Sebastiána skrev 2008-10-28 09:31:42 följande:
Förstår inte riktigt. Varför var han den ende som kunde föra namnet vidare? Jag antar att du menar att han inte har några syskon eller andra kusiner med det
namnet.Själv är jag den enda i släkten som kan föra mitt efternamn vidare. Alla kvinnor i släkten är gifta och de har tagit sina mäns trista efternamn. Den ende manlige släktingen förutom min far, som hade namnet har gått bort.Min kille är tyvärr lite traditionell och vill absolut inte ta sin frus, alltså mitt, efternamn (han blir väl mindre man då *!?*). Jag vill inte ha hans heller så vi får väl ha kvar våra båda namn.
Han var enda killen med det efternamnet i släkten (fram till han fick en kill-kusin ganska oväntat sent), han har 3 systrar, men det har väl aldrig varit tal om att nån av dem skulle föra det vidare. På nått sätt har han haft det så sen han varit liten att det var hans "ansvar" att föra släktnamnet vidare (som eg inte är ett så ovanligt namn). Jag har lite svårt att se det så själv, men han kommer iaf inte att byta. Funderar därför på om jag ska ha dubbelt eller bara ta hans...
Har eg inte tänkt så mycket över mitt eget namn förrän nu. Tidigare har jag mer tagit för givet att jag byter bort det för det "ska" man ju som tjej. Men jag tycker mer om mitt namn nu än när jag var yngre, tycker om att det är lite ovanligt och har en speciell historia. Jag vill inte bara heta mitt (om inte han oxå skulle ta det), jag vill att vi heter samma. Men känns det som man heter samma sak även om man har ett dubbelnamn? Jag har typ inga som gjort det i släkten, alla har tagit killens namn.
Hur blir det med barnen (när de kommer), får de hans namn som begge då har, eller mitt dubbelnamn?