Hejsan Snälltjej!
Har inte varit i närheten av datorn och internet på ett tag, det är därför som jag inte svarat förän nu.
Normalt sett så ska det, på standardhotell (dvs. 3* och uppåt), finnas toaletter i anknytning till stränderna men det kan variera från hotell til hotell.
I en hotellfrukost ingår:
Dryck: kaffe,te och juice.
"Mat": croissante
baguette (med smör, marmelad,
nötcréme och/el ost)
ägg (stekta och/el kokta)
någon sorts youghurt med flingor
eventuellt lite vattenmelon
Det beror ju på från hotell till i hotell här oxå men detta är vad som vanligtvis serveras.
Visst går det att hyra moped i Tunisien, jag har i och för aldrig gjort det själv men jag har sett att det förekommer i Sousse. Sousse och Hammamet är ju båda turiststäder dvs. har likadant utbud, så det borde inte vara något problem för er att hitta någon uthyrare av mopeder.
Borde kanske nämna att ni bör vara försiktiga i trafiken om ni väljer att hyra moped. Tunisierna kör lite som de själva vill .. så var beredda på allt (att folk parkerar helt plötsligt utan förvaring, att de kör mot rött etc.), så lär det ju gå galant! :)
Jag vill inte skrämma er när jag talar om hur trafiken är men det är ju bättre att veta hur det ligger till innan man ger sig ut i "trafikkaoset", eller hur?!
Angående bröllopen i Tunisien så är det olika från stad till stad (från norr till söder) men i regel så pågår ett bröllop i sex dagar. Hur festerna ser ut eller går till kan oxå variera beroende på stadens och famlijens traditioner.
Dag.1 - Festen hålls hos tjejen som ska gifta sig. Hon blir vaxad över HELA kroppen (aj!) och därfter hennas hon.
För er som inte vet vad henna är så är det som en lera som man placerar på händer och fötter i olika fina mönster, som man sedan sover med. På morgonen tvättas hennan bort och kvar blir det mönster som man placerat kvällen innan fast i orangeröd färg, men till bröllop så hennar man sig så pass mycket att mönstret slutligen blir svart (jättefint!)
Till festen är tjejens kvinnliga släktingar och väninnor bjudna, då de kommer och firar och har roligt samtidigt som hennan pågår.
Dag.2 & 3 - ser likadana ut som den första dagen, tjejen hennas och firas.
Dag.4 - har tjejen "sin fest" då alla hennes släktingar, män som kvinnor (samt enbart några från killens familj) kommer och dansar, firar och grattar.
Dag.5 - har killen "sin fest" då alla hans släktingar kommer och "hyllar" honom. Man dansar och äter god mat. Dessutom förekommer en tradition där alla släktingar fyller en ask med olika summor av pengar. Det är lite som en auktion, någon nära familjemedlem till killen står och ropar upp hur mycket pengar och från vem som lagts dit.
Dessa män/kvinnor och familjer får sedan på deras söners/döttrars bröllop lika stor summa tillbaka.
Detta görs för att underlätta starten av deras liv tillsammans, för de som ska gifta sig. Dessutom hennas killens lillfinger den här kvällen, man hennar toppen på lillfingret.
Detta görs enbart för att det har varit tradition sedan länge och det "hör till". Ska försöka förklara .. man hennar killens lillfinger som en symbol på att han ska spräcka mödomshinnan med den innan själva samlaget påbörjas.
Dag.6 - är den Stora Dagen.
Tjejen skjutsas tidigt på morgonen till ett ställe där hon går på hamam (turkiskt bad), skrubbas & peelas, klär på sig sin bröllopsutstyrsel, får sin frisyr iordning-gjord samt blir sminkad och parfymerad. Efter det här hämtas hon av sin mamma och pappa som kör hem henne till bostaden.
Inte långt därefter kommer killen i en hyrd snygg bil med hela tjocka släkten i släptåg (de är i sina egna bilar), och det hojtas och tutas genom hela stan hela vägen från tjejens bostad till det ställe där man bestämt att man ska ha bröllopsfesten.
Från ca. 20.00 - 01.00 festas det rejält, man äter och dricker, fotar, filmar och dansar tills att man inte orkar mer.
När festen börjar avta stickar bröllopsparet iväg från festen.
Ska kanske nämnas att det inte är många i Tunisien som har råd att åka på smekmånad (el honungsmånad som vi säger där nere) direkt efter bröllopet så man skjuter i regel upp det lite. Istället kan man åka iväg och vara borta i drygt en vecka, på en ort långt bort från släkten, och bara rå om varandra, och komma tillbaka när allting har lugnat sig igen.
Som sagt, det finns både traditionella och moderna bröllop därnere, det jag har försökt förklara är nog en liten blandning av de båda.
Eftersom jag inte är särskilt förtjust i min släkt och inte heller min blivande i sin, ska vårat bröllop enbart hållas i två dagar (tro mig, det räcker!).
Så mitt eget bröllop kommer att vara modernt för de som bor därnere.
Jag kommer att ha henna och hårborttagning första dagen, sedan en dags uppehåll och den tredje dagen så har vi VåRaN DaG! :)
Jag längtar så ...!
Om det är något mer du undrar över så är det bara att fråga på .. och om du inte förstår vad jag har skrivit någonstans så säg till!
*Kram*