• fru Hä

    Maldiverna - Kuredu 4

    Hej!

    Fortsättning på de tidigare trådarna om Maldiverna!

    Tjingeling!!! Idag är det exakt tre veckor kvar tills vi beger oss till Kuredu!!! Ska bli så j-vla härligt, vi förtjänar verkligen den här resan efter endast 2 veckors semester i somras... Har några frågor som jag hoppas någon har tid och lust att besvara.
    Vart på flygplatsen kommer vi hitta vår transfer? Har dom ett eget stand man går till vid ankomst?
    Hur pass solsäkert är det de två första veckrna i NOV?
    Hur stor roll spelar det om vi bor i O-beach villa eller koamas BV..? Jag bokade i mars, bör jag maila och åetrbekräfta/dubbelkolla med transfer?

    Kramis

    Svar:O-villas finare + m bättre restaurang. Koamas villas bättre strand, men annars...nej. Jag föredrar O-villas, mendet är en smaksak. De tar hand om er på flyget. Mycket smidigt alltihop!! Maila o kolla. Det är alltid bäst!

    mvh fru Hä

  • Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 4
  • palmer

    Hur gick det för alla ni som skulle åka i oktober? Hur var det? Berätta! =)

    Till alla er som varit på Kuredu..Hur är maten? Vad kan man förvänta sig?

  • majsanna
    palmer skrev 2008-10-26 13:58:03 följande:
    Hur gick det för alla ni som skulle åka i oktober? Hur var det? Berätta! =)Till alla er som varit på Kuredu..Hur är maten? Vad kan man förvänta sig?
    Vi var jättenöjda med maten. Både frukost, lunch och middag. Man behövde inte gå hungrig precis... Mycket att välja bland i buffeérna.
  • grata

    Hur är det, flög ni med Qatar direkt från Sthlm till Doha? Hur var flyget? Mat, underhållning?

  • majsanna
    grata skrev 2008-10-27 09:32:43 följande:
    Hur är det, flög ni med Qatar direkt från Sthlm till Doha? Hur var flyget? Mat, underhållning?
    Vet inte om frågan var riktad till mig, men jag svarar.
    Vi flög med Lufthansa Stockholm - Frankfurt- Male- Vi beställde vår resa ganska sent så då var Qatar airways redan fullbokade.

    Flygresan var ganska okej. Tycker inte om att flyga så efter omständigheterna så gick det bra. Vi fick ett antal måltider på sträckan Frankfurt - Male. Så man behövde inte sitta hungrig precis.
  • Miss Moneypenny

    Någon som varit på något annat ställe än Kuredo, som de kans rekommendera?

  • fru Hä

    Hej!

    MIn absoluta favoritö heter Filitheyo. Helt fantastisk!! Velidhu tror jag är en lite "bortglömd" pärla. Men det finns många...det beror lite på vad du har för förväntningar?

    mvh

    fru Hä

    Miss Moneypenny skrev 2008-10-28 08:13:32 följande:


    Någon som varit på något annat ställe än Kuredo, som de kans rekommendera?
  • carand

    Hej

    Vi åkte 10/10 och kom hem 24/10 till Kuredu.

    Det var helt fantastiskt. Vädret var tyvärr inte så bra sista veckan nästan mulet hela veckan. Vi hade regn 3 hela dagar under våra två veckor. Vädret brukar vara bättre än det var så vi hade lite otur.
    Men det var ju väldigt varmt och man blir ju solbränd även fast det är mulet.

    Maten var super bra. På frukost finns flera sorters bröd, ost och annat pålägg att välja på, frukt yoghurt, mjölk och flingor, omelett, äggröra, stekta ägg, kokta ägg, korv, bacon, böner, French toast och frukt. Jag har säker glömt något.
    Till lunch och middag var det buffé. Stort salladsbord med bröd, soppa, 3 - 4 färdiga rätter och sedan stod en kock och lagade pasta eller nudlar och en annan grillade något. Till middag var det oftast två kockar som grillade en kött och den andra fisk. Det var oftast något tema, italienskt amerikanskt maldiviskt och så vidare.
    Till efterrätt fanns frukt, kakor och mousser.

    Vi snorklade rätt mycket man behöver inte långt från stranden för att se sköldpaddor. Om ni ska snorkla rekommenderar jag att gå på Snorkel intro/info som är gratis. Han pekar ut vilka fiska man ska passa sig för och vad man ska tänka på.

    Vi var på utflyt med Muna och hade då otur att det regnade när vi åkte tillbaka så vi fick inte snorkla med mantor, det var inte framme. Stannade vid kommandoo och snorklade det var helt fantastiskt har aldrig sett så mycket fisk.

    Du kan förvänta dig en härlig semester med uppassning, avkoppling, härliga bad och trevliga människor. Maldiverna är ganska blyga och försiktiga men väldigt trevliga.

    Om ni ska gå på spa rekommenderar jag att betala lite extra för open water spa på O- resorten. Det är mycket finare där.

    När man kollar på bilder på kuredu så ser man oftast sandbanken i söder. Jag hade trott att den skulle vara framme och man skulle kunna gå ut på den. Det var den inte. Vi var där några gånger när det var låg vatten och man var tvungen att vada ut fast den var fortfarande vatten över banken. Jag vet inte om det har med låg vattnet att göra eller om det är vågorna som för ut sanden för de hade en sand pump där som återställde öns konturer.

    När åker ni?

    Ha det bra
    Carola


    palmer skrev 2008-10-26 13:58:03 följande:
    Hur gick det för alla ni som skulle åka i oktober? Hur var det? Berätta! =)Till alla er som varit på Kuredu..Hur är maten? Vad kan man förvänta sig?
  • carand

    Hej igen.
    Glömde skriva att vi nästan inte höll på att ta oss hem eftersom det blåste jättemycke när vi skulle åka.

    Vi skulle åka från Kuredu 07:00 men kom inte iväg förrän 08:30.

    När de skulle lasta på väskorna i sjöflyget gick repen sönder och kaptenen sa att vi skulle gå till standen.
    De lyckades till slut komma in till stranden med planet och lasta på väskorna sedan fick vi kliva på i vågorna : ).

    Efter flygturen berättade kaptenen att det var alldeles för spännande för honom. Hade jag vetat om att han upplevde det så hade jag nog inte vågat åka.
    Två plan cirkulerade runt ön för att landa men åkte till en annan ön sedan för att landa.

    Det blev väldigt bråttom väl på Male flygplats vi missade taxfreen men hann med planet.

    /Carola

  • Miss Moneypenny

    Vad roligt, Filitheyo är en av de öar vi funderar på. Är lite inne på Filitheyo, Vilu reef, Sun Island eller Medhufushi. Beror väl lite på hur stor priskillnad det blir också. Hur är Kuredo jämfört med dessa? Kuredo har ju färre stjärnor..

    Är ute efter en halvstor ö som har vacker natur och vackra stränder där det finns en del aktiviteter och restauranger och gärna en fin vattenbungalow med egen terass. Kommer åka i början av juni..har hört att vädret kan vara lite ostadigt men det är väl en risk man får ta. Vill liksom inte åka nån annanstans pga av det och man blir ju så sugen när man läser den här tråden.

    fru Hä skrev 2008-10-28 09:09:15 följande:


    Hej!MIn absoluta favoritö heter Filitheyo. Helt fantastisk!! Velidhu tror jag är en lite "bortglömd" pärla. Men det finns många...det beror lite på vad du har för förväntningar? mvhfru Hä Miss Moneypenny skrev 2008-10-28 08:13:32 följande:
  • fru Hä

    Hej Miss M!

    Glöm Sun Island!!!! Största ön i Maldiverna och inte alls mysig! De har tom en spelarkad m massa tvspel osv. Huga! Medhufushi är dyrast. Fin, men lite "overpriced". Av de du nämnt skulle jag ta Filitheyo (förstås), eftersom ni ska åka i juni är priserna lite bättre, ett bra tillfälle att boka vattenbungalow. (Som ju kostar m mer än beachvillor). Vilu Reef har också jättefina vattenbungalows, men är mindre än Fili, men har nästan lika många rum. Filitheyo har ALLT. Ön är bedövande vacker, stränderna och även "insidan". Maten är helt outstanding, personalen är supertrevlig och boendet är kanon. Ingen plast alls. Superbra läge, riktig Robinsonkänsla. Bra utflyktsmöjligheter, heldag snorkling m barbecue, Robinson tripp till en ö som heter Hamza (halvdag) bara ni två med matsäck. Mm, mm. Tack o lov inga discon o dyl. Underbart poolområde där "alla" samlas och ser på solnedgången...magi. Läs gärna recensioner på Tripadvisor får du se Vi har tänkt åka i januari, förhoppningsvis får vi plats på Fili!!!!! Hör gärna av dig på min gästbok om du vill ha mer tips om pris osv.

    mvh fru Hä

    Miss Moneypenny skrev 2008-10-28 10:51:43 följande:


    Vad roligt, Filitheyo är en av de öar vi funderar på. Är lite inne på Filitheyo, Vilu reef, Sun Island eller Medhufushi. Beror väl lite på hur stor priskillnad det blir också. Hur är Kuredo jämfört med dessa? Kuredo har ju färre stjärnor..Är ute efter en halvstor ö som har vacker natur och vackra stränder där det finns en del aktiviteter och restauranger och gärna en fin vattenbungalow med egen terass. Kommer åka i början av juni..har hört att vädret kan vara lite ostadigt men det är väl en risk man får ta. Vill liksom inte åka nån annanstans pga av det och man blir ju så sugen när man läser den här tråden.fru Hä skrev 2008-10-28 09:09:15 följande:
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 4