Gizz skrev 2008-09-07 12:09:31 följande:
Didis; varför låter du så fördömmande?Glad och sprudlande; tycker det är helt ok att gifta sig när man endast varit tillsammans en kortare tid.Huvudsaken är att man känner sig själv nog för att veta hur man kommer fungera med sin blivande...Själv träffade jag min M2B i slutet av 2004. Vi blev tillsammans i början av 2005. Förlovade oss för ett par månader sedan. När vi gifter oss i april nästa år har vi varit tillsammans i lite mer än 4 år.
Det var inte menat att vara fördömande, bara frågande. Vi flyttade ihop efter 2 dagar eftersom det var viktigt att bo tillsammans men frågan om äktenskap har inte känts särskilt viktig - huvudsaken är att vi har uttalat att vi hör ihop. Så jag förstår att det kan kännas viktigt med snabba ryck ibland!
Juridiskt är det förståss bättre att vara gifta, speciellt som vi har barn tillsammans. Vi har skrev tidigt inbördes testamente etc etc men barnens arvslotter går ju före nuförtiden.
Det storslagna kyrkbröllopet med marängklänning har jag aldrig drömt om, inte ens som barn. Och det är inte det vi skall ha nu heller utan ett borgerligt bröllop med fest efteråt för släkt och vänner. Egentligen är det mer för att fira vår 20-årsdag vi gifter oss än av romantiska skäl. Alltså juridik och fest - romantiken har vi ordnat ändå under snart 20 år så av den anledningen behövs ingen vigsel.
Många har ifrågasatt mina val genom livet och det är alltid positivt att tvingas fundera igenom VARFÖR man väljer som man gör.
Det var inte meningen att såra någon, bara en fråga om varför man gör de val man gör här i livet.