• Ninnispinnis

Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!

Vi ska bila i USA på vår bröllopsresa i september. Vi flyger till LA och sedan hem från San Fransisco två veckor senare. Vi funderar på att börja med tre dagar i LA, för att sedan köra till Las Vegas. Därifrån flyger vi helikopter över Grand Canyon. Sedan tänkte vi köra upp till Yosemite, och efter ett par dagar vidare till San Fransico. Därifrån tänkte vi köra lite söderut på Highway 1, och eventuellt övernatta under vägen, sedan tillbaks till SFO i typ tre dagar.

Nu till vårt dilemma: Vi kommer ju inte att köra hela sträckan på Highway 1, utan bara en bit söder om SFO och tillbaks. Missar vi något då? Alternativet är att köra tillbaks till LA/San Diego efter Las Vegas och sedan norrut på H1, och sedan från SFO till Yosemite och tillbaks, men då blir det ju betydligt längre...

Är det någon som kan ge oss tips och råd? Vad får vi inte missa? Tacksam för alla tips och råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-04 14:22
    Nu har vi modifierat rutten... Vi kör LA (2 nätter) - Yosemite (3 nätter) - Las Vegas + helikoptertur till Grand Canyon (3 nätter) - Santa Barbara - Hwy 1 norrut med 3 övernattningar tex (Santa Barbara, Morro Bay och Monterey) - SF (3 nätter)

Tror att vi får med oss det mesta som vi vill se, men tar fortfarande gärna emot tips och råd!

• Svar på tråden Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!
  • Pumpkin

Roligt, vi ska göra nästan samma resa

Vi flyger till Los Angeles och sover 3 nätter där, därefter åker vi till Yosemite och fortsätter sen till San Francisco där vi också har 3 nätter. Efter det börjar den delen av resan som jag ser mest fram emot - Hwy1 ner längs kusten under 4 nätter och avslutar i San Diego med 5 nätter. Jag skulle inte för något vilja missa kusten - Hearst Castle, Santa Barbara, Carmel-by-the-Sea, Monterey och framförallt Big Sur! Så vore jag ni skulle jag nog försöka pussla ihop det så ni får se så mkt som möjligt av Hwy1, men det är klart, ni ska ju se Las Vegas och Grand Canyon och bara det är ju riktigt tufft förstås

• Ninnispinnis

Vad kul att ni också ska bila där! Övernattar ni mellan LA och Yosemite? I så fall vart?

• Pumpkin

Vi stannar där vi känner för det på vägen upp till Yosemite, men det blir nog Fresno skulle jag tro.

• Meiia

Vi åker till Las vegas om ca en månad, där kommer vi att stanna i fem dagar för att gifta oss. Sen kommer vi att åka vidare till L.A och sedan resa vidare till San Franscico. Den resan kommer att ta ca två veckor.
    meiia

• saraodanne

Är inne för att suga åt mig av alla tips på bröllopsresor som jag kan hitta, denna låter riktigt intressant! Hur mycket beräknar ni att det kommer kosta?

• Pumpkin
    saraodanne skrev 2008-07-27 19:09:24 följande:
    Är inne för att suga åt mig av alla tips på bröllopsresor som jag kan hitta, denna låter riktigt intressant! Hur mycket beräknar ni att det kommer kosta?
    Vår budget ser ut ungefär såhär:

Flygbiljetter: 12000kr
    Bilhyra: 6000kr
    Bensin: 2000kr
    Mat och boende: 20000kr
    Fickpengar: Så mkt vi får ihop
  • dukanomduvill

Santa Barbara ska man inte missa, jättemysig stad! Sen finns det en dansk(!) stad som heter Solvang, som ligger några mil norr om Santa Barbara. Den är jättemysig om man blir sugen på danska wienerbröd eller skandinaviskt godis. Carmel och Monterrey ska man heller inte missa.

• Ninnispinnis

Funderar på att först ta tre nätter i SF, sen Hwy1 norrut med två övernattningar (tar gärna emot tips på vart). Sedan kör vi till Yosemite och stannar två nätter, för att sedan köra vidare till Las Vegas, där vi stannar två nätter. Därefter tänkte vi köra från LV till San Diego och övernatta där två nätter, för att sedan köra I-5 raka vägen upp till SF, där vi stannar tre nätter.

Är det en realistisk plan? Missar vi något väsentligt? Har tyvärr bara två veckor, så det blir ju lite komprimerat...

• Pumpkin

Jag skulle inte vilja missa Hwy1 mellan LA och SF, det är typ den absolut viktigaste sträckan på vår resa.

• Ninnispinnis

Men om vi kör Hwy1 från SF till LA i början...? Med typ två övernattningar?

Svar på tråden Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!