• Aurelia

hur hinna med allt som förälder??

Jag funderar en del kring det här med barn, och för mig känns det som en omöjligt ekvation... hur ska man hinna med allt i sitt liv och må bra och inte bränn ut sig om man ska orka:
    -sköta sitt jobb
    -sköta hemmet
    -vårda sin relation
    -vara en bra, engagerad förälder
    -hinna träffa sina egna föräldrar (som kanske dessutom börjar bli gamla och skruttiga och behöver hjälp?), svärföräldrar osv.

Finns det någon tid alls över till egna fritidsintressen, träffa vänner och ha en smula egentid ibland? Jag får inte ihop ekvationen i huvudet...

• Svar på tråden hur hinna med allt som förälder??
  • Brud aug09

Min flicka blir snart två och är det bästa som hänt mig någonsin! Men nej, jag hinner inte med mitt liv längre... Och vet inte riktigt hur jag ska göra det i heller...

• Silla69

Ja man måste ta sig tid.
    Jag har 3 barn o 2 bonus barn o hinner med min egna tid, för jag tar den tiden.

Aurelia skrev 2008-10-15 15:47:25 följande:
    Jag funderar en del kring det här med barn, och för mig känns det som en omöjligt ekvation... hur ska man hinna med allt i sitt liv och må bra och inte bränn ut sig om man ska orka:-sköta sitt jobb-sköta hemmet-vårda sin relation-vara en bra, engagerad förälder-hinna träffa sina egna föräldrar (som kanske dessutom börjar bli gamla och skruttiga och behöver hjälp?), svärföräldrar osv.Finns det någon tid alls över till egna fritidsintressen, träffa vänner och ha en smula egentid ibland? Jag får inte ihop ekvationen i huvudet...
  • passionsblomman

Det viktigaste, tror jag, är att man begriper att det kommer att finnas tid just precis för det man prioriterar som nödvändigt. Det kommer aldrig att plötsligt bara "finnas tid över".
    Som en kvinna sa på ett av mina första jobb: "rast har vi på fm och em bara om arbetet tillåter - och då ser man till att arbetet tillåter!"
    Den som verkligen längtar efter att gå ut och parta kommmer att kunna göra det, men kanske inte också ha vänninefika och keramikkurs osv. Man får lov att komma ihåg att akapa tid för sig själv, annars äts dagarna bara upp.

Jag har ibland trott att det skulle bi lite sura miner eller så när jag velat ta egen tid-vilket ju innebär att sambon fått ta hela hemmagrejen själv och dessutom gått miste om att träffa mig -han brukar bara säga "Ja gör det du!", sedan gör han det han tycker han måste.( dvs inte så mkt,) och njuter av att kunna LIGGA i soffan och bestämma själv över fjärrkontrollen.
    Alltså: stöket är garanterat kvar om jag gör ngt roligare en kväll, och ingen saknar mig ens så värst mycket...alltså kan jag göra om det igen snart...

• F A M E

Men TS allt beror ju på hur de ser ut just i de tillfället. Jag har barn och hinner med allt de du funderar över. Men i vår familj måste de kompremissa hela tiden samt att ALLA måste hjälpa till. Har en underbar sambo som hjälper till med hushålls arbetet, är så självklart för honom.

Vad jag minns så var vi 2 när vi gjorde barn då ska vi även vara 2 om att fixa allting runt omkring också. Även om jag står för själva ordningen så ska JAG inte behöva dra hela lasset själv.

Kan förstår dig om du tycker att du är ute på okändmark. Men som många har redan skrivit så är de helt omöjligt att se framtiden redan nu. Alla barn är ju olika & vi har haft så pass tur att slippa kolik. Men har haft falskkrupp istället att jobba med.

Jag har aldrig ångrat mig för en sek.

• Zsarah
    Aurelia skrev 2008-10-15 15:47:25 följande:
    Jag funderar en del kring det här med barn, och för mig känns det som en omöjligt ekvation... hur ska man hinna med allt i sitt liv och må bra och inte bränn ut sig om man ska orka:-sköta sitt jobb-sköta hemmet-vårda sin relation-vara en bra, engagerad förälder-hinna träffa sina egna föräldrar (som kanske dessutom börjar bli gamla och skruttiga och behöver hjälp?), svärföräldrar osv.Finns det någon tid alls över till egna fritidsintressen, träffa vänner och ha en smula egentid ibland? Jag får inte ihop ekvationen i huvudet...
    Nja allt hinner man inte med, för oss har hemmet hamnat lite efter och även vännerna har glidit ifrån, men det är mest för att man lever så olika liv just nu..
  • Soon and very soon

jag tycker att tiden kommer, mina är 5&3 o nu kan jag börja ta mig tid här o träffa vänninor iblan , gärna kortare stund för mig 2-3 tim är lagom.
    det som är jobbigast är jobbet tycker jag, stressen mot kollegor när man vabar o stress för att komma itid. men älskar min fam över allt annat så det är bara att "kämpa " vidare!

• mme Plantier

Allt går även i perioder , hur bra man hinner allt.
    Min stackars m2b fick sig en rejäl skrapa idag för att han jobbar för mkt.. Han är egen företagare och jobbar heeeela tiden och så har vi tre barn, hus, hund och en stor trädgård + att jag har också en egen rörelse att sköta.
    Känner att jag verkligen inte hinner hälften just nu och tycker det är väldigt tufft att känna att jag ligger efter med ungefär det mesta nu. Visst tvätten tvättas, maten lagas, disken diskas och så. Men det där extra : städa bilen, fixa trädgården, hinna motionera, promenera hunden, skura kylen, ja ni vet, det finns lixom ingen tid över!! Så visst ibland blir man fan tokig, men imorgon känns det ok igen och nu ska han ju då också vara hemma en halv dag i veckan så jag kommer ut ur huset lite - ENSAM.. Åh, vad det ska bli härligt. Åh, vad gnälligt det blev nu då - sorry, det är verkligen inte ett av mina personliga drag men just idag var tydligen en gnälldag

• Tooticki

Det låter som om att ni mödrar (förutom F A M E) i denna tråd drar större delen av lasset för alla hushållsysslor samt barn, är det den överenskommelsen ni har sinsemellan är det bara så det har blivit?

• anna01

Jag har 2 pojkar 3 och 8 år. Jobbar 88.5% och pluggar 50 % Tränade 3 dagar i veckan förut men nu finns inte orken kvar Men jag tycker ändå tid finns, man måste försöka ta sig tid. Men de är inte alltid så lätt.
    Även om tid finns så väljer jag nästan alltid att vara med familjen eller vänner för de känns som man inte hinner de med allt jobb och pluggande.
    Mitt i allt planerar vi ju bröllop också

• mme Plantier
    Tooticki skrev 2008-11-14 08:14:06 följande:
    Det låter som om att ni mödrar (förutom F A M E) i denna tråd drar större delen av lasset för alla hushållsysslor samt barn, är det den överenskommelsen ni har sinsemellan är det bara så det har blivit?
    både och kan man väl säga som svar på din fråga..
    Eftersom jag är föräldraledig så är ju jag den som har mest tid att fixa hemmet iaf i teorin. I praktiken ser det ju ut så att sambon åker kl 06.00 och kommer hem ca 18.00 och under den tiden så måste ju huset fixas annars står man där med saker upp över öronen att göra när han kommer hem. Sen hans lediga tid så hjälper han naturligvis till med både barn och hem , det är ju bara det att hans lediga tid enligt mig är lite för få timmar. Men va tusan jag förstår så väl att han behöver vara på jobbet också annars fungerar det ju inte där.
Svar på tråden hur hinna med allt som förälder??