• Cltsp

Byta efternamn eller inte?

Nu när vi ska gifta oss är det många som frågar om och hur vi ska göra med efternamn. Många tar även för givet att jag ska byta namn och ta min mans namn.

Det här med namnfrågan är inget som är självklart för mig, jag hade inte ens reflekterat över det förrän folk började fråga om det. Jag känner mig inte riktigt bekväm i att byta namn - vi är väl inte mindre gifta bara för att vi heter olika?

Jag skulle kunna tänka mig att byta namn eller ta ett nytt om vi får barn någon gång i framtiden för att det kanske blir enklare att heta likadant allihopa.

Hur gör ni med namn? Fler som tänker som jag?

• Svar på tråden Byta efternamn eller inte?
  • Killroy

Samma här...detta är en stor disskusion hemma hos oss. Jag har nämligen ett väldigt ovanligt namn (är bara min släkt i Sverige som heter det) medans han har ett son-namn. Han vägrar byta, jag skulle väl kunna byta, men känner att det borde vara tvärtom. Jag har ju ändå ett ovanligt släktnamn som jag gärna skulle vilja föra vidare. Kommer säkert bli så att vi behåller våra respektive efternamn, men som sagt det skulle kännas lite bättre att ha samma efternamn.

• lillabruden

en tråd som passar mig för tillfället..!

har funderat mycket på det, för som Saralainen säger, är det lite med identitet att göra...

Jag har ett kort och bra efternamn på 4bokstäver som fungerar överallt i världen, inga konstigheter.. men m2b:s namn har 10bokstäver och är typiskt portugisiskt (vi är båda portugiser så det hade ju inte gjort så mycket, men i dagens läge är det smart att ha ett universiellt namn tror jag...)
    Han tycker inte det spelar så stor roll, men det märks att han inte vill släppa sitt namn...så det blir nog dubbelnamn, men har hört att barnen då bara får hans namn...?? Är detta sant??!
    Att man får ta det ena namnet som förnamn och inte ha 2 efternamn..(låter tokigt tycker jag...)

• nennesjuttioåtta

lilabruden
    tror att barnen automatiskt får moderns efternamn om ni inte meddelat annat inom 3 månader.

• lillabruden

jo, men om man är gift alltså... och får barnen ha dubbelnamn utan att det ena blir ett förnamn?

nennesjuttioåtta skrev 2008-10-24 17:14:39 följande:
    lilabrudentror att barnen automatiskt får moderns efternamn om ni inte meddelat annat inom 3 månader.
  • Undrar

jag ville ha kvar mitt.. då det är ett namn som är väldigt speciellt ett -dotter namn..
    m2b och vårt barn har samma e-namn.. för mitt namn kan "bara" jag ha

det är ju inte efternamnet som avgör om man är ihop/gifta eller inte, det är ringen
    ehehehehe....

tycker också att det är skönt att vi får välja själva! Så att alla får som de vill.....

lillabruden.. det står ganska bra på hemsidan ; www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

• lillabruden

den länken var ju bra!! men som jag förstår det kan man alltså inte ha dubbelt efternamn utan det blir ett mellannamn....

• Villemoa

Precis, man kan inte ha två efternamn så det ena får bli mellannamn. Vår dotter har mitt efternamn som mellannamn och sin pappas efternamn. Hon kommer att behålla båda våras namn när vi gifter oss men jag byter till makens efternamn.

lillabruden skrev 2008-10-24 22:14:43 följande:
    den länken var ju bra!! men som jag förstår det kan man alltså inte ha dubbelt efternamn utan det blir ett mellannamn....
  • Theka

I allra högsta grad en aktuell tråd för mig också. Jag och sambon har inte jätteovanliga namn nån av oss men hans är ett -ssonnamn vilket jag inte direkt gillar. Han ville inte ta mitt och jag har frågat om vi kan ta nåt helt annat, exempelvis hans mormors flicknamn och han har lovat att tänka på saken. Men.. ja.. det slutar nog med att jag kommer få ge mig. Jag vill verkligen att vi ska ha samma efternamn och att våra framtida barn ska ha ett namn.

• 040409

Jag har lite svårt att bestämma mig. Fästmannen vill inte byta namn, han har liksom alltid varit den som skulle föra det släktnamet vidare (tills han fick en kill-kusin för få år sen var han enda som kunde). Mitt namn är mer ovanligt, och tycker det är lite speciellt då det är taget av min farfars far efter deras gård.
    Mitt namn är det 3 släkten, ca 500 pers som heter, hans mkt vanligare ca 20 000 som heter.
    Jag har först sagt att jag skulle ta hans eftersom han inte kunde tänka sig att byta. Men nu kan jag inte bestämma mig om jag vill ha kvar mitt som mellannamn och ta hans som efternamn. Kommer bara få 5 ganska långa namn då! har redan 3 förnamn...ä Hans namn är dock mer gångbart internationellt, bor nu i danmark och får jämt stava både förnamn och efternamn! vet inte hur jag ska göra!

• Undrar

Mm det är klurigt med nman.. men känn efter ett tag.. det är väl inte brottom?

Svar på tråden Byta efternamn eller inte?