Inlägg från: Johanfredriksson |Visa alla inlägg
  • Johanfredriksson

    Hjälp... Jag klarar inte det här längre...

    dfk skrev 2008-08-20 17:48:08 följande:
    Låt dig inte uttnyttjas! Det är som känslomässig tortyr, din fru utsätter dig för nu. Inte OK att du ska krypa eller nöja dig med smulor, tills din fru bestämt sig.Det är inte mer än rättvist att båda gör ett val. Ska vi ge det här en chans? Det blir inte bra om du kämpar på och din fru väljer att vara med sin nya kille. Man måste ändå mötas någonstans, och det är ju tid och känslor som man ger. Om du bara ger och din fru väljer att smita iväg, så är det inte speciellt lyckat.
    Ursäkta om jag fnissar lite, men skulle jag fått smulor skulle det känts åtminstone lite bättre, men varje gång hon kramar om mig (Typ när hon kommer hem från jobbet) eller som hon håller om mig när vi sover känns det mest som om hon tröstar sig med mig eller försöker trösta mig. Det känns som om det bara går av gammal vana. Hon säger att det inte är så, men det känns så. Det är inte som om man får en lång eller åtminstone kärleksfull blick och ett léende någon gång eller någonting annat som man kan ta för kärlek. Det är bara puss och kram som vem som helst ='(
    Det är att mötas någonstans jag hoppas att vi kommer kunna göra, men jag tänker trots alla läskiga förslag om att sätta ner foten och dunka näven i bordet vänta en liten stund till. Det måste gå att göra så också. Iaf. efter de råd jag fått muntligt. Det kanske är fegt, jag vet inte, men det känns verkligen som om hon behöver tid!
    Vi får väl se vad och om något händer ikväll... ='/
  • Johanfredriksson
    didis skrev 2008-08-20 16:32:46 följande:
    Nu, Johanfredriksson skall jag vara uppriktig och jag hoppas du inte tar illa upp;det är mycket snack och lite verkstad just nu som det verkar. Sluta ens fundera över hur din fru och "Bernts" förhållande skulle se ut, det kan du inte påverka.Du kan påverka dig själv och hur du förhåller dig till situationen, du är inte mer offer än du gör dig till.Du kommer ingenstans med att beklaga dig här på forumet även om jag förstår att det är skönt att skriva av sig. Hur skall du möta henne i kväll? Är det här dagen då du står upp för dig själv och möter henne som hennes man och inte som hennes dörrmatta??OCH HAR DU BOKAT TID HOS NÅGON FAMILJERÅDGIVARE ÄN??Jag lider med dig och tror fortfarande att det enda du kan göra är att tala om hur du känner dig - och ställa krav på henne. Lättare sagt än gjort, visst, men du har inget val. Att inte agera är också ett val.
    Jag tar inte illa upp av uppriktighet. Det är det jag vill ha och du har rätt i att det verkligen är mycket snack och liten verkstad. Det är ju ingen verkstad faktiskt =/
    Jag har aldrig varit så rädd för något i hela mitt liv...
    JAG TÖRS F*N INTE
  • Johanfredriksson

    Jag sover borta med hundarna i natt... Så går det... ='(

  • Johanfredriksson

    1. TACK till alla er som lyssnat, läst, kommenterat och rekommenderat lösningar! Ni har varit extremt hjälpsamma och helt underbara. Utan er hade jag inte haft mycket till självförtroende eller styrka att ta mig igenom allt det som min fru och jag går igenom.

    2. Tack för tipset om boken Chamor. Har läst den nu i helgen när jag varit på mässa och den har verkligen varit en stor ögonöppnare som jag varmt kommer att rekommendera till alla jag känner vare sig de har problem eller inte. =)

    3. Min fru och jag har börjat hitta tillbaks till varandra. Vi har pratat ut ordentligt och hon har fått chansen att tänka över vad hon vill och inte vill och har kommit fram till att det verkligen ÄR mig hon vill fortsätta tillsammans med. Det har aldrig egentligen varit en tvekan, men...
    Det börjar så sakteliga kännas bättre nu, men fortfarande är Bernt inte ute ur bilden, så en del moment av obehag finns fortfarande kvar att arbeta på när det gäller det och hur vi ska närma oss och lösa det problemet!

    4. Jag har kommit på en bra grej... Efter att ha läst denna underbara bok, så har jag insett att äktenskapet kan vara så mycket mer än "bara" en förening mellan man och kvinna i nöd och lust... Det kan också vara en hobby =) Från och med nu ska jag försöka se på äktenskapet lite mer som en hobby också, där mitt mål är att få det precis så bra som det bara går för min fru och mig! Vad tror ni om det?
    Det har jag väl kanske gjort förrut med på sitt sätt, men nu blir det mer, vad ska jag skriva, reellt!?

    Hur vi kom fram till dit vi är idag... Tja... Tack igen för alla tips och råd om att sätta ned foten. Medans det säkert också hade fungerat på ett eller annat sätt, så valde jag ändå den väg jag kände skulle fungera bäst för mig och för vem jag är och vem jag upplever att min fru är. Jag valde tålamodets och vänskapens väg!
    Med tålamod menar jag att åsidosätta min egen lycka och mitt eget välmående en stund för att i stället försöka ha tålamod med min frus förvirring, tankar och val och att stötta henne då hon har haft det väldigt jobbigt.
    Med Vänskap menar jag att jag försökt att i allt detta, hur jäkla svårt det än var, fortsätta vara den vän som min fru alltid har uppskattat i mig, för vi är inte bara gifta, vi är även de bästa vänner!
    Detta har lett till att hon insett hur mycket jag betyder för henne, på fler plan än ett, och det har också lett till att hon insett att vi verkligen passar ihop och KAN få det bra om vi bara jobbar på äktenskapet tillsammans!

    Jag ser nu fram emot vad som komma skall, men är även spänd över det här med Bernt och hur det ska hanteras.
    Jag vet t.ex. inte hur jag ska/kommer reagera om jag någonsin kommer träffa honom.
    Jag vet heller inte hur fort eller mycket min frus och hans relation kommer tonas ner till en normalt vänskap eller om han så småningom kommer att fasas bort helt. Jag hoppas att vi kan nå till det sista dock!!!

    Nu måste jag jobba vidare, men jag återkommer om en vecka eller så och berättar hur det går för oss...

    Tack igen allesammans. Ni är underbara!!!

    // Johan

  • Johanfredriksson

    Tack allesammans för era uppmuntrande påhejningar! =)

    Hittills är det rätt pressat hemma då "hitta tillbaks till varandra" har visat sig vara svårare än att bara vända på klacken, fortsätta som vanligt, låtsas som ingenting och mysa vidare...

    Min fru jobbar fortfarande på hur hon ska avsluta/förändra sin relation till Bernt, men det jobbiga gulliga snacket och de många och långa samtalen är åtminstone nästan helt borta.
    Tyvärr finns han fortfarande kvar som en vän och det jobbiga med det är att min fru beter sig som om det är fullkomligt normalt eller som om ingenting någonsin har hänt.
    Med det menar jag att hon kan säga att hon sitter på MSN och hjälper Bernt att hitta en födelsedagspresent till hans lillesyster som om det är världens mest normala grej. Det hade det också varit om det inte hade hänt som det har hänt mellan dem. Jag tycker ju fortfarande allt med honom är jobbigt och jag tror hon har svårt att förstå det - Hon har ju sagt att hon har valt mig. Det borde väl räcka? När jag frågar vad hon känner, så kan hon bara säga att "Det vet du ju. Jag har ju sagt det" och än så länge är det svårt att få ur henne "Jag älskar dig". Hittills är det bara "Jag älskar dig också" som gäller i bästa fall och det är ju iofs bra det iaf =)

    En fundering jag har är varför hon har valt mig? Jag känner mig lite som en reserv som får komma in och spela nu när det visat sig att huvudspelaren inte var så bra som man hade trott.
    Under helgen som jag var på mässa umgicks min fru och Bernt ganska mycket(?) och hon insåg då att hon saknade mig precis hela tiden och att de inte skulle fungera tillsammans. Frågan är ju bara om hon vill försöka med mig igen FÖR att de inte fungerar eller för att hon insåg att det var mig hon saknade och vill leva med?
    Hon säger att Bernt inte har med hennes beslut att göra, men om det hade fungerat... Hade hon valt mig då iaf? Om inte, så har han väl i allra högsta grad med saken att göra. Har jag fel?
    Onödiga tankar kanske, men de finns där iaf.

    För tillfället är vi båda sjuka och närhet är kanske inte det som lockar mest. Iaf inte för henne. Själv skulle jag vilja få börja arbeta på vår närhet så snart det bara går, för jag håller på att bli galen (Tänker inte gå in på detaljer), men jag får väl foga mig lite och hålla mig till massage, kramar och smek. Det är ju inte fy skam det heller - För henne ;)

    Vi har pratat om att göra om lite hemma i lägenheten och ska försöka måla om ett rum i helgen (om vi är friska och starka nog) och igår köpte jag ett nytt köksbord.
    Små saker som gör att det känns som om vi arbetar på någonting gemensamt =)

    Min fru vill skaffa en hund till, men det vill inte jag och där har vi väl ett av de stora problemen just nu.
    Jag vill inte ha fler än två hundar (som vi har idag), för de två vi har idag är en välsignelse. De är helt underbara och perfekta i alla avseenden. De fungerar med oss och tillsammans och kan vara hemma själva och är lätta att lämna bort till släkt och vänner om vi skulle vilja åka någonstans. Det är heller inget problem att gå ut och gå med två hundar i två koppel - Man har ju två armar.
    Tyvärr ser jag inte så positivt på en hund till, medans min fru verkligen BRINNER för idén.
    Jag blir bara så fruktansvärt stressad av att varje dag få förklara att jag tycker tre hundar är för mycket och att jag inte vill ha så många. Jag HATAR att behöva säga nej till henne om och om och om igen som jag har gjort i flera år, men varje dag är det samma visa. "Kolla, jag har hittat en hund på Blocket och han är bara sååå fin. Kan vi inte skaffa honom? Jag ääälskar honom. Vi kan delbetala honom med 1000kr i månaden i ett halvår"...
    Vi har gjort tre eller kanske fler försök med att ha tre hundar, men då två stora och en liten och det har aldrig fungerat. Nu handlar det om två små och en stor, men jag ser inte direkt skillnaden och hoppas att hon ska ge upp det här snart, för jag dör inombords av att tvingas nej'a henne hela tiden!
    Hennes argument är att när vår stora (som är 8 år) går bort blir vår lilla (som är 1,5år) helt ensam och det skulle han inte klara. Detta tillsammans med att vår stora är så gammala tt hon kanske inte orkar med en hund till om hon blir äldre är argument nummer ett. Argument nummer två är, att skaffa en hund till tillsammans kanske kan få oss närmare varandra, men där skiljs våra åsikter ganska starkt.
    Hon tror det kan föra oss närmare varandra att få ta hand om en hund till tillsammans, men jag ser bara en hund till som skulle sitta som fastklistrad i hennes ansikte. Jag hatar när vår lilla varit där och slickat. Ofta jag vill pussa på henne då =( Det är ju skitäckligt!!!
    Enligt henne har jag alltid sagt "nej", nej till hund, nej till barn, nej till allt. Jag fattar inte att hon aldrig kan se vad jag HAR gjort och gör för henne och vad jag sagt ja till. Konstigt!

    Nåja... To be continued!

  • Johanfredriksson

    Hej på er igen,

    Ja, jo didis, du har nog lite rätt i att hon på något sätt missar sin del i problemet och undviker att ta sitt eget ansvar i det, men för stunden får det fungera det också. Både hon och jag är ju rätt paj efter detta och jag antar att vi läker på olika sätt. Om det inte blir bättre framöver dock, så hoppas jag att hon kommer gå med på parterapi eller något liknande.

    En hund kan inte reparera detta nej, det har du så rätt i så tooticki. Jag tror faktiskt t.o.m tvärt om. En hund kan nog förstöra detta ännu mer. Jag har redan idag problem med att våran lilla sitter som en böld på henne hela tiden. Om hon spenderade lika mycket tid på att visa mig vad hon känner för mig som hon gör för den lille och om hon spenderade lika mycket tid hos mig som hon gör hos den lille, så skulle saker och ting vara många gånger mysigare och bättre mellan oss! Om hon hade behandlat honom som den hund han är i stället för jag-vet-inte-vad, så hade det varit mycket bättre också. Även för den lille som säkerligen har någon form av identitetskris...
    Hon tycker jag är larvig som är "svartsjuk/avundsjuk" på den lille, men är jag?
    Jag vill vara med min fru som fan, vara nära henne, kramas, pussas o.s.v, men jag vill inte det när den lille har slickat henne i ansiktet och på munnen eller när han klänger omkring som en apa på henne. Han är inte 100% fräsch jämt direkt. Det är typ från att han blivit badad fram tills att han går ut och kissar första gången som han är jättemysig. Efter det har han stänk av kiss på insidan av benen och på magen (Han studsar runt på tre ben när han kissar, så det stänker - Usch).
    Spelar det någon roll att jag berättar detta för min fru? Nope! "Hundar har faktiskt renare saliv än människor" - OCH!?
    Näe en hundböld till skulle inte förbättra något inte...
    Missförstå mig rätt nu bara. Jag älskar lillen och vår stora också, men inte i sängen och inte i ansiktet. Jag hoppas jag en dag kan få min fru att förstå mig här eller i alla fall bry sig om det!

    To be continued...

    PS. Än så länge har vi inte kommit någonvart. Jag vet inte riktigt hur jag ska närma mig problemet. Jag gör mitt bästa för att visa min fru att jag älskar och bryr mig om henne, men får mycket lite tillbaks. Jag hoppas hon får upp sina ögon snart hon med! DS.

  • Johanfredriksson

    Sandrah:
    På ont och gott gillar jag när folk är grymt ärliga, men det finns olika sätt att vara det på - konstruktivt och destruktivt. Du är konstruktiv och det uppskattar jag även om det smärtar att höra det, för mig, negativa i dina åsikter! =)

    Jag håller med dig ang. "Om man verkligen älskar nån på riktigt..." och så har det varit för min fru och mig i stort sett hela tiden med ett fåtal undantag då våra egna mänskliga egenskaper och fel har gjort att vi sagt eller gjort saker som sårar varandra. Inget som man inte kan skaka på huvudet åt i efterhand med tanke på att det i det stora hela är betydelselöst när man verkligen vet var man har varandra och vad man känner för varandra.
    Det är först på siståne när Bernt kommit in i bilden som saker förändrats. Om det är på grund av att han finns med i bilden eller om det hade varit så här ändå vet jag inte, men jag tror att han har rätt stor skuld i varför det har varit/är som det är.
    Hur det kan vara uppenbart att hon inte älskar mig förstår jag inte, men så kanske mina skygglappar skymmer också?
    Jag vet... Jag kanske är dum, men det har jag fått förklarat för mig ett otal gånger under hela den här härvan, men jag är kär i min fru och älskar henne och det har jag alltid gjort. Det är svårt att bara släppa taget när man känner att det finns något kvar att kämpa för, men du anar inte hur många gånger jag tänkt i banorna att hon inte är värd mig o.s.v. Frågan är ju bara om inte hon är värd något bättre än mig också då med tanke på vad jag nekat henne under så lång tid!?
    Hur vet du att hon inte vill ha mig? Varför stannar hon då och varför säger hon att hon älskar mig?
    Hur kan jag uppenbart inte vara mannen i hennes liv? Jag har (enligt henne) varit det under alla de fem år vi varit tillsammans - Det har bara fått sig en törn med tanke på vad jag utsatt henne för och är det så konstigt egentligen? Skulle du kunna leva utan närhet (sex) med din älskling utan att börja tvivla?
    Hade jag aldrig utsatt henne för detta, så hade hon aldrig ens tittat åt Bernt! Det har hon förklarat själv och det förstår jag...
    Det är vända livet jag försöker med, men jag försöker på ett annat sätt än du föreslår. Jag försöker vända på mitt liv tillsammans med min fru i stället för att lämna henne, för jag tycker äktenskapet är så mycket värt att kämpa för att jag ta-mej-fan inte tänker ge upp det utan en rejäl jäkla fight!!!

    1000 tack för dina skyrkekramar. De värmer i allt det kalla. Hoppas bara de hjälper något också =)

    PannyJenny:
    Jag är rädd att jag håller med dig. Problemet bara är att jag känner att jag verkligen inte vet någonting när det gäller min fru och känslor för dittan och dattan just nu. Hon säger att hon älskar mig och det får jag väl tro på. Annars verkar det dumt att säga det och att stanna. Eller hur? Jag känner dock inte att hon, som du skriver, tagit ett smack lärdom av det som hänt. Anledningen till detta är, som jag skrev till Sandrah, att hon fortsättningsvis "tycker att det är ok" att göra saker mot mig som hon själv aldrig skulle vilja bli utsatt för eller ens acceptera. Det irriterar mig något så fruktansvärt och sårar minst lika mycket!

    Du har rätt i att både hon och jag har en del att göra och jag har därför bokat tid för rådgivning hos kommunens äktenskapsrådgivning och hos Svenska Kyrkan, men de har båda en väldigt lång väntetid - Ca: två månader =(
    Tyvärr är de de enda vi har råd med. Alla andra ska ju ha upp emot 800-1000kr per möte =(
    Låt oss bara hoppas att vi får tid innan det är för sent!!!

    Vad gäller enskild rådgivning, så har min fru en terapeut som hon kan gå till. Hon har fått henne genom arbetsförmedlingen, men går sällan dit =( Jag försöker få henne att gå, men hon "orkar inte" - Som med "allt" annat i hennes liv just nu - Hon bara "orkar inte". Hon orkar inte ta i problemen, hon orkar inte ta hand om hemmet alls, hon orkar inte ta hand om sig själv mer än nödvändigt, hon orkar inte "ta hand om" mig ö.h.t, hon orkar inte ta hand om hundarna, hon orkar inte bråka, diskutera, analysera och prata om det som hänt... Hon bara tycker att allt är skit och att livet suger... Detta är varför jag försöker få henne att gå till terapeuten. Jag tror hon behöver prata med någon som kan få henne att se det positiva i livet och vilka möjligheter hon faktiskt har att vända på det dåliga som hänt och göra sitt liv till något bra istället för att bara göra det som för stunden får henne att må bra, men som i längden kan komma få henne att må dåligt - som att SMSa Bernt hela tiden och kanske t.o.m träffa honom en stund för att prata om allt annat än problemen som hon känner att hon sitter fast i.
    Hon har allt i sin hand nu... Frågan är ju bara vad hon gör av det - För tillfället... Ingenting alls!!!

    Och där fick du reda på att B inte alls helt är ute ur bilden ='( Jag önskar jag, med förtroende, kunde lägga till ett "ännu" på slutet där, men ljuset i tunneln verkar mycket avlägset och jag kan bara hoppas att det inte är ett tåg...

    Min bild av respekt är inte skev (tycker jag), men jag börjar mer och mer tro att min frus bild av respekt och hänsyn är lite... Öhm... Annorlunda... ='(

    =================

    Vad är det för skillnad på "att vara kär i någon" och "att älska någon"? Någon som vet och har en bra förklaring???

    Skillnaden för mig är "att vara kär" är väldigt känslomässigt laddat. Det är det man känner i början av ett förhållande när man inte kan hålla sig borta från varandra, när man inte kan låta bli att se på varandra hela tiden och när man ler bara man tänker på sin älskling. En känsla som känns i hela kroppen!!!
    "Att älska någon" däremot är något jag mer förknippar med en djupare insikt, en känsla av trygghet, säkerhet, vänskap, respekt och att vilja att dela hela sitt liv med någon.
    Dessa två fungerar bäst när de går hand i hand och trots mina problem som gjort att min fru och jag är där vi är idag är det så jag känner för min fru och alltid har gjort. Det är anledningen till varför jag gifte mig med henne...

    Har jag fel? Vad tycker ni???

    Tooticki:
    Jag hoppas du har fel, men jag är rädd att, om det här får fortsätta länge som det gör nu, så kommer du ha det. För varje dag som går utan att det händer någonting, utan att jag får någonting, utan att jag får känna att Bernt åtminstone sakta glider bort ur våra liv, så töms min kärleks-tank mer och mer och i slutändan finns det bara ett slut. Jag hoppas dte hinner vända innan dess!

    Chamor:
    Önskar jag visste vad jag skulle svara på det!
    Vissa stunder så får jag för mig att det går framåt. Andra stunder känns det som om det går bakåt, men mest känns det som om det inte går någonstans ö.h.t.
    Min fru har hamnat i någon konstig känslomässig loop där hon inte ens "orkar" med det "fjantiga kärleksfulla" längre. Eller rättare sagt, så orkar hon med att få, men inte att ge vilket är mycket skumt och minst lika jobbigt.
    För tillfället därför är det jag som kämpar som en gris helt själv. I alla fall på det kärleksfulla...
    Jag MMS'ar och eller SMS'ar varje dag med söta meddelanden och jag tar hand om allt min fru inte orkar med. Jag ger henne en blomma ibland och skriver på små söta meddelanden där hon minst tror hon ska hitta dem, men får ingenting(!!!) tillbaks. Hon tycker t.o.m ibland att det är jobbigt när jag säger att jag älskar henne, för att hon "måste" säga det tillbaks. Det känns för henne som att "Man måste ju inte tjata med det". Något som aldrig(!) varit ett problem för oss förrut...
    Jag är inte så jättepositiv till det här, men än finns lite kraft och mycket kärlek kvar i mig, så jag kör på ett tag till, så får vi se vad som händer...

    Har börjat träna som en gnu för att hålla mig sysselsatt (och för att bli lite snygg såklart).
    Styrketränar nu två till tre gånger i veckan och kör squash en gång i veckan.
    Jag kanske är knäpp, men jag har flera olika tankar om detta...
    Den första är att jag vill bli snygg till sommaren - Beach 2009. Något som jag pratat om i två år, men som aldrig blivit av den andra åren.
    Den andra är att jag vill bli så pass snygg att min fru inte ska kunna (eller vilja?) hålla fingrarna borta.
    Den tredje är att om jag håller mig borta lite mer, så kanske hon börjar sakna mig mer. Speciellt om jag är lite snyggare också ;)
    Den fjärde är att, om hon nu låter det här går åt skogen trots min vilja, envishet och mina försök, så ska hon ta-mej-sjutton gå miste om något riktigt snyggt och sexigt =) Sjukt... Jag vet, men skapligt motiverande!!!

    Det var allt jag har tid att skriva för nu...

    Den känslomässiga berg-och-dalbanan och det kärleksfulla stilleståndet fortsätter...

    Kram på er alla!

    To be continued...

  • Johanfredriksson

    chamor:
    Tack för omtanken, men problemet med att besöka andra församlingar och deras rådgivning är att priserna då inte är subventionerade som de är om man besöker en rådgivning inom sin egen församling, så vi får nog vänta lite, men så länge det bara inte bli värre hemma (det blir faktiskt gradvis liiiiite, liiiiite bättre trots allt), så kan vi kanske hålla ut tills vi får tid. Det finns bara en riktig rådgivning inom svenska kyrkan att vända oss till här, så det får bli den =)
    Står även i kö på Göteborgs Stads rådgivning, men samma sak gäller ju där...
    Tack för omtanken!

    didis:
    Näe... Tyvärr är det inte så lyckligt och bra som du kanske hade hoppats, men än så har inte den feta damen sjungit...
    Ja, min fru är kliniskt deprimerad och blir behandlad för det med medicin, men det är också anledningen till att jag försökr få henne att gå och prata med sin terapeut. Någon måste hjälpa henne ur hennes negativa tankespiral och det är rätt uppenbart att det inte är jag. Jag är vare sig rätt person eller kvalificerad att klara av det har jag insett =/
    För tillfället känner jag mig rätt ensam i relationen, det har du så rätt i så, men jag kan inte bara se till hur det är nu och tycka att allt är hennes fel och att hon är så dum som gör som hon gör. Det finns fortfarande en anledning till varför vi är här idag och det är i huvudsak mitt fel. Jag tror helt säkert min fru har känt sig vansinnigt ensam i vår relation hon också under en lång tid. Speciellt med tanke på avsaknaden av den typ av närhet som hon inte fått av mig ='(
    De två största problemen nu är:
    1. För mig... Att Bernt finns kvar i bilden ö.h.t
    2. För min fru... Att det förflutna med mig och avsaknaden på närhet som lett oss dit där vi är idag lever kvar i henne och är svårt för henne att komma över och tro att det ska kunna ändra sig. Samma sak som också gjort att hon fått känslor för Bernt.
    Jag önskar så du kunde sparka henne i häcken för att hon har Bernt kvar och att det kunde göra att han försvann för evigt, men men... Önskan står i skogen och växer =/
    Tack för dina åsikter!

    PennyJenny:
    Funderingen på att packa väskor och bara dra har funnits i mig länge nu när Bernt varit med i bilden och jag kan inte till 100% säga att den tanken är borta, men det är ju inte det jag vill, så jag kämpar på.
    Hon må ha fått sin beskärda del av chanser, men så har ju även jag under den tid som hon försökt få mig att fatta det här med avsaknaden på närhet. Tror jag får ge ytterligare lite mer om jag ska få det här på fötter igen!
    Du har mycket rätt att jag lägger stor vikt på mina löften och på äktenskapet! Det är ju det som håller mig flytande och som får mig att fortsätta kämpa. Jag tror verkligen inte att man bara ska ge upp när det är tufft. Alla har vi det tufft ibland och om man bara tar sig igenom det, så... Ja då blir man glad att man inte gav upp när man kommer ut på andra sidan. Jag tror att de flesta som går isär eller separerar/skiljer sig ger upp för lätt. Samhället är ju skapat så och fungerar ju så idag att det inte är så himla svårt. Annat var det förr!

    Jag tror viljan finns där inne någonstans. Ibland lyser den liksom igenom. Det får mig att hoppas och att vi ska på rådgivning kanske kan fixa det här. Jag hoppas det iaf!

    Jag tränar inte för att hon ska hålla fingrarna från andra. Du missuppfattade mig. Jag tränar för att hon inte ska kunna hålla fingrarna borta från mig =) Jag vill att hon ska vara helt galen i min kropp ;)
    Hon är inte fysisk med andra ö.h.t... Jag vet... Naivt, men jag tror faktiskt på henne!
    Om jag trodde annat eller visste det, så skulle jag INTE vara kvar. Det är något jag inte klarar eller accepterar ALLS!!! Kan inte nog understryka det! >=(

    Masha:
    Det är så vi haft det med, men efter låååång tid utan att hon fått "någon" respons från mig har hon ledsnat och nej, hon har inte sökt sex hos andra bara bekräftelse vilket är vad hon känner att hon saknat i och med avsaknaden på sexuell närhet...
    I och med avsaknaden på den typen av närhet har hon börjat tvivla på känslorna jag känner för henne och det är därför hon fått en känsla för Bernt. =/
    Vi har inte ett öppet förhållande. Det är inget som vare sig hon eller jag skulle varken vilja eller acceptera och det här är så nära den gränsen jag klarar av att gå. Minsta lilla övertramp nu så är det för mycket, men än tar jag mig inte ut! Först ska vi prova på terapi. Funkar inte det heller eller om det här med Bernt spårar ur på något sätt, så måste jag ta mig bort från henne även om det är det sista jag egentligen vill göra ='(

    didis:
    Sorry... Kan inte hjälpas =')

    jojanna:
    Ett par nya infallsvinklar i ett redan dsikuterat problem. Tackar! =)
    Jag har verkligen inga planer på att sluta upp att gulla med henne och visa vad jag känner, men det är vääääldigt jobbigt och svårt när jag inte vet om, eller hur mycket, Bernt finns med i hennes hjärta eller tankar. Det är skitläskigt!
    Tror eller t.o.m hoppas att du slagit huvudet på spiken när det gäller varför hon inte kan/törs släppa Bernt till 100%, för om du har rätt där, så är det ett problem som går att lösa och ett problem som innebär att en lösning på det skulle få Bernt att försvinna ur våra liv. Något jag tror vi behöver för att helhjärtat kunna fortsätta arbeta på oss tillsammans. Men så är jag ju partisk i frågan också så... Svårt för mig att säga!
    Hoppas gör jag dock!
    Sover gott om nätterna gör hon iaf. Hon somnar på två röda. Det är snarare jag som stirrar i taket i timmar innan jag somnar =/

    Jag orkar ett litet tag till... Till efter terapin iaf. Sedan får vi se vad, om något, som händer!

    Det var verkligen inte för långt! Tack för din åsikt!

    Danny888:
    Oj då... Det var en hård synvinkel. Kan inte slänga ut henne dock. Vi har köpt lägenhet tillsammans, så allt vi äger och har är vårt tillsammans. Det hade inte varit ett alternativ i alla fall heller så, men tack för synvinkeln. Om du varit i en liknande situation, så förstår jag om min situation kan tänkas göra dig upprörd, men jag är inte beredd att bara kasta bort någon jag älskar utan att slåss för mitt äktenskap först.
    Jag ska gifta mig en gång i mitt liv... Den här gången... Det är därför viktigt för mig att jag verkligen har försökt allt innan jag är beredd att avsluta detta!

    Tack allesammans för era kommentarer...

    To be continued!!!

  • Johanfredriksson

    chamor:
    Lite till... Hur vet man vad som är lite till? Det är så skumt alltihop. Så otroligt skumt...

    Sandrah:
    Visst krävs det två för en tango. Det har du så rätt i så, men oftast är det väl någon som för också? Jag har fört oss hit och nu är det min frus tur att föra. Problemet visar sig vara att vi är precis lika dåliga på det båda två. Skillnaden är bara att jag gjort mitt misstag och lärt mig av det och hon håller på att göra sitt misstag just nu! Jobbigt!!!

    Jag är inte en av dem som nöjer sig. För stunden, medan jag kämpar, kanske jag kan nöja mig, men om det inte blir en förändring, så kommer jag nog aldrig orka stanna kvar i det här. Det måste till en förändring och den bästa förändringen jag kan tänka mig är att Bernt försvinner för alltid ur våra liv. Det är faktiskt det enda som skulle behövas för att vi skulle kunna börja fixa det här på riktigt!!!

    Jag får något tillbaks, men det är inte mycket i sammanhanget - Speciellt inte med tanke på hur hon har varit förr. Min fru kramas och pussas på mig lite då och då och hon försöker förklara att det verkligen är vi två, att det är det hon vill och att hon älskar mig, men problemet är nu bara att vi har passerat det... Det hon ger mig nu är en bantad version av samma sak som vi gett varandra i fem år. Det är inget nytt, inget som får oss framåt, för det löser inte de nya problem som uppstått.
    Att hon inte kan förstå det här med Bernt eller att hon inte bryr sig sårar mig. Eller... Hon bryr sig ju, men gör inget...
    Att hon inte är villig att offra den kontakt hon har med Bernt, som hon känt i ungefär ett halvår, för de fem år, vårt äktenskap och den framtid, som hon säger att hon vill ha, med mig sårar mig...
    Att hon inte "kan"/"vill" släppa honom sårar mig också, för efter ett samtal här om dagen sade hon att hon vet att det absolut bästa för oss vore om hon sade upp bekantskapen med honom, men hon bara inte KAN (Vill enligt mig)... =(

    Min fru mår verkligen asdåligt över att jag mår dåligt över att hon fortfarande har kontakten med honom, men hon bara inte kan avsluta kontakten med honom. Hon säger att hon de senaste gångerna de träffats har träffat honom med tanken att nu är det sista gången de träffas och att hon måste säga att de inte kan träffas något mer, men så blir det ju aldrig, för hon bara inte KAN...
    Jag kan inte förstå detta, för under den tid vi varit tillsammans har jag gjort detta för henne upprepade gånger. Jag har värderat vårt förhållande och min frus mående (för högt inser jag ju idag) framför ett flertal kontakter för att vi ska kunna fortsätta tillsammans så smärtfritt som möjligt. Detta är något som självklart har varit svårt, men som jag trodde, i slutändan, skulle vara värt det. Det hade det nog varit också om inte min fru hade förändrats till den hon är eller tror sig vilja vara idag.
    Kontakterna jag avslutat har varit med ett ex (vilket känns ganska normalt, men samtidigt inte), fyra tjejkompisar (Varav tre var intresserade av mig och därför inte var så konstiga att avsluta)
    Detta tycker jag är helt normalt beteende. Att gå vidare med det man vill satsa på genom att avsluta gammalt och sådant som kan komma att hota det nuvarande.
    Jag skulle aldrig utsätta mig själv, min fru eller vårt förhållande för möjligheten att jag skulle kunna utveckla känslor för någon annan. Skulle jag känna att något sådant började ta form, så skulle jag ta avstånd från den personen direkt. Det är helt enkelt inte värt det! Jag är kanske inte världen mest romantiska person alla gånger, men jag är ändå en obotlig romantiker. Jag tror på äktenskapet, odelad uppmärksamhet, kärlek och känslor för en och enbart en person. Alla andra som kan komma att störa och förstöra det för mig har inte i mitt liv att göra. Vänskap är en sak, men jag anser att kärlek kan börja med vänskap, men att vänskap som börjar med kärlek för alltid kommer finnas kvar som ett spöke med möjlighet att förstöra någonting annat som skulle ha kunnat bli vackert.
    Nu svamlar jag en massa goja känner jag, men jag hoppas någon förstod vad jag menade...

    Nu är det, normalt sett, äntligen Fredag och i förr-förrgår hade min fru och jag ett litet samtal där jag åter igen förklarade vad jag känner för det här med Bernt och hur liten och Orespekterad jag känner mig i vårt förhållande med tanke på att hon bara fortsätter kontakten med Bernt utan att göra någonting konkret åt den situationen.
    Det hela slutade med att min fru tog illa vid sig för att jag hade uttryckt mig lite dåligt med att hon "inte gör någonting". Hon tycker att hon kramas och pussas och visar att hon älskar mig och sådär. Vad hon inte förstår är, att det inte är det som behövs just nu. Det är i alla fall inte i huvudsak vad jag behöver. Visst är det också väldigt viktigt, men som jag skrev... Det är inte det som tar oss framåt. Det är lite som att ha bensin i tanken, så att det inte ska vara något problem att starta bilen och åka någonstans, men så finns ju Bernt där som sand i tanken och då kommer vi ju ingenstans i alla fall. Det spelar ingen roll hur mycket eller hur bra bensin vi har... Det verkar vara detta som hon inte förstår eller bryr sig om?
    Hon tror att om vi bara putsar vår fasad ren och fin, rycker upp oss (mig), accepterar läget och kramas, så kommer allt ordna sig. Då kan hon och Bernt bara vara vänner och fortsätta umgås och höras av medan vi fixar vårt äktenskap. Jag är av en annan åsikt och min vilja och vad jag tror står i skogen och växer. Mina åsikter väger inte mycket just nu?

    Jag har läst ?Kärlekens fem språk? vilken var en väldigt bra bok. Det kändes stundtals som om den var skriven direkt för oss. Problemet med att läsa en sådan här bra bok när man lever i ett problem som jag gör nu är att det bara är jag som läst den. Min fru är inte intresserad av att läsa den =/ Konstigt nog vill hon på i rådgivning.
    Nu har jag börjat med en annan bok som jag fått låna av chefen. ?How you get the love you want? tror jag den heter och det handlar om Imago-terapi. Något som verkar mycket intressant och som säkerligen skulle kunna hjälpa min fru och mig det också? Om hon bara orkade få tummen ur arslet och göra någonting?

    Nu är det som sagt fredag och jag gör vad jag kan för att le och för att hålla fasaden ren och fin och under tiden försöker jag hitta någon att umgås med och något att göra imorgon, för då ska inte min fru vara hemma? Ja, hon ska till Bernt. De ska se på film, äta lite och kanske spela TV-spel eller nåt? Inget konstigt med det egentligen, de är ju ?bara? vänner, men jag tycker fortfarande att det är helt sjukt och fullständigt bisarrt med tanke på vad vi gått igenom gällande detta?
    Nu när hon håller på att ?hitta sig själv?, så vill hon att vi ska ha ?separata? liv också. Detta är något som hon aldrig tyckt förr. Förr har hon alltid tyckt att man ska kunna dela ALLT i ett förhållande. Om man tittar i varandras mobiltelefoner, så ska inte det vara något konstigt och låsa på toaletten? Varför då?
    Jag har alltid varit av den motsatta åsikten att. Jag respekterar privatliv. Jag tittar inte i hennes mobiltelefon, handväska eller fickor utan att hon ber mig och är hon på toaletten, så får hon vara ifred! Det är hennes privatliv för guds skull?
    Nåja? Nog om detta? Känns som om jag kan svamla på hur länge som helst?

    Det är lite tråkigt när man bor i en ny stad så här och nästan inte känner en kotte. Speciellt nu då. Innan har det ju inte varit något större problem, för då har vi ju alltid haft varandra eller våra gemensamma bekanta. Nu? När hon ska ut och flänga med Bernt, så hade det känts skönt att känna lite fler personer som man kunde ha umgåtts med. Jag är så glad att jag iaf. har en riiiiktigt bra vän här i stan, men jag känner att jag inte vill vara en belastning för honom bara. Är lite rädd att han ska tro att han bara är en tröst så fort min fru dummar sig, för så är det verkligen inte. Visst finns han där när hon är dum, men inte bara?

    Näe? Nu får det räcka? Är imponerad om någon ens orkar läsa ända hit, så det är bäst jag slutar?

    Har börjat skriva dagbok på www.dagensbetyg.se också. En himla trevlig sajt faktiskt. Där kan man sätta betyg på sina dagar och få se lite statistik. Det kan vara kul i slutat på året. Har funderat på att börja skriva dagbok en längre tid nu, men törs inte hemma då min fru faktiskt är så nyfiken att jag tror att hon inte skulle kunna hålla fingrarna borta. Inte för att det skulle göra så mycket, men ändå?

    Jag är som sagt för ett privatliv. Låser gärna om mig på toa, tittar inte i andra mobiler, dagböcker, handväskor och fickor och tycker att andra ska visa samma respekt tillbaks. Även om jag nu inte har någon handväska så så ;)

    Ha en underbar helg allesammans

    Kram på er!!!

  • Johanfredriksson

    Håller med... En lördagkväll utan min älskling suger. Jag är av samma åsikt att helgerna eller i alla fall lördagarna är "heliga" eller vikta till att umgås med den man älskar. Det är ju veckans enda dag då man faktiskt har hela dagen tillsammans, utan att ha varit på jobbet och utan stressen inför måndagen som kommer nästa dag.
    Så har det varit för min fru med... Förr...
    Tror hon har hamnat i en identitetskris av något slag och försöker hitta sig själv på något sätt...
    Japp... Imorgon ska hon till Bernt, men samvetet lämnar hon nog hemma =/
    Näe... Följa med ska jag inte. Det skulle bara sluta på ett sätt som ingen av oss inblandade skulle tycka var särskillt trevligt. Jag säger inte att det nödvändigtvis skulle bli med "nävmacka", men åtminstone med obehagliga känslor och en hel del onda ord. Jag är tyvärr inte man nog att klara av att undertrycka vad jag tycker när det gäller honom.
    Taxipengar är onödigt då han bor ca: 1500m från oss (Skitkul) och skjutsa blir nog svårt, för jag ska själv se till att göra något imorgon och tänker verkligen inte anpassa mig efter hennes jävla tider. Vill hon ha ett "eget" liv, så ska hon få det, vill hon hänga med polare av det motsatta könet, så är det helt ok med mig, men när det kommer till Bernt, så är det INTE OK! Skiter hon i det som hon gör nu, så har hon öppnat dörren, men jag tror inte hon inser att den svänger precis lika mycket åt båda hållen! Om jag (mot förmodan iofs) skulle träffa en tjejkompis någon gång, så kan hon slå sig i backen på att jag inte kommer offra ett skit vad gäller den vännen för min fru, för ska jag lite på henne, så ska ta mej fan hon lita på mig med!
    Näe sover hon borta ikväll, så ger jag upp... Att hon är respektlös redan som det är är nog. Skulle det hända, så skulle det vara droppen! Jag hoppas hon har självinsikt nog att fatta det!
    Jag har ett annat problem med som jag inte vet hur jag ska tackla...
    Sist jag var på mässa, så skulle hon vara ensam hemma och på torsdagen när jag åkte fick hon som vanligt lite ångest av att vara ensam, men det var inte förrän på söndagen när jag var på väg hem igen som ensamhets-ångesten visade sig igen. Under tiden jag var borta var hon väldigt reserverad i telefon och vi hördes knappt av alls. Knappt ens för att säga god natt eller god morgon som vi ALLTID brukar göra när jag är på mässa.... Detta har lett till att jag misstänker att Bernt sov hemma hos oss då, men jag vet ingenting. Jag vet bara att de umgicks varje dag och att hon efter det har sagt att hon insett att det aldrig skulle fungera mellan dem. Sen att hon bytte sängkläder innan jag kom hem, något hon ALDRIG gör själv annars, känns också sådär. Det beror dock med största säkerhet på att hundarna fick sova hos henne när jag var borta (Naiv? Ja, kanske, men hur ska man veta???)
    Den 7-9 November ska jag på mässa igen har jag just fått reda på och då kommer min fru vara ensam hemma igen - Eller!?
    Är det konstigt jag är orolig???

    Om ni visste alla "bort"förklaringar om saker som jag sparat ihop i mitt sjuka huvud, så skulle ni hata mig allihop för att jag stannar och försöker och försöker och försöker, men jag är naiv... Tyvärr =/

    Nu måste jag jobba en stund till innan det är dags att åka hem och ha en fredag med min hustru. En fredag som säkerligen kommer se ut som resten av veckans alla dagar. Hon SMS'ande med Bernt och framför datorn med MSN och nu Tradera där man, terapeutiskt, kan köpa jättmycket billiga grejer och jag framför TV'n eller min dator... Eller vänta nu... Idag skulle vi ju bort och umgås med ett annat par. Det är en av min frus kompisar och hennes kille. Vi får väl se hur det blir...

    Ha en underbar helg x2 allesammans. Alla lycka till er =)

    Kjam!!!

  • Johanfredriksson

    Ibland suger livet och ibland suger det mycket... Just nu suger livet ännu mer... Jag ligger på soffan i skrivande stund, med Jävla tårar som fan vägrar sluta rinna, på fingret sitter ingen ring längre och jag lär nog sova här i natt... Jag undrar om jag någonsin kommer kunna lita på någon igen!? :( Det känns inte så just nu i alla fall... Jag förstår inte hur jag ska klara av mitt liv och mitt arbete när jag mår så här??? Jag önskar jag bara slapp vakna imorgon, för jag vill verkligen inte vakna till det här igen... :(

  • Johanfredriksson

    Snartbröllop: tack =')

    Lilltrolle: Då är vi två... Jag försöker vara stark, försöker hålla ut, försöker putsa min fasad och skina så att min fru inte ska behöva komma hem till ett svart moln, men det går bara inte... Jag har ingen energi kvar... Jag är hemma från jobbet idag och chefen hatar mig för det, för vi har så jävla mycket att göra att det är mycket som skiter sig om jag inte är där - Stress jag inte behöver!
    Jag har stampat med foten i marken ang. Bernt många gånger nu, men det hjälper inte. Han är hennes fristad och jag önskar det stannade där, men det gör det inte...
    Jag längtar så efter lite ljus i slutet på tunneln...

    didis: Tack för din ihärdighet med att följa min tråd =') Jag önskar jag kunde säga att jag hade någon att prata med på riktigt...
    Jag vill inte lämna henne, jag vill fixa oss, men jag vet... Jag kanske måste, men jag orkar helt enkelt inte. Jag har ingen energi kvar...
    Vi har gemensamma lån från bröllop, från bilköp och en gemensam bostadsrätt som vi bara kan sälja med förlust och vi bor i en stad där det är stört omöjligt att få bostad (Göteborg), så det gåååår verkligen inte... Ingenting går... Allt är bara åt helvete och kräver en massa energi som inte finns... =(

    Ragnelutta: Jag vet... Jag vet hur underbart livet kan vara, men jag kan inte nå dit nu och jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till längre...
    Håll ut... Ja det är det enda jag kan göra... Hålla ut, men det är knappt jag orkar med det heller längre... Speciellt inte efter den här helgen... Jag hänger verkligen på en tråd hela jag just nu...

    Diz: Tack, men jag känner mig verkligen inte särskilt beundransvärd. Beslutsamhet? Jag vet inte... ='(
    Jag hoppas också vi kan komma så långt som till rådgivningen, men jag tror inte vi kommer göra det, för min fru kan inte ta sig tid från jobbet för att gå och att jag går själv i terapi löser inte våra problem! Jag anser att, med tanke på hur min fru behandlat mig med hela Bernt-grejen, så är det hon som skulle behöva terapi för att vi ska kunna fungera. Jag behöver också terapi efter vad jag fått gå igenom, men för att få förhållandet att fungera behöver jag bara få en ärlig chans. En riktig jäkla chans. Ingen halvdan chans medans "vi ska behålla kontakten som bara vänner" och CP'iga SMS haglar in hela tiden...

    Det gör mig ont att höra hur illa behandlad du har blivit och det gör mig ont att höra hur sjuka individer det finns där ute! jag är glad att det låter som om du lärt dig något och tagit dig igenom det!
    Jag försöker tänka på mig själv, men det är svårt att försöka tänka sig att man behöver någonting annat än det som känns rätt och det man vill ha.
    Tack för styrkekramarna...

    F1bride: Jag känner mig som en jättebra och värdelös man på en och samma gång. Hela livet är till 100% schizofrent just nu och det finns verkligen stunder jag känner att jag hellre skulle bara vilja förvinna - Som nu!
    Om hon sov hos Bernt?... Nej, men alltid är det något. Läs nedan... ='(
    Det jag gjorde mot henne var ingenting i jämförelse... Det tycker inte jag heller, men så länge hon tycker det, så känns det verkligen som om det kvittar vad jag tycker och tänker och känner. Det kvittar verkligen!
    Jag är värd så mycket mer... Det säger min fru med... Hon säger också att jag är den mest underbara, mest ödmjuka och mest fantastiska människa som hon någonsin träffat, så där spricker allt... Jag kan inte vara det ena och det andra!!! Jag kan inte vara värd någon annan för att jag är så jääävla bra samtidigt som jag blir så respektlöst hanterad att allt går åt helvete. Då kan jag inte vara bra... Jag fattar inte...

    Jag är den enda människan som spenderat så mycket tid med min fru som jag gjort och jag är faktiskt den enda som verkligen vet vem hon är innerst inne. Det är vad jag lärt mig under de år vi spenderat tillsammans...
    Det är den personen som lyser igenom i tårarna, men som för övrigt verkar vilja hålla sig dold.

    Jag vet varken ut eller in...

    Så... Helgen då... Jag orkar inte ens skriva om det för fan...

    Hatar det här livet...

    Måste få prata med någon innan jag fan tar livet av mig...

    I fredags hade vi en trevlig hemmakväll tillsammans med en vän till Johanna och dennes pojkvän. Det var jättetrevligt och med lite rödvin, så pratade vi på allihopa och fasaden var fin och ren ända tills vi skulle gå och sova ungefär. Strax dessförinnan började SMS'andet och när jag hade varit ute med hundarna, så satt min fru så klart i telefon när jag kom in igen.
    Jag gick direkt till sängs, men i en lyhörd lägenhet hörde jag henne beskriva hur hennes trosor såg ut och berätta att hon saknar honom också.
    När hon kom in och lade sig sedan frågade hon om vi skulle ha sex.... VA!?!?!?!?!!?!??! Det här är vad jag kämpar för att vi ska komma närmare hela tiden samtidigt som hon bara forsätter kontakten med Bernt. Tror ni jag ville ha sex efter att ha lyssnat på dem i telefon? JAAAAAAAAA!!!!! Men tror ni jag sade ja? Naturligtvis inte... Det känns bara så jävla fel... En del av mig önskar vi hade haft det, för jag vet inte... Det typen av intimitet kanske skulle få någon liten jävla klocka att ringa inom henne och kanske kunde få henne att fatta någonting!
    Nu blev det inte så utan jag berättade i stället att jag hade hört och hon förklarade åter igen att de bara är vänner och att det inte betyder någonting det de säger.
    Vi somnade utan sex och morgonen därpå pratade vi åter igen igenom oss, våra problem, hur vi mår och känner utan att komma någonstans överhuvudtaget. Vi gick upp och eftersom jag visste att hon skulle iväg, så stack jag iväg själv så fort jag kunde. jag vill verkligen inte sitta och vänta på att hon ska iväg till Bernt och att hon inte kan fatta och göra något är för mig helt obegripligt!
    Jag spenderade dagen tillsammans med de enda vänner jag har här i stan - Min frus kusin och hennes pojkvän. Jag skickade ett SMS att jag saknade henne, men förväntade mig inget tillbaks och fick heller inget. Det är skitdålig täckning hemma hos Bernt tyvärr...
    Min fru ringde på kvällen och tackade för SMS'et och för att prata lite grann... De hade varit och handlat och skulle nu hem och äta... På slutet av samtalet sade hon att hon älskar mig och betonade det starkt. Detta för att jag tjatat på henne att om hon ska umgås med Bernt, så skulle det i alla fall kännas lite bättre om hon kunde förmå sig att säga det när han hör det, men det här var första gången.... Det kunde ha varit en bra grej, men senare på natten, så kom det...

    Efter att ha ringt mig runt tolv och berättat att de nu skulle se på en film (Något hon aldrig orkar med mig efter kl elva), så kom det...
    "Skulle du tycka det var helt sjukt om jag stannade här över natten"
    Jag svarade att jag skulle tycka att det var HELT SJUKT och frågade henne hur fan hon kan vara så respektlös att ens fråga när hon vet hur jag mår av att han ens finns i hennes liv. Hon tyckte det var respektfullt att fråga, men jag vet inte....
    Vi bytte några ord och sedan åkte jag vagnen hem för att gå och lägga mig. Strax efter två på natten kommer hon hem, pratar med hundarna som om ingenting har hänt och går och lägger sig bredvid mig som om allt är som det ska och allt är bra och jag vill bara dö...

    Söndag morgon började snarlikt med samtal om känslor som inte leder till någonting annat än att hon blir sur och irriterad.
    Jag fick ett samtal från samma vänner som jag spenderat lördagen med och de behövde hjälp med bogsering av bilen, så jag stack iväg och hjälpte dem. Vi bestämde att vi skulle träffas allihopa lite senare och titta på The Rock vilket ju kunde vara trevligt (putsar fasaden)...
    Under senare delen av filmen hade vi lyckats hamna mysigt i varandras famn i soffan och min fru satt framför mig som hon brukade förr.
    Bernt ringer och hon nekar samtalet och eftersom jag sitter bakom henne ser jag vad hon skriver. "Ser på film. Vi hörs sedan. Puss puss"... Jobbigt nog det, men det som händer sedan är varför jag nu mår som jag mår...
    En sekund senare får hon ett SMS tillbaks där det står "Jag ville bara tala om att jag älskar dig. Kyssar"
    Jag viskar tyst med hjärtat i halsgropen "Kul", reser mig upp, klär på mig ytterkläderna och drar ut och går.
    Naturligtvis skickar hon ett SMS direkt när hon fattat att jag gått. Där skriver hon "Snälla kom tillbaka. Det är ingenting. Jag ljuger inte. Snälla. Förlåt. Snälla. Förlåt. Kom så ser vi en till film. Jag ber så mycket om ursäkt" - Kan någon vänlig själ snälla hjälpa mig att tolka det här... För jag orkar inte mer... Jag orkar verkligen inte mer!!!
    Hon skickade ett par likadana SMS där hon bad om ursäkt och där hon lovar att de bara är vänner och där hon frågade varför jag tittar då om det får mig att må så dåligt. Hon skrev även att hon älskar mig och att det inte är någonting och att hon ville att vi skulle låtsas medan vi hade främmande. Hon kallade mig dramatisk och att jag överdriver och att det inte behöver vara så "Jag ska göra något åt detta. Jag ska det. Om du kan skärpa dig"... Hjälp mig någon... Jag klarar mig inte igenom det här helt själv...

    Jag ringde upp henne och var asförbannad, sårad och ledsen och talade om vad jag känner och tycker och hon bad bara om ursäkt, sade att det inte betyder något, att de bara är vänner och att hon vet att det är fel och hon måste göra något, men att hon inte kan, för han är hennes fristad. Jag är så ledsen och sårad just nu att jag fryser och skakar. jag har kräkts hela natten och i morse fick jag höra av min fru att hon tycker jag överdriver som om jag väljer att må så här som om jag gör det här med flit. Hon t.o.m påstod att jag stoppade fingrarna i halsen för att få sympati som om jag behöver fejka ett dåligt mående. Fy fan för henne!
    Efter det gjorde jag något som jag aldrig gjort förr i hela mitt liv och som jag inte är stolt över... När hon stod i duschen kollade jag i hennes mobil efter SMS. Där stod ett SMS som hon skickat när hon gick och lade sig "God natt. Puss puss" och ett från Bernt som svarade att "Jag älskar dig. Vi ses imorgon" (Idag). Han tar ju körkort så...

    Jag är helt död inombords och tårarna vill inte sluta rinna... Jag vet inte vad jag ska tro eller vad jag ska tycka. Jag vet inte vart jag ska ta vägen, vem jag ska prata med eller vad jag ska göra... Jag vill verkligen bara dö just nu... Hur ska jag någonsin kunna lita på henne igen efter detta eller någon annan heller för den delen?
    Hon kanske inte ljuger. Enl. henne kanske de bara är vänner (sjukt), men enligt honom är det uppenbarligen inte så...
    Jag tog hans telefonnummer, för i stundens hetta tänkte jag att jag ska fanimej ringa och prata med honom själv eftersom hon är helt inkapabel att göra det, men har inte gjort det. Det skulle inte hjälpa något. Johanna måste ju vilja för att det här ska gå att rädda...

    Jag har suttit här och febrilt ringt för att försöka få tid hos rådgivning för oss, för Johanna vill det också, men det finns verkligen inte några tider som Min fru kan på. Hon jobbar ju hela tiden, så det går inte...

    Nu kommer hon hem på lunch snart, så jag ska ut med hundarna och sluta här, men som ni kanske förstår, så är det inte särskilt bra just nu... Inte bra alls!!!

    Jag vill bara försvinna!!!

  • Johanfredriksson

    Gång på gång på gång, så blir det värre...

    När man tror man har nått botten, så inser man att det allt var en liten bit till ner...
    Chefen ringde för en stund sedan och på grund av det jag gått igenom i mitt förhållande har jag inte skött mitt arbete så exemplariskt som jag borde ha gjort. Detta har lett till att vi riskerar att förlora ett samarbetsavtal med en av våra partners som står för 60% av firmans totala inkomster... Jag rikerar att förlora mitt jobb nu också, så nu finns det verkligen inte mycket kvar att leva för...

    Hammerman1: Det GÅR inte att bara flytta. Ekonomin styr ju allt. Inga pengar, ingen bostad, ingenting...
    Jag önskar det var så lätt, men det sjuka är att när jag berättade om det här med jobbet för min fru och att jag bara ville packa ihop och dra tillbaks till Eskistuna där vi båda kommer ifrån, så högg hon direkt. "Ja, kan vi inte göra det" som om det skulle lösa våra problem. "Det skulle lösa det med Bernt" sade hon, för han skulle ju inte följa med dit. Näe, men ett SMS tar inte längre tid att färdas mellan två telefoner i samma stad mot vad det tar att färdas mellan två olika städer =(

    Chamor: Vi har köpt lägenheten tillsammans och är gifta och har ju därför samma ekonomi. Jag KAN inte bara dra någonstans. Jag KAN inte bara flytta någonstans. Det går inte. Det kostar för mycket.... VI har inte råd med det.
    Det jag beskrev i början av inlägget kanske får dig att förstå om jag säger att jag inte kan ta semester just nu =( Allt bara rasar samman...

    Lilltrolle: Ja, jag tycker nog det jag med, men jag fattar inte vad hon tänker med. Det känns snarare som det borde stå "Jag är glad att jag prioriterade en sex månaders "vänskap" framför en livslång kärleksrelation med någon som verkligen kämpade för mig - Det var det verkligen värt"
    Jag önskar så att någon kunde ruska om min fru rejält och få henne att förstå vad hon håller på med. Ja, jag håller på att bli galen av det här med Bernt. När vi talade i telefon för en stund sedan och hon sade det där med att dra tillbaks till Eskilstuna, så sade jag att jag inte vet vart jag ska ta vägen och att jag önskar jag kunde göra någonting för att rädda oss. Hon svarade med att "Du kanske inte ska göra någonting. Du kanske bara ska låta det vara. Då kanske det löser sig till det bästa.". Hon sade det med glimten i ögat på något sätt som om hon har en baktanke som jag inte får åka med på. Som om... Men jag lurar väl mig själv som vanligt med att hoppas på en bulle när hon ger mig en smula. Ikväll är det ju dags igen. Sitta framför TV'n och lyssna på knappande och SMS'ande, men jag ska väl inte göra någonting, inte tycka någonting, skina som en sol så att inte det svarta molnet här hemma får henne att vilja dra till sin fristad Bernt. HUR!?
    Hon BORDE avsluta sin "vänskap" med Bernt, men det gör hon inte. Hon gör ingenting åt det där. Allt hon gör är att hon mår skit över hur dåligt det hon gör och det hon inte gör får mig att må. Jag fattar inte hur man kan göra ett så dåligt och självdestruktivt val (Sade han och stannade i det här förhållandet och kämpade och kämpade och kämpade tills han inte kunde kämpa något mer...)

    Hammerman: Kvinnomonstret... Allvarligt... Samtidigt som jag skrattade till lite, så gillade jag verkligen inte det uttrycket. Hon må göra fel val och såra mig, men hon är också en människa och bör behandlas som en sådan. Visst det suger och hon gör fel mot mig, men uppenbart är ju att hon har någon form av problem som gör att hon väljer så här dumt. För den skulle behöver du inte kalla henne för saker. Det gör inget bättre. Ok!? Jag älskar henne trots allt fortfarande och jag kan egentligen inte tro att jag tar henne i försvar, men sjunka lågt behöver vi väl inte göra allihopa. Det räcker väl att hennes val är rätt låga!?
    Tack för ditt stöd och dina raka ord! Det kanske behövs, men hon har problem och behöver hjälp hon med. Hon vill definitivt inte ha det så här, men nej du har rätt... Hon verkar inte bry sig ett gram om vad jag vill, men det är nog för att hon inte kan se det jag ser. Om hon brydde sig om vad jag vill tillräckligt mycket för att lösa situationen med Bernt, så skulle vi kunna arbeta på oss och förhoppningsvis få det bra igen. Jag tycker det är glasklart, men hon ser inte det som jag gör uppenbarligen.
    Tack Hammerman för dina stärkande ord. Jag önskar jag hade 1% av den styrka som dina ord beskriver!!! =')

    JPerlestam: Det sista du behöver göra är att ursäkta dig. För att vara riktigt ärlig är jag less på ursäkter och förlåt, men att du inte läst allt kan jag knappast bli arg på dig för =) Jag är lika tacksam för dina åsikter i alla fall!
    Min fru är deprimerad, men medicineras för det, så det kanske är därför. Vi misstänker både hon och jag att det är därför hon är så trubbig i sina känslor och så kall.
    Orka? Att hon orkar med Bernt är ju för att det är hennes fristad. Här hemma är det bara jobbigt för att jag mår skit över Bernt och gör mitt bästa för att dölja det vilket inte alltid fungerar så bra. Hemma hos honom kan hon andas ut. Jag kan bara inte förstå vad det är hon tänkt göra åt saken som hon nämnt så många gånger nu. Jag önskar jag fick "åka med". Om det nu ska avslutas med honom, men att hon känner att hon måste göra det i sin takt, så SÄG DET DÅ FÖR FAN. Jag får ju inte vara med. Jag sitter som en åskådare till en av hennes diskussioner med någon annan känns det som. Hela jäkla tiden...
    Jo, jag ser hur respektlöst och elakt hon behandlar mig faktiskt. Ord som jag själv använt ett flertal gånger för att beskriva för henne vad jag tycker att hon håller på med mot mig. Det hjälper inte dock =(
    Nej det är inte den hon är idag som jag älskar, men naiv som jag kanske är, så ser jag ju den personen där under den kalla ytan. Hon finns ju kvar där inne. Jag märker ju det ibland. Jag fattar inte bara att ho hellre väljer att vara den här stenkalla idioten rent ut sagt i stället för den underbara människan som hon är inners inne och den människan jag gifte mig med... Det är helt ofattbart!!!
    Mmm... Jag är väldigt snäll... Ett av de ord alla jag känner använder för att beskriva mig... Jag är så jävla less på det. Jag hatar att bli sedd som den snälla, omtänksamma, hjälpsamma, generösa, empatiska, kärleksfulla jävla toffeln jag är, för man får uppenbarligen inget för det man ger. Man bara ger och ger och ger tills man är slut som människa... Jag tvivlar på om det verkligen finns någon där ute som skulle passa mig. När jag gett tillräckligt, så blir det till en vana, som tas för givet och det slutar bara med att man ger och ger och ger, men inte får mycket tillbaks... Till slut, så slutar det med att man är så tagen för givet att man uppfattas som någon som aldrig gör något och aldrig ger något...
    Jag önskar jag kunde ha den buddhistiska synen på livet (Jag tror det är det iaf.) att för allt man gör gott i detta liv, så ska man få tiofalt tillbaks i sitt nästa. Problemet är ju bara att jag är realist och vetenskaplig och har den mycket dystra livssynen att vi är här av en sjujävla slump och att det liv vi lever är allt vi någonsin får. Deprimerande, men så tror jag :S

    Hammerman igen: Jag hänge inte med på att det var något fel på det resonemanget förrän du påpekade det, men jag hade inte tagit illa vid mig av det i alla fall. Jag är sannerligen inte oskyldig i detta, men nu sitter jag i baksätet medan någon annan eller ingen sitter vid ratten och kan som du säger inte göra någonting åt saken.
    Det fina är att hon i morse när vi "kommunicerade" talade om för mig att det är MITT fel att Bernt kommit in i bilden. Det är jag som gjort så han finns här på grund av hur jag inte gjort något tidigare - Det är MITT fel ='(

    JPerleStam: Som sagt... Det var verkligen ingen fara. Jag tror jag fattade sammanhanget ändå =) Men jag tror inte hon tror att jag godkänner det...
    I går när jag bara drog och ringde upp henne sedan, så gjorde jag det jävligt klart för både henne och grannskap att jag inte godkänner det! Tyvärr så väljer jag att stanna också, så det är ju säkert inte bara hon som är schizofren just nu =/

    Sebastiána: Jag kan ju inte det när det är lika mycket hennes bostad. Jag vet inte om jag hade gjort det annars heller, men chansen är ju bra mycket större!

    ======

    Det går upp och ner... Mest ner dock, men kanske en tiondel av tiden, så känner jag någon form av energi... Som om jag skulle ha styrka tillfälligt att göra något. En styrka som får mig att känna att kanske jag kan stå ut genom det här med rätt inställning bara...
    Men jag vet inte... Jag gör allt jag kan för att hitta någonting positivt....
    Det är bara så jäää**a svårt ='(

  • Johanfredriksson

    PassionsBlomman: Du har kanske rätt ='( Men hur?

  • Johanfredriksson

    Jag vet, men nu har vi fått tid för rådgivning på Onsdag nästa vecka, så... Vad fan nu då?!

    I kväll har min fru pratat om att hon kanske inte vill vara gift och att hon inte vet om vi kan fixa det här utan att bli särbos. Jag kväver henne med min önskan om svar och beslut.
    Samtidigt är hon väldigt intresserad av att lämna allt det här bakom sig och dra ifrån stan tillsammans med mig för att flytta tillbaks till Eskilstuna, så jag fattar ingenting...

    Som om det vore nog... Jajjamän... Ni hörde rätt... Det kommer mera... Jag tror att jag har fått något allvarligt problem med magen eller naveln. När jag hostar, även om det bara är lite lätt, så gör det så ont att jag är färdig att skrika precis där naveln sitter. Har aldrig känt något liknande. Jag hoppas det går över tills imorgon, men om inte, så är det akuten nästa. Det blir ju skitbra den dag jag ska få reda på om jag kan få behålla mitt jobb eller inte.

    Näe det finns verkligen ingen ände på eländet och jag bara funderar över det här med karma... Vad har jag verkligen gjort för att förtjäna detta mån tro?!?

    Jag får försöka skriva mer imorgon om jag får tid... Ni är underbara allesammans och jag önskar jag visste var man träffar sådana som er IRL.

    Kram på er och god natt!!!

  • Johanfredriksson

    Brud08:
    Jag känner mig ganska mycket som en dörrmatta och väldigt mycket som en hemhjälp just nu. Speciellt med tanke på hur lite jag får tillbaks för allt jag gör eller vill göra.
    Du har rätt ang. det där med värdighet, men det är svårt för mig att höra andra nedvärdera henne när jag älskar henne, även om jag gör det själv i viss mån med tanke på vad "hon" utsätter mig för eller vad jag låter henne utsätta mig för =( Jag förstår ju att folk tycker som dom tycker. Jag gör det ju för sjutton själv =/
    Mitt sätt att resonera grundar sig nog i att det här har hänt gradvi, men trots allt har jag någon form av insikt i att jag nog fungerar i resonemanget mycket likt misshandlade kvinnor gör som fortfarande stannar hos de som misshandlar dem. Ändå känner jag inte att jag har kraft att göra något =( Lämna henne, nej. Ultimatum, nej... =( Jag känner mig verkligen svag och liten och så jävla ensam i allt det här. Så jävla patetiskt!!!
    Jag har inte kollat upp min smärta då den har blivit lite bättre. Jag ska dock till psykdoktorn på måndag och försöka få glädjepiller och sömnpiller, så jag kanske orkar med min vardag och att kanske ta itu med vad som måste göras. Jag har ingen ork kvar just som det är just nu och efter mina svar ska du få reda på varför...

    Chamor: Jag har en liten etta beredd utifall att. Det är min mycket goda vän här i stan som lyckats övertyga föreningen där han bor och där han är ordförande att de ska hyra ut den till mig om det krisar. 1000kr/mån skulle det kosta och jag har den för tillfället som fallskärm. En fallskärm som kanske kommer utlösas senare i natt... =/
    Jag pratar inte om självmord. Det skulle jag ALDRIG göra. Jag är alldeles för nyfiken på allt vad livet framöver har att erbjuda och vilka underbara och hemska människor jag kan tänkas träffa i mitt liv. Det är bara stunder det är så jobbigt att det känns som om jag inte skulle vilja vakna till den här skiten dagen därpå. Oroa dig inte!! =) Tack för omtanken!

    Diz: Det var inte i förrgår. Det är på onsdag i nästa vecka, men först på måndag ska jag till egen hjärnskrynklare som jag skrev här ovan...
    Jag hoppas att vi kan komma fram till någonting ö.h.t på onsdag iaf och att min fru är lite öppen och inte så kall och sluten som hon är nu!
    Jag vet inte vad jag gör om hon inte dyker upp, men vi åker nog tillsammans dit, så det borde inte vara något problem. Hon har ju själv sagt att hon vill det så. Får hoppas det är så fortfarande!

    "Som utomstående är det lätt att se graden av bullshit som ursäkterna är byggda på, men jag vet hur det är när man steg för steg accepterar mer och mer"

    Det är lite det jag hoppas på att äktenskapsterapin kan komma att få upp hennes ögon för! Förmodligen har jag en hel del att ta itu med själv med, men jag tror helt ärligt att hon är det största problemet!
    Jag hoppas du har rätt att jag kommer ur detta som en starkare man iaf!

    ElinPierre: Ja, är det inte tragiskt!?

    Jojanna: Beroende på hur allt går, så ska hon få läsa den, men om hon skulle läsa den nu skulle hon bara åter igen beskylla mig för att vara besatt, som hon gjorde härom dagen. Min fundering är då bara vem som verkligen är besatt. Jag som slåss med näbbar och klor för att försöka rädda ett äktenskap som jag vill fortsätta med, hon som inte KAN släppa Bernt eller Bernt som inte slutar kärleksförfölja min fru? ja, du... Det kan man undra!

    Nu till varför jag sitter här och skriver en fredagkväll... De flesta av er har säkert redan gissat och ni har gissat delvis rätt...
    Nej, hon är inte hos Bernt. Hon är på fest hos ett par kompisar. En fest som jag fick reda på att hon skulle på tidigare idag. Inte direkt massor med tid att komma på något att göra eller någon att våldgästa på en fredag på så kort tid. Speciellt när man känner typ tre pers i den här jäkla staden =/
    Hur som helst... För att göra den här veckan och förra helgen kort och för att ytterligare späda på hur sjuk den här situationen är, så... Jag trodde jag hade skrivit om detta redan, men det var visst i dagboken =/
    I fredags förra veckan hade vi besök här av ett par av min frus vänner. Det var lite rödvin och en massa prat och det hela slutade med att jag gick ut med hundarna medan hon satt och SMS'ade. När jag kom in igen pratade hon i telefonen och jag orkade inte bry mig, så jag gick och lade mig. Lyhört som det är dock, så hörde jag henne beskriva hur hennes trosor såg ut, säga att hon saknar honom hon också och sedan kom hon in till mig och frågade om vi skulle ha sex.
    Orkar inte skriva mer om det, men vi hade inte sex... Tyvärr... Det kanske hade fått henne att fatta något. Vad vet jag >=(
    På lördagen drog jag till min vänner, för min fru skulle till Bernt... Jo jag har skrivit om det här väl...
    Hon ringde och frågade om jag skulle tycka det var helt sjukt om hon sov där, vilket jag svarade ärligt på och hon kom hem...
    På söndagen hade vi besök av vännerna jag var hos på lördagen och vi tittade på film. Min fru satt hos mig, framför mig vilket gjorde att jag såg hennes SMS till Bernt som hon skrev när hon inte ville svara "Jag tittar på film. Hör av mig sedan. Puss" och hans svar "Ville bara tala om att jag älskar dig, kyssar" - Ungefär där reste jag mig, klädde på mig och drog hemifrån varpå min fru förklarade för vännerna att jag bara skulle hämta något. De vet det om Bernt och våra problem, så de förstod att så inte var fallet. Min fru och jag SMS'ade lite fram och tillbaks och hon bar så många gånger om ursäkt och bedyrade och förklarade att de BARA var vänner och att det verkligen inte var något mellan dem och att hon ska göra något åt det här om jag bara lugnar ner mig och slutar vara sådan dramaqueen. Jag ringde henne och "pratade" och nu vet hela området lika väl som hon vad jag tycker om det här, men tror ni det har blivit någon skillnad?!?! Ja, inte vet jag... De senaste två dagarna har varit ovanligt lugna och det har känts som om hon försöker göra något, men jag har inte sett något konkret, så jag tvivlar.
    ¨
    Jag har prata med chefen om jobbet och får behålla det till årsskiftet. Om jag inte lyckas vända på mig tills dess och hitta min motivation och gnista som han anställde mig för, så får jag gå då =/
    Jag berättade detta för min fru och sade att jag inte vet hur jag ska lyckas med det när jag är tvungen att vända en båt i motvind på jobbet samtidigt som jag försöker vända en båt i motvind hemma.
    Hon förklarade att jag inte var ensam om att förska vända båten hemma och det var nog det mest positiva jag hört på länge, men längre än så och mer än så har inte hänt... Ännu...

    Klockan är nu 20:47 och här kommer mera...
    Min fru är på fest som sagt. Själv hos vänner tillsammans med en hel box vin. Det underbara med detta är att hon är på fest två hur ifrån där Bernt bor, så vad tror ni... Kommer hon ringa och fråga om hon får sova hos Bernt sedan eller kommer hon komma hem?
    Dricka när man mår skit är inte bra och senare idag, så får jag reda på exakt hur dåligt det är tror jag!

    I en perfekt värld skulle fyllan hon utsätter sig för öppna upp hennes hjärna lite, så hon FATTAR vad hon gör, hur hon håller på, vad hon har och vad ho håller på att förlora, men det är inte en perfekt värld vi lever i va!?!?

    Det verkar inte så iaf!

    Hoppas ni alla får en underbar fredagkväll och helg iaf!!!

    Tack för att ni lyssnar och finns!!!

    Kram!

  • Johanfredriksson

    Hej på er igen...

    Vill börja med att tala om att jag idag mår ungefär 6/10 än så länge och det känns skönt att för en gångs skull inte behöva börja en arbetsvecka på nivå 1 eller 2...

    Jo då... Min fru kom hem i fredags... Klockan 03:30 kom hon hem. Tydligen har hon fått upp ögonen lite grann efter festen har jag fått reda på i efterhand...
    Jag fick också reda på att Bernt var med på festen. Något som inte direkt var oväntat...
    Under fredagkvällen skulle jag ha stuckit iväg till en kompis och spela lite dator för att skingra tankarna, men han kunde inte då hans tjej tyckte det skulle vara tråkigt att sitta där hemma hos dem själv och lyssna på oss "barnsla" oss framför TV-spelet =) De erbjöd att jag kunde komma över så vi kunde se på lite film i stället, men jag tyckte nog att det kändes som om de behövde vara för sig själva för en stund, så jag stannade hemma och det var därför jag skrev lite i fredags...

    Min vän lät mig även få reda på att vi inte längre skulle få Metallica-biljetterna som han hade lovat mig. De var tydligen bortlovade till några andra kompisar av hans tjej. (Det var de inte, utan efter det här med min fru, så känner de nog att vi inte är världens mest stabila par att boka upp på två biljetter. Något jag inte har svårt att förstå). Hur som helst, så var det så. Jag spenderade därför fredagkvällen med att jaga biljetter på blocket och i lördags, så åkte vi och köpte dem av en kille i GBG. Nu återstår det bara att kontrollera så de är riktiga, men det ska nog inte vara något problem.

    Jo, min fru kom hem som sagt och under kvällen hade vi inte haft mycket kontakt. Jag skickade ett SMS och talade om att jag hoppades att hon skulle få en trevlig kväll och hon ringde mig runt tio när hon och en tjej skulle gå och hämta en annan tjej till festen, jag skickade ett SMS runt tre på natten och talade om att jag började bli lite orolig och sedan hörde jag av henne först när nyckeln sattes i låset hemma runt halv fyra på lördag morgon. Tydligen hade hennes mobil fått slut på batterier, men shit happens antar jag.

    Lördagen spenderade hemma i hemmets lugna vrå. Hon framför sin dator och jag framför min och TV'n.
    Hon satt och SMS'ade och pratade i telefon och var allmänt upprörd. Nu i efterhand har jag fått reda på varför...
    Tydligen var festen rätt urflippad och äääääntligen har hon fått upp ögonen lite grann för just hur mycket nio år i åldersskillnad kan vara.
    Tydligen hade Bernt och hans kompisar kutat runt som äggsjuka fotbollshuliganer och skrikit fotbollsramsor, dragit byxorna av varandra, eldat varandras anus-hår (Ja, jag kan knappt tro det själv) och betett sig allmänt barnsligt och illa. under tiden har Johanna pratat med sina mer jämåriga kompisar som var med på festen vilka hjälpt henne få upp ögonen lite grann för vad hon håller på med och vad hon hållt på med...
    Under lördagen ville Bernt att min fru skulle komma över, så de fick prata om det inträffade, men hon ville inte och inte under Söndagen heller.
    Vi har pratat lite och hon har sagt rakt ut att hon önskar att det med Bernt aldrig hade hänt och att hon inte vet vad hon hållt på med. Hon har insett ålderskillnaden och fattar inte varför hon velat umgåtts med Bernt och hans kompisar.
    Jag förklarade för henne att hon sagt om och om igen att åldern inte har någon betydelse, men som sagt... Hon har förstått att den kan ha det nu! Ett steg på vägen till insikt i alla fall...

    I Söndags var vi och hälsade på vänner i Borås och åt middag och jag mådde skit av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Jag tror dock att det hade att göra med att Jmin fru spenderade så mycket tid med att diskutera något som uppebarligen gjorde henne upprörd med andra och att jag få känna mig utanför.
    Hon frågar ofta vem som SMS'ar mig för att hon är så nyfiken av sig och i lördags frågade hon rakt ut om jag håller på och SMS'ar med någon bara för att hämnas på henne. Jag förklarade att jag inte skulle tjäna något alls på att hämnas och hon sade att det iaf. känns så.
    Kan erkänna att det känns lite bra att hon tror det och att det känns lite jobbigt för henne. Det betyder ju att hon någonstans där inne bryr sig och verkligen inte vill bli utsatt själv för vad hon utsätter mig för. Det betyder ju också i sin tur att hon har någon form av insikt och förståelse för vad fan hon håller på med vilket i sin tur betyder att hon fortfarande är mänsklig. Hurra!

    Idag har jag varit hos doktorn och pratat lite och har fått recept på "rogivande" tabletter, vad sjutton nu det är och sedan har jag också fått sömntabletter, så jag åtminstone ska få sova ut och få lite energi från nattsömnen. Får hoppas det hjälper.
    Läkaren tyckte inte jag skulle ha anti-deppresiva tabletter då jag har en så ojämn nivå på mitt humör. Vissa dagar är det botten och vissa dagar (om än färre), så är det som idag. Idag har jag energi och känner mig inte så himla nere.
    Kanske mycket på grund av min frus kommentarer i helgen ang. att hon verkligen tror att hon kan hitta tillbaks till sig själv, att hon verkligen känner det. kanske på grund av de kommentarer hon gjort om Bernt som vittnar om någon form av sunt förnuft, men kanske också på den kommentar hon gjorde för en liten stund sedan...

    Hon ringde för att hon ville veta hur det gick för mig hos doktorn och berättade att, när hon hade gått in i vår garderob för att klä sig, helt spontant hade tagit tag min luvjacka som låg där, kramat om den och sagt att hon älskar mig och att hon tror att det äntligen kommer kunna bli normalt igen.
    Det kanske låter konstigt för er, men DETTA är min fru. Det är sådan hon är och det gör att jag får upp hoppet igen för att hon fortfarande finns där inne och vill ut!

    Ja... Jag känner mig lite splittrad idag, så det kanske kommer ut konstigt, men samtidigt som jag har mycket svårt för Bernt-grejen och samtidigt som jag mår skit över den och det kommer dröja länge innan jag kan släppa den (om någonsin)... Samtidigt är jag mer positiv idag än vad jag varit på länge...

    Det kanske är dumt, men det är väldigt skönt...

    Hoppas er helg varit bra och att er erbetsvecka blir bra den också!!!

    Kram // Johan

  • Johanfredriksson

    Chamor: Hoppas skutan vänder, men man vet aldrig...

    Troll1: Jag förstår vad du menar, men jag tror faktiskt att vi kan bli lyckliga tillsammans igen. Annars vore jag verkligen en idiot, som håller i så hårt! =)

    Saralainen: Vi får väl se... Självrespekt är inte bara att lämna någon när det är svårt. Det kan också vara att kämpa för något man tror och hoppas på. Eller!?

    Diz: Tack... Det kan behövas!

    Troll1: Jo, det kan hända och redan har det blivit en ganska lång följetong, men jag tror inte man bara löser sådana här problem i en handvändning. Det krävs arbete och tålamod och tålamod har jag haft. Nu hoppas jag bara att vi kan få arbeta med!

    f1bride: Visst är det saker som jävligt fel, men min fru har nu upprepade gånger äntligen visat insikt och erkänt att det hon gjort varit fel och elakt... Väldigt fel och elakt! Äntligen har hon erkänt det iaf.
    Det där med Bengt är nog inte mer risk nu än innan hon träffade Bernt. Speciellt inte med tanke på att vi båda är medvetna om vad vi gått igenom. Visst finns det alltid en risk, men det gör det väl alltid?! Jag råkar inte ut för detta igen! Om hon verkligen vill med mig, vad jag vill med henne, så fixar vi detta. Dyker det någonsin upp en Bengt, så står jag inte ut igen på samma sätt. Då drar jag öronen åt mig fortare än kvickt.
    Jag vet att det är många som läst den här tråden som undrar varför i he***te jag inte gjort det redan, och förhoppningsvis, en dag, kommer jag kunna bevisa för er att det kan vara värt att kämpa sig igenom vad som tycks vara hopplöst och fel också... Förhoppningsvis!!!

    dfk: TACK! Du har rätt i att hon inte kan begära att jag ska förlåta detta så länge hon inte själv tar ansvar (Vilket hon nu gör) och kanske jag aldrig riktigt kommer kunna göra det, men jag måste försöka komma ihåg min del i varför vi kommit dit vi kommit också. Vi är två om problemen... ALLA problemen!

    flower75: Tack så mycket. Det värmer...

    Idag har min fru och jag varit på rådgivning. Redan på väg dit berättade min fru att hon skulle till Bernt i kväll (Hon är där nu). Hon skulle dit för att, öga mot öga, avsluta deras relation helt och för att tala om för honom att de inte ska träffas något mer... Jobbigt att hon ska dit, men bra att någon form av förnuft lyser igenom till slut!
    Under terapin kom vi fram till att jag måste arbeta på mitt negativa tankesätt ang. hushållsarbetet och ekonomi och sådant och att min fru MÅSTE avsluta all kontakt med Bernt om hon och jag någonsin ska kunna fungera igen och om vi ska kunna arbeta på oss. Det är märkligt hur det tar skruv i henne när andra säger det, men om jag säger något... *Nothing* =/
    Nu får vi se hur allt det går bara... Hon är som sagt hos Bernt nu och samtidigt som jag är hoppfull, så vet jag inte...

    Vi får se som sagt...

    Min fru tyckte iaf. att terapin var SKITBRA och det märks verkligen att hon behöver prata. Själv vet jag inte. Jag behöver nog arbeta mer på mitt tankesätt bara, fast vad vet jag? Nu har jag ju skrivit här skitlänge, så jag behöver säkert prata jag med =) 1500kr/2h känns lite i plånboken bara, men jag antar att det är värt det om det fungerar för oss! =) Den 12'e ska vi på terapi igen...

    Nu orkar jag inte skriva mer då mitt huvud är så jäkla snurrigt av alla tankar och funderingar, men jag ville bara uppdatera er på vad som hänt så här långt...

    Kram på er alla!!!

Svar på tråden Hjälp... Jag klarar inte det här längre...