan middagen. Man kan alltså vara på plats på stället i kanske 12 timmar i vissa fall. När vi jobbat över på mitt ordinarie jobb på kvällen har chefen fixat dit käk.Att resonera som vissa att "va - ska de ha mat också fast de får betalt" eller att man ska "dra av maten på gaget", då är man ute och cyklar lite. En glad musiker är en bättre musiker! Kan ju vara så att det är värsta draget klockslaget när ni kommit överens om att sluta. Har arrangören sett till att musikern haft det bra under vistelsen och bjudit till lite är chansen stor att musikern bjuder tillbaka. Snålas det från arrangören kanske det inte blir några extranummer heller...Det jag menar är att man ska inte vara dumsnål som arrangör. De man bokat är där för att UNDERHÅLLA dig och dina gäster. Det går inte att jämföra med en målare eller kaklare. Musiker förväntar sig ingen 3-rätters middag, men varför inte en sallad, nån macka, kaffe och läsk.De flesta musiker föredrar att ha ett "eget" krypin (loge) där man intar födan och inte ute bland gästerna.Jag har arrangerat många tillställningar där vissa artister och band fått sexsiffriga belopp i gage. Självklart ser man ju till att de trivs och får käk och fika under tiden ÄVEN fast de får bra betalt. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga "va ska ni ha mat också när ni har betalt för att spela här?". Finns ju inte på världskartan...Hur mycket man ska betala beror väl på om det är svart eller vitt och framförallt hur lång tid musikern ska vara på plats och hur lång resan är.Ska man ha ett skapligt band med 4-5 pers så drar det ju iväg uppåt en 8-10.000:-. Ska man ha nått etablerat så ligger ett vanligt coverband med utrustning på 15-25.000:-.
    Hmmm så man är SNÅL för att man har den här uppfattningen ;)Människa.... Okay...men som någon sa innan, att det är ju något som man gör upp innan...eller hur?!
    Om man kommer överens om att arrangören fixar maten - fine. Men är det åt andra hållet, så är det lika bra & då förmodar man ju att de kommer att fixa maten själva.

Sen så tycker jag att om man ska prata penga & musiker, i så fall är det väl bättre att komma överens om att betala för de "extra" nummerna som de spelar i så fall...

Att de ska ha en egen logé, då tror ju ändå jag att man pratar i ett helt annat sammanhang, vem kommer egentligen att fixa en logé till sina musiker på ett bröllop??...Hmmm lite rimligt ska det väl ändå vara...eller??
    Visst att stora musiker kräver sånt, men det är vara ett litet band....hmmm ingen världsartist...

Och DU måste ha en J***a bra chef om han kommer dit med mat om DU jobbar över!!

Lite irriterande, vi alla får väl ändå ha våra uppfattningar om saker & ting eller?!
    Precis som du har din ;)

Ursäkta TS om det blev ett lite argt inlägg ;) Blir bara lite irriread...
  • Wiggy

Nja, att fixa ett rum där bandet kan hålla till i bakgrunden och vara ur vägen tiden de inte står på scen är väl ganska rimligt tycker jag. Det finns ju ofta rum på festställen som inte används under middagen där bandet kan hålla till. Om ni inte vill bjuda bandet på mat och dryck oavsett vad detta skulle bestå av, må så vara, men se till att bandet är med på noterna från början, och att de vet att de får fixa mat till sig själva så det inte blir tråkig stämning på själva festen mellan er och bandet.

• SaraPayam
    Wiggy skrev 2008-10-29 14:59:41 följande:
    Nja, att fixa ett rum där bandet kan hålla till i bakgrunden och vara ur vägen tiden de inte står på scen är väl ganska rimligt tycker jag. Det finns ju ofta rum på festställen som inte används under middagen där bandet kan hålla till. Om ni inte vill bjuda bandet på mat och dryck oavsett vad detta skulle bestå av, må så vara, men se till att bandet är med på noterna från början, och att de vet att de får fixa mat till sig själva så det inte blir tråkig stämning på själva festen mellan er och bandet.
    Nä men precis, det är ju något som man måste prata igenom :) Men jag tror tyvärr inte att det finns något extra rum som de kan vara på, men få kolla upp med slottet hur de brukar göra :) De har lösningar på allt :)
Svar på tråden Hur mycket ska man betala till bandet? Bör man bjuda på mat?