• laris

Vad är otrohet?

Alla definierar otrohet olika. Själv har jag inte varit otrogen mot min blivande och skulle inte ens drömma om att vara det. Däremot har jag vänner som har i mina ögon varit otrogna men i deras inte alls. Har ni pratar med era m2b:s om var gränsen för otrohet går för er och de?

• Svar på tråden Vad är otrohet?
  • Mikabella

Du är så klok min vän. Håller med dig i båda dina inlägg. Tycker man ska bry sig mindre om vad andra gör, inte vara för snabb med att dömma och jag tycker att irritera sig för mycket på vad/hur andra gör/tänker/agerar är en energi och glädjetjuv.

Tooticki skrev 2008-07-20 20:51:20 följande:
    Tack!Jag har svårt att döma andra människor efter hur de agerar om jag inte vet exakt hur relationen till deras partner ser ut. Jag har många vänner som lever i polygama eller polyamorösa förhållanden/äktenskap och genom dem har jag lärt mig något bland det viktigaste; i en relation handlar allt om vad man kommer överens om! Är det ok för min man att jag säger att jag är singel när jag är ute, fine, är det ok för mig att min man går hem med annan tjej, fine. Bara man är överens. Alla är vi vår egen lyckas smed!
  • laris

Ja, tänk om man slapp andras OCH sina egna fördomar vad enkelt livet skulle vara. Det skulle hur enkelt som helst att planera bröllop tex.... Men tyvärr så tror jag att fördomar finns och kommer aldrig att försvinna.

• Mikabella

Dumma fördommar! Ja en fördomsfri värld hade varit allt annat än dåligt..Fast man får ju inte glömma att fördommar faktiskt får oss att ta ställning, skapar spännande debatter och gör oss till (kanske) mer spännade individer.

• chamor

Vart jag drar gränsen för otrohet låter jag vara osagt men det som sårar mig (och det han vet sårar mig) tycker jag att man undviker att göra mot sin partner om man älskar varandra. Jag skulle bli sårad om han flirtade med någon annan, om han var ut på dejtingsajter m.m. Tror aldrig han skulle ha en "fysisk relation" med någon annan men det skulle totalt krossa mig. På samma sätt flirtar jag inte, dejtar inte andra m.m. för jag vet att det dels är helt onödigt och för att min m2b skulle bli sårad av det.

• Tooticki
    chamor skrev 2008-07-23 07:04:21 följande:
    det som sårar mig (och det han vet sårar mig) tycker jag att man undviker att göra mot sin partner om man älskar varandra.
    Ja, så länge man vet vart den gränsen går så är det ju ett bra sätt att definiera otrohet på.
  • chamor

Jag tror vi båda är ganska känsliga på den punkten så det jag vet att jag inte vill att han gör mot mig vill jag inte heller göra mot honom.. Men sen vet man ju.. Vägen genom livet är krokig ibland och då tänker man inte alltid klart..

• BMTS

Jag håller med Nalle Puh om att man kan vara otrogen även i tankarna. När jag hade varit ihop med min nuvarande pojkvän i ca 1 månad var vi på samma fest som hans ex som hade gjort slut 4-5 månader tidigare. Min pojkvän betedde sig jätteskumt hela kvällen, ville inte att hans ex skulle se oss två tillsammans eller att hon skulle få veta att han hade ny flickvän. Jag ställde honom mot väggen och fick veta att han fortfarande hade känslor för henne och hoppades att hon ville ha honom tillbaka. För mig var det detsamma som att han varit otrogen eftersom han hade gått och tänkt på denna person och önskade att han skulle få henne tillbaka trots att han var tillsammans med mig. Trots att det var så länge sedan har jag fortfarande inte kommit över det och lärt mig att lita på min pojkvän till 100% - 99% kanske men inte 100.

• Tooticki
    BMTS skrev 2008-07-23 11:52:41 följande:
    Jag håller med Nalle Puh om att man kan vara otrogen även i tankarna. När jag hade varit ihop med min nuvarande pojkvän i ca 1 månad var vi på samma fest som hans ex som hade gjort slut 4-5 månader tidigare. Min pojkvän betedde sig jätteskumt hela kvällen, ville inte att hans ex skulle se oss två tillsammans eller att hon skulle få veta att han hade ny flickvän. Jag ställde honom mot väggen och fick veta att han fortfarande hade känslor för henne och hoppades att hon ville ha honom tillbaka. För mig var det detsamma som att han varit otrogen eftersom han hade gått och tänkt på denna person och önskade att han skulle få henne tillbaka trots att han var tillsammans med mig. Trots att det var så länge sedan har jag fortfarande inte kommit över det och lärt mig att lita på min pojkvän till 100% - 99% kanske men inte 100.
    Men då var han ju kär i henne! Det är ju inte detsamma som att fantisera. Att vara kär i någon annan är väl ett mycket större svek än vad fysisk otrohet någonsin kan bli?
  • BMTS

Tooticki, jag kan inte riktigt svara på hur stort sveket känslomässig vs fysisk otrohet är eftersom jag inte har upplevt att någon bedragit mig rent fysiskt. Vet bara att jag aldrig har känt mig så sviken av en person som jag gjorde när det här kom fram. Men absolut, jag håller helt med om att det är värre att vara KÄR i någon än att bara fantisera om någon annan. Fantisera kan man ju göra utan minsta känsla inblandad.

• Tooticki
    BMTS skrev 2008-07-23 11:59:30 följande:
    Fantisera kan man ju göra utan minsta känsla inblandad.
    Precis och det var den sortens tanke jag associerade till när jag läste vad Nalle Puh skrev.

Förstår att det var tufft för dig, men det är ju länge sedan nu och han hade väl inte stannat hos dig om det inte var dig han ville ha?
  • laris

Jag håller med om att att vara kär i någon annan inte är otrohet och är värre än att bara fantisera om någon. För mig är det inte heller otrohet om min kille fantiserade om någon vi kände. Däremot är det inget jag skulle vilja diskutera med han om vem han fantioserar för då går gränsen för "bara fantasi" (för mig iaf).

• feministbrud

Jag flirtar hej vilt på tunnelbanan och i affärer, men aldrig på allvar. Jag har tom sett min pojkvän flirta med någon i kassan (även om han bestämt förnekar det) och det gör mig inte det minsta. Men att var ute på dejtingsajeter, DET är nåt helt annat! För oss som har träffats där skulle det vara mycket skumt att fortfarande hänga där.

chamor skrev 2008-07-23 07:04:21 följande:
    Vart jag drar gränsen för otrohet låter jag vara osagt men det som sårar mig (och det han vet sårar mig) tycker jag att man undviker att göra mot sin partner om man älskar varandra. Jag skulle bli sårad om han flirtade med någon annan, om han var ut på dejtingsajter m.m. Tror aldrig han skulle ha en "fysisk relation" med någon annan men det skulle totalt krossa mig. På samma sätt flirtar jag inte, dejtar inte andra m.m. för jag vet att det dels är helt onödigt och för att min m2b skulle bli sårad av det.
  • laris

Ja, flörta sokyldigt kan man göra tycker jag. Det vore jättetrist annars!

Dejtingsajter är INTE ok!

• esset50

Flirt fungerar rent socialt som smörjmedel. Svårt ibland att avgöra om en komplimang är flirt eller bara vanlig vänlighet...

• chamor
    feministbrud skrev 2008-07-23 17:07:31 följande:
    Jag flirtar hej vilt på tunnelbanan och i affärer, men aldrig på allvar. Jag har tom sett min pojkvän flirta med någon i kassan (även om han bestämt förnekar det) och det gör mig inte det minsta. Men att var ute på dejtingsajeter, DET är nåt helt annat! För oss som har träffats där skulle det vara mycket skumt att fortfarande hänga där.
    Beror ju på hur man menar med flörta också När det går mer åt "raggningshållet" är det way off :P
  • dockis

Otrohet för mig är när man gör något bakom ryggen på ens partner. Om jag skulle prata med någon och inte våga säga det till min m2b då skulle jag säga att det är otrohet. För mig handlar trohet om respekt och ärlighet. Och det behöver inte alltid betyda att man inte får flirta med andra. Kommunikation är A och O. Det har jag fått erfara bittert när mitt första äktenskap kraschade pga kommunikationsbrist.

• Zsarah

För oss är det:
    Det du inte skulle vilja att den andre gör. Och det du inte skulle villa berätta eller göra framför partnern.

Svar på tråden Vad är otrohet?