• Cltsp

Byta efternamn eller inte?

Nu när vi ska gifta oss är det många som frågar om och hur vi ska göra med efternamn. Många tar även för givet att jag ska byta namn och ta min mans namn.

Det här med namnfrågan är inget som är självklart för mig, jag hade inte ens reflekterat över det förrän folk började fråga om det. Jag känner mig inte riktigt bekväm i att byta namn - vi är väl inte mindre gifta bara för att vi heter olika?

Jag skulle kunna tänka mig att byta namn eller ta ett nytt om vi får barn någon gång i framtiden för att det kanske blir enklare att heta likadant allihopa.

Hur gör ni med namn? Fler som tänker som jag?

• Svar på tråden Byta efternamn eller inte?
  • 090208

Jag vill absolut heta samma som mannen i mitt liv!

Därför jag behöll min fars namn.

• lillabruden

det är ju precis detta som är definationen på 'Dilemma', man vill ju heta samma, men det är ens identitet!!!

Kan inte säga om det verkligen stämmer, men jag har också ett väldigt ovanligt namn och är också en av få (dessutom är dem som heter som jag i Sverige alla släkt med mig) så kanske det är svårt att släppa det man varit lite extra stolt över? Man har ett speciellt namn....
    Därför tänkte jag att ett bindestreck skulle lösa så mycket... ett så enkelt streck kan jag tycka

Jag har inte problem med att ta hans namn som sista namn, alltså mitt namn bindestreck hans namn, men bara hans känns inte bra... o ha efternamn som mellannamn...tycker det e så tokigt så jag inte kan förstå det bara!!!!

Jag vill att vi båda, och våra framtida barn ska alla heta samma, men jag släpper itne mitt namn...plussa på är alltid ok, men inget ska försvinna!

• T RO

Vill bara säga att till alla er som funderar på att ha "dubbelnamn" (med bindestreck) så GÅR det inte. Inte heller kan man föra vidare mellannamn till sina barn, de enda namn som ärvs är efternamnen.

Kolla på skatteverket, det står VÄLDIGT tydligt där, och det gör att ni kommer ha helt andra utgångspunkter för era val än de ni har nu. Så innan ni har ställt in er på att ha dubbelnamn så kolla reglerna, annars kommer ni bli väldigt besvikna tyvärr...
    www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

För er som vill "tillverka" ett nytt namn är det patent och registreringsverket som gäller.
    www.prv.se/Personnamn/Bilda-ett-efternamn-genom-att-ta-din-fars-eller-mors-fornamn-med-tillagg-av-son-eller-dotter/

www.prv.se/Personnamn/Hitta-ditt-personnamn/

www.prv.se/Personnamn/Att-tanka-pa-innan-ansokan/Krav-pa-ditt-personnamn/

Och om ni vill kolla om det namn ni "kommit på" redan finns i bruk (vilket skulle göra det omöjligt för er att ta det) så kolla antingen SCB eller eniro där ni kan kolla om det finns personer med "ert" namn i sverige.
    www.scb.se/templates/Standard____31245.asp

• anne på grönkulla

Skulle just säga samma sak om dubbelanman och bindestreck. Däremot finns det ju ingen polis som kollar om man själv skriver så sen... det kan bara aldrig registreras så.

Tänk också på vilket namn man tar som mellannamn, resp efternamn, då det bara är efternamnet man kan föra vidare. Det är valfritt att behålla sitt eget och ta makens son ellannamn eller tvärtom, men det får lite olika konsekvenser i övrigt, beroende på vilket man väljer. Har man kvar sitt eget efternamn och makens som mellannamn kan man ge framtida barn båda (som mellan- resp efternamn då). T ex: Lisa Svensson och Kalle Larsson gifter sig. Tar hon namnet Larsson Svensson kan sen barnen få heta antingen Larsson Svensson eller Svensson Larsson. Om hon istället tar Svensson Larsson kan framtida barn bara få Larsson.

Mellannamn ska inte förväxlas med förnamn som inte är tilltalsnamn - i lagens mening är alla förnamn man har likställda. Så Lisa Karolina Matilda är alla förnamn (även om Lisa är tilltalsnamn), Larsson (se ovan) är mellannamn och Svensson efternamn, t ex.

• nena85

Min blivande man ska ta mitt efternamn.
    Han heter Karlsson och jag heter von Wolcker.
    Så det va nästan en självklarhet för honom att byta.
    Det är jag glad för.

• Troll1

Har mitt gamla efternamn som mellannamn och min mans som efternamn. Vår gemensamma dotter har samma som jag. Min man har bara sitt efternamn som vanligt. Jag har två barn sedan ett tidigare samboförhållande och de har pappans namn bara.
    Jag säger alltid både mellannamnet och efternamnet. Det blir som ett bindestreck i praktiken. (Även om man inte får skriva bindestreck). Jag funderade hit och dit när det gäller namnen. Jag vill inte släppa mitt helt och på detta viset finns det kvar.

• agtiwi

Jag kommer ta m2b:s efternamn då det är ovanligt och fint, men ska behålla mitt nuvarande som mellannamn. Våra barn har redan sin fars efternamn, så där blir det inga konstigheter (vi hade i bakhuvudet att vi skulle gifta oss en dag när barnen kom till världen, så vi ansåg att det var lika bra att de tog hans efternamn redan från början för att slippa krångel senare). Hur andra väljer att göra bryr jag mig inte det minsta om, huvudsaken är att alla blir nöjda med sitt.

• Troll1
    090208 skrev 2008-11-03 21:34:13 följande:
    Jag vill absolut heta samma som mannen i mitt liv!Därför jag behöll min fars namn.
  • 040409

Om man behåller sitt efternamn som mellannamn och tar makens som efternamn, står de begge namnen sen på alla papper som ett dubblet efternamn? står att i folkbokföringen så är det markerat vilket som är mellannamn, men att det i andra register ofta anges som efternamn tillsammans med det andra. Så i praktiken så har man två efternamn (dubbelnamn)? Stämmer detta? nån med erfarenhet?

Svar på tråden Byta efternamn eller inte?