• lwj28cx

Tvekar om jag ska eller inte ska

Om en månad har jag och min pojkvän varit tillsammans i 1 år och varit sambo sen början av detta året.
    Jag funderar på att fråga om han vill förlova sig med mig på just 1 årsdagen, vi ska äta ute och fira så det hade passat.
    Jag tvekar för att jag inte vet vad han tycker, han kan tycka att det är för tidigt därav att jag tvekar.

Älskar honom ofantligt mycket och vill tillbringa resten av mitt liv ihop med honom.

• Svar på tråden Tvekar om jag ska eller inte ska
  • lwj28cx

Ny dag, nya tankar och funderingar. Gav min sambo en hint om vad jag funderar att göra, sa att jag kanske har en överraskning till honom på vår 1 årsdag och han gissade på en massa saker - däribland "tänker du fria"? Jag undrar är frieri och förlovning samma sak?
    Han sa iallafall att då kommer jag säga "nej", men "ja" fast det först om några år.. Vill inte förbereda och sen får jag ett "nej"..

• lwj28cx

Kom igen vänner, Puff puff. Vill få igång en diskussion ikväll igen. Måste få prata om det, ska jag göra det och kanske (högst troligt) få ett nej eller ska jag lägga ner det hela just nu?

• Kanada Hjarta Sverige

hmmm - frieri och forlovning bor vara samma sak, men i sverige ar det manga som anammar forlovning som nagot sarskilt fran frieri och att det alltsa ska frias igen for att det ska blir brollop. man kommer garna "overrens" om att forlovas och sedan - flera ar senare - friar nagon.
    Jag tycker det ar en konstig svensk tradition.
    Ett frieri bor racka - har man sagt ja sa har man!
    om du ar beredd pa en lang forlovning sa tycker jag att du ska fraga och saga du ar ok med att vanta med giftermal till tex 2010 eller sa (han sa ju ja - om nagra ar), men om du vill gifta dig snart sa skulle jag nog inte pusha, det verkar ju som att han inte ar helt redo annu och det verkar som ett nej ar storre sannolikhet.
    Ett alternativ ar att du ger honom en present som ar en upplevelse eller en mini-weekend eller sa i vinter eller nasta var, och om du fortfarande kanner lika starkt for frieri sa kan du fria da! Da har du vantat lite men anda satt froet pa 1-ars dagen.

• lwj28cx

Jag vill inte gifta mig snart och ingenting jag därför är så ihärdig med. Känner att jag vill ha en lång förlovning, men vet inte om sambon tycker eller tror att jag menar att jag ska fria och därför svarade som han gjorde.
    Han kanske tror och tycker att förlovning är frieri?

• Kanada Hjarta Sverige

jo men aven om man tycker att forlovning ar frieri sa kan man ju vanta med brollop till langt senare.
    som vi gjorde tex. min oromantiska man friade till mig pa soffan for 5 ar sedan och sa har vi nu bestamt oss for att gora slag i saken - utan ett andra frieri.
    en forlovning ar ju ett frieri - du ar ju forlovad for att bli gift enligt sed bor man gifta sig inom ett ar efter forlovning. men hur langt det ar daremellan bestammer man ju saklart sjalv!
    vad ar annars en forlovning? om inte frieri?

• lwj28cx

Nej du har så rätt där. Kanske frågar vad han säger om jag skulle överraska honom med förlovning? För för mig innebär det inte giftemål på en gång

• Hullda

Hej! Vill bara berätta att jag friade tre ggr. !!!! Min sambo har aldrig svarat "nej", men varit tveksam då han inte tycker det känns viktigt: det förändrar inget, vi älskar varandra lika mycket ändå, sa han. För mig var det mest en mental fråga. Han är inte romantisk om man säger så. Sista gången gav jag honom några veckor på sig att fundera seriöst. Jag ville hellre ha ett nej än jag vet inte. Så, på mnidsommarafton förlovade vi oss! Giftemålet kommer men det är inget vi bestämt år eller dag för. Vi har pratat om 1-2 år och att min sambo får bestämma det. Så kan det bli. Så jaghar alltså fråga två gånger och i alla fall inte fått ett "ja". Men nu har han förstått mig och det var faktiskt han som valde ringen och gravyren!! Jag tycker du ska fråga, men var beredd på ett nej. Diskutera då, så han kan förklara att det troligen inte har med dig personligen att göra.

• lwj28cx

Ja fråga ska jag garanterat göra, vet bara inte hur än. Funderar på att göra det ikväll "Ska vi förlova oss på 1 års dagen"?
    Tittar till och med på förlovningsringar just nu...

• PL080802

Jag hade inte en tanke på att gifta mig efter ett år...trots att det kändes helt rätt. Om din kille är som jag kanske han inte vill ta steget ännu så om du inte blir för sårad skulle jag våga fråga annars skulle jag vänta lite. Vi väntade flera år varav flera som sambo innan vi bestämde oss och vi kommer att ha varit förlovade exakt sju månader när vi gifter oss (frieri = förlovning). Bröllop har ju också en ekonomisk aspekt så vi hade inte kunnat ha det bröllop vi vill ha ett år efter att vi hade träffats. Idag kan jag dock tycka att det hade varit mysigt att vara förlovad lite längre så det kanske blir ett alternativ för er. Lycka till och hoppas att han säger ja!

• lwj28cx

Jag vill fråga och jag tror inte att min sambo är redo för att förlova sig, men jag vågar inte riktigt just nu även om hjärtat säger "GÖR DET".
    Hur ska jag fråga??

Svar på tråden Tvekar om jag ska eller inte ska