• Anonym

mens-trots graviditet?!?

Hur vanligt är det att man får en blödning/mens när man blitt gravid?!?
    Någon som har erfarenhet om det?!?

• Svar på tråden mens-trots graviditet?!?
  • Majälva

Tack, Popflickan...

anna3,
    du verkar vara i ungefär samma situation som jag. Skulle haft mensen 26 maj, men den kom först 3 juni. Fram till dess hade jag alltså testat negativt 3 ggr, men nu positivt två ggr i pingsthelgen. Jag har fortfarande blödning, alltså i 9 dgr nu, har aldrig varit med om det innan. Har också ömma bröstvårtor, men det är enda symptomet, värken i magen slutade för några dagar sedan.

Ångest har jag eftersom jag gifte mig 31 maj och hade innan dess testat negativt så jag drack både champagne och vin, och nu är jag såklart jätteorolig för att det ska ha skadat ett eventuellt barn.

Men om du testat positivt så har du iaf blivit gravid eller hur? Och om du nu testar negativt imorgon, då innebär det ett missfall? Jobbigt när de säger att man ska avvakta, finns det inget säkert sätt att ta reda på hur det ligger till direkt?
    Hur lång tid ska det gå från ett mf innan man testar negativt igen?

Jag hoppas förstås på en del svar hos bm i eftermiddag, men det verkar inte som om de har mer tid för mig än bara testa graviditet. Att beställa och få tid tar tydligen flera veckor, precis vad man _inte_ behöver i sådana här situationer - väntan och ovisshet...

• anna3

Ja, det är lustigt det här, men inte speciellt ovanligt att man blöder sa BM, men känns inte kul att blöda varje dag.

Om det visar svagare eller inget på testet imorrn så var det missfall. Man måste vänta iallafall 2 v, hormonerna i kroppen är kvar ett litet tag, de försvinner inte direkt med missfallet.

Men jag har inte haft så väldigt ont och det har inte kommit några klumpar, jag har kvar mina symptom, så jag hoppas även om jag inte borde, för jag blir så lessen då, även om det bara var första försöket.

Det där med att dricka så tidigt i graviditeten är ingen fara tydligen. Barnet är inte kopplat till mammans blod förrän v 5-6 (?) nånstans.

Jag tror ända att jag fortfarande är gravid... kan inte komma ifrån det, men det visar väl sig imorrn.

Är det positivt så hoppas jag att jag får komma till BM så snart som möjligt och få det bekräftat och att de kollar varför jag blöder.

Vi får höras vid igen och se hur det går

• Majälva

Ok, tillbaka från BM.
    Hon gratulerar mig till graviditeten!
    Kära nån, vi ska ha en baby!! (kan inte riktigt greppa det ännu)

Blödningar på detta sätt är inget ovanligt utan kan vara ett sätt för kroppen att förbereda sig inför graviditeten, sa hon, men om jag ändå var orolig kunde jag gå till gynakuten och göra ett VUL för säkerhets skull. Tror kanske att jag gör det ikväll.

Hon tyckte inte att jag skulle oroa mig för att jag druckit innan jag visste att jag var gravid, bara man inte fortsätter under resten av graviditeten (lite orolig ändå är jag, det var faktiskt i v 5 (4+6)... )

Hoppas nu det går bra för dig anna3, jag håller tummarna!! Det verkar inte vara något att oroa sig för iaf. :)

• Majälva

Glömde säga, jag är i vecka 7 nu! Tänka sig - ett litet pyre i magen!!

• saed

Grattis Majälva!! Är själv ocksâ i v.7.

Anna3, lovar att hâlla tummarna för tvâ steck i morgon!

En stor kram till er bâda

Sara

• anna3

Yohoo!! Grattis Majälva, vad roligt!! Hoppas jag får samma svar

Tack för tummarna Sara

• Majälva

Hmm.... var på gynakuten igår ( du milde vilken väntetid! ) och nu finns alternativen frisk graviditet (men tidigare än jag trodde, v 4-5) , missfall eller ( inte så troligt ) utomkvedshavandeskap. Jaha, hur man känslomässigt ska ställa in sig är ju omöjligt att veta. Får gå här och leva som om man vore grav, trots att man kanske inte är det... Ska man vara glad, ledsen eller vad?

Hon sa att ca 50 % av alla graviditeter slutar i mf... chansen att det ska funka verkar ju onekligen relativt liten då.

• Lorelei

50 % av alla grav slutar i MF!?! Hjälp! Det lät mycket tycker jag... vågar man ens försöka!?

• Majälva

Ja, jag höll också på att sätta i halsen, men av dessa är säkert många inte ens konstaterade graviditeter, utan mf som gått helt obemärkt förbi.

• anna3

Majälva!

Jag har fått tid för VUL på måndag. Hoppas de kan se nåt då. Är i v 6+4 idag.

Hoppas på det bästa för oss båda Det är för j-igt att gå och vänta och inte veta om man ska vara glad eller ledsen...
    Vet precis hur du känner dej!!

• Lorelei

Då hoppas jag innerligt att jag inte vet om det om det skulle hända mig ;) Bara tanken gör mig rädd. Man går runt och tror att det ska vara så enkelt att bli med barn, och när man ser sådana siffror blir man mörkrädd!

• anna3

Lorelei,

ja det är vanligare än man trodde. Men som sagt, många MF har gått obemärkt förbi, trott att det var vanlig mens. Därav den höga siffran. Har även hört 1/5 får MF.

Att bli gravid blir en sån chock för kroppen. Får man missfall är kroppen mer förberedd nästa gång, men det är fruktansvärt tråkigt...

• Majälva

Lorelei,
    15-30 % av konstaterade grav slutar i mf, och ca 50% av alla graviditeter inkl de man inte vet om. Av de som man inte har konstaterat blir det ofta mf tidigt, då den vanliga menstruationen skulle ha inträffat och man är därför omedveten om den.

Håller fortfarande tummarna för dig anna3, att ditt VUL visar en liten skrutt i magen.

Jag fick just beskedet från gynakuten att mitt hcg har sjunkit till hälften och att det alltså är ett troligt tidigt missfall.

• anna3

Hur är det med HCG:t, stiger det hela tiden när man är gravid, eller går det upp och ner?

• Majälva

anna3,
    vad jag förstår så stiger det hela tiden (inte ner iaf).

Hur gick det på ditt VUL? Du har kanske inte varit där ännu, men berätta gärna sen! Håller tummarna som sagt!

Svar på tråden mens-trots graviditet?!?