• Snälltjej

Tunisien!!!!

Hej på ER!!! Någon som varti i Tunisien och har posetiva erfarenheter från landet?
    Vi ska åka till Hammamet...läste lite oroväckade saker i ett annat inlägg och blev lite oroliga
    Dela gärna med er om ni själva varit där
    Tack på förhand

• Svar på tråden Tunisien!!!!
  • jelena

Hej!
    VAr i Tunisien, Sousse, två veckor, för 2 år sedan och ÄLSKADE landet. Jåller helt med Mia att man skall ta seder dit man kommer. Standard är låg, men det vet man innan man åker. Det är ABSOLUT stor variation på deras mat (i alla fall om man jämför med svensk mat)
    Min man och jag åkte runt, mycket ensamma, med tåg, och inte hade dåliga erfarenhet. Åkte till Sidi Bo Said....helt fascinerande BLÅ-VIT by, norr om huvudstaden, med massor av konstnerär som bor där ) En helt underbar restorang fanns där(kommer inte ihåg namnet), men ligger alldelles vid byns torg. Torg fylls med folk på kvällen...hur underbart som helst!

Folk är ju påen hela tiden, speciellt i deras köpcentra, men det är inget större problem att bli av med dem, tycker jag i alla fall. Vi blev aldrig tvingade att ge pengar till ngn bara för att få vara i fred.

Jag rekomenderar landet hjärtligt!

• Snälltjej

Geléhallonet
    Hej, vad spännande att du är halvtunisier! Är en av dina föräldrar där i från och en från sverige då?
    Har du träffat din blivande man i sverige?
    När ska ni gifta er? Hur går det till med bröllop i Tunisien?
    Jag har lite orolig och nervös mage..hur är det med toaletter i tunisien, tex i centrum och på stranden, är det svårt att få tag i och vad kostar det? Vi ska bo i hammamet har du varit där?

• Geléhallonet

Hej!

Min pappa är från Tunisien och min mamma från Sverige.
    Min blivande man träffade jag därnere när jag var där i 13 månader och pluggade tillsammans med en väninna
    :) Snacka om ödet!
    Vi gifter oss i huvudstaden Tunis den 5:e augusti!

Angående landet, Hammamet är jättefint och fullt med turister. Kommer inte därifrån och har bara varit där några gånger och festat, men det ska inte vara något problem med toaletter och liknande, det mesta är "turistanpassat".

Jag vet att när man går på marknader tex. så kan det vara svårt att få tag i toaletter och om man väl får tag på en så är det INTE alls fräsha.

Som sagt, kan inte Hammamets toalettplatser men det borde inte vara något problem, det ska i alla fall vara gratis att få gå ... annars får väl du och din blivande bara "spela" att ni bor på det hotell som ni går in på , de kommer ändå inte märka någon skillnad och veta om ni verkligen bor på hotellet eller inte.

Hammamet är som sagt jättefint, jag och min man ska fira våran "lilla" honeymoon där på ett fint hotell, det ser jag verkligen fram emot!!

Hoppas att du får en lika underbar vistelse som jag!!

Kan ju tillägga att tunisiska killar kan vara ganska påfrestande och närkomna men håll dig till din kille och säg till på skarpen om det skulle vara något, så går nog allt som på räls!
    Lycka till! ;)

• Anna Panna

Var till Sousse för ganska många år sen (var 14 år och åkte med min familj) men det enda minne som kletade sig fast vid mig var alla killar som var oerhört påfrestande och närgångna.... Jag och min syster gick inte utanför hotellområdet utan vår far!!

Bekanta till oss (Hon är svensk och mycket blond - inget fel i det , han är arab...) åkte till också till Sousse för några år sedan. Även hon tyckte att killarna var oerhört närgånga och påfrestande. Bl a så var det en kille som sjung serender utanför deras balkong!!! Och detta trots att hon är gift med en arab som kan det där med att säga ifrån !!

Kanhända att det är Sousse som är en riktigt fälla.... jag hoppas ni får det bra i Hammamet!

• Geléhallonet

Min pappa kommer från Sousse så jag har spenderat mina sommrar där sen jag var liten så jag håller med i det du säger, men jag antar att jag har vant mig vid deras sätt. Dessutom så pratar jag ju tunsisiska så det underlättar ju oxå när man vill och behöver säga till på skarpen!
    ;)

Hammamet är ju oxå ett turistställe men inte alls med lika mycket jobbiga männsikor (även fast det säkert existerar) som det är i Sousse!

Har man sedan sin man med sig som bodyguard ;) så har man ju alltid någon att gömma sig bakom!

• Snälltjej

Geléhallonet
    Tack för ditt inlägg..jag tycker det ska bli spännande att åka till Tunisien, det är inte som vilket turistmål som helst! Jag känner mig inte längre nervös, förstår att det är försäljarna som är lite jobbiga och det vet vi ju nu innan!
    Hur är det med toaletter om man är på stränderna, vet du det?

• Snälltjej

Gelehallonet

Fötesten.. hur går det till med bröllop i Tunisien?

• Snälltjej

Geléhallonet
    Du sa att om vi undrade över något så kunde vi fråga dig...vi undrar vad serveras till frukost i Tunisien? det ingår frukost i vårt hotell, nyfikna!!
    Sedan undrar vi om det går att hyra moped i tunisien? vi är mycket nyfikna på allt utanför turistortena, se hur folk bor osv

• Geléhallonet

Hejsan Snälltjej!
    Har inte varit i närheten av datorn och internet på ett tag, det är därför som jag inte svarat förän nu.

Normalt sett så ska det, på standardhotell (dvs. 3* och uppåt), finnas toaletter i anknytning till stränderna men det kan variera från hotell til hotell.

I en hotellfrukost ingår:
    Dryck: kaffe,te och juice.
    "Mat": croissante
    baguette (med smör, marmelad,
    nötcréme och/el ost)
    ägg (stekta och/el kokta)
    någon sorts youghurt med flingor
    eventuellt lite vattenmelon

Det beror ju på från hotell till i hotell här oxå men detta är vad som vanligtvis serveras.

Visst går det att hyra moped i Tunisien, jag har i och för aldrig gjort det själv men jag har sett att det förekommer i Sousse. Sousse och Hammamet är ju båda turiststäder dvs. har likadant utbud, så det borde inte vara något problem för er att hitta någon uthyrare av mopeder.

Borde kanske nämna att ni bör vara försiktiga i trafiken om ni väljer att hyra moped. Tunisierna kör lite som de själva vill .. så var beredda på allt (att folk parkerar helt plötsligt utan förvaring, att de kör mot rött etc.), så lär det ju gå galant! :)
    Jag vill inte skrämma er när jag talar om hur trafiken är men det är ju bättre att veta hur det ligger till innan man ger sig ut i "trafikkaoset", eller hur?!

Angående bröllopen i Tunisien så är det olika från stad till stad (från norr till söder) men i regel så pågår ett bröllop i sex dagar. Hur festerna ser ut eller går till kan oxå variera beroende på stadens och famlijens traditioner.

Dag.1 - Festen hålls hos tjejen som ska gifta sig. Hon blir vaxad över HELA kroppen (aj!) och därfter hennas hon.
    För er som inte vet vad henna är så är det som en lera som man placerar på händer och fötter i olika fina mönster, som man sedan sover med. På morgonen tvättas hennan bort och kvar blir det mönster som man placerat kvällen innan fast i orangeröd färg, men till bröllop så hennar man sig så pass mycket att mönstret slutligen blir svart (jättefint!)
    Till festen är tjejens kvinnliga släktingar och väninnor bjudna, då de kommer och firar och har roligt samtidigt som hennan pågår.

Dag.2 & 3 - ser likadana ut som den första dagen, tjejen hennas och firas.

Dag.4 - har tjejen "sin fest" då alla hennes släktingar, män som kvinnor (samt enbart några från killens familj) kommer och dansar, firar och grattar.

Dag.5 - har killen "sin fest" då alla hans släktingar kommer och "hyllar" honom. Man dansar och äter god mat. Dessutom förekommer en tradition där alla släktingar fyller en ask med olika summor av pengar. Det är lite som en auktion, någon nära familjemedlem till killen står och ropar upp hur mycket pengar och från vem som lagts dit.
    Dessa män/kvinnor och familjer får sedan på deras söners/döttrars bröllop lika stor summa tillbaka.
    Detta görs för att underlätta starten av deras liv tillsammans, för de som ska gifta sig. Dessutom hennas killens lillfinger den här kvällen, man hennar toppen på lillfingret.
    Detta görs enbart för att det har varit tradition sedan länge och det "hör till". Ska försöka förklara .. man hennar killens lillfinger som en symbol på att han ska spräcka mödomshinnan med den innan själva samlaget påbörjas.

Dag.6 - är den Stora Dagen.
    Tjejen skjutsas tidigt på morgonen till ett ställe där hon går på hamam (turkiskt bad), skrubbas & peelas, klär på sig sin bröllopsutstyrsel, får sin frisyr iordning-gjord samt blir sminkad och parfymerad. Efter det här hämtas hon av sin mamma och pappa som kör hem henne till bostaden.
    Inte långt därefter kommer killen i en hyrd snygg bil med hela tjocka släkten i släptåg (de är i sina egna bilar), och det hojtas och tutas genom hela stan hela vägen från tjejens bostad till det ställe där man bestämt att man ska ha bröllopsfesten.
    Från ca. 20.00 - 01.00 festas det rejält, man äter och dricker, fotar, filmar och dansar tills att man inte orkar mer.
    När festen börjar avta stickar bröllopsparet iväg från festen.
    Ska kanske nämnas att det inte är många i Tunisien som har råd att åka på smekmånad (el honungsmånad som vi säger där nere) direkt efter bröllopet så man skjuter i regel upp det lite. Istället kan man åka iväg och vara borta i drygt en vecka, på en ort långt bort från släkten, och bara rå om varandra, och komma tillbaka när allting har lugnat sig igen.

Som sagt, det finns både traditionella och moderna bröllop därnere, det jag har försökt förklara är nog en liten blandning av de båda.

Eftersom jag inte är särskilt förtjust i min släkt och inte heller min blivande i sin, ska vårat bröllop enbart hållas i två dagar (tro mig, det räcker!).
    Så mitt eget bröllop kommer att vara modernt för de som bor därnere.
    Jag kommer att ha henna och hårborttagning första dagen, sedan en dags uppehåll och den tredje dagen så har vi VåRaN DaG! :)

Jag längtar så ...!

Om det är något mer du undrar över så är det bara att fråga på .. och om du inte förstår vad jag har skrivit någonstans så säg till!

*Kram*

• Geléhallonet

Oj då ... såg precis att mitt senaste inlägg var som en bok .. kanske alldeles för långt men jag hoppas att du orkar läsa det! :)

• Snälltjej

Geléhallonet
    TACK! Det var jätte intressant, jätte snällt att du ville svara och berätta..vi kommer säkert på något mer så småningom!

• Snälltjej

Geléhallonet
    Är det något du tycker man bör tänka på att ta med sig när man reser till Tunisien?
    Hur är det med knott/myg kvällstid? Finns det sådant där!

• Geléhallonet

Hej igen Snälltjej!

Hmmm något man behöver tänka på bör väl först och främst vara solkräm så att man inte bränner ihjäl sig. Sedan är det alltid bra att ta med sig egen medicin typ alvedon,samarin och liknande samt tabletter för diarrér (akta er för att dricka kranvattnet eftersom svenska magar inkl.min egen :) inte tål det speciellt väl.).Annat skulle väl kanske vara plåster,litet sy-kit .. det är ju alltid bra att ha vart man än åker så slipper man springa runt och "slösa tid" på struntsaker.

Mygg kan förekomma, men det finns insektsmedel att köpa därenere så det är onödigt att dra med sig. Det kallas för "Futox" om du skulle vara ute och behöva köpa detta.

Hoppas att du har blivit lite klokare! :)

• Snälltjej

Åh tack så jätte mycket!!!!!!!!!

Svar på tråden Tunisien!!!!