• SaraPayam

    En tråd för oss som vill gå ner 10 - 20 kilo! :)

    Nä men det är ju jättebra att ta det på lång sikt, finns ju ingen som helst anledning att stressa med sin viktmedgång eller enbart leva på soppor osv, för då kommer man garanterat att gå upp det igen.

    Och det är ju det sista man vill när man har kämpat så. Nu är m2b & svärfar & hämtar vår crossroad, det ska bli så skönt att sätta igen på riktigt!!

    De första kg man gick ner, gick ju hur lätt som helst, men nu märker man att man måste lägga till motion för att bli av med det sista. Så det är bara att bita i det sura äpplet ;)

  • SaraPayam

    Plummis83 skrev 2008-09-23 17:32:04 följande:


    Jag står helt stilla å det gör mig irriterad!! Har minskat på godis å läsk, mår illa om jag ens tänker på att äta det ibland!!Har skaffat gymkort å försöker träna så mkt jag hinner, dock så åkte jag på en förkylning i tors som sitter kvar än *jobbigt* Så har inte kunnat träna sen dess!!Det var 2 månader sen jag började med detta och det står helt stilla, varken upp lr ner nånstans. Något förslag någon??? HJÄLP!!!!
    Jag stod med precis stilla fram till 1 månad sen & jag undrade vad jag gjorde för fel.
    Jag kom fram till detta:

    1. Jag åt för sällan
    2. Jag åt en massa konserver så som kidney bönor osv (innehåller en massa socker)
    3. Jag rörde på mig alldeles för lite

    Nu har jag ändrat lite till på mat & motion:

    1. Äter var 4:e timma
    2. Kokar bönor, mm. varje söndag (för att minska på sockret)
    3. Har slutat med socker helt & hållet. Äter inte marmelad, mm.
    4. Jag rör mer på mig.

    Detta har resulterat i 1 1/2 kg på 1 månad, visst det är inte mycket, men det är ju nåt i alla fall.

    Idag köper vi även en crossroad så att vi kan träna hemma. Jag kommer att träna en timma på morgonen & sen simma/träna på gymmet 1 timma på kvällen. All motion utöver det så som att gå till skolan mm är bara utöver det :)

    Om inte något händer med vikten på detta så vet jag inte vad jag ska göra.

    Har du ändrat något när det gäller din kost eller motion?
  • SaraPayam
    SandrahjärtaTony skrev 2008-09-26 15:06:47 följande:
    Jag vill inte gå ner 10 - 20 kilo, men iallafall 5-6. Jag är ganska kort och tycker att jag har blivit stor i förhållande till min längd. Jag börjar med något, träna, äta bättre osv. Det håller ett tag, men sen går jag bara tillbaka till samma gamla mönster. Jag är så dålig självdisiplin när det gäller träning. Hur ska jag kunna förändra det, och överföra min vilja att gå ner i vikt till en vilja att träna ?Det är svårt med maten också, eftersom min sambo är smal och kan äta vad han vill. Har provat att minska intaget kolhydrater, men faller tillbaka eftersom min sambo äter som tidigare.Nu gör jag ett nytt försök med att minska intaget kolhydrater och ska börja powerwalka några gånger i veckan. Får se hur det går...
    Funderar även på att köpa en cross-trainer för att kunna träna hemma, någon som har erfarenhet av dessa ?
    Hej!

    Jag har köpt en crosstrainer. Vi gjorde det förra veckan & det är verkligen jättebra, jag har redan minskat ett par cm runt midjan, låren är fastare. Min m2b har kunnat gå in 1 hack på skärpet. Så vi är jättenörja med den. Vi kör minst 30 minuter per dag, men 1 timma brukar vara lagom, men det är inte alltid som man hinner det.

    :)
  • SaraPayam

    Minska ner på portionerna, man kan ju inte fortsätta äta lika mycket som man gör annars, men å andra sidan så beror det ju på vad du har varit sjuk i. Är man sjuk under en lllängre tid så behöver kroppen mycket energi med...så det är svårt att råda dig.
    Kan du inte träna nåt? Inte ens promenera?

  • SaraPayam
    Fejs skrev 2008-09-29 15:25:42 följande:
    ska försöka komma igång med lite cykling hemma, så svårt att veta när man kan börja träna igen, har fortfarande ont i bröstet men ska ändå försöka öka lungkapaciteten... har kroniskt bronkit
    Aha, jobbigt....men ta det lugnt & stressa inte. Vilket brukar vara lättare sagt än gjort ;) När är det du ska gifta dig? Hur mycket är det du behöver gå ner? Jag ska försöka hjälpa dig & stötta dig så gott jag kan & jag vet att de andra tjejerna här kommer att göra det med :)
  • SaraPayam
    Fejs skrev 2008-09-30 06:21:37 följande:
    tack tack! i och med att jag varit sjuk så länge så har det inte gått så bra för mig, mitt mål just nu är att gå ner på lång sikt då jag misstänker att mitt liv kommer vara så här, sjuk 3 mån "frisk" 3 mån sjuk igen i 3 mån osv. Gifter mig om 6 veckor, hinner nog inte göra så mycket på den tiden men ska försöka. Har precis cyklat 10 min bara för att komma igång och känna hur det kändes, blir längre imorgon...
    Det är jätteduktigt!! Vad spännande att du gifter dig om 6 veckor, vart gifter du dig?
    Nä inför bröllopet hinner du kanske inte göra så mycket, men för framtiden :) Det är ju jättebra att du ser långsiktigt på din viktnedgång. För då kommer det säkert vara för livet sen, man kan ju hoppas på det i alla fall ;)

    Vad jobbigt att ha det så, finns det ingen behandling som skulle kunna underlätta för dig?
  • SaraPayam
    Plummis83 skrev 2008-09-30 06:43:51 följande:
    Jag jobbar på det för fullt!! Har svårt med att äta på regelbundna tider pga jobbet men har bestämt att jag ska äta senast 19 iaf (vet att det är senast 18 man bör äta egentligen men hinner inte alltid det), och försöker med frukost, lunch och middag och något mellanmål under dagen, inget godis och läsk vilket jag har lyckas hålla mig borta från sen i fredags (trots att min sambo envisat med att ha läsk hemma) och äter mer frukt å grönt!!Sen är jag igång med träningen igen, steppass både sön å igår, idag ska jag prova spinning om jag inte är allt för trött då jag jobbat inatt!!
    Jättebra!!! Men tänk på en ska, nu vet jag ju inte hur din övervikt sitter, men spinningen & stepup tar ju mestadels på lår & rumpa. Så det kanske kan vara bra att lägga till någon mer tex ett gympass i veckan eller nåt.

    Nä det förstår jag verkligen, jag orkar inte heller träna när jag har jobbat natt, brukar nöja mig med en promenad de dagarna.

    Det är inte lätt att få in måltiderna, jag äter med på kvällen (försöker dra ner på det) men jag som jobbar inom sjukvården hinner inte alltid äta på mitt arbetspass & då blir det ju att man äter när man kommer hem kl 21.30. men vad ska man göra....man kan ju inte gå & lägga sig hungrig ;) Vi tränar ju oftast på kvällen & då bli det ju att man äter efter det med...så det är inte lätt.
  • SaraPayam

    Välkommen hit :) Har du sån crosstrainer som man kan köra olika program program på? Jag har börjat köra ett program med mkt backar på (det går upp & ner vart 6min) så jag bränner strax över 400 kcal på 1 timma. Tycker att det är ganska bra. Men det är så jobbigt, men kul :)

  • SaraPayam
    Plummis83 skrev 2008-09-30 21:54:35 följande:
    JA, det är svårt inom den branschen med regelbundna måltider! Jobbar på gruppboende...Var på spinning idag å det var jobbigt, men kul!! Nu vet jag vad min bror sysslar med när han "plågar" folket när han håller i spinningpass!! Synd bara att jag bor ca: 50 mil ifrån honom, annars hade jag anlitat honom som personlig tränare direkt!! Brukar dock ringa å rådfråga honom så fort det har något med träningen att göra!!Japp, vet att det tar mest på lår å rumpa!! Försöker med styrketräning oxå men just nu för tillfället jobbar jag på att försöka komma in i de olika passen för att lättare kunna hänga med... Är ju svårt när man inte är riktigt van!! Stepen börjar ta sig... Tycker baspassen är lite tråkiga nu, pulsstep är roligast!! Haha, vilken skillnad på den motivationen nu!!!Har även träningsprogram på styrkedelen!!
    Å vad kul :) Vad duktig du är!! Hur har det gått den här veckan?
    Jag har minska 0,5 kg. Det är inte så mycket, men det är ju neråt i stället för uppåt ;)
  • SaraPayam
    SandrahjärtaTony skrev 2008-10-01 10:28:49 följande:
    Nu har jag också köpt en crosstrainer. En vän till mig hade en hemma som hon inte använde och hade tänkt sälja. Jag köpte den direkt ! Har börjat, men OJ vilken dålig form jag är i. Är helt slut efter 3 minuter. Men det är bara att kämpa på ! Än så länge är jag oerhört optimistisk !Sen det här med mat, jag jobbar som personlig assistent och då är det också svårt att äta regelbundet. Jag måste ju anpassa mig efter brukaren jag arbetar med. Igår blev det frukost kl 6, lunch kl 11:30 och middag 19:30. (jobbar 12-timmars pass)Och därimellan blir jag super hungrig. Och då kommer suget efter sötsaker... Men som tur är har jag aldrig något i närheten. Men det känns inte bra att vara hungrig så länge. Någon som har ett tips på något nyttigt mellanmål ?
    Oj 12 timmars pass....det låter jättejobbigt!!

    Ett bra mellanmål som jag gillar är. 3 msk keso, hallon & toppa med lite solrosfrön :)

    Det är supergott :)
Svar på tråden En tråd för oss som vill gå ner 10 - 20 kilo! :)