• Mewmoore

Bästa vän...bangar min möhippa!

Jaha, har precis fått veta att min bästa vän...även en av mina 3 tärnor tänker avstå min möhippa! I början så kände jag..oki..., men nu ju mer jag tänker på det så blir jag så jä.... arg! Jag förstår inte varför hon avstår och för mig finns det inte heller en bra förklaring förutom dödsfall...vilket jag vet att det inte är!
    Jag skulle aldrig någonsin avstå en möhippa för mina bästa vänner1 Jag anser att det är en ära att få vara tärna, vilket för mig ingår en självklarhet till att vara med på möhippan. Jag själv anser att tärnorna ska vara med i "festkommiten" inför en möhippa...
    Tänker jag helt galet+ eller vad?
    Behöver råd!...Skriv snälla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-04 12:32
    Jaha....nu har det visat sig att HON inte var min bästa vän, som jag tott i 12 år! Nu har jag fått veta av flera att HON snackat skit om oss under en längre period! Tycker att vi är snåla....att vi inte ens kan lägga typ 7-800 kr på hennes tärn klänning och att HON tycker att det är dåligt utav oss att önska oss endast pengar... (som är till vårt husspar, vi bor nu i en etta 3st..för att spara till topp lånet, vi har 3 förråd redan fulla med möbler+annat) Andra saker har hon även kommenterat och tyckt med skit snack bakom min/våran rygg! Jag blir så jävla ledsen...
    Inte så att hon kan se vad vi försöker uppnå... Vi jobbar som hundar för att kunna uppnå både bröllop och sparande, för att trygga våran familj ocg dotter...även det kommande barn som vi önskar ska ske snart.(producerar för fullt! =) )
    Fastän detta så kommer jag inte ta bort henne som tärna, jag tänker inte lägga min energi på detta....utan tar det med henne efter bröllopet..HON är helt enkelt inte värd den tiden nu. Fy fan! För falska vänner!
    Kram på er!

• Svar på tråden Bästa vän...bangar min möhippa!
  • gottelina

Sätt dig ner och tänk noga genom konsekvenserna av om du tar bort henne som tärna. Kanske går vänskapen att reparera även om hon inte kommer på din möhippa, men går det om du tar bort henne som tärna? Vill du över huvud taget reparera? Tänk också på att alla är vi olika och har olika prioriteringsordningar. Ska man pådyvla andra sina eller acceptera att man tänker olika? Personligen är jag för att älska, glömma och förlåta och det av helt egoistiska skäl. Det tar för mycket av min energi att vara arg eller sur. Jag säger inte att du ska göra det ena eller det andra för du måste göra det som känns rätt för dig. Det jag säger är att gör bara inget du ångrar. Lycka till!

• Zozo

Jag tror inte jag skulle vilja vara vän med nagon som prioriterar sin möhippa, en enda jäkla fest, framför var vänskap..

Jag blir saa airriterad pa att man ska behöva motivera till tänderna när man tackar nej till en möhippa eller till ett bröllop; Som nagon sa ovan, vi har alla olika prioriteringar. Personligen gör jag mitt bästa för att ga pa bröllop men môhippor och tex dop prioriteras mindre. För mig är det en LYCKA när nara och kära kommer, inte ett krav som jag blir arg för om det inte uppfylles...

• lycklig78

Zozo: Ok, vänskapen är viktigare än hippa.

Men om det verkligen är viktigt för din vän, och spelar stor roll för henne är det inte då också viktigt för dig? Skit samma om det är hippa, fest eller begravning. Det som är viktigt för min vän är också viktigt för mig.

• tolonta

Jag håller med zozo, vad är det som är så vansinnigt viktigt med en möhippa att alla ens vänner ska släppa allt annat och komma... Jag lever själv ett hektiskt liv, just nu är det bröllopsplanering, husbygge och träning/tävling som är de största tidsslukarna. Jag skulle inte skippa en viktig tävling p.g.a. en kompis möhippa, är det en riktigt viktig tävling skulle jag nog även kunna tacka nej till bröllopet...

Många kommer nog säga att jag är en dålig vän, men det är jag inte. Jag bryr mig jättemycket om mina vänner, och visar det på alla möjliga sätt, och skulle bli väldigt besviken om ett enda tillfälle raderade bort allt annat... I mitt kompisgäng är vi också många som har väldigt hektiska liv, och vi har för längesedan insett att det är i princip omöjligt att alla ska kunna samtidigt... Men hade vi haft inställningen att vi skulle värdera varandras skäl till att inte kunna komma så hade vi nog fått sluta umgås för länge sedan...

Hur som helst, TS vet ju inte hur möhippeplaneringen har gått till. Kanske hade de pratat om ett helt annat datum för möhippan, men ändrat sig. Och då hade kompisen redan pratat med någon annan om en resa till Amsterdam. Hade jag lovat att resa någonstans med en kompis, och vi hittade en helg som passade båda, och det sedan dök upp en möhippa på den helgen hux flux så skulle jag nog också rest. Även om jag varit tärna, faktiskt...

• Aleta

Skönt att man inte är ensam om att värdera vänner högre än möhippa...

Ingen kan veta hur en annan människa mår. Det som verkar vara ett lugnt och enkelt liv kan vara jättestressigt för en annan.
    Jag föredrar friska vänner framför sönderstressade sådana.
    Att kräva att någon ska vara med på en fest, annars säger man upp vänskapen, är inget annat än egoistiskt i mina ögon.

• Zozo

Lycklig.. ok, men vând pa det da! Om nu vännen anser att tex en Amsterdamresa är viktigare än möhippan, borde den da inte var det för dig med. Eller âr den ena delen i ett par vänner viktigare än den andra??

Nu förstar jag mycket väl att man kan bli ledsen eller besviken över att en vân inte kommer och det tycker jag vâl är helt normalt! Men därifran till att ga och bli förbannad och skriva av vänskapen.. nâe...

Men TS tycker inte som jag, det star ju ganska tydligt i tradstarten... "Jag förstår inte varför hon avstår och för mig finns det inte heller en bra förklaring förutom dödsfall...vilket jag vet att det inte är! " Alla är vi olika.

lycklig78 skrev 2008-07-01 12:58:14 följande:
    Zozo: Ok, vänskapen är viktigare än hippa.Men om det verkligen är viktigt för din vän, och spelar stor roll för henne är det inte då också viktigt för dig? Skit samma om det är hippa, fest eller begravning. Det som är viktigt för min vän är också viktigt för mig.
  • lycklig78

Jo, vi är väldigt olika.

Jag är glad att jag har goa vänner. Vi har alla hektiska liv, men hinner med varandra ändå. Vi har väl hittat varandra för att vi värderar ungefär samma saker i livet. De känner mig så pass väl, så de vet vad som är viktigt för mig och inte.

Bröllop kan ju bli lite speciellt eftersom det inte är något som hör till vanligheterna i vardagen. Jag märkte ju även av det i våran planering spårade ut lite ibland. Alla vänner har inte samma värderingar när det gäller bröllop och hippa och allt som hör till. Därför skriver jag som jag tidigare gjort i tråden; Prata med din vän.

• Mewmoore

jag har landat i tanken nu och har beslutet pratat med henne om vad jag känner. Hon har nu ändrat svaret på varför hon inte vill komma.....för att hon inte tycker om en utav dom andra som ska komma....(vilket jag nu inte vet ve,,, Men jag känner att detta är inte mitt ansvar utan hennes. Jag kan bara utgå för vad jag känner och hur jag själv skulle göra för en utav mina bästa vänner1 Så hon gör nu som hon vill, jag vet vart jag har henne nu...och kan bara visa mig bättre än så.
    Jag reagerar men inte agerar, alltså står hon kvar som tärna väl informerad med vad jag känner, samt att hon får jiddra själv. Hennes börda inte min.
    Kram på er!

• gottelina

You go girl!

Mewmoore skrev 2008-07-01 17:00:30 följande:
    Jag reagerar men inte agerar, alltså står hon kvar som tärna väl informerad med vad jag känner, samt att hon får jiddra själv. Hennes börda inte min.Kram på er!
Svar på tråden Bästa vän...bangar min möhippa!