• TesshjärtaFred

Hur länge ett par?

Ja som rubriken antyder: Hur länge har ni varit ett par när ni gifter er?

Intressant att se hur "snabba" alternativt "långsamma" andra är.
    Min m2b friade fyra dagar efter vår 9-års dag och vi kommer att ha varit tillsammans i 10,5 år när vi gifter oss.

• Svar på tråden Hur länge ett par?
  • Rosenpetunia

VI
    träffades i augusti 1988,
    förlovade oss i augusti 1988,
    flyttade ihop i början av september 1988,
    fick första barnet år 1990,
    andra barnet kom år 1992.

Vi gifte oss i mars 2008
    Och åren däremellan lycka , lycka, många många år av lycka!

• didis
    Gizz skrev 2008-09-07 12:09:31 följande:
    Didis; varför låter du så fördömmande?Glad och sprudlande; tycker det är helt ok att gifta sig när man endast varit tillsammans en kortare tid.Huvudsaken är att man känner sig själv nog för att veta hur man kommer fungera med sin blivande...Själv träffade jag min M2B i slutet av 2004. Vi blev tillsammans i början av 2005. Förlovade oss för ett par månader sedan. När vi gifter oss i april nästa år har vi varit tillsammans i lite mer än 4 år.
    Det var inte menat att vara fördömande, bara frågande. Vi flyttade ihop efter 2 dagar eftersom det var viktigt att bo tillsammans men frågan om äktenskap har inte känts särskilt viktig - huvudsaken är att vi har uttalat att vi hör ihop. Så jag förstår att det kan kännas viktigt med snabba ryck ibland!

Juridiskt är det förståss bättre att vara gifta, speciellt som vi har barn tillsammans. Vi har skrev tidigt inbördes testamente etc etc men barnens arvslotter går ju före nuförtiden.

Det storslagna kyrkbröllopet med marängklänning har jag aldrig drömt om, inte ens som barn. Och det är inte det vi skall ha nu heller utan ett borgerligt bröllop med fest efteråt för släkt och vänner. Egentligen är det mer för att fira vår 20-årsdag vi gifter oss än av romantiska skäl. Alltså juridik och fest - romantiken har vi ordnat ändå under snart 20 år så av den anledningen behövs ingen vigsel.

Många har ifrågasatt mina val genom livet och det är alltid positivt att tvingas fundera igenom VARFÖR man väljer som man gör.

Det var inte meningen att såra någon, bara en fråga om varför man gör de val man gör här i livet.
  • glad och sprudlande

ingen fara med mig. Jag är inte lättsårad och jag vet att det är många som har åsikter om att gifta sig tidigt. Jag har väldigt bra koll på mig själv och vet vad det är jag vill så detta kommer att bli toppen.

Synd att man ser på äktenskap som något juridiskt fördelaktigt men vi väljer ju alla hur vi vill göra i våra liv.

• Vitt guld

Vi firar snart 2 år och gifter oss i november.

• J D

Äh vadå synd? Smart och kärleksfullt säger jag. Alldeles för få människor inser vikten av juridik som ett bra stöd för att inte kraschlanda när ngt oförutsett händer.

Förhållande jobbar man ju förhoppningsvis på ändå tycker jag så jag tror inte att mitt förhållande kommer att ändras om jag gifter mig (mer än att det är kommunikation till omgivningen angående seriositet möjligen vilket kan påverka relationen ur ett sociologiskt perspektiv). Däremot så ger jag gärna den trygghet som äktenskapskonstruktionen ger till min fästman. För att jag vill leva mitt liv med honom och om det då skulle bli så att mitt liv slutar tidigare så har jag safeat det för honom lite mer.

Nu ger jag mig med OT.

glad och sprudlande skrev 2008-09-08 16:10:58 följande:

ingen fara med mig. Jag är inte lättsårad och jag vet att det är många som har åsikter om att gifta sig tidigt. Jag har väldigt bra koll på mig själv och vet vad det är jag vill så detta kommer att bli toppen.Synd att man ser på äktenskap som något juridiskt fördelaktigt men vi väljer ju alla hur vi vill göra i våra liv.
  • didis

J D skrev 2008-09-08 16:16:19 följande:

Äh vadå synd? Smart och kärleksfullt säger jag. Alldeles för få människor inser vikten av juridik som ett bra stöd för att inte kraschlanda när ngt oförutsett händer. Förhållande jobbar man ju förhoppningsvis på ändå tycker jag så jag tror inte att mitt förhållande kommer att ändras om jag gifter mig (mer än att det är kommunikation till omgivningen angående seriositet möjligen vilket kan påverka relationen ur ett sociologiskt perspektiv). Däremot så ger jag gärna den trygghet som äktenskapskonstruktionen ger till min fästman. För att jag vill leva mitt liv med honom och om det då skulle bli så att mitt liv slutar tidigare så har jag safeat det för honom lite mer.Nu ger jag mig med OT.glad och sprudlande skrev 2008-09-08 16:10:58 följande:
    Sammanfattar ganska bra hur jag ser på äktenskapet. Vi har barn tillsammans så omgivningen har nog fattat för längesedan att det är ett seriöst förhållande.

Redan för snart 20 år sedan sa´ vi att det skulle vara vi två resten av livet och det löftet har hitills fungerat lika bra som någon vigsel, romantiskt sett. Juridiskt ordnade vi det med inbördes testamente etc då men med barn i huset upphävs ju det.

Jag kan förstå att det är skillnad om man är yngre och vill markera mot föräldrar etc att man hör ihop men som sagt, de av våra anhöriga som inte fattat det efter 20 år är lite trögtänkta...
  • J D

Fast jag är yngre. Men juridiskt skolad . Det är alltså överhuvudtaget ingen markering. Vi vill ha barn alltså gifter vi oss innan.

Enough OT som sagt, haha.

• lauralisa

Det tog 7 år och 4 mån innan vi gifte oss. Trots att vi är ganska unga (26 och 29) hade jag velat gifta mig lååååååångt tidigare! Det sade jag till (nu) maken också, flera gånger, men han ville vänta. Det känns fortfarande lite surt, även om jag försöker att låta bli att tänka på det.

Jag VET att det hade funkat om vi hade gift oss efter 2-3 år också.

• Tizzeltazz

efter att ha trånt efter varandra ett tag så räknar vi 16 sept som vår årsdag eftersom det var den 16e sept 2005 som vi insåg att den andra personen kanske oxå var intresserad

sen tog det ett par månader innan vi blyga datanörar gick i land med vår första kyss men vi pratade otaliga timmar via nätet varje dag...

16 februari 2006, på vår 5 månadersdag lyckades vi fria till varandra (båda har alltid sagt att jag ska minsann aldrig gifta mig) men bestämde att vi sklle vänta med ringväxlingen till vår 2 årsdag och gifta oss på vår 3 årsdag...
    och hitills går allt som planerat, årsskiftet 06/07 flyttade jag till sthlm och vi blev sambos, 16 sept 2008 tog vi på ringarna och i övermorgon gifter vi oss.

min syster och hennes man gifte sig på sin 1,5 årsdag, m2b's barndomkompis gifte sig med sin fru på deras 6 månadersdag och alla är de lyckliga.... m2b sa att innan han träffade mig tyckte han att barndomskompisen var helt galen men nu så förstod han.

Svar på tråden Hur länge ett par?