• brud0806

Missnöjd med bilderna...

Någon annan som blivit besviken över bilderna från bröllopet? Våra kunde ha varit jättefina om det inte vore för en massa små detaljer som jag tycker en proffsfotograf borde se. Många bilder blev dåliga pga mitt långa släp låg knöligt eller så bar jag det så illa så bara underkjolarna syntes.... Men det var andra detaljer oxå. Känns så trist då det är bilderna man har kvar sen!

• Svar på tråden Missnöjd med bilderna...
  • Dottertrotter

Vi får 1000 kr avdrag för att fotografen får använda våra bilder.

• Sansisen

Vad tråkigt att du är missnöjd med dina bilder. Man vill ju gärna ha bra bilder då man betalar en del för det.

Vi tog hjälp av våran toastmaster vid fotograferingen efter vigseln. Han och fotografen pratade ihop sig om när våra föräldrar skulle vara med osv. Allt gick jättesmidigt trots att vi hade väldigt kort om tid (våran gamla bil från -51 som tog oss från kyrkan körde i 30 km/h, något vi inte räknat med då det är ca 1.5 mil emellan!!).
    att ha någon som hjälper till vid fotograferingen är ett starkt tips!

• lisen85

egentligen behöver fotografen inte fråga om lov för att använda bilderna på sin websida. fotografen äger rättigheterna till bilderna enligt upphovsrättslagen. det är istället tvärtom. vill brudparet använda bilderna typ på websida måste de ha tillstånd till det av fotografen.

• Saranda

Lisen85: fotografen äger rättigheterna men han får inte lov att publicera foton på dem eftersom de inte har gått med på att bilderna får användas var som helst - där kommer personuppgiftslagen in.
    Brudparet behöver inte tillstånd om de har betalat fotografen, så länge det är för privat bruk vill säga.
    Detta gäller dock bara om något annat inte avtalats.

• lisen85

inte helt rätt, före 1994 fanns en beställarregel i upphovsrättslagen men den togs bort så nu äger fotografen bilderna fullt ut och kan göra vad han vill med dem. enda undantaget är det som gäller personuppgiftslagen som inte tillåter att man sätter ut namn, adress eller andra personuppgifter i samband med en publicerad bild på internet. men eftersom de flesta fotografer inte sätter ut namn på personerna utan bara själva bilden så är det inget problem.

gjorde mitt specialarbete på just upphovsrätten.

oavsett vilket så tycker jag nog att en seriös fotograf frågar sina kunder om det e ok.

• 081103 1

#25 Enligt PUL räknas en bild som en personuppgift, så att skippa namn och adress gör ingen nytta. Dessutom ändrades PUL förra året vilket innebar en lättnad för fotografer. Helt okej att fotografera någon på stan och lägga upp bilden i ett vanligt bildgalleri eller forum ifall bilden inte är kränkande. Ännu har det inte blivit prövat ifall någon bild varit kränkande enl. den nya lagen, så mycket ska nog till.

Den lag som hindrar fotografen från att lägga upp bilderna på hemsidan är denna: www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780800.HTM

"1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person."

• Instinct
    StilBild skrev 2008-08-18 10:21:59 följande:
    #25 Enligt PUL räknas en bild som en personuppgift, så att skippa namn och adress gör ingen nytta. Dessutom ändrades PUL förra året vilket innebar en lättnad för fotografer. Helt okej att fotografera någon på stan och lägga upp bilden i ett vanligt bildgalleri eller forum ifall bilden inte är kränkande. Ännu har det inte blivit prövat ifall någon bild varit kränkande enl. den nya lagen, så mycket ska nog till.Den lag som hindrar fotografen från att lägga upp bilderna på hemsidan är denna: www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780800.HTM"1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person."
    Inte ens den sista paragrafen du hänvisar till hindrar en fotograf från att ha med en bild i sin portfolio. Paragrafen innefattar inte det alls det.

Det som gäller är att bilden inte får vara kränkande mot de som är med, vad det är är ju subjektivt i sig. Naturligtvis är dock bäst kutym att först fråga, men juridiskt sätt är det inga problem att publicera en bild i en portfolio som man som fotograf kan visa upp för andra.
  • Paeonia

Jag känner en viss oro måste jag medge. Har ju ännu bara sett mammas bilder men på de bilderna så hänger jag också upp mig på att klänningen tycks hänga lite snett eller att släpet är alldeles inknölat, men dessa är ju mingelbilder så jag hoppas fotografens är bättre....

Väntar på fotografens bilderna med viss ångest.....

• Bride in England
    Lavendelflickan skrev 2008-08-16 12:43:36 följande:
    Bride in England... dina bilder är säkerligen superbra. :)
    Tack sa mycket!! Fick dem i helgen. Som vi anade var det massor av jattedaliga foton. Vi har skrivit ett mail till foretaget och klagat. De viktiga gruppfotona - sasom det med alla gaster, min man och hans kompisar, jag och mina kompisar osv har jattedaligt ljus och skärpa - ser verkligen inte proffsiga ut!

Nagra blev dock anda bra, som de pa mig och min man ute bland vingardarna, men da kunde han ju inte misslyckas pga ljuset...Han vi kontaktade pa foretaget var bra, han ska kolla pa bilderna o se vilka installningar fotografen anvande och aterkomma till oss. Det med att han vill anvanda nagra foton pa sin webbsida fragade han faktiskt om lov om forst och vi tyckte saklart det var kul om det fanns sapass bra foton av oss - de i vingarden var som sagt ok.

Far se vad de sager... Inget som kan goras nagot at med fotona tyvarr men man kanske kan fa lite pengar tillbaka iaf som ett LITET plaster pa saren...
  • Lavendelflickan

Bride in england...

det var tråkigt att höra. Det är så viktigt att bilderna blir bra.

Kan bilderna vara felkopierade och därför ser gruppbilderna konstiga ut?

Hoppas det ordnar sig.

• Officer

bride in england, vem anlitade ni?

Svar på tråden Missnöjd med bilderna...